vytisknout velikost písma Európsky trh vo februári 2015: Top 10 najpredávanejších modelov

Európsky trh s novými autami rastie skoro o osem percent. Stabilnú formu si udržuje Volkswagen a vlastne aj Škoda. Do rebríčka modelov razantne prehovoril nový Passat.
Európsky trh vo februári 2015: Top 10 najpredávanejších modelov
Zoznam kapitol
  1. Európsky trh vo februári 2015
  2. Európský trh vo februári 2015: Fotogaléria

Kríza je zabudnutá, roky 2012-2014 boli evidentne najhoršie. Trhom štátov EÚ a EFTA (Európskeho združenia voľného obchodu) sa podľa štatistík JATO v druhom mesiaci tohto roka darilo, dosiahli aspoň úroveň februára 2009. V celkovom počte dvadsaťdeväť sledovaných krajín si firemní aj súkromní klienti (vrátane napríklad štátnych úradov) kúpili takmer 956,4 tisíc nových osobných áut.

Miliónová hranica nepadla, ale oproti necelým 887 tisícom za február 2014 to znamená nárast o 69,5 tisíc kusov, respektíve 7,8%. To je veľmi pozitívny údaj. Do čísel sú započítavané krajiny Únie okrem Bulharska a Malty, EFTA zastupujú Nórsko a Švajčiarsko a úplne mimo obe organizácie stojí aj zahrňované Srbsko.

Najobľúbenejšie modely

Rebríček najpredávanejších nových osobných áut v Európe podľa jednotlivých typov sa obišiel bez prekvapení, prvý je znovu Volkswagen Golf. Jeho 36,3 tisíc exemplárov svedčí o stálej a neutíchajúcej obľube. VW navyše patrí znovu po úspešnom januári "double" vďaka 21,5 tisícom kusov nového Pola.

Bronz patrí Renaultu Clio (21,4 tisíc kusov). Vlani najpredávanejšie malé auto Európy, Ford Fiesta, je celkovo až pod stupňami víťazov (18,5 tis.). navyše s pádom. Ten si pripísala na konto aj piata dvestoosmička od Peugeotu (17-tisíc áut) a prekvapivo aj šiesty Opel Corsa E (16,7 tis. Jednotiek). Octavií sa predalo 16,4 tisíc.

10. Audi A3:S3:RS3 – 14 036 registrací v únoru 2015 (+7,8 %).jpg9. Nissan Qashqai – 15 682 registrací v únoru 2015 (+19,7 %).jpg8. Volkswagen Passat – 15 711 registrací v únoru 2015 (+63,8 %).jpg
Medzi 10 najpredávanejších áut Európy sa dostal aj nový Volkswagen Passat

Prekvapenie nájdeme na osmičke, kde je tretí Volkswagen, veľký Passat (15,7 tisíc). Jediný model strednej triedy medzi najlepšími bol v desiatke naposledy v auguste 2014, na tej najspodnejšej priečke. Aktuálne nahradil Yaris, ktorý sa sem pretlačil v januári.

S minimálnou stratou 29 registrácií nasleduje Nissan Qashqai a poradie bestsellerov uzatvára Audi A3 vrátane športových derivátov S3 a RS3 (14 tisíc).

Passat vyletel najviac, o 6,1 tisíc áut (+63,8%), Qashqai sa môže tešiť z posilnenia o 2,5 tisíc kusov (+19,7%), mierne nad 11 percent hlási aj Octavia a cez desať má ešte druhé najmenšie Audi. Octaviu však kusovo predstihol Golf (+2 tisíca oproti februáru 2014), A3 potom ešte Polo. Prepadákom je bohužiaľ dlhodobo Peugeot 208, uvidíme, čo s odbytom vykoná nový, mierne modernizovaný model. Zatiaľ sa nedarí (-480 kusov, -2,7%).

7. Škoda Octavia – 16 407 registrací v únoru 2015 (+11,6 %).jpg6. Opel Corsa – 16 719 registrací v únoru 2015 (-0,6 %).jpg5. Peugeot 208 – 17 053 registrací v únoru 2015 (-2,7 %).jpgŠkoda Octavia bola siedma aj v januári; Corsa si v medzimesačnom porovnaní o jednu priečku pohoršila, Peugeot 208 sa naopak vyšplhal z ôsmeho miesta na piate

Fiesta oproti tomu stratila len 2801 registrácií (-1,5%) a nová Corsa oproti starej dokonca len 97, respektíve šesť desatín percenta. Ale záporné znamienko jednoducho má.

Registrácie automobilov v Európe – Poradie modelov vo februári 2015
Poradie Model 2/2015 [ks] 2/2014 [ks] Zmena [ks] Zmena [%]
1. VOLKSWAGEN GOLF 36 292 34 292 2 000 5,8%
2. VOLKSWAGEN POLO 21 495 20 059 1 436 7,2%
3. RENAULT CLIO 21 406 21 005 401 1,9%
4. FORD FIESTA 18 452 18 732 -280 -1,5%
5. PEUGEOT 208 17 053 17 533 -480 -2,7%
6. OPEL/VAUXHALL CORSA 16 719 16 816 -97 -0,6%
7. ŠKODA OCTAVIA 16 407 14 700 1 707 11,6%
8. VOLKSWAGEN PASSAT 15 711 9 590 6 121 63,8%
9. NISSAN QASHQAI 15 682 13 100 2 582 19,7%
10. AUDI A3/S3/RS3 14 036 12 690 1 346 10,6%
- Celkom  956 419 886 921 69 498 7,8%

Najpredávanejšie značky a koncerny

Všetky značky v Top 10 rastú, stratu nezaznamenala žiadna z nich. Absolútnemu rebríčku dominuje, ako inak, Volkswagen. Nad sto tisíc kusov sa dostal ako jediný s konečným účtom 118.781 nových osobných áut. Renault vyšplhal na dvojku (69.617), bronzový je Ford (63.049), konkurovať VW však nemôže ani jeden zo spomínaných.

Európsku divíziu General Motors (59.658) prekonal druhýkrát za sebou Peugeot (61.993). Z nemeckého luxusného triumvirátu bolo v januári najúspešnejšie šieste Audi (49.490) pred ôsmym BMW (48.278) a deviatym Mercedesom (45.087).

4. Ford Fiesta – 18 452 registrací v únoru 2015 (-1,5 %).jpg3. Renault Clio – 21 406 registrací v únoru 2015 (+1,9 %).jpg
Na prvých štyroch miestach nedošlo od januára k žiadnym zmenám; Fiesta opäť zostala pod konkurenčným Cliom…

Fiat sa chváli 48.306 kusmi a jeho umiestnenie fanúšikov Turína poteší, pretože drahých Germánov rozdelil a je siedmy. Aj Česi môžu mať radosť, na desiatku sa dostala Škoda (43.548). Medzi najlepšími chýba Citroën aj japonská Toyota.

Medziročne sa najviac zdvihol Renault (+15,1%), BMW má len o tri desatinky menej, tretí je v tejto štatistike Volkswagen (+12,3%) a trojcípa hviezda si polepšila o rovných 12%.

Veľmi zaujímavé dáta poskytuje rebríček koncernov organizácie ACEA. Od tých z JATO sa vo finále líšia, pretože zahŕňajú celú tridsiatku krajín. Niektoré značky dohromady európske združenie automobilových výrobcov navyše ani nezlučuje, napríklad Hyundai a Kiu, v Renaulte zase chýba Nissan.

2. Volkswagen Polo – 21 495 registrací v únoru 2015 (+7,2 %).jpg1. Volkswagen Golf – 36 292 registrací v únoru 2015 (+5,8 %).jpg
…zatiaľ čo najvyššie dve priečky okupujú súrodenci od Volkswagenu

Pre úplnosť spomeňme aspoň krátko aktuálne poradie: celá skupina VW predala vo februári 2015 243,5 tisíc vozidiel a zdvihla sa o 11,1%, druhý francúzsky PSA 108 tisíc a tretí Renault 96,8 tisíc. Posilňuje štvrtý Fiat Chrysler Automobiles (+11,2%, 66,1 tisíc). Ford má 62,5 tisíce prírastkov a uzatvára prvú päťku.

Šiesta je skupina Opel s 60,5 tisíckami kusov, ale naopak s mínusom o 8,3% kvôli odchodu Chevroletu. Magickú päťdesiattisícovú hranicu pokorili bez problémov v BMW vrátane Mini, hlásia 58,8 tis. Ešte Daimler má na konte aspoň 52,3 tisíc. Nemožno si však v ich prípade nevšimnúť medziročných skokov o 16, respektíve 14%.

Najväčšie trhy

Lídrom medzi krajinami zostáva Nemecko. Naši západní susedia si v februári 2015 kúpili 223.254 nových osobných áut (ľahké úžitkové do svojich štatistík JATO nezahŕňa). Francúzsky trh sa zastavil na čísle 147.561 a patrí mu tentoraz striebro. Taliansky ako tretie a posledné vykazuje šesťmiestnu cifru (135.541). Španielsko sa vyšvihlo na štvorku (84.879) a vďaka štedrým vládnym stimulom, teda šrotovnému na Pyrenejskom polostrove odbyt vyletel o 22%.

Aj Taliansko hlási výrazných +13% v porovnaní s vlaňajškom. Británia sa síce zlepšila aspoň o dvanásť percent, ale so 76.958 kusmi jej patrí až posledné miesto v tzv. Veľkej päťke. Navýšenie zaznamenali všetci hlavní hráči, Nemecko ešte sedem a Francúzsko päť percent.

Česká republika skončila dvanásta, JATO tam eviduje 16.383 kusov, čo značí výrazný skok o 28,2%, z 12,8 tisíc. Závidieť im môžu Rakúšania, trh vo Východnej ríši sa prepadol drsne, o štvrtinu (takmer 7-tisíc áut!). Oveľa menších -3,5% hlási Belgicko (o 1600 vozidiel menej), holandský úbytok bol tentoraz veľmi malý. Naopak sa výrazne darilo odbytu v Poľsku (+22,7%, 28,9 tis. namiesto 23,6 tis.) A tiež na škandinávskom severe. Aj švédskych 2.200 registrácii navyše sa rozhodne počíta, znamenajú desaťpercentný nárast.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY