vytisknout velikost písma Európsky trh vo februári 2014: Top 10 najpredávanejších modelov

Na prítomnosť Octavie medzi desiatimi najpredávanejšími európskymi modelmi sme si už zvykli. Do rebríčka sa po pauze vrátil Fiat Panda a aj Nissan Qashqai.
Európsky trh vo februári 2014: Top 10 najpredávanejších modelov

Šesťpercentný nárast európskeho trhu za druhý mesiac tohto roku sme už spomínali v prehľade podľa ACEA. Organizácia JATO Dynamics uvádza ešte o desatinku viac. Zahŕňa totiž do svojich štatistík celkom tridsiatku krajín vrátane Slovenskej republiky. Mimo EÚ sem patrí tiež Island, Nórsko, Srbsko a Švajčiarsko, okrem Srbska sa teda jedná o členov EFTA (Európskeho združenia voľného obchodu).

Zo štátov Únie chýba naopak Bulharsko a Malta. Čísla sa tak od tých, ktoré zverejňuje združenie európskych výrobcov, trochu líšia. V tomto prehľade sa teda zameriame iba na dôležité poradie jednotlivých modelov a tiež najobľúbenejších značiek.

Najúspešnejšie modely

Asi najdôležitejším rebríčkom je práve ten modelový, ktorý prinášame v prehľadnej tabuľke a tiež v galérii. Zaujímavosťou je už v úvode avizovaný návrat Nissanu Qashqai, ktorý sa v Top Ten nachádzal naposledy v októbri 2013, za celý minulý rok bol potom ôsmy. Vo februári dosiahol 13,1 tisíca exemplárov. Len o necelú tisícku viac ich mal Ford Focus. Ôsme miesto znamená prekvapivý comeback Fiatu Panda.

Už teraz môžeme prezradiť, že medzi bestsellermi chýbajú nemeckí "prémioví" zástupcovia, teda trojkové BMW a Audi A3 vrátane športových variantov S a RS. Octavia to s necelými 15 tisíckami prírastkov dotiahla tentoraz na siedmie poradie. Aj Corsa sa musela uspokojiť s umiestnením tesne pod prvou päťkou.

Na piatom mieste sa vyhrieva populárna dvestoosmička od Peugeotu. Fiesta aktuálnej generácie dokázala v začiatkoch kariéry pokoriť aj Golf, teraz sa ale krčí až na štvorke a musí sa skloniť pred súpermi od Renaultu a Volkswagenu. Na bronz Pola jej však chýbalo len necelých 1500 registrácií.

Minule Wolfsburg okupoval prvé dve miesta, vo februári sa ale darilo lepšie Cliu, ktorý obidva modely rozdelil a je tak aktuálne najobľúbenejším európskym malým vozidlom. Celkové zlato a prvenstvo v nižšej strednej triede zostáva Golfu, toto však nie je žiadne prekvapenie. Navyše všetkým utiekol znova o riadny kus, veď má o 62% viac áut na konte ako spomínané druhé Clio.

Šplhúňom je Škoda Octavia, 39,3 % oproti februáru 2013 predstavuje slušný skok. Liftback a kombi s okrídleným šípom v znaku vystrelili z necelých 10,7 tisíc na presne 14 941 áut. V januári bola Corsa loserom, ale uplynul mesiac a je druhá v pozitívnejšom poradí. Zdvihla sa o 21%, z 13,8 na 16,7 tisíca exemplárov. Do týchto počtov sú zahŕňané aj britské Vauxhally, veď ide o rovnaké autá, len s odlišným logom a volantom na opačnej strane.

Tretia v tejto štatistike je Fiesta, ktorá vyletela nahor o tri tisícky áut a skoro dvadsať percent. Za losera naopak vyhlasujeme "kočovníka" od Nissanu, ktorý aj cez prítomnosť v Top 10 spadol o takmer 7%. Nelichotivé čísla hlási aj Peugeot 208, Renault Clio a Ford Focus, hoci nie tak drsné.

Poradie značiek

Značkám dominuje pochopiteľne Volkswagen (105 723 registrácií) pred oboma Francúzmi, Renaultom (60 536) a Peugeotom (58 936). Fordu patria síce až "zemiaky", ale za "levom" zaostal len rozdielom 282 áut. Európska divízia General Motors ešte prekročila hranicu 56 tisíc prírastkov. Čísla u zvyšných výrobcov začínajú štvorkou. Nemeckej luxusnej trojke vládne Audi, BMW a trojcípu hviezdu od neho oddelili automobilky Citroën a Fiat. Znovu chýba zástupca Japonska aj Škody, ktorá sa sem pretlačila naposledy vlani v decembri.

Lepšie čísla než pred rokom však vykazuje celá osmička, čo svedčí o stúpajúcom trhu. Predkrízových objemov nedosiahne ešte dlho, ale aj tak sa jedná o pozitívum.

Líder Volkswagen však stratil (-2 %, respektíve 2,2 tisícky áut) a Citroën (-0,9 %, o 400 vozidiel menej zo skoro 47-tisíc). Raketový vzostup Corsy spomínanej medzi modelmi nasleduje aj Opel s Vauxhallom (+14,6%). Vlani pritom obe značky nemali ani 50 tisíc prírastkov. Že by bola európska vetva GM konečne z najhoršieho vonku? Audi potom vykazuje skoro +11%, polepšilo si z 43,4 tisíc na 48 tisíc registrácií. Vzhľadom k tomu , že štyri kruhy nevyrábajú práve lacné autá, je vidieť, že tí, ktorí na ne majú, práve nič nehľadajú.

Registrácie áut v Európe – Poradie modelov vo februári 2014

Poradie Model 2/2014 [ks] 2/2013 [ks] Zmena [ks] Zmena [%]
1. VW Golf 34 318 32 720 1598 4,9 %
2. Renault Clio 21 236 22 384 -1148 -5,1 %
3. VW Polo 20 001 19 551 450 2,3 %
4. Ford Fiesta 18 508 15 509 2999 19,3 %
5. Peugeot 208 17 285 19 035 -1750 -9,2 %
6. Opel Corsa 16 766 13 837 2929 21,2 %
7. Škoda Octavia 14 941 10 725 4216 39,3 %
8. Fiat Panda 14 402 13 993 409 2,9 %
9. Ford Focus 14 130 14 623 -493 -3,4 %
10. Nissan Qashqai 13 171 15 811 -2640 -16,7 %
- Celkom  884 518 833 936 50 582 6,1 %
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

včera | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY