vytisknout velikost písma Európsky trh vo februári 2014: Top 10 najpredávanejších modelov

Na prítomnosť Octavie medzi desiatimi najpredávanejšími európskymi modelmi sme si už zvykli. Do rebríčka sa po pauze vrátil Fiat Panda a aj Nissan Qashqai.
Európsky trh vo februári 2014: Top 10 najpredávanejších modelov

Šesťpercentný nárast európskeho trhu za druhý mesiac tohto roku sme už spomínali v prehľade podľa ACEA. Organizácia JATO Dynamics uvádza ešte o desatinku viac. Zahŕňa totiž do svojich štatistík celkom tridsiatku krajín vrátane Slovenskej republiky. Mimo EÚ sem patrí tiež Island, Nórsko, Srbsko a Švajčiarsko, okrem Srbska sa teda jedná o členov EFTA (Európskeho združenia voľného obchodu).

Zo štátov Únie chýba naopak Bulharsko a Malta. Čísla sa tak od tých, ktoré zverejňuje združenie európskych výrobcov, trochu líšia. V tomto prehľade sa teda zameriame iba na dôležité poradie jednotlivých modelov a tiež najobľúbenejších značiek.

Najúspešnejšie modely

Asi najdôležitejším rebríčkom je práve ten modelový, ktorý prinášame v prehľadnej tabuľke a tiež v galérii. Zaujímavosťou je už v úvode avizovaný návrat Nissanu Qashqai, ktorý sa v Top Ten nachádzal naposledy v októbri 2013, za celý minulý rok bol potom ôsmy. Vo februári dosiahol 13,1 tisíca exemplárov. Len o necelú tisícku viac ich mal Ford Focus. Ôsme miesto znamená prekvapivý comeback Fiatu Panda.

Už teraz môžeme prezradiť, že medzi bestsellermi chýbajú nemeckí "prémioví" zástupcovia, teda trojkové BMW a Audi A3 vrátane športových variantov S a RS. Octavia to s necelými 15 tisíckami prírastkov dotiahla tentoraz na siedmie poradie. Aj Corsa sa musela uspokojiť s umiestnením tesne pod prvou päťkou.

Na piatom mieste sa vyhrieva populárna dvestoosmička od Peugeotu. Fiesta aktuálnej generácie dokázala v začiatkoch kariéry pokoriť aj Golf, teraz sa ale krčí až na štvorke a musí sa skloniť pred súpermi od Renaultu a Volkswagenu. Na bronz Pola jej však chýbalo len necelých 1500 registrácií.

Minule Wolfsburg okupoval prvé dve miesta, vo februári sa ale darilo lepšie Cliu, ktorý obidva modely rozdelil a je tak aktuálne najobľúbenejším európskym malým vozidlom. Celkové zlato a prvenstvo v nižšej strednej triede zostáva Golfu, toto však nie je žiadne prekvapenie. Navyše všetkým utiekol znova o riadny kus, veď má o 62% viac áut na konte ako spomínané druhé Clio.

Šplhúňom je Škoda Octavia, 39,3 % oproti februáru 2013 predstavuje slušný skok. Liftback a kombi s okrídleným šípom v znaku vystrelili z necelých 10,7 tisíc na presne 14 941 áut. V januári bola Corsa loserom, ale uplynul mesiac a je druhá v pozitívnejšom poradí. Zdvihla sa o 21%, z 13,8 na 16,7 tisíca exemplárov. Do týchto počtov sú zahŕňané aj britské Vauxhally, veď ide o rovnaké autá, len s odlišným logom a volantom na opačnej strane.

Tretia v tejto štatistike je Fiesta, ktorá vyletela nahor o tri tisícky áut a skoro dvadsať percent. Za losera naopak vyhlasujeme "kočovníka" od Nissanu, ktorý aj cez prítomnosť v Top 10 spadol o takmer 7%. Nelichotivé čísla hlási aj Peugeot 208, Renault Clio a Ford Focus, hoci nie tak drsné.

Poradie značiek

Značkám dominuje pochopiteľne Volkswagen (105 723 registrácií) pred oboma Francúzmi, Renaultom (60 536) a Peugeotom (58 936). Fordu patria síce až "zemiaky", ale za "levom" zaostal len rozdielom 282 áut. Európska divízia General Motors ešte prekročila hranicu 56 tisíc prírastkov. Čísla u zvyšných výrobcov začínajú štvorkou. Nemeckej luxusnej trojke vládne Audi, BMW a trojcípu hviezdu od neho oddelili automobilky Citroën a Fiat. Znovu chýba zástupca Japonska aj Škody, ktorá sa sem pretlačila naposledy vlani v decembri.

Lepšie čísla než pred rokom však vykazuje celá osmička, čo svedčí o stúpajúcom trhu. Predkrízových objemov nedosiahne ešte dlho, ale aj tak sa jedná o pozitívum.

Líder Volkswagen však stratil (-2 %, respektíve 2,2 tisícky áut) a Citroën (-0,9 %, o 400 vozidiel menej zo skoro 47-tisíc). Raketový vzostup Corsy spomínanej medzi modelmi nasleduje aj Opel s Vauxhallom (+14,6%). Vlani pritom obe značky nemali ani 50 tisíc prírastkov. Že by bola európska vetva GM konečne z najhoršieho vonku? Audi potom vykazuje skoro +11%, polepšilo si z 43,4 tisíc na 48 tisíc registrácií. Vzhľadom k tomu , že štyri kruhy nevyrábajú práve lacné autá, je vidieť, že tí, ktorí na ne majú, práve nič nehľadajú.

Registrácie áut v Európe – Poradie modelov vo februári 2014

Poradie Model 2/2014 [ks] 2/2013 [ks] Zmena [ks] Zmena [%]
1. VW Golf 34 318 32 720 1598 4,9 %
2. Renault Clio 21 236 22 384 -1148 -5,1 %
3. VW Polo 20 001 19 551 450 2,3 %
4. Ford Fiesta 18 508 15 509 2999 19,3 %
5. Peugeot 208 17 285 19 035 -1750 -9,2 %
6. Opel Corsa 16 766 13 837 2929 21,2 %
7. Škoda Octavia 14 941 10 725 4216 39,3 %
8. Fiat Panda 14 402 13 993 409 2,9 %
9. Ford Focus 14 130 14 623 -493 -3,4 %
10. Nissan Qashqai 13 171 15 811 -2640 -16,7 %
- Celkom  884 518 833 936 50 582 6,1 %
Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY