vytisknout velikost písma Európsky trh vo februári 2014: Registrácia vzrástli o 8%, Škode sa darí

Odbyt nových automobilov na starom kontinente sa neustále zvyšuje. Na tučné roky 2004-2008 sa však zatiaľ nadviazať nepodarilo a ešte to nejaký čas potrvá.
Európsky trh vo februári 2014: Registrácia vzrástli o 8%, Škode sa darí

Trh s novými automobilmi v krajinách Európskej únie stále rastie, nepretržite už pol roka po sebe. Vo februári si oproti rovnakému mesiacu polepšil o rovných 8%, vyskočil zo 797 494 registrácií na 861 058. V tlačovej správe to uvádza Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA).

Ak do štatistík započítame aj tri krajiny EFTA, potom je výsledok 894 730 kusov lepší o 7,6%, vlani presiahol 831 tisíc exemplárov. Do Európskeho združenia voľného obchodu patrí okrem miniatúrneho Lichtenštajnska ešte Island, Nórsko a Švajčiarsko. Februárové dáta EÚ zase neobsahujú Maltu, ktorá je ale v celkovom kontexte nedôležitá.

Nemôžeme však predčasne jasať, od roku 2003 sa stále jedná o druhý najhorší február v histórii - práve po tom minulom. Tesne predkrízová sezóna 2008, kedy v druhom mesiaci našlo majiteľa 1,15 milióna osobných áut, tak zostáva nedostihnutá. Pod milión spadol odbyt hneď nasledujúci rok a posledné tri roky nedosiahol ani 900 tisíc. Áno, vzmáha sa a obdobie stagnácie má už zrejme za sebou, lenže situácia nie je stále tak ružová, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.

Španielsko pred Britániou

Z trhov tzv. Veľkej päťky sa prepadol len ten francúzsky: o 1,4%. Najväčší skok zaznamenal naopak španielsky - o 17,8%. Musíme však pripomenúť, že na Pyrenejskom polostrove úraduje šrotovné. Taliansko sa zdvihlo o 8,6%, Nemecko o 4,3% a Británia o rovné tri.

Zaujímavé sú absolútne čísla: vedú jasne Nemci (209,3 tisíc kusov) pred Francúzskom (114,3) a Talianskom (118,3 tis.). Španielsko ( 68 763 ) ale predstihlo Spojené kráľovstvo o ťažko uveriteľných 27(!) áut.

Z významnejších krajín bolo ešte úspešnejšie napríklad Poľsko (+35,2%) a Rakúsko (+30,2%), na podobnej úrovni sú nárasty v Dánsku, Švédsku a Írsku, ktoré je čo do objemu naviac porovnateľné.

Jednotkou európskeho trhu medzi koncernami zostáva Volkswagen, navyše si polepšil o 8%. Aj ďalší veľkí hráči majú viac, PSA o 3,6%, Renault o 11,7%. Európska vetva General Motors vyskočila dokonca o 12,6% a Fiat o 5,6%. Dvojciferné nárasty s jednotkou na začiatku sa nevyhýbajú ani Fordu, Toyote a Volvu.

Suzuki však dosiahlo v porovnaní s februárom 2013 takmer tretinového skoku, Mitsubishi presiahlo v tomto ohľade štvrtinu a Mazda má skoro +24 %. Aký je to kontrast v porovnaní s Hondou (-11%) a Hyundai (-3,4%)? Pravda, v číslach juhokórejského výrobcu nie je započítaná sesterská Kia.

Škodovka úraduje

Z jednotlivých značiek zaznamenali najväčšie medziročné percentuálne skoky okrem Lexusu rumunská Dacia a Škoda. Dacii sa predalo v uplynulom mesiaci skoro 27 tisíc (+34%), uspokojený dopyt po vozidlách s okrídleným šípom v znaku presiahol 38,5 tisíca kusov (+24%). Samotný Volkswagen pritom zaznamenal decentný úbytok záujmu (-0,6%). Okrem už menovaných sa to isté "podarilo" iba Mini, Smartu, Chevroletu a hlavne dôležitému Citroënu, teda aspoň z tých, ktorých sa mesačné predaje pohybujú aspoň nad piatimi tisíckami áut.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY