vytisknout velikost písma Európsky trh vo februári 2014: Registrácia vzrástli o 8%, Škode sa darí

Odbyt nových automobilov na starom kontinente sa neustále zvyšuje. Na tučné roky 2004-2008 sa však zatiaľ nadviazať nepodarilo a ešte to nejaký čas potrvá.
Európsky trh vo februári 2014: Registrácia vzrástli o 8%, Škode sa darí

Trh s novými automobilmi v krajinách Európskej únie stále rastie, nepretržite už pol roka po sebe. Vo februári si oproti rovnakému mesiacu polepšil o rovných 8%, vyskočil zo 797 494 registrácií na 861 058. V tlačovej správe to uvádza Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA).

Ak do štatistík započítame aj tri krajiny EFTA, potom je výsledok 894 730 kusov lepší o 7,6%, vlani presiahol 831 tisíc exemplárov. Do Európskeho združenia voľného obchodu patrí okrem miniatúrneho Lichtenštajnska ešte Island, Nórsko a Švajčiarsko. Februárové dáta EÚ zase neobsahujú Maltu, ktorá je ale v celkovom kontexte nedôležitá.

Nemôžeme však predčasne jasať, od roku 2003 sa stále jedná o druhý najhorší február v histórii - práve po tom minulom. Tesne predkrízová sezóna 2008, kedy v druhom mesiaci našlo majiteľa 1,15 milióna osobných áut, tak zostáva nedostihnutá. Pod milión spadol odbyt hneď nasledujúci rok a posledné tri roky nedosiahol ani 900 tisíc. Áno, vzmáha sa a obdobie stagnácie má už zrejme za sebou, lenže situácia nie je stále tak ružová, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.

Španielsko pred Britániou

Z trhov tzv. Veľkej päťky sa prepadol len ten francúzsky: o 1,4%. Najväčší skok zaznamenal naopak španielsky - o 17,8%. Musíme však pripomenúť, že na Pyrenejskom polostrove úraduje šrotovné. Taliansko sa zdvihlo o 8,6%, Nemecko o 4,3% a Británia o rovné tri.

Zaujímavé sú absolútne čísla: vedú jasne Nemci (209,3 tisíc kusov) pred Francúzskom (114,3) a Talianskom (118,3 tis.). Španielsko ( 68 763 ) ale predstihlo Spojené kráľovstvo o ťažko uveriteľných 27(!) áut.

Z významnejších krajín bolo ešte úspešnejšie napríklad Poľsko (+35,2%) a Rakúsko (+30,2%), na podobnej úrovni sú nárasty v Dánsku, Švédsku a Írsku, ktoré je čo do objemu naviac porovnateľné.

Jednotkou európskeho trhu medzi koncernami zostáva Volkswagen, navyše si polepšil o 8%. Aj ďalší veľkí hráči majú viac, PSA o 3,6%, Renault o 11,7%. Európska vetva General Motors vyskočila dokonca o 12,6% a Fiat o 5,6%. Dvojciferné nárasty s jednotkou na začiatku sa nevyhýbajú ani Fordu, Toyote a Volvu.

Suzuki však dosiahlo v porovnaní s februárom 2013 takmer tretinového skoku, Mitsubishi presiahlo v tomto ohľade štvrtinu a Mazda má skoro +24 %. Aký je to kontrast v porovnaní s Hondou (-11%) a Hyundai (-3,4%)? Pravda, v číslach juhokórejského výrobcu nie je započítaná sesterská Kia.

Škodovka úraduje

Z jednotlivých značiek zaznamenali najväčšie medziročné percentuálne skoky okrem Lexusu rumunská Dacia a Škoda. Dacii sa predalo v uplynulom mesiaci skoro 27 tisíc (+34%), uspokojený dopyt po vozidlách s okrídleným šípom v znaku presiahol 38,5 tisíca kusov (+24%). Samotný Volkswagen pritom zaznamenal decentný úbytok záujmu (-0,6%). Okrem už menovaných sa to isté "podarilo" iba Mini, Smartu, Chevroletu a hlavne dôležitému Citroënu, teda aspoň z tých, ktorých sa mesačné predaje pohybujú aspoň nad piatimi tisíckami áut.

Test BMW M550i xDrive M Performance

Test BMW M550i xDrive M Performance

Máme radi, že BMW M550i xDrive funguje ako veľmi bežné auto, a nezvádza vodičov k neprístojnostiam. Je to skvelé pretekárske auto. Zabudnite na naftu a kúpte si ho!

včera | Dalibor Žák
Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY