vytisknout velikost písma Európsky trh vo februári 2014: Registrácia vzrástli o 8%, Škode sa darí

Odbyt nových automobilov na starom kontinente sa neustále zvyšuje. Na tučné roky 2004-2008 sa však zatiaľ nadviazať nepodarilo a ešte to nejaký čas potrvá.
Európsky trh vo februári 2014: Registrácia vzrástli o 8%, Škode sa darí

Trh s novými automobilmi v krajinách Európskej únie stále rastie, nepretržite už pol roka po sebe. Vo februári si oproti rovnakému mesiacu polepšil o rovných 8%, vyskočil zo 797 494 registrácií na 861 058. V tlačovej správe to uvádza Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA).

Ak do štatistík započítame aj tri krajiny EFTA, potom je výsledok 894 730 kusov lepší o 7,6%, vlani presiahol 831 tisíc exemplárov. Do Európskeho združenia voľného obchodu patrí okrem miniatúrneho Lichtenštajnska ešte Island, Nórsko a Švajčiarsko. Februárové dáta EÚ zase neobsahujú Maltu, ktorá je ale v celkovom kontexte nedôležitá.

Nemôžeme však predčasne jasať, od roku 2003 sa stále jedná o druhý najhorší február v histórii - práve po tom minulom. Tesne predkrízová sezóna 2008, kedy v druhom mesiaci našlo majiteľa 1,15 milióna osobných áut, tak zostáva nedostihnutá. Pod milión spadol odbyt hneď nasledujúci rok a posledné tri roky nedosiahol ani 900 tisíc. Áno, vzmáha sa a obdobie stagnácie má už zrejme za sebou, lenže situácia nie je stále tak ružová, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.

Španielsko pred Britániou

Z trhov tzv. Veľkej päťky sa prepadol len ten francúzsky: o 1,4%. Najväčší skok zaznamenal naopak španielsky - o 17,8%. Musíme však pripomenúť, že na Pyrenejskom polostrove úraduje šrotovné. Taliansko sa zdvihlo o 8,6%, Nemecko o 4,3% a Británia o rovné tri.

Zaujímavé sú absolútne čísla: vedú jasne Nemci (209,3 tisíc kusov) pred Francúzskom (114,3) a Talianskom (118,3 tis.). Španielsko ( 68 763 ) ale predstihlo Spojené kráľovstvo o ťažko uveriteľných 27(!) áut.

Z významnejších krajín bolo ešte úspešnejšie napríklad Poľsko (+35,2%) a Rakúsko (+30,2%), na podobnej úrovni sú nárasty v Dánsku, Švédsku a Írsku, ktoré je čo do objemu naviac porovnateľné.

Jednotkou európskeho trhu medzi koncernami zostáva Volkswagen, navyše si polepšil o 8%. Aj ďalší veľkí hráči majú viac, PSA o 3,6%, Renault o 11,7%. Európska vetva General Motors vyskočila dokonca o 12,6% a Fiat o 5,6%. Dvojciferné nárasty s jednotkou na začiatku sa nevyhýbajú ani Fordu, Toyote a Volvu.

Suzuki však dosiahlo v porovnaní s februárom 2013 takmer tretinového skoku, Mitsubishi presiahlo v tomto ohľade štvrtinu a Mazda má skoro +24 %. Aký je to kontrast v porovnaní s Hondou (-11%) a Hyundai (-3,4%)? Pravda, v číslach juhokórejského výrobcu nie je započítaná sesterská Kia.

Škodovka úraduje

Z jednotlivých značiek zaznamenali najväčšie medziročné percentuálne skoky okrem Lexusu rumunská Dacia a Škoda. Dacii sa predalo v uplynulom mesiaci skoro 27 tisíc (+34%), uspokojený dopyt po vozidlách s okrídleným šípom v znaku presiahol 38,5 tisíca kusov (+24%). Samotný Volkswagen pritom zaznamenal decentný úbytok záujmu (-0,6%). Okrem už menovaných sa to isté "podarilo" iba Mini, Smartu, Chevroletu a hlavne dôležitému Citroënu, teda aspoň z tých, ktorých sa mesačné predaje pohybujú aspoň nad piatimi tisíckami áut.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY