vytisknout velikost písma Európsky trh vo februári 2014: Registrácia vzrástli o 8%, Škode sa darí

Odbyt nových automobilov na starom kontinente sa neustále zvyšuje. Na tučné roky 2004-2008 sa však zatiaľ nadviazať nepodarilo a ešte to nejaký čas potrvá.
Európsky trh vo februári 2014: Registrácia vzrástli o 8%, Škode sa darí

Trh s novými automobilmi v krajinách Európskej únie stále rastie, nepretržite už pol roka po sebe. Vo februári si oproti rovnakému mesiacu polepšil o rovných 8%, vyskočil zo 797 494 registrácií na 861 058. V tlačovej správe to uvádza Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA).

Ak do štatistík započítame aj tri krajiny EFTA, potom je výsledok 894 730 kusov lepší o 7,6%, vlani presiahol 831 tisíc exemplárov. Do Európskeho združenia voľného obchodu patrí okrem miniatúrneho Lichtenštajnska ešte Island, Nórsko a Švajčiarsko. Februárové dáta EÚ zase neobsahujú Maltu, ktorá je ale v celkovom kontexte nedôležitá.

Nemôžeme však predčasne jasať, od roku 2003 sa stále jedná o druhý najhorší február v histórii - práve po tom minulom. Tesne predkrízová sezóna 2008, kedy v druhom mesiaci našlo majiteľa 1,15 milióna osobných áut, tak zostáva nedostihnutá. Pod milión spadol odbyt hneď nasledujúci rok a posledné tri roky nedosiahol ani 900 tisíc. Áno, vzmáha sa a obdobie stagnácie má už zrejme za sebou, lenže situácia nie je stále tak ružová, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.

Španielsko pred Britániou

Z trhov tzv. Veľkej päťky sa prepadol len ten francúzsky: o 1,4%. Najväčší skok zaznamenal naopak španielsky - o 17,8%. Musíme však pripomenúť, že na Pyrenejskom polostrove úraduje šrotovné. Taliansko sa zdvihlo o 8,6%, Nemecko o 4,3% a Británia o rovné tri.

Zaujímavé sú absolútne čísla: vedú jasne Nemci (209,3 tisíc kusov) pred Francúzskom (114,3) a Talianskom (118,3 tis.). Španielsko ( 68 763 ) ale predstihlo Spojené kráľovstvo o ťažko uveriteľných 27(!) áut.

Z významnejších krajín bolo ešte úspešnejšie napríklad Poľsko (+35,2%) a Rakúsko (+30,2%), na podobnej úrovni sú nárasty v Dánsku, Švédsku a Írsku, ktoré je čo do objemu naviac porovnateľné.

Jednotkou európskeho trhu medzi koncernami zostáva Volkswagen, navyše si polepšil o 8%. Aj ďalší veľkí hráči majú viac, PSA o 3,6%, Renault o 11,7%. Európska vetva General Motors vyskočila dokonca o 12,6% a Fiat o 5,6%. Dvojciferné nárasty s jednotkou na začiatku sa nevyhýbajú ani Fordu, Toyote a Volvu.

Suzuki však dosiahlo v porovnaní s februárom 2013 takmer tretinového skoku, Mitsubishi presiahlo v tomto ohľade štvrtinu a Mazda má skoro +24 %. Aký je to kontrast v porovnaní s Hondou (-11%) a Hyundai (-3,4%)? Pravda, v číslach juhokórejského výrobcu nie je započítaná sesterská Kia.

Škodovka úraduje

Z jednotlivých značiek zaznamenali najväčšie medziročné percentuálne skoky okrem Lexusu rumunská Dacia a Škoda. Dacii sa predalo v uplynulom mesiaci skoro 27 tisíc (+34%), uspokojený dopyt po vozidlách s okrídleným šípom v znaku presiahol 38,5 tisíca kusov (+24%). Samotný Volkswagen pritom zaznamenal decentný úbytok záujmu (-0,6%). Okrem už menovaných sa to isté "podarilo" iba Mini, Smartu, Chevroletu a hlavne dôležitému Citroënu, teda aspoň z tých, ktorých sa mesačné predaje pohybujú aspoň nad piatimi tisíckami áut.

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY