vytisknout velikost písma Európsky trh vo februári 2014: Registrácia vzrástli o 8%, Škode sa darí

Odbyt nových automobilov na starom kontinente sa neustále zvyšuje. Na tučné roky 2004-2008 sa však zatiaľ nadviazať nepodarilo a ešte to nejaký čas potrvá.
Európsky trh vo februári 2014: Registrácia vzrástli o 8%, Škode sa darí

Trh s novými automobilmi v krajinách Európskej únie stále rastie, nepretržite už pol roka po sebe. Vo februári si oproti rovnakému mesiacu polepšil o rovných 8%, vyskočil zo 797 494 registrácií na 861 058. V tlačovej správe to uvádza Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA).

Ak do štatistík započítame aj tri krajiny EFTA, potom je výsledok 894 730 kusov lepší o 7,6%, vlani presiahol 831 tisíc exemplárov. Do Európskeho združenia voľného obchodu patrí okrem miniatúrneho Lichtenštajnska ešte Island, Nórsko a Švajčiarsko. Februárové dáta EÚ zase neobsahujú Maltu, ktorá je ale v celkovom kontexte nedôležitá.

Nemôžeme však predčasne jasať, od roku 2003 sa stále jedná o druhý najhorší február v histórii - práve po tom minulom. Tesne predkrízová sezóna 2008, kedy v druhom mesiaci našlo majiteľa 1,15 milióna osobných áut, tak zostáva nedostihnutá. Pod milión spadol odbyt hneď nasledujúci rok a posledné tri roky nedosiahol ani 900 tisíc. Áno, vzmáha sa a obdobie stagnácie má už zrejme za sebou, lenže situácia nie je stále tak ružová, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.

Španielsko pred Britániou

Z trhov tzv. Veľkej päťky sa prepadol len ten francúzsky: o 1,4%. Najväčší skok zaznamenal naopak španielsky - o 17,8%. Musíme však pripomenúť, že na Pyrenejskom polostrove úraduje šrotovné. Taliansko sa zdvihlo o 8,6%, Nemecko o 4,3% a Británia o rovné tri.

Zaujímavé sú absolútne čísla: vedú jasne Nemci (209,3 tisíc kusov) pred Francúzskom (114,3) a Talianskom (118,3 tis.). Španielsko ( 68 763 ) ale predstihlo Spojené kráľovstvo o ťažko uveriteľných 27(!) áut.

Z významnejších krajín bolo ešte úspešnejšie napríklad Poľsko (+35,2%) a Rakúsko (+30,2%), na podobnej úrovni sú nárasty v Dánsku, Švédsku a Írsku, ktoré je čo do objemu naviac porovnateľné.

Jednotkou európskeho trhu medzi koncernami zostáva Volkswagen, navyše si polepšil o 8%. Aj ďalší veľkí hráči majú viac, PSA o 3,6%, Renault o 11,7%. Európska vetva General Motors vyskočila dokonca o 12,6% a Fiat o 5,6%. Dvojciferné nárasty s jednotkou na začiatku sa nevyhýbajú ani Fordu, Toyote a Volvu.

Suzuki však dosiahlo v porovnaní s februárom 2013 takmer tretinového skoku, Mitsubishi presiahlo v tomto ohľade štvrtinu a Mazda má skoro +24 %. Aký je to kontrast v porovnaní s Hondou (-11%) a Hyundai (-3,4%)? Pravda, v číslach juhokórejského výrobcu nie je započítaná sesterská Kia.

Škodovka úraduje

Z jednotlivých značiek zaznamenali najväčšie medziročné percentuálne skoky okrem Lexusu rumunská Dacia a Škoda. Dacii sa predalo v uplynulom mesiaci skoro 27 tisíc (+34%), uspokojený dopyt po vozidlách s okrídleným šípom v znaku presiahol 38,5 tisíca kusov (+24%). Samotný Volkswagen pritom zaznamenal decentný úbytok záujmu (-0,6%). Okrem už menovaných sa to isté "podarilo" iba Mini, Smartu, Chevroletu a hlavne dôležitému Citroënu, teda aspoň z tých, ktorých sa mesačné predaje pohybujú aspoň nad piatimi tisíckami áut.

BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Octavia II je úplne iná liga

Jazdenka Škoda Octavia II

Škoda Octavia je kvalitná a pevná. Ako sme ale napísali v úvode, jej najväčším problémom býva nejasný pôvod mnohých ojazdených áut, obľúbenosť medzi zlodejmi a podvodníkmi a predovšetkým nerealistické očakávania od potenciálnych kupcov.

23. 12. 2016 | Dalibor Žák
Test Jaguar F-Pace S: Anglický rýchlik

Test Jaguar F-Pace S

Jaguar F-Pace S je zaujímavý predovšetkým spôsobom, akým dokáže kombinovať komfort a nadpriemerné jazdné zručnosti.

22. 12. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY