vytisknout velikost písma Európsky trh v septembri 2015: Top 10 modelov a poradie značiek

Predaje áut v Európe sa v uplynulom mesiaci zvýšili takmer o 10%. Volkswagen tradične dominuje značkám aj modelom. V tých sa okrem tradičných zástupcov objavil vysoko aj Nissan Qashqai.
Európsky trh v septembri 2015: Top 10 modelov a poradie značiek
Zoznam kapitol
  1. Európsky trh v septembri 2015
  2. Európsky trh v septembri 2015: Fotogaléria

Trhu štátov EÚ a EFTA (Európskeho združenia voľného obchodu) sa podľa štatistík európskeho združenia automobilových výrobcov ACEA v deviatom mesiaci tohto roka darilo. V celkom tridsiatke sledovaných krajín si firemní aj súkromní klienti (vrátane napríklad štátnych úradov) kúpili cez 1,39 milióna nových osobných vozidiel. Odbytové čísla dodávok a ďalších ľahkých úžitkových automobilov vedie ACEA separátne, tie tu zahrnuté nie sú. Oproti takmer 1,27 milióna za september 2014 to znamená zisk skoro 124,5 tisíc kusov, respektíve 9,8%. Jedná sa o dvadsiate piate medziročné navýšenie v nepretržitej rade, trh teda rastie súvisle už cez dva roky. Po tradične slabších prázdninových mesiacoch sa celkové počty zase prehupli výrazne cez miliónovú hranicu.

Najväčšie trhy

Na pozícii lídra medzi krajinami tentokrát nájdeme Veľkú Britániu. Obyvatelia Spojeného kráľovstva obohatili svoje garáže v auguste 2015 o 462.517 nových vozidiel. Nemci si pre zmenu kúpili 272.479 áut. Francúzsky trh sa zastavil na čísle 164.769, taliansky (130.071) sa umiestnil viacmenej tradične štvrtý a Španieli sú piati (69.826). Medziročný nárast zaznamenali všetky štáty z tzv. Veľkej päťky, najvyšší má tá väčšia krajina na Pyrenejskom polostrove, 22,5%. Taliansko získalo taktiež vysokých 17,2%, Francúzsko a Británia hlásia okolo deviatich percent, Nemecko potom mierne pod päť.

Darilo sa aj Holandsku (+18,4%, 35,3 tis. namiesto 29,8 tis.) a aj Poľsku (+15,7%, 27,3 tis. Z 23, 6 tis.). Len o niečo menej, +13,4%, vykazujú Švédi (29,7 tis. namiesto 26,1 tis.). Desaťpercentným zvýšením sa tiež môžu chváliť vo Švajčiarsku sú dokonca tri desatinky nad ním (z 21,9 na 24,1 tisíc).

Najobľúbenejšie modely

Najpredávanejším novým osobným autom v Európe je podľa JATO Dynamics Volkswagen Golf, to nie je žiadne prekvapenie. 54,3 tisíc exemplárov svedčí o jeho stálej obľube, ktorá je navyše medziročne celkom konštantná. Ford Fiesta zaznamenal 38,2 tisíc prírastkov, ale so stratou skoro šiestich stoviek áut a 1,5%. Vďaka 30,8 tisícom kusov je bronzový Opel Corsa, ktorý sa naopak zlepšil o viac ako 10%. Na štvrtom mieste nasleduje ďalší zástupca VW, Polo s 28,9 tisíckami. Pravda, dokáže to už aj lepšie. Piata priečka patrí Fordu Focus (25 tisíc).

Registrácie automobilov v Európe – Poradie modelov v septembri 2015
Pořadí Model 9/2015 [ks] 9/2014 [ks] Zmena [ks] Zmena [%]
1. VOLKSWAGEN GOLF 54 309 53 888 421 0,8 %
2. FORD FIESTA 38 153 38 729 -576 -1,5 %
3. OPEL/VAUXHALL CORSA 30 791 27 884 2 907 10,4 %
4. VOLKSWAGEN POLO 28 864 28 379 485 1,7 %
5. FORD FOCUS 25 030 23 090 1 940 8,4 %
6. NISSAN QASHQAI 24 802 18 057 6 745 37,4 %
7. RENAULT CLIO 24 360 26 963 -2 603 -9,7 %
8. PEUGEOT 208 23 055 22 350 705 3,2 %
9. ŠKODA OCTAVIA 19 373 17 540 1 833 10,5 %
10. OPEL/VAUXHALL ASTRA 19 260 18 817 443 2,4 %
- Celkom  1 394 223 1 269 781 124 442 9,8 %

Šestka patrí Nissanu Qashqai (24.8 tisícky áut), práve on stojí za súčasnými rekordnými zápismi automobilky. Veď sa ich predalo o 6,7 tisíc (37,4%) viac ako vlani v septembri. Až siedme je Clio od Renaultu s úplne opačnými výsledkami (24,4 tisíce, -2.603, -9,7%), čo znamená jasný prepadák. Ôsme miesto patrí Peugeotu 208 (23,1 tis.), Jeho obľuba zase po decentnej modernizácii mierne vzrastá. Fabia sa tentokrát do prvej desiatky neprekúsala, ale Octavia je aspoň deviata s 19,4 tisíckami a pekným navýšením o 10,5%. Poradie najlepších uzatvára Opel Astra, tá prechádza postupnou generačnou výmenou a zaznamenala skoro 19,3 tisíc registrácií.

Najpredávanejšie značky

Všetky značky v Top 10 rastú, stratu nezaznamenala žiadna z nich. Absolútnemu rebríčku dominuje, ako inak, Volkswagen s konečným účtom 156.694 nových osobných áut. Nad sto tisíc sa však tentokrát nedostal ako jediný, nasleduje Ford (110.306) a bronzová európska divízia General Motors (98.907) pod ňou zostala len tesne. Štvrtý Renault (81.422) už má menej, za ním zostal jeho úhlavný francúzsky konkurent Peugeot (78.930).
Z nemeckého luxusného triumvirátu bolo v septembri najúspešnejšie šieste BMW (78.827) pred Mercedesom (77.639) a Audi (75.411). Áno, rozdiely medzi nezmieriteľnými súpermi sú minimálne a idú si neustále po krku. Nissan síce dosť zaostáva (63.764), ale vyšvihol sa ako najúspešnejší japonský výrobca na deviatku. Desiaty Fiat sa chváli 60.585 kusmi a jeho umiestnenie iste fanúšikov talianskej značky poteší, hoci aj časy, keď Európe vládla, odvial dávno čas. Škoda sa do Top Ten tesne nezmestila, je jedenásta (57.497), porazila však aspoň Citroën, Toyotu aj ostatných.

Medziročne sa najviac pozdvihol Nissan (+24,7%), Fiat má +15%, BMW si polepšilo o 13,7% a BMW vykazuje skok len o pol percenta menší. Dvojciferný sa podaril ešte Audi (a tiež našej Škode, aj keď tentoraz medzi najlepšími nie je), štyri kruhy sa tesne prehupli cez desať percent, okrídlený šíp na nich zostal.

Rebríček koncernov

Veľmi zaujímavý je rebríček koncernov. Niektoré značky dohromady ACEA bohužiaľ nezlučuje, napríklad Hyundai a Kiu, v Renaulte zase chýba Nissan. Pre úplnosť aspoň krátko: celá skupina VW predala v septembri 2015 - 325,5 tisíc vozidiel, druhý francúzsky PSA - 136,8 tisíc a tretí je Ford. Ten má na konte rovnakú cifru ako v značkách, Lincoln v Európe nekúpite. Štvrtý Renault vykazuje 110,1 tisíc, Top 5 uzatvára BMW aj s Mini (103,6 tisíc).

General Motors alias skupina Opel s 99,2 tisíckami kusmi je teda mimo. Nasledujú Daimler (85,9 tisíc), FCA sa 79,7 tisíckami, samostatný Nissan (tiež pozri značky) a Toyota s 62 tisíckami. Aj v tomto rebríčku nárastov vedie japonské vychádzajúce slnko, Daimler si polepšil o 19%, BMW Group o 17,1 a Fiat Chrysler Automobiles hlási navýšenie o 15,6%.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY