vytisknout velikost písma Európsky trh v septembri 2014: Najpredávanejšie modely a značky

Octaviu v septembrovom rebríčku najpredávanejších modelov v Európe nenájdeme, tentoraz boli úspešnejší iní súperi.
Európsky trh v septembri 2014: Najpredávanejšie modely a značky

Európsky trh s novými osobnými automobilmi podľa štatistík organizácie JATO Dynamics vzrástol o rovných 6%. Kým v septembri 2013 si zákazníci v takmer tridsiatke sledovaných krajín kúpili 1 200 156 vozidiel, tento rok ich bolo 1 272 559, to je o 72 403 viac. Navýšenie je už trinástej v rade za sebou. Po tradične slabších prázdninách sa teda trh vrátil do normálu. 

Štatistiky JATO zahŕňajú krajiny EÚ a štáty EFTA (Európskeho združenia voľného obchodu). Tam patrí Nórsko a Švajčiarsko, čísla z Islandu a Lichtenštajnska sa nezverejňujú. Z Únie JATO neposkytuje zase tie z Malty a Bulharska, naopak je tu prítomné Srbsko, ktoré nie je členom ani jednej skupiny. Porovnávacie grafy pre zmenu vydáva Európske združenie automobilových výrobcov (ACEA). Jeho údaje sa málinko líšia. Obsahujú napríklad aj spomínané Bulharsko a Island, ale Malta chýba aj tu... 

Z jeho prehľadov je však jasne vidieť, že trh dosiahol prakticky rovnakej úrovne s deviatym mesiacom rokov 2010 a 2011, minuloročné a predminuloročné čísla sú teda zabudnuté. Lenže na roky 2005 a 2006 (1,4 milióna predaných vozidiel) sa pochopiteľne zatiaľ nepriblížil.

Situácia v jednotlivých krajinách

V čele rebríčka krajín nie je tradične Nemecko (260 tisíc kusov), ale Veľká Británia (425,8 tisíc)! Angličania, Walesania, Škóti a severní Íri teda kupujú nové autá ako na bežiacom páse. Tretie Francúzsko dosiahla len 151 tisíc, štvrté Taliansko vykazuje necelých 111,5 tis. a piate Španielsko 57,8 tisíc. To zaznamenalo skoro dvadsaťšesťpercentný skok zo 45,9 tis. Lenže na Pyrenejskom polostrove stále úradujú štátne dotácie a vládne stimuly, teda známe šrotovné. Zo štátov tzv. Veľkej päťky si nepohoršil žiadny, naši západní susedia rástli spolu s Britániou o 5% a Francúzi dokonca o šesť. Len Taliansko má menších +3,4%. 

Česká republika vyskočila o 19,4%, konkrétne z 13,2 na 15,7 tisíc exemplárov a patrí jej dvanásta priečka. Z dvadsaťdeviatky krajín si pohoršila iba sedmička, čo nie je ani štvrtina, to znie veľmi dobre. Percentuálne poklesy významnejších trhov sú už tradičné v Holandsku (-3,4%, 30,5 namiesto 31,6 tis.). Ale krajinu tulipánov a veterných mlynov predstihlo Švajčiarsko, ktoré spadlo z 22,5 na 21,3 tisíca, teda o 5%. Rakúsko zaznamenalo mizivý úbytok 438 jednotiek, teda ani dve percentá.

Poradie značiek a koncernov

Najpredávanejšou značkou aj naďalej zostáva Volkswagen (147 tisíc kusov). Druhý je Ford vďaka popularite Fiesty (104,1 tisíc registrácií). Opel má síce len päťmiestne číslo, ale začína deviatkou a ešte ju o 2934 áut prekračuje, štatistiky pochopiteľne zahŕňajú aj britský Vauxhall. 

Štvorka patrí Renaultu (78,5 tis.). Peugeotu pomáhajú modely 108, 2008 a 308 v dvojcifernom náraste a piatej priečke celkovo (74.128). Nemecký luxusný triumvirát v poradí BMW - Mercedes-Benz - Audi má takmer 70 tisíc a všetkých prestížnych výrobcov od seba nedelí ani 800 kusov! Citroën a Fiat sotva prekročili päťdesiattisícovú métu. 

Škodu medzi najúspešnejšími desiatimi tentoraz nenájdeme. Registrácie však rastú aj Dacii, na jej budgetovú ponuku zákazníci evidentne reagujú. Mazda si mädlí ruky vďaka úspechu trojky a SUV CX-5 a nezabúdajme ani na tri diamanty. 

Z desiatky najúspešnejších značiek podľa JATO vykazuje menej ako vlani len BMW (-2%). Spomínali sme dvojciferné navýšenie francúzskeho leva, konkrétne predstavuje 10,9% a je zo všetkých najlepšie. Mercedes a Citroën majú cez 8, Renault a VW potom viac ako 7%. 

ACEA uvádza tiež zaujímavý rebríček koncernov. Dáta sa síce od JATO opäť mierne líšia, ale pre zaujímavosť do nich nahliadnime. Vedie jasne Volkswagen (299,5 tis.) pred PSA (129,8 tisíc) a Renaultom (104,8 tisíc), avšak len s Daciou, ak pripočítame Nissan (51,3 tis.), tak Peugeot s Citroënom v pohode predstihne. Nasledujú Ford (102,9 tisíc), GM (93,9 tisíc) a BMW (88,4 tisíc). Ak by ACEA spojila Hyundai a Kiu, čo tiež nerobí, skončili by za Mníchovom (81,7 tis.), ale pred Daimlerom a Fiatom. 
Z veľkých si najviac polepšil Renault podľa ACEA získal cez desať percent. percent, u General Motors je to naopak, to má u cifry 6,3% záporné znamienko. Mierne spadli aj Bavori vrátane Mini.

Najpredávanejšie modely

Európskym bestsellerom medzi modelmi zostáva aj naďalej jasne Golf. Volkswagen síce okupuje dva stupne víťazov, ale medzi lídra a Polo sa vklínila Fiesta. Štvrtú Corsu čaká generačná obmena, hoci tá s písmenom E nie je úplne nová, ale zase ide o naozaj radikálnu modernizáciu. Z "déčka" bol použitý iba skelet karosérie. 

Top 5 dopĺňa Clio. Šiesty Focus, siedma 208 od Peugeotu aj ôsme Audi A3 sú medzi najlepšími štandardne. Neplatí to ale o posledných dvoch priečkach. Okrem Octavie totiž z najlepšej desiatky zmizol aj Passat, ktorý sa sem pretlačil v auguste. A logicky ich musel niekto nahradiť, konkrétne navrátilec Opel Astra a taliansky krpec Fiat 500. Päťstovka sa pritom vyrába bez vzhľadových zmien už sedem rokov! Facelift nepotrebuje, najmä dámy ju chcú takú, aká je. 

Rebríčku skokanov dominuje Polo, ktoré sa zdvihlo takmer o tretinu. Kupujú ho nielen Nemci, ale aj Briti. No aj jeho väčší súrodenec má takmer o 20% viac. Nasleduje Fiesta, jej zvýšenie presiahlo 15% a dvojciferné číslo má na konte aj Audi A3 (zisk 12,7%). Európsky bestseller si polepšil v porovnaní s vlaňajškom o viac ako 8,7 tisíc exemplárov, je o neho teda stále veľký záujem. 

Jasným prepadákom je aj napriek návratu medzi najlepších Astra (-10,6,%, -2,2 tisíca kusov). Klientela stráca záujem aj o Focus (-7%, o 1748 menej), zrejme kvôli čakaniu na modernizovanú verziu. Pohoršila si ešte aj Corsa, zjavne sa čaká na novinku, a aj levia dvestoosmička, ale tá naozaj len decentne. 

Zo šplhúňov mimo prvú desiatku JATO spomína malé crossovery: Opel Mokka a Peugeot 2008. Slušne si vedú aj Seat Leon a druhá generácia Peugeotu 308. Oboch zástupcov staroslávnej automobilky z krajiny galského kohúta už sme ostatne spomenuli vyššie. 

S-Klasse od Mercedesu síce nebude nikdy búrať štatistiky absolútnych čísel, ale polepšila si o 152%. Trojcípa hviezda sa tiež pochválila, že z novej generácie predala 100 tisíc kusov za jediný rok, čo nie je vôbec zlé číslo! Dobre ide na odbyt aj plug-in hybrid Outlander PHEV od Mitsubishi.

Registrácie automobilov v Európe – Poradie modelov v septembri 2014  
Poradie Model 9/2014 [ks] 9/2013 [ks] Zmena [ks] Zmena [%]
1. VOLKSWAGEN GOLF 53888 45185 8703 0,19
2. FORD FIESTA 38729 33516 5213 0,16
3. VOLKSWAGEN POLO 28379 21504 6875 0,32
4. OPEL CORSA 27884 28252 -368 -0,01
5. RENAULT CLIO 26963 26109 854 0,03
6. FORD FOCUS 23090 24838 -1748 -0,07
7. PEUGEOT 208 22350 22376 -26 -0,00
8. AUDI A3 20119 17857 2262 0,13
9. OPEL/VAUXHALL ASTRA 18788 21016 -2228 -0,11
10. FIAT 500 18194 16817 1377 0,08
- Celkom  1272559 1200156 72403 0,06

10. nejprodávanějším vozem Evropy byl v září Fiat 500 – 18 194 registrací.jpg9. Opel Astra - 18 788 registrací.jpg8. Audi A3 - 20 119 registrací.jpg7. Peugeot 208 - 22 350 registrací.jpg6. Ford Focus - 23 090.jpg5. Renault Clio - 26 963.jpg4. Opel Corsa - 27 884 registrací.jpg3. Volkswagen Polo - 28 379.jpg2 Ford Fiesta - 38 729 registrací.jpg1. Volkswagen Golf - 53 888 registrací.jpg

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY