vytisknout velikost písma Európsky trh v prvom polroku 2015: Najpredávanejšie značky a najvýznamnejšie krajiny

Ako vyzerá situácia európskeho trhu s novými autami v prvom polroku? Polepšili si o viac ako osem percent.
Európsky trh v prvom polroku 2015: Najpredávanejšie značky a najvýznamnejšie krajiny

Trhom štátov EÚ a EFTA (Európskeho združenia voľného obchodu) sa podľa štatistík ACEA v prvej polovici tohto roka darilo. Vo tridsiatke sledovaných krajín si privátna aj firemná klientela kúpila takmer 7,42 milióna nových osobných áut. To oproti 6,85 mil. za totožné obdobie 2014 znamená navýšenie o 561,8 tisíc kusov, respektíve 8,2%. Áno, jedná sa o pozitívny výsledok. Do čísel zverejnených európskym združením automobilových výrobcov sú započítavané štáty únie, iba dáta v tomto prípade nepodstatnej Malty chýbajú. EFTA zastupujú Island, Nórsko a Švajčiarsko.

Najväčšie trhy

Lídrom medzi krajinami je jasne Nemecko. Predalo sa tu takmer 1,62 milióna nových osobných áut (ľahké úžitkové do týchto štatistík ACEA nezahŕňa, vydáva ich zvlášť). Obyvatelia ostrovnej monarchie sa musia zmieriť s druhou priečkou, kúpili si zatiaľ necelých 1.38 milióna vozidiel. Bronz okupuje Francúzsko, ktoré vykazuje 1,02 milióna kusov a ako tretie a posledné sa dostalo cez sedemcifernú métu. Taliansky trh sa zastavil na 873 tisícoch exemplároch a patrí mu tak pomyselná "zemiaková" medaila.

Tzv. Veľkú päťku tradične uzatvára Španielsko (555,2 tisíc). Práve tu odbyt vyletel v porovnaní s vlaňajškom o 22%. Vysoký nárast hlási aj Taliansko (+15,2%), Británia má menších +7%, Francúzsko + 6,1% a Nemecko o 5,2% viac. Mínusy za prvý polrok medzi lídrami nehľadajme...

Z trhov väčších, než je ten náš, sa prepadol iba ten rakúsky, a to o 3%. Pre neho to znamená úbytok ani piatich tisícok nových áut (zo 166,6 na 161,6 tisíc). Naopak sa výrazne darilo odbytu hlavne vo Švédsku (+10,7%, 168 tis. namiesto 151,7 tis. exemplárov).

Najpredávanejšie značky

V Top 10 rastú všetky značky, prepadák tu nie je žiadny. Absolútnemu rebríčku dominuje, ako inak, Volkswagen s poločasovým účtom 901,5 tisíc osobných áut. Na dvojku sa vyšplhal Ford (539,5 tisíc), bronzový je potom Renault (518,1 tis.). Pol milión o 315 jednotiek prekročila ešte európska vetva General Motors reprezentovaná Opelom a čisto britským Vauxhallom. Najlepšiu päťku klasicky uzatvára Peugeot (450,1 tis).

Z nemeckého luxusného triumvirátu je zatiaľ najúspešnejšie šieste Audi so 400,8 tisícami pred BMW (373,1 tis.), trojcípa hviezda Mercedesu nemá na modrobielych Mníchovčanov tak veľkú stratu, len niečo málo cez štyri tisícky.

Taliansky Fiat je deviaty (356 tisíc). V desiatke sa udržala aj mladoboleslavská Škoda, zaznamenala 320 tisíc prírastkov do štatistík.

Medziročne sa najviac zdvihol Mercedes (+11%), Renault si pripísal +10,4% a Fiat +9,6%. Lepší výsledok než celý trh má ešte Volkswagen (+8,6%). Najväčší kusový skok patrí takisto práve jemu (zlepšil sa o 71-tisíc) pred Renaultom (48,6 tis.) a prekvapivo trojcípou hviezdou (36,6 tis.).

Registrácie automobilov v Európe – Poradie značiek v prvom polroku 2015
Pořadí Model 1-6/2015 [ks] 1-6/2014 [ks] Zmena [ks] Zmena [%]
1. VOLKSWAGEN   901 452 830 378 71 074 8,6 %
2. FORD 539 516 505 539 33 977 6,7 %
3. RENAULT 518 098 469 458 48 640 10,4 %
4. OPEL/VAUXHALL 500 315 473 045 27 270 5,8 %
5. PEUGEOT   450 111 422 479 27 632 6,5 %
6. AUDI   400 824 384 752 16 072 4,2 %
7. BMW 373 110 347 445 25 665 7,4 %
8. MERCEDES 369 022 332 409 36 613 11,0 %
9. FIAT 355 954 324 887 31 067 9,6 %
10. ŠKODA 320 013 303 294 16 719 5,5 %
- Celkom  7 414 958 6 853 139 561 819 8,2 %

Najúspešnejšie koncerny

Veľmi zaujímavé dáta poskytuje rebríček koncernov, aj keď niektoré značky ACEA nezlučuje, napríklad Hyundai a Kiu, v Renaulte zase chýba Nissan. Pre úplnosť spomeňme aspoň krátko aktuálne poradie. Celá skupina VW predala za prvý polrok 2015 1,85 milióna vozidiel, druhý francúzsky PSA 784,6 tisíc a tretí Renault 726,3 tisíc.

Ford okupuje "zemiakovú" pozíciu, jeho číslo sa zhoduje s tým v značkách. Piata je skupina Opel (502,6 tisíc), ktorá síce porazila taliansko-americký Fiat Chrysler Automobiles (472,8 tisíc) takmer rozdielom triedy, ten však vyskočil rovno o 12% vďaka výborným výsledkom materského Fiatu aj amerického Jeepu. Lancia a Alfa Romeo sú na tom bohužiaľ bledo. Nemajú však ani zďaleka zo všetkých hlavných hráčov trhu najväčší nárast.

Siedme BMW Group vrátane Mini hlási 467,7 tisíc, respektíve o 11,9% viac, Daimler potom 419,6 tisíc (+15,3%). Toyota aj s Lexusom je deviata (313,3 tisíc). Nissan Top 10 uzatvára a pýši sa nielen 303,5 tisícmi nových áut, ale aj megaskokanom o +21%. Samotný Hyundai ich predal 237,2 tisíc a náčal druhú desiatku, spolu s Kiou však zaznamenal o ďalších 200 tisíc uspokojených objednávok viac, takže by sa celý koncern umiestnil medzi Daimlerom a BMW. Ani tu nie sú medzi dôležitými výrobcami žiadne straty, čo je určite pozitívne. Pohoršila si iba Honda o zhruba 6.300 jednotiek.

BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Octavia II je úplne iná liga

Jazdenka Škoda Octavia II

Škoda Octavia je kvalitná a pevná. Ako sme ale napísali v úvode, jej najväčším problémom býva nejasný pôvod mnohých ojazdených áut, obľúbenosť medzi zlodejmi a podvodníkmi a predovšetkým nerealistické očakávania od potenciálnych kupcov.

23. 12. 2016 | Dalibor Žák
Test Jaguar F-Pace S: Anglický rýchlik

Test Jaguar F-Pace S

Jaguar F-Pace S je zaujímavý predovšetkým spôsobom, akým dokáže kombinovať komfort a nadpriemerné jazdné zručnosti.

22. 12. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY