vytisknout velikost písma Európsky trh v októbri 2015: Top 10 modelov a poradie značiek

Rast odbytu nových áut v Európe sa v uplynulom mesiaci spomalil. Volkswagen tradične dominuje značkám aj modelom. V tých má dokonca troch zástupcov, ale napríklad Peugeot dvoch.
Európsky trh v októbri 2015: Top 10 modelov a poradie značiek

Trhu štátov EÚ a EFTA (Európskeho združenia voľného obchodu) sa podľa štatistík asociácie automobilových výrobcov ACEA v desiatom mesiaci tohto roka darilo, ale navýšenie nebolo také, na aké sme zvyknutí. V celkovej tridsiatke sledovaných krajín si firemní aj súkromní klienti (vrátane napríklad štátnych úradov) kúpili cez 1,144 milióna nových osobných vozidiel.

Odbytové čísla dodávok a ďalších ľahkých úžitkových automobilov vedie ACEA separátne, tu zahrnuté nie sú. Oproti takmer 1,114 milióna za október 2014 to znamená zisk skoro 30,5 tisíc kusov, respektíve slabších 2,7%. Aj tak sa však jedná o dvadsiatešieste medziročné navýšenie v nepretržitej rade, trh teda rastie súvisle už cez dva roky.

Najobľúbenejšie modely

Aj modelový rebríček vyzerá ako po prehratej bitke, pohoršilo si celkom šesť áut. Najpredávanejším novým osobným autom v Európe je podľa JATO Dynamics stále Volkswagen Golf, to nie je žiadne prekvapenie. 43,5 tisíc exemplárov ale značí o 4,3%, respektíve skoro o dvetisíc kusov menej. Polo síce tentoraz zavŕšilo dvojitý triumf značky, ale s úbytkom 2.600 registrácii a 9,4%.

Renault Clio je bronzový, to áno, lenže sa zároveň jedná o prepadák, -14,7% a -3.900 áut hovorí jasnou rečou. Ničím sa nemôže chváliť ani Ford Fiesta, ten zaznamenal 21,4 tisíc prírastkov, avšak so stratou skoro 3.600 jednotiek a 14,4%. Vďaka 20,6 tisícom kusov sa dostal naopak vysoko, až do prvej päťky Passat, ktorému sa darilo o 81% lepšie ako vlani. Práve on si odnáša titul šplhúňov, predalo sa ich o 9,2 tisíc viac.

V pozitívnom výsledku pokračuje šiesty Peugeot 208 s 19,4 tisíckami autami a skokom takmer o 21%, respektíve 3,3 tisíc. Decentná modernizácia sa prejavila pozitívne, jeho obľuba vzrastá. Sedmička patrí Corse od Opelu (19,3 tisíc áut), aj ona si bohužiaľ pohoršila o 5% a jedenásť stoviek.

Prekvapivú osmičku získal druhý "lev", väčší model 308 s pätnásťpercentným postupom o necelých 2,4 tisíc exemplárov.
Škoda Octavia je deviata s 17,7 tisíckami, ale ani ona sa nezlepšila, -6,6% a strata 1.252 vozidiel je však miernejšia ako pri väčšine konkurentov. Poradie najlepších uzatvára Nissan Qashqai, zaznamenal skoro 17,5 tisíc registrácii a predalo sa ich aspoň o 409 (2,4%) viac ako vlani v októbri. Do desiatky sa teda nedostala Astra, chýba aj Ford Focus.

Registrácie automobilov v Európe – Poradie modelov v októbri 2015
Pořadí Model 10/2015 [ks] 10/2014 [ks] Zmena [ks] Zmena [%]
1. VOLKSWAGEN GOLF 43 545 45 522 -1 977 -4,3 %
2. VOLKSWAGEN POLO 24 866 27 456 -2 590 -9,4 %
3. RENAULT CLIO 22 596 26 496 -3 900 -14,7 %
4. FORD FIESTA 21 358 24 937 -3 579 -14,4 %
5. VOLKSWAGEN PASSAT 20 596 11 357 9 239 81,4 %
6. PEUGEOT 208 19 386 16 057 3 329 20,7 %
7. OPEL/VAUXHALL CORSA 19 337 20 418 -1 081 -5,3 %
8. PEUGEOT 308 18 403 16 051 2 352 14,7 %
9. ŠKODA OCTAVIA 17 741 18 993 -1 252 -6,6 %
10. NISSAN QASHQAI 17 486 17 077 409 2,4 %
- Celkom  1 144 109 1 113 703 30 406 2,7 %

Najpredávanejšie značky

Absolútnemu rebríčku značiek dominuje zase Volkswagen s konečným účtom 141.817 nových osobných áut. Nad sto tisíc sa už nikto iný nedostal. Nasledujú ho Ford (79.116) a bronzový Renault len ​​s tesným odstupom (78.764). Štvrtý Peugeot (69.742) už má o niečo menej, za ním sa nachádzajú taktiež s neveľkou stratou Opel s Vauxhall, teda európska divízia GM (68.555).

Z nemeckého luxusného triumvirátu bolo v októbri najúspešnejšie šieste Audi (65.811) pred BMW (62.668) a Mercedesom (61.476). Fiat sa vyšvihol na deviatku (53.647). Desiata Škoda síce zostáva pod päťdesiattisícovou hranicou (49.241 kusov), ale jej umiestnenie iste domácich fanúšikov poteší, do Top 10 sa dostala. Chýbajú v nej teda Japonci.

Medziročne sa najviac zdvihlo BMW (+13,1%), Mercedes má +10,8%, a Fiat si polepšil o 8,6%. Postup Audi neprekročil štyri percentá, Peugeotu tri, Fordu dve Renaultu jedno! To ale znamená, že ostatní veľkí hráči vykazujú záporné čísla konkrétne VW -0,4, Opel -2 a Škoda dokonca -2,9%. Stratila cca 1.500 jednotiek. Už teda neplatí, že by všetci dôležití výrobcovia získavali, ako tomu bolo doteraz.

Najväčšie trhy

Na pozícii lídra medzi krajinami tentokrát nájdeme viacmenej tradičné Nemecko. Nemci si v októbri 2015 kúpili 278.372 áut. Minule prvá Veľká Británia sa musí uspokojiť s druhým miestom. Obyvatelia Spojeného kráľovstva obohatili svoje garáže o 177.664 nových vozidiel. Francúzsky trh sa zastavil na čísle 161.737, taliansky (132.929) sa umiestnil ako štvrtý a Španieli sú piati (80.055).

Medziročný nárast však nezaznamenali všetky štáty z tzv. Veľkej päťky, ostrovné krajiny za kanálom La Manche majú totiž -1,1%. Najvyššiu plusovú hodnotu naopak vykazuje tá juhoeurópska na Apeninskom polostrove: 8,6%. Španielsko získalo 5,2%, Nemecko a Francúzsko hlási okolo percenta. Žiaden zázrak...

Darilo sa ešte Švédsku (+ 11,7%, 31,5 tis. z 28,3 tis.) a aj Holandsko (+11,1%, 39 tis. namiesto 35,1 tis.). Štvorpercentným pádom sa naopak nemôžu príliš chváliť vo Švajčiarsku (z 26,3 na 25,2 tisíc).

Rebríček koncernov

Veľmi zaujímavý je rebríček koncernov. Niektoré značky dohromady ACEA bohužiaľ nezlučuje, napríklad Hyundai a Kiu, v Renaulte zase chýba Nissan. Pre úplnosť aspoň krátko: celá skupina VW predala v októbri 2015 288,2 tisíce vozidiel, druhý francúzsky PSA 120,2 tisíc a tretí je Renault so 108,6 tisíckami.

Na štvorku vyšplhalo BMW s Mini (79,8 tis.), musel sa pred ním skloniť aj Ford. Ten má na konte pochopiteľne rovnakú cifru ako v značkách, Lincoln v Európe nekúpite. Šiesty Daimler vykazuje 70,7 tisíc, Fiat Chrysler Automobiles zaznamenal len o 94 (nie, to nie je preklep) prírastkov menej ako trojcípa hviezda. General Motors alias skupina Opel s 68,8 tisíckami kusov je až za nimi. Toyota dosiahla necelých 48 tisíc, Nissan potom 40,3 tisíc.

V tomto poradí nárastov vedie Daimler, ktorý si polepšil o 20,9%, BMW Group má o 12,8% viac a FCA hlási navýšenie o 7,7%. V pluse už je ale potom len Ford. Prepady Renaultu, VW, PSA a GM sa pohybujú od 0,4 do 2,5%. Nedarilo sa japonským zástupcom, Toyota stratila necelé štyri percentá, Nissan potom toto číslo ešte o desatinku prekročil.

Nissan-Qashqai_2014_1600x1200_wallpaper_03.jpgSkoda-Octavia_RS_230_2015_1600x1200_wallpaper_01.jpgPeugeot-308_SW_GT_2015_1600x1200_wallpaper_06.jpgOpel-Corsa_2015_1600x1200_wallpaper_3e.jpgPeugeot-208_2016_1600x1200_wallpaper_0a.jpgVolkswagen-Passat_Variant_2015_1600x1200_wallpaper_05.jpgFiestaRedEditionBlackEdition_20.jpgRenault-Clio_RS_220_Trophy_EDC_2016_1600x1200_wallpaper_01.jpg Volkswagen-Polo_2014_1600x1200_wallpaper_07.jpgVolkswagen-Golf_TSI_BlueMotion_2015_1600x1200_wallpaper_07.jpg
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY