vytisknout velikost písma Európsky trh v októbri 2014: Najpredávanejšie modely a značky

Škoda sa vrátila po pauze do rebríčka najpredávanejších značiek, Octavia sa nachádza na šiestom mieste medzi modelmi. Európsky trh znovu vzrástol, tentoraz o 7 percent.
Európsky trh v októbri 2014: Najpredávanejšie modely a značky

V októbri 2014 bolo v krajinách Európskej únie a EFTA predaných celkovo 1 123 618 nových osobných áut. To je o 73 340 viac ako v rovnakom mesiaci minulého roka. Znamená to podľa štatistík JATO aj presné sedempercentné navýšenie, konkrétne z 1 050 278 kusov. Nejasajme ale predčasne, pred siedmimi rokmi si klientela kúpila takmer 1,3 milióna vozidiel. Aktuálne výsledky sú pod úrovňou aj najhoršieho predkrízového októbra 2008. Ale naopak vďakabohu najlepšie od začiatku dekády.

JATO do svojich čísel zahŕňa dvadsaťdeväť krajín starého kontinentu, väčšinou členov Únie a Európskeho združenia voľného obchodu (Švajčiarsko, Nórsko). Výnimkou je Srbsko, ktoré ani do jedného z týchto zoskupení nepatrí.

Situácie v jednotlivých krajinách

Najviac nových osobných automobilov sa predalo v októbri v Nemecku, 275,3 tisíc. Nasledujú Veľká Británia (179,7 tisíc), Francúzsko (tesne nad 160 tisíc) a Taliansko (123,2 tisíc). V Španielsku sa počet prvýkrát registrovaných automobilov zo showroomov zastavil tesne pod osemdesiatimi tisícmi.

Tzv. Veľká päťka ale zaznamenala rozdielne výsledky v porovnaní s desiatym mesiacom minulého roka. V krajine galského kohúta totiž odbyt spadol zo 166,5 tisíc áut, to znamená o 3,8%, zatiaľ čo Španielsko sa aj vďaka vládnym dotáciám zdvihlo o 31,1% z necelých 61 tisíc. V Británii žiadne šrotovné neprebieha, napriek tomu si Angličania, Škóti, Walesania a Severní Íri kúpili o 14,2% viac nových áut. Taliani potom zaznamenali skoro desaťpercentné navýšenie.

Česká republika obsadila tradičné dvanáste miesto s 17.791 prírastkami. Aj u našich západných susedov došlo k šestnásťpercentnému skoku, čo nie je vôbec na zahodenie.

Z trhov, ktoré sú väčšie ako ten náš, hlásia úbytky iba Belgicko (-3,5%), Holandsko (-3,1%) a Švajčiarsko (-1,7%). Rádovo ide však o maximálne trinásť stoviek exemplárov v prípade prvej menovanej krajiny, inak sú to stovky. Razantné zmeny smerom k lepšiemu sa okrem vyššie spomenutých štátov odohrali len v tých menej dôležitých, napríklad v Rumunsku sa trh zdvojnásobil, ale to len tak na okraj.

Poradie značiek

Lídrom medzi značkami je pochopiteľne Volkswagen (142,9 tisíc áut). Ford má na konte v desiatom mesiaci necelých 79,9 tisíc nových automobilov, uhájil druhú priečku pred Renaultom o 1 141 kusov, čo nie je v celoeurópskom meradle takmer nič. Štvrtý je Opel (70,3 tis.), Ako jediný si z desiatich najlepších polepšil dvojciferne, o 11,8%. Kríza európskej vetvy General Motors je tak najskôr zažehnaná.

Prepadák globálne v Top 10 nehľadajme, žiadny tam nie je. Prvú päťku uzatvára Peugeot (68,2 tisíc), šesťdesiattisícovú métu pokorilo o 3 767 registrácii ešte Audi ako najlepšie z luxusných nemeckých značiek.

Značky Mercedes-Benz a BMW delí samotná tisícka, trojcípa hviezda si pripísala na konto 56 297 vozidiel a skoro desaťpercentný zisk v porovnaní s októbrom 2013. Citroën sa dostal cez 54 tisíc, na poslednom mieste nájdeme Škodu s 51 508 jednotkami.

Celkom si polepšilo 19 výrobcov z prvých dvadsiatich, JATO spomína ešte skoky v prípade Dacie (+34,6%) a Mini (+21,4%).

Európske združenie automobilových výrobcov ACEA, ktorého čísla sa vzhľadom k metodike a zaradeniu niektorých štátov od JATO decentne líšia, zverejňuje vo svojich štatistikách aj zaujímavé poradie koncernov. To vedie VW (289,2 tisíc jednotiek) pred PSA (121,6 tis.) s Renaultom s Daciou, avšak bez Nissanu (109 tisíc).

Ford má na konte 78,1 tisíc nových áut. Nasledujú BMW a GM so zhruba 70 tisíckami prírastkov, koncern FCA ich má 65,5 a Daimler 58,4 tisíce. Hyundai a Kia vykazujú dohromady viac ako Fiat a spol., Ale v tabuľke sú uvedené samostatne. Renault si polepšil o 10 percent a Mníchovu aj s britským Mini do tejto hodnoty veľa nechýba. Najúspešnejšou japonskou automobilkou je dlhodobo Toyota vrátane Lexusu, meta 50 tisíc vozidiel ale tentoraz zostala nepokorená.

Najpredávanejšie modely

Zmien sa dočkal aj októbrový modelový rebríček. Chýba v ňom Opel Astra, pochopiteľne vrátane súrodencov s logom britského Vauxhallu a volantom vpravo. Na desiatej priečke sa minule nachádzalo retro mini Fiat 500, ani to tu nenájdeme. Namiesto nich privítajme dvoch navrátilcov: nás môže tešiť prítomnosť Octavie a svoj comeback prežíva aj Nissan Qashqai. Čelo však vyzerá tradične úplne inak. Dominujú mu dva Volkswageny, dlhodobý líder Golf (45,5 tisíca prírastkov) a Polo (necelých 27,5 tis.).

Clio je tretie, štvrtá je Fiesta a Corsa je piata, všetky modely prekročili bez problémov dvadsaťtisícovú hranicu. V tesnom slede sa zoradili za sebou Octavia, Focus, Audi A3, Qashqai a Peugeot 208.

V prípade Peugeotu však veľmi dobre funguje aj druhá generácia 308. Do Top 10 sa síce nedostala, ale je jedenásta a s navýšeným o polovicu. Slušne si vedú malé SUV a crossovery. JATO spomína najväčší nárast u Dacie Duster, takmer trojštvrtinový (!), Peugeot 2008 zaznamenal ešte dvojciferný, takmer dvanásťpercentný. Z Top 10 si najviac polepšilo modernizované Polo, ďalej Corsa, u ktorej prebieha generačná výmena. U oboch čísla začínajú dokonca dvojkou. Schopných výsledkov dosahuje aj Audi A3 vrátane športových derivátov.

Octavia dopláca na to, že vlani v októbri začali jej odbytová čísla prudko stúpať, pohoršila si však len o 232 áut. Za celý rok má stále +28,4%. Oproti tomu druhý najmenší "lev", teda 208, svoju klientelu stráca dlhodobo a dobrá forma mu chýba, aktuálne sa ich predalo o 2 tisíc menej ako vlani. 

Registrácie automobilov v Európe – Poradie modelov v októbri 2014
Poradie Model 10/2014 [ks] 10/2013 [ks] Zmena [ks] Zmena [%]
1. VOLKSWAGEN GOLF 45 522 43 282 2 240 5,2 %
2. VOLKSWAGEN POLO 27 456 21 499 5 957 27,7 %
3. RENAULT CLIO 26 496 24 512 1 984 8,1 %
4. FORD FIESTA 24 937 23 962 975 4,1 %
5. OPEL/VAUXHALL CORSA 20 418 16 583 3 835 23,1 %
6. ŠKODA OCTAVIA 18 993 19 225 -232 -1,2 %
7. FORD FOCUS 18 317 17 599 718 4,1 %
8. AUDI A3/S3/RS3 18 139 15 888 2 251 14,2 %
9. NISSAN QASHQAI 17 077 16 296 781 4,8 %
10. PEUGEOT 208 16 057 18 124 -2 067 -11,4 %
- Celkom  1 123 618 1 050 278 73 340 7,0 %

10. nejprodávanějším vozem Evropy byl v říjnu 2014 Peugeot 208 – 16 057 nových registrací.jpeg9. Nissan Qashqai – 17 077 registrací.jpg8. Audi A3 – 18 139 registrací.jpg7. Ford Focus – 18 317 registrací.jpeg6. Škoda Octavia – 18 993 registrací.jpeg5. Opel:Vauxhall Corsa – 20 418 registrací.jpeg4. Ford Fiesta – 24 937 registrací.jpeg3. Renault Clio – 26 496 registrací.jpeg2. Volkswagen Polo – 27 456 registrací.jpeg1. Volkswagen Golf – 45 522 registrací.jpeg

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY