vytisknout velikost písma Európsky trh v novembri 2015: Top 10 modelov a poradie značiek

Odbyt nových áut v Európe v uplynulom mesiaci vzrástol veľmi sľubne. Volkswagen tradične dominuje značkám aj modelom, ale jeho dva najvyššie postavené vozy stratili.
Európsky trh v novembri 2015: Top 10 modelov a poradie značiek

Trhu štátov EÚ a EFTA (Európskeho združenia voľného obchodu) sa podľa štatistík asociácie automobilových výrobcov ACEA v jedenástom mesiaci tohto roka darilo nadmieru dobre. V celkom tridsiatke sledovaných krajín si firemní aj súkromní klienti (vrátane napríklad štátnych úradov) kúpili skoro 1,125 milióna nových osobných vozidiel. Odbytové čísla dodávok a ďalších ľahkých úžitkových automobilov vedie ACEA separátne, tu zahrnuté nie sú.

Oproti necelým 990 tisícom za november 2014 to znamená zisk 135,2 tisíc kusov, respektíve 13,7%. Ide zároveň o dvadsiate siedme medziročné navýšenie v nepretržitej rade, trh teda rastie súvisle už dva aj štvrť roka.

Najobľúbenejšie modely

Najpredávanejším novým osobným autom v Európe je podľa JATO Dynamics stále Volkswagen Golf, to nie je žiadne prekvapenie. 41,1 tisíc exemplárov ale značí o 6%, respektíve skoro o 2,6 tisíce kusov menej. Jednotka starého kontinentu je tak zároveň prepadákom mesiaca. Polo síce druhýkrát v rade zavŕšilo dvojitý triumf značky, ale s úbytkom 331 registrácii a 1,3%, má 24,5 tisíc prírastkov. Tým mínusy vďakabohu končia. Clio od Renaultu je bronzové (+8,1% a naopak 1.730 áut k dobru). Ford Fiesta zaznamenal 21,8 tisíc kópií so ziskom tisíc jednotiek a 4,9%. Päťka patrí Opelu Corsa (20,8 tisíc áut), aj ona sa zdvihla o vysokých 18% a takmer 3,2 tisíca.

Vysoko sa umiestnil Passat, ktorému sa darilo o 86% lepšie ako vlani. Práve on si odnáša titul šplhúňov, predalo sa ich o 9,6 tisíc viac a na malý Opel mu chýbali tri kusy! Minule bol však ešte práve o miesto vyššie. Octavia je siedma s 18,5 tisíckami, +14% a zisk 2.272 vozidiel sú však slušné. Medzi najlepšími sa udržal Peugeot 308 s 22% postupom o 3,3 tisíc exemplárov na 18,3 tis. Prekonal aj svojho menšieho kolegu 208, ten v pozitívnych výsledkoch pokračuje s 18 tisíckami autami a skokom takmer o 22%, respektíve 3,2 tisíc. Decentná modernizácia sa prejavila pozitívne, jeho obľuba vzrastá. Poradie najlepších uzatvára Nissan Qashqai, zaznamenal skoro 16,7 tisíc registrácii a predalo sa ich aspoň o 1.377 (9%) viac ako vlani v novembri.

Registrácie automobilov v Európe – Poradie modelov v novembri 2015
Poradie Model 11/2015 [ks] 11/2014 [ks] Zmena [ks] Zmena [%]
1. VOLKSWAGEN GOLF 41 113 43 733 -2 620 -6,0 %
2. VOLKSWAGEN POLO 24 501 24 832 -331 -1,3 %
3. RENAULT CLIO 22 979 21 248 1 731 8,1 %
4. FORD FIESTA 21 825 20 808 1 017 4,9 %
5. OPEL/VAUXHALL CORSA 20 810 17 634 3 176 18,0 %
6. VOLKSWAGEN PASSAT 20 807 11 201 9 606 85,8 %
7. ŠKODA OCTAVIA 18 522 16 250 2 272 14,0 %
8. PEUGEOT 308 18 301 14 996 3 305 22,0 %
9. PEUGEOT 208 17 950 14 753 3 197 21,7 %
10. NISSAN QASHQAI 16 658 15 281 1 377 9,0 %
- Celkom  1 124 964 989 758 135 206 13,7 %

Najpredávanejšie značky

Absolútnemu rebríčku značiek dominuje, ako inak, Volkswagen s konečným účtom 137.559 nových osobných áut. Nad sto tisíc sa už nikto iný nedostal. Nasledujú ho Renault (78.856) a bronzový Ford (77.865). Opel/Vauxhall (75.483) obsadil "zemiakovú" priečku. Top 5 uzatvára Peugeot (67.610), tesne pod ňou zostal Mercedes (62.526). Za ním nasledujú ďalší členovia nemeckého luxusného triumvirátu, siedme BMW (61.049) pred Audi (58.979). Deviaty skončil Fiat (51.327), desiata Škoda zostala tesne pod métou 50-tisíc kusov (49.950).

Medziročne sa najviac zdvihol Mercedes (+12,8%), Fiat má +11,2%. Postup Renaultu a BMW neprekročil desať percent, ale za 9,6, respektíve 9,5% sa rozhodne hanbiť nemusia. Peugeotu sa podarilo navýšiť svoje registrácie o 7,4%. Ostatní veľkí hráči vykazujú tiež kladné čísla, aj keď menšie.

Najväčšie trhy

Na pozícii lídra medzi krajinami tentokrát nájdeme opäť viac menej tradičné Nemecko. Naši západní susedia si v novembri 2015 kúpili 272.377 áut. Veľká Británia bola prvá naposledy v septembri, teraz sa tak znovu musia uspokojiť s druhým miestom. Obyvatelia Spojeného kráľovstva obohatili svoje garáže o 178.876 nových vozidiel. Francúzsky trh sa zastavil na čísle 150.334, taliansky (134.021) sa umiestnil ako štvrtý a Španieli sú piati (81.650). Medziročný nárast zaznamenali všetky štáty z tzv. Veľkej päťky. Najvyššiu plusovú hodnotu vykazuje Španielsko: 25,4%. Taliansko za ním s 23,5% príliš nezaostáva, Francúzsko získalo 11,3%, Nemecko ešte 8,9%, len Británia má slabších 3,8%.

Z úspešnejších krajín, sa darilo ešte Holandsku (+25,9%, 40,5 tis. z 32,2 tis.) Pády v dôležitých krajinách vrátane spomínanej Top úplne 5 chýbajú, väčšie než dvadsaťpercentné zlepšenie vykazujú Poľsko, Belgicko a Švédsko. Európa sa po problémovom októbri prebrala.

Rebríček koncernov

Veľmi zaujímavý je rebríček koncernov. Niektoré značky dohromady ACEA bohužiaľ nezlučuje, napríklad Hyundai a Kiu, v Renaulte zase chýba Nissan. Pre úplnosť aspoň krátko: celá skupina VW predala v novembri 2015 275,9 tisíce vozidiel, druhý francúzsky PSA 114,4 tisíc a tretí je Renault so 102 tisícmi. Na štvorku sa vyšplhal Ford, ten má na konte pochopiteľne rovnakú cifru ako v značkách, Lincoln sa v Európe oficiálne kúpiť nedá.

Piate BMW vykazuje 76,5 tisíc, s tesným odstupom nasleduje GM Europe alias Opel Group (75,7 tisíc) a trojcípa hviezda prekonala o 240 kusov 70-tisíc. Fiat Chrysler Automobiles s 68,5 tisíckami kusov je až za nimi. Toyota dosiahla necelých 47,5 tisíc, Nissan potom 39,1 tisíc.

V tomto poradí nárastov vedie Daimler, ktorý si polepšil o 18% pred Nissanom (17%), FCA má o 13,4% viac a BMW Group hlási navýšenie o 11,6%. Renault a Ford vykazujú cez sedem percent, čísla vo VW a Toyote začínajú šestkou, PSA sa dostal tesne pod päť a Opel na rovné dve percentá.

Nissan-Qashqai_2014_1600x1200_wallpaper_03.jpgPeugeot-208_2016_1600x1200_wallpaper_0a.jpgPeugeot-308_SW_GT_2015_1600x1200_wallpaper_06.jpgSkoda-Octavia_RS_230_2015_1600x1200_wallpaper_01.jpgVolkswagen-Passat_Variant_2015_1600x1200_wallpaper_05.jpgOpel-Corsa_2015_1600x1200_wallpaper_3e.jpgFiestaRedEditionBlackEdition_20.jpgRenault-Clio_RS_220_Trophy_EDC_2016_1600x1200_wallpaper_01.jpg Volkswagen-Polo_2014_1600x1200_wallpaper_07.jpgVolkswagen-Golf_TSI_BlueMotion_2015_1600x1200_wallpaper_07.jpg
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY