vytisknout velikost písma Európsky trh v novembri 2014: Najpredávanejšie modely a značky

Škoda sa v novembri udržala bez problémov medzi desiatkou najpredávanejších značiek aj modelov na európskom trhu. V Nemecku a Francúzsku sa predalo menej áut ako vlani.
Európsky trh v novembri 2014: Najpredávanejšie modely a značky
Zoznam kapitol
  1. Situácia v jednotlivých krajinách, Rebríček značiek a koncernov
  2. Najpredávanejšie modely

V krajinách Európskej únie a Európskeho združenia voľného obchodu (EFTA) sa v novembri 2014 predalo podľa štatistík JATO celkom 989 667 nových osobných automobilov. V porovnaní s rovnakým mesiacom minulého roka to znamená nárast o 1,3%. Registrácie sa konkrétne zdvihli o 12 874 kusov, z 976 793. Koniec roka býva v posledných rokoch slabší, milión zostáva nepokorenž. Pritom pred ôsmimi rokmi sa európske cesty rozšírili skoro o jeden a štvrť milióna nových áut. Lenže to boli ešte zlaté predkrízové časy...

JATO do svojich čísel zahŕňa dvadsaťdeviatku krajín starého kontinentu, ako členov EÚ, tak napríklad Švajčiarsko a Nórsko. Výnimkou je Srbsko, ktoré ani do jedného z týchto zoskupení nepatrí.

Situácia v jednotlivých krajinách

V Nemecku pribudlo za jediný mesiac štvrť milióna nových áut. Briti si ich kúpili 172,3 tisíc, Francúzi 135 tisíc a Taliani 109,1 tisíc. V Španielsku našlo nových klientov cez 66 tisíc vozidiel, tam stále trvajú vládne stimuly, takže sa nemožno čudovať skoku o 22%.

Aj Spojené kráľovstvo je na tom aktuálne veľmi dobre, v porovnaní s novembrom 2013 o 8%. Taliansky trh sa medziročne zlepšil o 5,4%. Nemecko však zaznamenalo o 1,8% menej, aj vo Francúzsku odbyt klesol o 2,7%. V prvom prípade sa jedná o úbytok približne 4,5 tisíca registrácii, v druhom o 3,8 tisíc. Nič extrémneho, ale celkový nárast trhu to nepriaznivo ovplyvnilo, pretože ide o významných hráčov tzv. Veľkej päťky.

Z dôležitých trhov, ktoré nie sú medzi päticou najlepších a zároveň sú väčšie ako náš, sa darilo poľskému a švédskemu. Aj keď ich navýšenie je len v radoch stoviek. Naopak najdrsnejší zostup zaznamenalo Holandsko, o dvadsať percent menej! Kleslo s takmer 40,8 tisíc na 32,6 tisíc. Mínusy v Rakúsku, Belgicku a Švajčiarsku oscilujú okolo 7%.

Rebríček značiek a koncernov

Najlepší medzi značkami je naďalej Volkswagen, za november si pripísal 133 075 nových áut. Druhý Ford ich nemá ani polovicu (66 054), čo o dominancii nemeckej jedničky (Ford predsa len tak úplne nemecký nie) jednoznačne svedčí. Tretí tentoraz skončil Renault s odstupom len 203 kusov za modrým oválom! To je v celoeurópskom meradle úplné minimum...

Európska vetva koncernu GM je štvrtá (63,7 tisíc), piaty Peugeot sa dostal cez 58 tisíc vozidiel. Audi má za jedenásty mesiac letopočtu 2014 56,5 tisíc prírastkov, o necelé dve tisícky za ním zaostal mníchovský konkurent.

Nasleduje Mercedes-Benz s 52,7 tisícmi registrácii. Škoda s Citroënom uzatvárajú prvú desiatku, okrídlený šíp zaznamenal necelých 45 tisíc, ten dvojitý z Francúzska potom 43,2 tisíc.

Najväčší medziročný nárast môžu oslavovať v BMW (+8,2%), Mercedesu (+7,3%) a Audi (+3,6%). Luxusná trojka a zároveň úhlavní nepriatelia sa tak zoradili v tejto štatistike za sebou. Z ďalších šplhúňov mimo poradia JATO sa spomína Jeep s dvojnásobkom oproti vlaňajšku vďaka úspechu Cherokee a Renegade. Za Lexus valcuje nový crossover NX a výrazne sa dvíha Mitsubishi (o 10 percent), predávajú sa Outlander, ASX aj malý Space Star alias Mirage.

Aj keď tri diamanty s 8,8 tisíckami prírastkov predstavujú menšinového zástupca, za zmienku rozhodne stoja. Tri značky z prvej desiatky si naopak pohoršili: Ford o 6,6%, Citroën o 6,3% a Škoda o 1,4%. Za celý rok majú však stále dvojciferný nárast: 14,2%.

Európske združenie automobilových výrobcov ACEA, ktorého čísla sa vzhľadom k metodike a zaradenie niektorých štátov od JATO decentne líšia, zverejňujú vo svojich štatistikách aj zaujímavé poradie koncernov. To vedie VW (264,7 tisíc jednotiek) pred PSA (101 tisíc) a Renaultom s Daciou, avšak bez Nissanu a Infiniti (93,9 tisíc).

BMW spolu s Mini (68,8 tis.) prekonalo Ford! Modrý ovál má na konte tentoraz len 65,4 tisíc nových áut. Nasleduje GM so zhruba 64 tisíckami prírastkov. Hyundai s Kiou sa chváli dohromady 60 tisícmi, ale ACEA ich nespája. Nad päťdesiattisícovou hranicou sa nachádzajú ešte FCA a Daimler, obidve skupiny zaznamenali vyše 57 tisíc registrácií a rozdiel medzi nimi je necelých päť stoviek.

Toyota sa ako najlepšia japonská automobilka dostala na 44,8 tis. BMW si polepšilo o 9,4%, Opel a jeho súrodenci od General Motors naopak o 12,2% klesli. Nissan oproti tomu zase vyskočil o 19%, z 30,1 na 36,9 tis. a v poradí je tesne za Toyotou.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY