vytisknout velikost písma Európsky trh v novembri 2014: Najpredávanejšie modely a značky

Škoda sa v novembri udržala bez problémov medzi desiatkou najpredávanejších značiek aj modelov na európskom trhu. V Nemecku a Francúzsku sa predalo menej áut ako vlani.
Európsky trh v novembri 2014: Najpredávanejšie modely a značky
Zoznam kapitol
  1. Situácia v jednotlivých krajinách, Rebríček značiek a koncernov
  2. Najpredávanejšie modely

V krajinách Európskej únie a Európskeho združenia voľného obchodu (EFTA) sa v novembri 2014 predalo podľa štatistík JATO celkom 989 667 nových osobných automobilov. V porovnaní s rovnakým mesiacom minulého roka to znamená nárast o 1,3%. Registrácie sa konkrétne zdvihli o 12 874 kusov, z 976 793. Koniec roka býva v posledných rokoch slabší, milión zostáva nepokorenž. Pritom pred ôsmimi rokmi sa európske cesty rozšírili skoro o jeden a štvrť milióna nových áut. Lenže to boli ešte zlaté predkrízové časy...

JATO do svojich čísel zahŕňa dvadsaťdeviatku krajín starého kontinentu, ako členov EÚ, tak napríklad Švajčiarsko a Nórsko. Výnimkou je Srbsko, ktoré ani do jedného z týchto zoskupení nepatrí.

Situácia v jednotlivých krajinách

V Nemecku pribudlo za jediný mesiac štvrť milióna nových áut. Briti si ich kúpili 172,3 tisíc, Francúzi 135 tisíc a Taliani 109,1 tisíc. V Španielsku našlo nových klientov cez 66 tisíc vozidiel, tam stále trvajú vládne stimuly, takže sa nemožno čudovať skoku o 22%.

Aj Spojené kráľovstvo je na tom aktuálne veľmi dobre, v porovnaní s novembrom 2013 o 8%. Taliansky trh sa medziročne zlepšil o 5,4%. Nemecko však zaznamenalo o 1,8% menej, aj vo Francúzsku odbyt klesol o 2,7%. V prvom prípade sa jedná o úbytok približne 4,5 tisíca registrácii, v druhom o 3,8 tisíc. Nič extrémneho, ale celkový nárast trhu to nepriaznivo ovplyvnilo, pretože ide o významných hráčov tzv. Veľkej päťky.

Z dôležitých trhov, ktoré nie sú medzi päticou najlepších a zároveň sú väčšie ako náš, sa darilo poľskému a švédskemu. Aj keď ich navýšenie je len v radoch stoviek. Naopak najdrsnejší zostup zaznamenalo Holandsko, o dvadsať percent menej! Kleslo s takmer 40,8 tisíc na 32,6 tisíc. Mínusy v Rakúsku, Belgicku a Švajčiarsku oscilujú okolo 7%.

Rebríček značiek a koncernov

Najlepší medzi značkami je naďalej Volkswagen, za november si pripísal 133 075 nových áut. Druhý Ford ich nemá ani polovicu (66 054), čo o dominancii nemeckej jedničky (Ford predsa len tak úplne nemecký nie) jednoznačne svedčí. Tretí tentoraz skončil Renault s odstupom len 203 kusov za modrým oválom! To je v celoeurópskom meradle úplné minimum...

Európska vetva koncernu GM je štvrtá (63,7 tisíc), piaty Peugeot sa dostal cez 58 tisíc vozidiel. Audi má za jedenásty mesiac letopočtu 2014 56,5 tisíc prírastkov, o necelé dve tisícky za ním zaostal mníchovský konkurent.

Nasleduje Mercedes-Benz s 52,7 tisícmi registrácii. Škoda s Citroënom uzatvárajú prvú desiatku, okrídlený šíp zaznamenal necelých 45 tisíc, ten dvojitý z Francúzska potom 43,2 tisíc.

Najväčší medziročný nárast môžu oslavovať v BMW (+8,2%), Mercedesu (+7,3%) a Audi (+3,6%). Luxusná trojka a zároveň úhlavní nepriatelia sa tak zoradili v tejto štatistike za sebou. Z ďalších šplhúňov mimo poradia JATO sa spomína Jeep s dvojnásobkom oproti vlaňajšku vďaka úspechu Cherokee a Renegade. Za Lexus valcuje nový crossover NX a výrazne sa dvíha Mitsubishi (o 10 percent), predávajú sa Outlander, ASX aj malý Space Star alias Mirage.

Aj keď tri diamanty s 8,8 tisíckami prírastkov predstavujú menšinového zástupca, za zmienku rozhodne stoja. Tri značky z prvej desiatky si naopak pohoršili: Ford o 6,6%, Citroën o 6,3% a Škoda o 1,4%. Za celý rok majú však stále dvojciferný nárast: 14,2%.

Európske združenie automobilových výrobcov ACEA, ktorého čísla sa vzhľadom k metodike a zaradenie niektorých štátov od JATO decentne líšia, zverejňujú vo svojich štatistikách aj zaujímavé poradie koncernov. To vedie VW (264,7 tisíc jednotiek) pred PSA (101 tisíc) a Renaultom s Daciou, avšak bez Nissanu a Infiniti (93,9 tisíc).

BMW spolu s Mini (68,8 tis.) prekonalo Ford! Modrý ovál má na konte tentoraz len 65,4 tisíc nových áut. Nasleduje GM so zhruba 64 tisíckami prírastkov. Hyundai s Kiou sa chváli dohromady 60 tisícmi, ale ACEA ich nespája. Nad päťdesiattisícovou hranicou sa nachádzajú ešte FCA a Daimler, obidve skupiny zaznamenali vyše 57 tisíc registrácií a rozdiel medzi nimi je necelých päť stoviek.

Toyota sa ako najlepšia japonská automobilka dostala na 44,8 tis. BMW si polepšilo o 9,4%, Opel a jeho súrodenci od General Motors naopak o 12,2% klesli. Nissan oproti tomu zase vyskočil o 19%, z 30,1 na 36,9 tis. a v poradí je tesne za Toyotou.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY