vytisknout velikost písma Európsky trh v marci 2015: Top 10 najpredávanejších modelov

Marcové jedenásťpercentné navýšenie európskeho trhu s novými autami je markantné. Rebríček modelov vykázal razantné zmeny, Octavia v ňom tentoraz nefiguruje.
Európsky trh v marci 2015: Top 10 najpredávanejších modelov
Zoznam kapitol
  1. Európský trh v marci 2015
  2. Európsky trh v marci 2015: Fotogaléria

Trhom štátov EÚ a EFTA (Európskeho združenia voľného obchodu) sa podľa štatistík JATO v treťom mesiaci tohto roka veľmi darilo. V celkom počte 29 sledovaných krajín si privátna aj firemná klientela kúpila cez 1,64 milióna nových osobných áut. To je naozaj dosť, oproti 1,48 mil. za marec 2014 to navyše znamená aj navýšenie o takmer 165 tisíc kusov, respektíve vysokých 11,1%.

Počty sú takmer porovnateľné s rokmi 2008 a 2010, k hojnému obdobiu 2005-2007 sa však stále nepriblížili. Do položiek zverejňovaných touto organizáciou sú započítavané krajiny Únie okrem Bulharska a Malty, EFTA zastupujú Nórsko a Švajčiarsko, taktiež zahrňované Srbsko však stojí úplne mimo obe skupiny.

Najobľúbenejšie modely

Rebríček najpredávanejších nových osobných áut v Európe podľa jednotlivých typov sa obišiel bez prekvapení, prvý je znovu Volkswagen Golf. 56,3 tisíc exemplárov svedčí o jeho stálej a neutíchajúcej obľube. Vlani najpredávanejšie malé auto Európy, Ford Fiesta, je celkovo druhá a po chudobnejšom období aj prvá vo svojej kategórii (47,7 tis.).

10. Opel Astra – 23 546 prodaných kusů v březnu 2015.jpg9. Audi A3 – 24 909 prodaných kusů v březnu 2015.jpg8. Peugeot 208 – 27 374 prodaných kusů v březnu 2015.jpgPo niekoľkých mesiacoch sa medzi 10 najpredávanejších áut v Európe vrátil Opel Astra (samozrejme po započítaní sesterského Vauxhallu)

Bronz patrí novej Corse s takmer 41 tisíckami prírastkov. Clio sa dostalo na 36,2 tis., čo mu stačilo iba na štvrté miesto. Polo bolo v januári a februári za Golfom, teraz je dokonca až piate (33,4 tisíc). Medzi najlepších sa naopak vrátil šiesty Ford Focus (32,3 tis. Jednotiek).

Nissanu Qashqai sa predalo 31,5 tisíc, momentálne úspechy japonskej automobilky sú tak hlavne jeho zásluhou. Na osmičke nájdeme štýlovú dvestoosmičku od Peugeotu (27,4 tisíc). Tú nasleduje Audi A3 vrátane športových derivátov s písmenami S a RS (24,9 tis.). Poradie bestsellerov uzatvára Opel Astra, ktorý sa v ňom tiež objavuje po dlhšej dobe (23,5 tisíc). Lenže ako jediný má záporné znamienko u medziročného porovnania (-626 jednotiek, -2,6%).

O najväčšiu percentuálnu porciu vyletela Corsa (+63,8%), druhé najmenšie Audi sa môže tešiť z posilnenia o 14,9%, mierne pod trinásť hlási Qashqai a takmer dvanásť má ešte Clio. Éčková generácia malého Oplu (plus sesterský Vauxhall) síce nie je nová úplne od základu, vedie však aj v kusovom rebríčku, zlepšila sa oproti tej minulej s písmenkom D o sedem tisíc.

7. Nissan Qashqai – 31 499 prodaných kusů v březnu 2015.jpg6. Ford Focus – 32 298  prodaných kusů v březnu 2015.jpg5. Volkswagen Polo – 22 421 prodaných kusů v březnu 2015.jpg Navrátilcom je tiež Focus, ktorý sa začal predávať vo faceliftovanej verzii; Polo sme v poslednej dobe boli zvyknutí vídať na stupňoch víťazov, tentoraz je až piate

Clio získalo v porovnaní s marcom 2014 skoro 3,8 tisíc jednotiek, cez 3,5 tis. Qashqai a 3,2 tisíc Fiesta spolu s A3, S3 a RS3. Octavia sa do súčasnej Top 10 neprebojovala.

Registrácie automobilov v Európe – Poradie modelov v marci 2015
Poradie Model 3/2015 [ks] 3/2014 [ks] Zmena [ks] Zmena [%]
1. VOLKSWAGEN GOLF 56 269 56 198 71 0,1 %
2. FORD FIESTA 47 686 44 451 3 235 7,3 %
3. OPEL/VAUXHALL CORSA 40 862 33 859 7 003 20,7 %
4. RENAULT CLIO 36 217 32 439 3 778 11,6 %
5. VOLKSWAGEN POLO 33 421 30 639 2 782 9,1 %
6. FORD FOCUS 32 298 30 705 1 593 5,2 %
7. NISSAN QASHQAI 31 499 27 934 3 565 12,8 %
8. PEUGEOT 208 27 374 26 415 959 3,6 %
9. AUDI A3/S3/RS3 24 909 21 679 3 230 14,9 %
10. OPEL/VAUXHALL ASTRA 23 546 24 172 -626 -2,6 %
- Celkom  1 644 985 1 480 004 164 981 11,1 %

Najpredávanejšie značky a koncerny

Všetky značky v Top 10 rastú - a niektoré naozaj veľmi výrazne. Stratu nezaznamenala žiadna z nich. Absolútnemu rebríčku dominuje, ako inak, Volkswagen s konečným účtom 182.880 nových osobných áut. Na dvojku vyšplhal Ford (137.530), bronzová je európska vetva GM reprezentovaná Opelom a britským Vauxhallom (118.105). Šesťmiestne číslo má ešte štvrtý Renault (106.123).

Peugeot uzatvára najlepšiu päťku (95.959), ale stotisícovú hranicu neprekonal, ako je vidieť. Z nemeckého luxusného triumvirátu bolo v marci najúspešnejšie šieste Audi (87.688) tesne pred Mercedesom (82.980) a BMW (81.857). Na deviatku sa dostal Nissan ako momentálne najúspešnejšia japonská značka (80.471), v desiatke je znovu aj Fiat, ten sa chváli 74.082 kusmi a jeho umiestnenie fanúšikov Turína určite poteší. Citroën, občas sa objavujúca Toyota, či Škoda tentoraz chýbajú. Marec navyše býva tradične silným mesiacom, preto tu oproti iným obdobiam panujú vysoké čísla.

4. Renault Clio – 36 217 prodaných kusů v březnu 2015.jpg3. Opel Corsa – 40 862 prodaných kusů v březnu 2015.jpg2. Ford Fiesta – 47 686 prodaných kusů v březnu 2015.jpgHornú polovicu rebríčka tradične tvoria malé autá, teda až na najvyššiu priečku

Medziročne sa najviac zdvihol Nissan (+21,1%), ktorý v poslednom čase na starom kontinente boduje. Trojcípa hviezda má stále výrazných +15,6%, tretí je v tejto štatistike Fiat (+13%). Peugeot s Volkswagenom vykazujú cez 11% nárast a desiatku v tomto ohľade prekonal aj Renault. To máme šesť výrobcov z Top Ten... Pekné!

Veľmi zaujímavé dáta poskytuje rebríček koncernov organizácie ACEA hoci sa od tých z JATO vo finále líši, pretože zahŕňa celú tridsiatku krajín. Niektoré značky dohromady európske združenie automobilových výrobcov navyše ani nezlučuje, napríklad Hyundai a Kiu, v Renaulte zase chýba Nissan. Pre úplnosť spomeňme aspoň krátko aktuálne poradie: celá skupina VW predala v marci 2015 381-tisíc vozidiel a zdvihla sa o 10,3%, druhý francúzsky PSA 167,3 tisíc a tretí Renault 146,2 tisíc, aj on si polepšil o 10,5 %.

1. Volkswagen Golf – 56 269 prodaných kusů v březnu 2015.jpg
Nuda, nuda… Golf v predajoch na európskom trhu stále valcuje všetky ostatné autá

Ford má 136,1 tisíc prírastkov a okupuje "zemiakovú" pozíciu. Piata je skupina Opel so 119 tisíckami kusov, ale naopak s mínusom o percento kvôli odchodu Chevroletu. Stotisícovú métu pokorili bez problémov aj v BMW vrátane Mini, hlásia 104,7 tis., respektíve o 10,3% viac.

Najväčšie trhy

Lídrom medzi krajinami prekvapivo nie je Nemecko, ale Británia. Za jediný mesiac sa tam predalo skoro pol milióna kusov, presne 492.774. Nemci sa musia zmieriť s druhou priečkou, v marci 2015 si kúpili 323.039 nových osobných áut (ľahké úžitkové do svojich štatistík JATO nezahŕňa).

Francúzsky trh sa zastavil na čísle 196.524 a patrí mu tentoraz bronz. Taliansky potom vykazuje 162.476 vozidiel. Šesťmiestnu cifru (113.679) hlási aj Španielsko. To tzv. Veľkú päťku viacmenej tradične uzatvára. Vďaka štedrým vládnym stimulom, teda šrotovnému, v krajine zaberajúcej väčšiu časť Pyrenejského polostrova odbyt vyletel o 41%. Aj Taliansko hlási výrazných +15% v porovnaní s vlaňajškom.

Navýšenie konieckoncov zaznamenali všetci hlavní hráči, Nemecko s Francúzskom deväť a Británia šesť percent. Výkyvy odbytu nie sú v Albione teda nijako neobvyklé, veď vo februári boli Ostrovy až piate so 77 tisícmi...

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

dnes | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY