vytisknout velikost písma Európsky trh v marci 2014: Top 10 najpredávanejších modelov

Odbyt nových automobilov v Európe v porovnaní s vlaňajškom stále rastie. Medzi desiatkou najpredávanejších modelov tentoraz chýba Škoda Octavia.
Európsky trh v marci 2014: Top 10 najpredávanejších modelov

Trh s novými osobnými automobilmi v krajinách EÚ a EFTA vykazuje už po siedmykrát v nepretržitej rade čierne čísla. V marci si oproti rovnakému mesiacu polepšil o 9,3%, vyskočil z 1 351 291 registrácií na 1 476 318. Vo svojej pravidelnej tlačovej správe to uvádza organizácia JATO Dynamics. Do Európskeho združenia voľného obchodu patrí Island, Nórsko a Švajčiarsko, štatistiky miniatúrneho Lichtenštajnska nie sú zverejňované. Z Európskej únie JATO neposkytuje čísla z Malty a Bulharska, naopak je tu prítomné aj Srbsko.

Na podobnej úrovni bol naposledy európsky trh presne pred dvoma rokmi. Nejasajme však predčasne, horšie čísla za posledných 11 rokov vykazoval iba vlani.

Británia v čele

Tradične silný marec má za sebou Veľká Británia, ktorá sa vyšvihla na prvé miesto sa 464,8 tisíckami kusov a silným nárastom o 17,7%. Nemecko sa musí zmieriť s druhou priečkou (296,4 tisíc), ale aj to si polepšilo o 5,4%. Francúzsko dosiahlo takmer 180 tisíc prírastkov, chýbalo k nim len 135 áut! Aj v krajine galského kohúta došlo k navýšeniu, konkrétne o 8,5. V rovnakom trende pokračuje aj Taliansko (140,1 tisíc, +5,1%) a Španielsko (tesne nad 81 tisíc, +10,8%).

Z 30 krajín si pohoršilo len sedem, avšak väčšinou sa jedná o tie významnejšie. Decentne spadlo Belgicko a Poľsko, Rakúsko sa porúčalo z 31 na 29,7 tisíca. Takmer desatinový úbytok zaznamenalo Švajčiarsko (25 847 namiesto 28 638) a zo všetkých najhoršie je na tom Holandsko s poklesom o 17,6%. V krajine tulipánov a veterných mlynov našlo nových majiteľov 29,3 tisíca osobných áut, v marci 2013 ich ale bolo 35,6 tisíc.

Koncerny a značky

Európske združenie automobilových výrobcov ACEA uvádza zaujímavý rebríček koncernov. Dáta pre jednotlivé značky sa síce od JATO líšia, ale pre zaujímavosť do nich nahliadnime. Lídrom je pochopiteľne Volkswagen (335,6 tis.) Pred PSA (150,4 tisíc) a Renaultom (130,5 tisíc). Šesťmiestne čísla vykazujú ešte Ford a General Motors.

ACEA prekvapivo nespája Hyundai a Kiu, čo štatistiky trochu zneprehľadňuje. Tejto "dvojfirme" by patrilo siedme miesto medzi BMW (91,5 tis.) a Fiatom (83,2 tis.). Všetci významní hráči cítia nárast, Renault vďaka Dacii (ale bez Nissanu!) dokonca tridsaťpercentný. Sanderu a Loganu sa darí. Menšie čísla hlási iba Jaguar - Land Rover a Honda.

Z desiatky najúspešnejších značiek (podľa JATO) nevykazuje nikto menej než vlani. Pätica najvýraznejších šplhúňov vzrástla dokonca dvojciferne. Najviac má tentoraz samotný Renault (+21,6%), Nissan hlási navýšenie tesne pod 15% , nasleduje ho európska vetva GM, Ford a Peugeot, aj ten má ešte o 11,6% viac. Absolútnym číslam však dominuje Volkswagen (164 304 registrácií), druhý je Ford (126 101) a bronzový Opel / Vauxhall (113 303). Francúzske duo Renault a Peugeot (95,2, respektíve necelých 86 tisíc exemplárov) nasleduje nemecký luxusný triumvirát v poradí Audi - BMW - Mercedes-Benz. Hranicu 66-tisíc nových registrácií sa podarilo prekonať Nissanu a Citroënu.

Najpredávanejšie modely

Škoda v poradí značiek chýba, rovnako ako Octavia medzi desiatkou najobľúbenejších modelov. Tam sa naopak vklínil Opel Astra vďaka silnému dopytu hlavne v Británii, tu pochopiteľne so značkou Vauxhall. To isté platí o Fiate 500, ktorý nahradil februárovú Pandu. Chceli ho domáci Taliani, ale aj Francúzi, Nemci a tiež Briti. Je tiež pomyselným skokanom roka (+23,1%). Obidva modely sa však nachádzajú na najspodnejších priečkach, vrchol Top 10 vyzerá úplne inak.

Európskym bestsellerom zostáva samozrejme Golf, ktorý sa navyše zdvihol o 14%. Dvojkou je Fiesta a tretiu priečku okupuje prekvapivo Corsa, hoci s naozaj minimálnym úbytkom 19 áut. Golf mal tradične nad Fiestou značnú prevahu (o 25,9%), Fordu však patrí primát medzi malými autami. Clio sa muselo uspokojiť so "zemiakmi" a Top 5 dopĺňa Focus.

Veľmi tesne šieste je Polo, od väčšieho modrého oválu ho delilo len 27 vozidiel, čo je v európskom kontexte minimum. Nissan Qashqai aj Peugeot 208 majú na konte v porovnaní s marcom 2013 bohužiaľ záporné čísla. Dvestoosmička sa musela zmieriť s -1978 kusmi a sedempercentnou stratou. Že by prevažne dámska klientela, na ktorú je cielený aj marketing, stratila záujem?

Registrácie áut v Európe – Poradie modelov v marci 2014

Poradie Model 3/2014
[ks]
3/2013 [ks] Zmena [ks] Zmena [%]
1. VW Golf 56 042 49 114 6 928 14,1%
2. Ford Fiesta 44 491 41 638 2 853 6,9%
3. Opel Corsa 33 563 33 582 -19 -0,1%
4. Renault Clio 32 434 31 537 897 2,8%
5. Ford Focus 30 743 28 953 1 790 6,2%
6. VW Polo 30 716 28 450 2 266 8,0%
7. Nissan Qashqai 27 843 29 155 -1 312 -4,5%
8. Peugeot 208 26 211 28 189 -1 978 -7,0%
9. Opel Astra 24 016 22 238 1 778 8,0%
10. Fiat 500 21 990 17 857 4 133 23,1%
- Celkovo
1 476 318 1 351 291 125 027 9,3%

10. Fiat 500 – 21 990 nových registrací v Evropě za březen 2014.jpg9. Opel Astra - 24 016 nových registrací v Evropě za březen 2014.jpg8. Peugeot 208 - 26 211 nových registrací v Evropě za březen 2014.jpg7. Nissan Qashqai - 27 843 nových registrací v Evropě za březen 2014.jpg6. Volkswagen Polo - 30 716 nových registrací v Evropě za březen 2014.jpg5. Ford Focus - 30 743 nových registrací v Evropě za březen 2014.jpg4. Renault Clio - 32 434 nových registrací v Evropě za březen 2014.jpg3. Opel Corsa - 33 563 nových registrací v Evropě za březen 2014.jpg2. Ford Fiesta - 44 491 nových registrací v Evropě za březen 2014.jpg1. Volkswagen Golf - 56 042 nových registrací v Evropě za březen 2014.jpg

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY