vytisknout velikost písma Európsky trh v máji 2015: Najpredávanejšie značky a prehľad krajín

V máji si európsky trh s novými autami síce polepšil, ale iba nepatrne. Rebríčku značiek naďalej vládne Volkswagen, Škoda znovu uzatvára najlepšiu desiatku. Šesť výrobcov však oproti vlaňajšku stratilo.
Európsky trh v máji 2015: Najpredávanejšie značky a prehľad krajín

Trhom štátov EÚ a EFTA (Európskeho združenia voľného obchodu) sa podľa štatistík ACEA v piatom mesiaci tohto roka darilo, ale nie tak ako predtým. V tridsiatke sledovaných krajín si privátna aj firemné klientela kúpila takmer 1,152 milióna nových osobných áut. To oproti 1,136 mil. za apríl 2014 znamená síce navýšenie, ale len mierne, o 16,4 tisíce kusov, respektíve 1,4%. Áno, jedná sa o pozitívny výsledok, no neveští nič dobré.

Aktuálne počty totiž zostali hlboko pod tými z predkrízových rokov, dokonca aj máj 2011 bol úspešnejší. To veru nie je dobrá správa, uvidíme, ako sa bude situácia vyvíjať ďalej. Do čísel zverejnených európskym združením automobilových výrobcov sú započítavané štáty únie okrem Bulharska, EFTA zastupujú Island, Nórsko a Švajčiarsko.

Najpredávanejšie značky

V Top 10 rastú iba štyri značky, došlo tak k radikálnej zmene situácie. Dúfajme, že je len dočasná. Absolútnemu rebríčku dominuje, ako inak, Volkswagen s konečným účtom 143 039 nových osobných áut. Na dvojku sa vyšplhal Ford (81.492), bronzová je potom európska vetva General Motors reprezentovaná Opelom a Vauxhallom (78.721).

Až tesne pod stupňami víťazov nájdeme v apríli druhý Renault (75.787). Zato najlepšie päťku klasicky uzatvára jeho úhlavný domáci konkurent Peugeot (68.339). Z nemeckého luxusného triumvirátu bolo v máji najúspešnejšie šieste Audi s 62,8 tisíckami pred Mercedesom (60,9 tis.). Mníchov zostal ďaleko vzadu (57,1 tis.) A ešte sa navyše musel skloniť pred Fiatom (58,7 tisíc), takže je až deviaty.

V desiatke sa udržala aj mladoboleslavská Škoda, zaznamenala 52.049 prírastkov do štatistík. Japonské značky, teda v poslednej dobe v Európe veľmi úspešný Nissan a Toyota, sa sem tentoraz nepretlačili. Rozdeľuje ich ešte navyše Citroën.

Registrácie automobilov v Európe – Poradie značiek v máji 2015
Pořadí Model 5/2015 [ks] 5/2014 [ks] Zmena [ks] Zmena [%]
1. VOLKSWAGEN   143 039 144 495 -1 456 -1,0 %
2. FORD 81 492 82 023 -531 -0,6 %
3. OPEL/VAUXHALL 78 721 80 474 -1 753 -2,2 %
4. RENAULT 75 787 71 635 4 152 5,8 %
5. PEUGEOT   68 339 69 099 -760 -1,1 %
6. AUDI   62 832 66 784 -3 952 -5,9 %
7. MERCEDES 60 870 57 803 3 067 5,3 %
8. FIAT 58 680 54 799 3 881 7,1 %
9. BMW 57 094 55 879 1 215 2,2 %
10. ŠKODA 52 049 52 323 -274 -0,5 %
- Celkom  1 151 965 1 135 572 16 393 1,4 %

Medziročne sa najviac zdvihol Fiat (+7,1%), kríza Turína je snáď definitívne preč. Renault si pripísal +5,8% a Mercedes +5,3%, BMW rástlo len dvojpercentne. Najväčší kusový skok však patrí Renaultu (zlepšil sa o 4,2 tisíc) pred agilným Fiatom (3,9 tis.) A trojcípou hviezdou (3,1 tis.).

Jasným prepadákom je Audi (-5,9%, -4 tisíc exemplárov oproti máju 2014). V porovnaní s tým znamená výsledok značky Opel (-2,2%, respektíve o necelých osemnásť stoviek menej) stratu vskutku miernu. VW spadol síce o 1.456 ks, ale v jeho prípade sa jedná o úbytok jednoduchého percenta. Peugeot, Ford a Škoda si pohoršili o rádovo stovky áut.

Najúspešnejšie koncerny

Veľmi zaujímavé dáta poskytuje rebríček koncernov, aj keď niektoré značky ACEA nezlučuje, napríklad Hyundai a Kiu, v Renaulte zase chýba Nissan. Pre úplnosť spomeňme aspoň krátko aktuálne poradie. Celá skupina VW predala v máji 2015 295 662 vozidiel, druhý francúzsky PSA 117 122 a tretí
Renault 108 551, spolu s Daciou si polepšil o 5,4%. Ford okupuje "zemiakovú" pozíciu, jeho číslo sa zhoduje s tým v značkách. Piata je skupina Opel (79 214), ktorá porazila taliansko-americký Fiat Chrysler Automobiles (78 387), ten však vyskočil rovno o 9% vďaka výborným výsledkom materského Fiatu aj amerického Jeepu.

Siedme BMW Group vrátane Mini hlási 72 493, respektíve o 8% viac, Daimler potom 70 053 (+11,5%). Toyota aj s Lexusom je deviata (45 049). Nissan Top 10 uzatvára a pýši sa nielen 44 089 novými autami, ale aj +13,7%. Samotný Hyundai ich predal 36,9 tisíc a načína druhú desiatku, spolu s Kiou však zaznamenal skoro 71 tisíc uspokojených objednávok.

Najviac sa prepadol francúzsky PSA, o 5,5%, nasleduje Opel so stratou o tri desatinky menšou a Toyota s -4,4%. Skupina VW hlási len -2,3% a Ford naozaj mizivých -0,8%. O aktuálnej kondícii trhu to však svedčí viac než dosť. Bohužiaľ.

Najväčšie trhy

Lídrom medzi krajinami je viacmenej obvyklé Nemecko. Za jediný mesiac sa tu predalo 256 385 nových osobných áut (ľahké úžitkové do týchto štatistík ACEA nezahŕňa, vydáva ich zvlášť). Obyvatelia ostrovnej monarchie, ktorá štatistikám vládla naposledy v marci, sa musí zmieriť s druhou priečkou, v máji 2015 si kúpili 198 706 vozidiel. Bronzovú priečku prekvapivo obsadilo Taliansko, ktorá vykazuje 146 582 kusov.

Francúzsky trh sa zastavil na čísle 143 771 a patrí mu tak až pomyselná "zemiaková" medaila. Tzv. Veľkú päťku tradične uzatvára Španielsko, aj keď sa na šesťmiestnu cifru nedostalo (94 030). Práve tu odbyt vyletel v porovnaní s vlaňajškom o 14%. Vysoký nárast hlási aj Taliansko (+10,8%), Británia má slabších +2,4%. Nemecko oproti tomu spadlo o 6,7% (-18,4 tisícky jednotiek) a Francúzska o 3,5% (-5,2 tis. áut).

Česká republika tieto problémy nemá. skončila trinásta, ACEA u nás eviduje 18 113 kusov, čo značí skok o 17,6%, z necelých 15,4 tisíc vlaňajších. Obvyklú dvanástku však neokupujú vďaka úspechu Portugalska.

Z trhov väčších ako je ten náš, sa okrem spomínaných lídrov prepadli ďalej holandský o 9,4% (respektíve necelých 3 tisíc registrácií) a belgický (-5,7%, -2,5 tisíc), u nich ide o trvalý stav. Stratil ale aj rakúsky (-1,7%), hoci to znamená úbytok ani nie piatich stoviek nových áut. Naopak sa výrazne darilo odbytu v Poľsku (+11%, 27,2 tis. namiesto 24,5 tis. exemplárov). Nesmieme zabudnúť ani na spomínané Portugalsko, ktoré sa vyšvihlo z 13,8 na 18,3 tis., jeho trh teda posilnil o tretinu!

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

včera | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY