vytisknout velikost písma Európsky trh v máji 2014: Najpredávanejšie modely a značky

Európsky trh rastie už deviaty mesiac po sebe v nepretržitej rade. Škoda Octavia sa v poradí desiatky najpredávanejších modelov udržala bez problémov.
Európsky trh v máji 2014: Najpredávanejšie modely a značky

Európsky trh s novými osobnými automobilmi podľa štatistík organizácie JATO Dynamics vzrástol o 4,3%. Zatiaľ čo v máji 2013 si zákazníci v tridsiatke krajín kúpili 1 090 014 vozidiel, tento rok ich bolo 1 147 243, to je o 47 229 viac. Navýšenie je už deviatej v rade. Najväčšia kríza je zažehnaná, ako sa zdá.

Štatistiky JATO zahŕňajú krajiny Európskej únie a EFTA (Európskeho združenia voľného obchodu). Sem patrí Island, Nórsko a Švajčiarsko, čísla miniatúrneho Lichtenštajnska sa nezverejňujú. Z EÚ JATO neposkytuje zase tie z Malty a Bulharska, naopak je tu prítomné Srbsko, ktoré nie je členom ani jednej skupiny.

Horšie čísla vykazoval trh iba vlani, k cifrám z mája 2006 (cez 1,4 milióna áut) sa zatiaľ nepriblížil ani náhodou. Porovnávacie grafy pre zmenu vydáva Európske združenie automobilových výrobcov (ACEA). Tieto dáta sa o niečo líšia, ale iba v rádoch tisícoch kusov. Obsahujú napríklad aj spomínané Bulharsko...

Taliansko spadlo

Lídrom rebríčka krajín je Nemecko (takmer 275-tisíc kusov), navyše si polepšilo o 5,2%. Druhá Británia (194 tisíc) má dokonca +7,7%. Francúzsko dosiahlo skoro 149 tisíc prírastkov, respektíve k nim chýbalo iba 49 áut. Aj v krajine galského kohúta došlo k miernemu navýšeniu, hoci naozaj iba decentnému. V rovnakom trende bohužiaľ nepokračuje Taliansko (132,5 namiesto 137,5 tisíca, -3,6%).

Na Pyrenejskom polostrove stále úradujú štátne dotácie, takže sa nemožno čudovať osemnásťpercentnému skoku na 83,8 tisíc kusov. Tzv. "Veľká päťka" je na tom teda až na Apeninský polostrov veľmi dobre. Z tridsiatky krajín si pohoršilo deväť, čo je skoro tretina. Z percentuálnych poklesov významnejších trhov spomeňme len Rakúsko (-7,2%, z 29 na 27 tisíc registrácií) a Švajčiarsko, ktoré spadlo z 27 na 25,3 tisíca, teda o 6,5%.

Poradie značiek a koncernov

Z desiatky najúspešnejších značiek podľa JATO vykazujú menej ako vlani iba druhý Ford (-2,4%) a problémami zmietaný desiaty Fiat (-5,0%). Dvojciferné nárasty sa v máji automobilkám príliš nedarilo dosiahnuť, ako jediný métu desiatich percent prekročil francúzsky Renault, a to výrazne (+15,7%). Európska vetva koncernu General Motors a Mercedes-Benz sa chváli navýšením cez 5%, Peugeot, Volkswagen, Audi a Citroën oscilujú okolo 4%.

Celkovým lídrom je pochopiteľne Volkswagen (144 535 kusov). Ford na druhom mieste má skoro 85 tisíc registrácií, ale strata na VW je teda výrazná. Opel s britským Vauxhallom je tretí, do 80 tisíc im chýbalo len 160 áut. Štvrté miesto patrí Renaultu (takmer 71,5 tisíc prírastkov) a piate konkurencii od Peugeotu (necelých 69 tisíc registrácií).

Nemecký luxusný triumvirát v poradí Audi-Mercedes-Benz-BMW okupuje ďalšie miesta. Štyri kruhy svojim úhlavným nepriateľom opäť výrazne odskočili. Deviaty Citroën a Fiat delí len päťdesiatjeden exemplárov! Chýbajú Japonci, nepretlačil sa sem ani Nissan. Lenže aj ten má o 8% väčší objem registrácií než pred rokom. Toyota vykazuje šesťpercentný nárast. V rumunskej Dacii tento ukazovateľ presiahol dokonca 24%. Renault na ňu môže byť pyšný, lacné autá sa uplatnili aj v motoristicky náročnejších krajinách. Dvojku na začiatku tejto cifry majú aj naše Škodovky (ešte o tri desatinky viac) a sesterský španielsky Seat.

ACEA uvádza aj zaujímavý rebríček koncernov. Dáta pre jednotlivé značky sa síce od JATO opäť mierne líšia, ale pre zaujímavosť do nich nahliadnime. Lídrom je pochopiteľne Volkswagen (290,1 tis.). Pred PSA (120,1 tisíc) a Renaultom (101,3 tisíc), avšak len s Daciou a bez Nissanu. Šesťmiestne čísla už nikto iný nemá. ACEA prekvapivo nespája Hyundai a Kiu, čo štatistiky trochu zneprehľadňuje. Patrilo by jej siedme miesto medzi Fiatom (70,4 tis.) a BMW (64,3 tis.). Pred nimi sú GM (81,7 tisíc) a Ford (80.7 tisíca).

Straty práve modrého oválu, Fiatu a BMW sa pohybujú okolo dvoch percent,, podobné údaje majú na konte aj samotný Hyundai a Suzuki. Iba GM má -6,8%. Renault hlási +18,8%, podobne sú na tom Volvo s Mazdou, tieto automobilky ale predávajú neporovnateľne menej (20,4, respektíve 12,8 tisíca kusov).

Najpredávanejšie modely

Medzi desiatku najpredávanejších modelov prenikol po pauze Opel Astra, konkrétne na poslednú priečku naopak spadol Nissan Qashqai. To je jediná zmena. Modely si samozrejme ľahko poprehádzali poradie. Napríklad Audi A3 vrátane svojich športových derivátov vystúpilo až na šiestu priečku a pripísalo si takmer o 20% viac registrácií než vlani.

V rebríčku skokanov je ale až tretie. Vedie v ňom Octavia, ktorá vyletela o 57%, respektíve takmer 6500 áut a je tak celkovo deviata. Strieborným šplhúňom je májový najpredávanejší malý automobil Európy. Nie je ním tradične Fiesta, ale Renault Clio, to sa zlepšilo o takmer 23%. Samotný vrchol Top 10 vyzerá samozrejme úplne inak. Európskym bestsellerom zostáva jasne Golf, ktorý sa navyše zdvihol o slušných 16%.

Druhé miesto Clia sme spomínali, má ale len 57,6% registrácií a o kategóriu väčšieho súpera z Wolfsburgu. To jasne dokladá suverenita Golfu. Fiesta skončila o 330 exemplárov bronzová, čo je v celoeurópskom meradle rozdiel naozaj mizivý. Pohoršila si o percento. Top 5 dopĺňajú tentoraz "zemiaková" Corsa a Polo, oba modely bohužiaľ s o niečo väčšími úbytkami medzi 4 a 5%.

Modernizovaný malý Volkswagen už poznáme, jeho aktuálnu kondíciu možno pripísať modelovej obmene. Tá generačná čaká aj Corsu, nová s písmenom E sa objaví na jeseň v Paríži. Focus, ktorý je globálne úspešnejší ako Fiesta, má väčšiu stratu, konkrétne deväťpercentnú. Jasným prepadákom je Peugeot 208 s úbytkom 21,7%, respektíve piatich tisíc kusov.

Z modelov mimo prvej desiatky JATO hovorí naopak o vzrastajúcom odbyte crossoveru 2008 s levom v znaku a druhej generácii tristoosmičky, Seate Leon a Citroëne C3. Najmä porovnanie jednotlivých radov Peugeotu je zaujímavé. Renaultu zase pomáha výrazným spôsobom capture a Opelu zase Mokka. Malí kríženci do mesta sú skrátka v kurze.

Registrácie áut v Európe – Poradie modelov v máji 2014

Poradie Model 5/2014 [ks] 5/2013 [ks] Zmena [ks] Zmena [%]
1. VW GOLF 47 202 40 662 6 540 16,1%
2. RENAULT CLIO 27 205 22 195 5 010 22,6%
3. FORD FIESTA 26 875 26 613 262 1,0%
4. OPEL CORSA 21 507 22 466 -959 -4,3%
5. VW POLO 20 941 21 985 -1 044 -4,7%
6. AUDI A3/S3/RS3 18 620 15 532 3 088 19,9%
7. FORD FOCUS 18 522 20 362 -1 840 -9,0%
8. PEUGEOT 208 18 075 23 081 -5 006 -21,7%
9. ŠKODA OCTAVIA 17 785 11 299 6 486 57,4%
10. OPEL ASTRA 17 370 17 080 290 1,7%
- Celkom  1 137 243 1 090 014 47 229 4,3%
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY