vytisknout velikost písma Európsky trh v júni 2014: Najpredávanejšie modely a značky

Octavia sa v Top 10 najpredávanejších európskych modelov tentoraz neudržala. Napriek tomu sa do nej dostal model, ktorý stojí za zmienku. Trh aj naďalej rastie, už desiaty mesiac po sebe.
Európsky trh v júni 2014: Najpredávanejšie modely a značky

Európsky trh s novými osobnými automobilmi podľa štatistík organizácie JATO Dynamics vzrástol o 4,3% (rovnaké medziročné navýšenie mal aj v máji!). Kým v júni 2013 si zákazníci v tridsiatke krajín kúpili 1 181 293 vozidiel, tento rok ich bolo 1 232 363, to je o 51 070 viac. Navýšenie je už jubilejné desiate v rade.

Dáta JATO zahŕňajú krajiny Európskej únie a EFTA (Európskeho združenia voľného obchodu). Do neho patrí Island, Nórsko a Švajčiarsko, štatistiky miniatúrneho Lichtenštajnska nie sú zverejňované, nie sú pochopiteľne nijako dôležité. Z EÚ JATO neposkytuje zase čísla z Malty a Bulharska, naopak je tu prítomné Srbsko, ktoré nie je členom ani jednej skupiny.

Horšie výsledky vykazoval trh iba vlani, k cifrám z júna 2005 a 2006 (vyše 1,5 milióna áut) sa zatiaľ ani náhodou nepriblížil a bude mu to trvať určite ešte dlho, skutočne výrazné oživenie sa neočakáva. Porovnávacie grafy pre zmenu vydáva Európske združenie automobilových výrobcov (ACEA). Ich dáta sa o niečo málo líšia, ale iba v rádoch tisícov kusov. Obsahujú aj spomínané Bulharsko, Malta však ako jediný člen európskej dvadsaťosmičky v tomto zozname chýba tiež.

Situácia v najvýznamnejších krajinách

Lídrom rebríčka krajín je Nemecko (277,6 tisíc kusov), lenže s mínusom, o 1,9%. Druhá Británia (228,3 tisíc) má naopak +6,2%. Francúzsko dosiahlo vyše 196 tisíc prírastkov, aj v krajine galského kohúta sa podarilo doviesť trh k miernemu, konkrétne dvaapolpercentnému zisku. Taliansko našťastie pokračuje v rovnakom trende (128,3 miesto 123,5 tisíce, +3,9%).

Na Pyrenejskom polostrove štát aj naďalej podporuje predaj nových áut, takže sa nemožno čudovať takmer štvrtinovému skoku zo 73,6 na 91,5 tisíc kusov. Tzv. "Veľká päťka" je na tom teda až na Nemecko veľmi dobre.

Z tridsiatky krajín si ich pohoršilo osem. Z percentuálnych poklesov významnejších trhov spomeňme len Rakúsko (-7,1%, z 31,3 na 29,1 tisíc registrácií). Holandsko, (-5,6%), to zaznamenalo úbytok o približne dve tisícky na 33,5 tis. A nezabúdajme na Švajčiarsko, ktoré spadlo z 28,8 na 27,3 tisíca, teda o päť percent. Zo skokov naopak stojí za zmienku ten švédsky z 22,9 na 28,8 tisíc kusov, teda o viac ako štvrtinu.

Poradie značiek a koncernov

Z desiatky najúspešnejších značiek podľa JATO vykazujú menej ako vlani tri: vedúci Volkswagen (-3,1%) celkovo štvrtý Ford (-1,2%) a problémami koncernu PSA zmietaný deviaty Citroën (-4,1%). Sesterský Peugeot je na tom však lepšie (+3,3%). VW aj modrý ovál majú menej vďaka prepadu v Holandsku.

Dvojciferné nárasty hlásia v júni dve značky: Renault dosiahol fantastických +20,8% vďaka dopytu po Cliu a Capture, zmienime sa o nich ešte v modeloch. Európska vetva koncernu General Motors sa chváli navýšením + 11,7%, aj keď čaká na parížsku premiéru novej Corsy. "Blesku" okrem jej odchádzajúcej generácie a Astry pomáhajú aj Mokka a modernizovaná Insignia, britská odnož sa do štatistík tradične zahŕňa spoločne.

Takmer osempercentný nárast vykazuje BMW, Fiat má prekvapivo takmer 5%, v pluse sú aj Peugeot, Audi a Mercedes.

Celkovým lídrom je pochopiteľne Volkswagen (141 278 kusov). Renault má za sebou skutočne silný mesiac, prekonal stotisícovú hranicu. Opel s Vauxhalom aj tentoraz až štvrtý, Ford prekročil hranicu 90 tisíc prírastkov. Top 5 uzatvára Peugeot so 75 tisícmi nových registrácií.

Nemecký luxusný triumvirát v poradí BMW - Audi - Mercedes-Benz okupuje ďalšie miesta, hlavne rozdiel slabých 4 (áno, štyroch!) kusov medzi oboma bavorskými automobilkami je naozaj prehliadnuteľný. Deviaty je Citroën a desiaty Fiat. Opäť tu úplne chýbajú japonských výrobcia. Zo značiek mimo najlepšiu desiatku JATO knihujú júnové nárasty v Dacii (32,4%), vo Volve (15%), Mazde (12,9%), Seate (12,7%) a Škode (12,6%). Okrídlený šíp predal takmer päťdesiat tisíc áut namiesto 44,5 tis.

ACEA uvádza tiež zaujímavý rebríček koncernov. Dáta pre jednotlivé značky sa síce od JATO znovu mierne líšia, ale pre zaujímavosť do neho nahliadnime. Lídrom je pochopiteľne VW Group (283,6 tis.) Pred Renaultom (141,6 tisíc) a PSA (131,4 tisíc). Renault je tu uvádzaný spolu s Daciou, ale bez aliančného Nissanu. GM (vrátane Chevroletu!) je na štvrtom mieste (93,8 tisíc) a piaty je Ford (87,5 tis.).

ACEA prekvapivo nespája Hyundai a Kiu, čo štatistiky trochu zneprehľadňuje. Patrilo by jej ôsme miesto za BMW aj s Mini (76,4 tis.) a Fiatom, vlastne celým koncernom FCA (72,6 tis.). Pár čísiel stratil PSA, teda len desatinku percenta, Daimler má -1,2% GM -2,6%, samotný Hyundai -4%, Honda sa posunula nadol o 13%. Oproti tomu skupina Renault vykazuje skoro o 24% viac, medzi 10 a 15 percentami majú Volvo, Mazda a Nissan. Mitsubishi síce predalo len 7552 áut, ale znamená to skok o 55,5%, z 4857!

Top 10 najpredávanejších modelov

Ako už bolo povedané v úvode, Octaviu medzi júnovou desiatkou najpredávanejších modelov nenájdeme. Nie je tu ani Audi A3 vrátane športovejších derivátov. Z toho logicky vyplýva, že ich niekto musel nahradiť.

Tým prvým je navrátilec Nissan Qashqai, ktorý vyskočil na deviatku. Druhé vozidlo nájdeme v Top 10 vôbec prvýkrát. Renault sa s Capturom trafil naozaj do čierneho, ako sa zdá. S necelými 21 tisíckami exemplári vyliezol až na sedmičku, navyše z necelého 9,7 tisíca vlani v júni. Skokan je tak jasný, veď si malý crossover s diamantom v znaku polepšil o 116%! Čo na tom, že sa pred rokom predaj ešte len pozvoľna rozbiehal...

Európskym bestsellerom zostáva jasne Golf, ktorý sa navyše zdvihol o celkom slušných 7,5%, zákazníci si ich aktuálne kúpili skoro 44 tisíc. Clio udržalo druhú priečku celkovo, pozíciu najpredávanejšieho malého vozidla starého kontinentu i strieborného šplhúňa. Vyskočilo medziročne o 12,3%, respektíve o 3,8 tisícky registrácií. Golfu sa navyše dokázalo priblížiť na 79% jeho počtov, v Renaulte si tak môžu mädliť ruky.

Fiesta skončila bronzová, navyše si polepšila o 6%. Top 5 dopĺňajú rovnako ako v máji "zemiaková" Corsa a Polo. Malý Opel si polepšil, podoba radikálnej modernizácie s písmenom E bola odhalená nedávno.

Faceliftované Polo sa už predáva, ale aj napriek tomu sa prepadlo o 14,5%, tento výsledok možno stále pripísať modelovej obmene. Focus si pohoršil o tri percentá, ale šiestu priečku obhájil z minula. Áno, prvých šesť miest je zhodných s májom. Capture sme spomínali, prejdime hneď k osmičke. Na nej sa nachádza percentuálny "loser" Peugeot 208 (-14,9%). Na kusy má však horší výsledok Polo (-3830 vs. -3401).

Z modelov mimo prvú desiatku JATO hovorí naopak o vzrastajúcom odbyte Fiatu 500. Záujem o talianske retromini neutícha ani po siedmich rokoch od premiéry. Má stále veľmi slušnú formu, medziročne si polepšilo o 22,7%. 

Registrácie áut v Európe – Poradie modelov v júni 2014

Pořadí Model 6/2014 [ks] 6/2013 [ks] Zmena [ks] Zmena [%]
1. VOLKSWAGEN GOLF 43 960 40 883 3 077 7,5%
2. RENAULT CLIO 34 606 30 806 3 800 12,3%
3. FORD FIESTA 27 523 25 909 1 614 6,2%
4. OPEL CORSA 26 935 26 035 900 3,5%
5. VOLKSWAGEN POLO 22 531 26 361 -3 830 -14,5%
6. FORD FOCUS 21 712 22 382 -670 -3,0%
7. RENAULT CAPTUR 20 893 9 673 11 220 116,0%
8. PEUGEOT 208 19 373 22 774 -3 401 -14,9%
9. NISSAN QASHQAI 19 271 18 364 907 4,9%
10. OPEL ASTRA 19 063 19 663 -600 -3,1%
- Celkovo 1 232 363 1 181 293 51 070 4,3%

 

10. Opel Astra – 19 063 nových registrací v Evropě v červnu 2014.jpg9. Nissan Qashqai – 19 271 nových registrací v Evropě v červnu 2014.jpg8. Peugeot 208 – 19 373 nových registrací v Evropě v červnu 2014.jpeg7. Renault Captur – 20 893 nových registrací v Evropě v červnu 2014.jpg6. Ford Focus – 21 712 nových registrací v Evropě v červnu 2014.jpeg5. Volkswagen Polo – 22 531 nových registrací v Evropě v červnu 2014.jpeg4. Opel Corsa – 26 935 nových registrací v Evropě v červnu 2014.jpeg3. Ford Fiesta – 27 523 nových registrací v Evropě v červnu 2014.jpeg2. Renault Clio – 34 606 nových registrací v Evropě v červnu 2014.jpeg1. Volkswagen Golf – 43 960 nových registrací v Evropě v červnu 2014.jpg

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY