vytisknout velikost písma Európsky trh v januári 2016: Top 10 modelov a poradie značiek

Odbyt nových áut v Európe v úvode tohto roka vzrástol. Volkswagen tradične dominuje značkám aj modelom, Škodu Octavia nájdeme znovu v prvej desiatke, plná polovica áut z nej ale registrácie stratila.
Európsky trh v januári 2016: Top 10 modelov a poradie značiek

Trhu štátov EÚ a EFTA (Európskeho združenia voľného obchodu) sa podľa štatistík asociácie automobilových výrobcov ACEA v prvom mesiaci tohto roka darilo. V celkovej tridsiatke sledovaných krajín si firemní aj súkromní klienti (vrátane napríklad štátnych úradov) kúpili cez 1,09 milióna nových osobných vozidiel. Odbytové čísla dodávok a ďalších ľahkých úžitkových automobilov vedie ACEA separátne, tu zahrnuté nie sú. Oproti necelým 1,03 miliónom za január 2015 to znamená zisk takmer 64,8-tisíc kusov, respektíve 6,3%. Číslo je síce miernejšie ako v iných mesiacoch, ale relácie plusové. Úrovne z predkrízových rokov 2007 a 2008 (približne 1,28 mil.) pochopiteľne zďaleka nedosiahol...

Najobľúbenejšie modely

Najpredávanejším novým osobným autom v Európe je podľa JATO Dynamics Volkswagen Golf, to nie je žiadne prekvapenie. 37,5 tisíc exemplárov ale značí o 9,3%, respektíve o skoro 3,9 tisíc kusov menej. Polo zavŕšilo dvojitý triumf značky, navyše na rozdiel od väčšieho "stajňového kolegu" s nárastom 1.333 registrácii a 5,7%, má 24,8-tisíc prírastkov. Mínusy ale zďaleka nekončia. Ford Fiesta zaznamenal 21,3 tisíc kópií so stratou 575 jednotiek a 2,6%. Renault Clio na stupňoch víťazov chýba, je až štvrté a takisto si pohoršilo (-5%, -1.112 áut). Päťka patrí Peugeotu 208, ten pokračuje naopak v krasojazde a pozitívnych výsledkoch, konkrétne s 19,2 tisíckami autami a skokom takmer o 20%, respektíve 3,2 tisíc. Vysoko, na šestku, sa vyšvihol Nissan Qashqai, lenže s poklesom o 0,6%!

Opel Corsa sa vyhrieva na sedmičke (18-tisíc áut), brutálne však medziročne stratil, o vysokých 15% a takmer 3,2 tisíc áut. Prepadák hľadajme práve tu. Octavia je ôsma so 17,4 tisíckami a minimálnym polepšením si, jej odbyt zostal prakticky na rovnakej úrovni ako pred rokom. Titul šplhúňov si odnáša väčší model s bleskom v znaku a čerstvé európske Auto roka: Opel Astra. predalo sa ich o 5,6 tisíc viac, celkom presne 16.900. Znamená to polovičný skok! Poradie najlepších uzatvára mini Panda od Fiatu, zaznamenala o jednu jedinú (!) registráciu menej ako Opel, čo je v celoeurópskom meradle skôr štatistická chyba. Klienti ich však odobrali o 3.838 (takisto výrazných 29,4%) viac ako vlani v januári, a to už za ňu považovať rozhodne nemožno.

Registrácie automobilov v Európe – Poradie modelov v januári 2016
Pořadí Model 1/2016 [ks] 1/2015 [ks] Zmena [ks] Zmena [%]
1. VOLKSWAGEN GOLF 37 449 41 307 -3 858 -9,3 %
2. VOLKSWAGEN POLO 24 845 23 512 1 333 5,7 %
3. FORD FIESTA 21 258 21 833 -575 -2,6 %
4. RENAULT CLIO 21 126 22 238 -1 112 -5,0 %
5. PEUGEOT 208 19 230 16 047 3 183 19,8 %
6. NISSAN QASHQAI 18 059 18 163 -104 -0,6 %
7. OPEL/VAUXHALL CORSA 18 040 21 225 -3 185 -15,0 %
8. ŠKODA OCTAVIA 17 442 17 294 148 0,9 %
9. OPEL/VAUXHALL ASTRA 16 900 11 252 5 648 50,2 %
10. FIAT PANDA 16 899 13 061 3 838 29,4 %
- Celkom  1 093 565 1 028 796 64 769 6,3 %

Najpredávanejšie značky

Absolútnemu rebríčku značiek dominuje, ako inak, Volkswagen s konečným účtom 128.345 nových osobných áut. Nad sto tisíc sa už nikto iný nedostal. Nasleduje Ford (77.180) a bronzový Opel vrátane britskej divízie Vauxhall (71.612). Rebríček je trochu premiešaný oproti obvyklému stavu, napríklad Renault (68.187) obsadil až "zemiakovú" priečku. Top 5 však uzatvára viacmenej tradične Peugeot (65.845). Tesne pod ňou zostalo Audi (62.423), všetci členovia nemeckého luxusného triumvirátu sa zoradili tesne za sebou.

Za štyrmi kruhmi totiž nasledujú ďalšie, siedmy Mercedes (56.902) a ôsme BMW (54.876). Deviaty len tesne skončil Fiat (54.087), desiata Toyota zostala pod métou 50-tisíc kusov (48.978). Okrídlený šíp teda medzi najlepšími nehľadajme, do japonskej sokyne mu chýbalo 1.812 registrácií.

Medziročne sa najviac zdvihlo Audi (+ 14%), Fiat má len o desatinku menej a "blesk" tiež výrazných +12,4%. Ešte spomeňme Ford (+11,4%). Zo "zvyšku sveta" je najlepší Mercedes s necelými desiatimi percentami, BMW za ním už má pod šesť. Kto si pohoršil? Prekvapivo vedúci Volkswagen, a to o celá 4%.

Rebríček koncernov

Veľmi zaujímavý je rebríček koncernov. Niektoré značky dohromady ACEA bohužiaľ nezlučuje, napríklad Hyundai a Kiu, v Renaulte zase chýba Nissan. Pre úplnosť aspoň krátko: celá skupina VW predala v januári 2016 265,7-tisíc vozidiel, druhý francúzsky PSA 114,4-tisíc a tretí je Renault s 97,9 -tisícmi. Na štvorku sa vyšplhal Ford, ten má na konte pochopiteľne rovnakú cifru ako v značkách, Lincoln sa v Európe oficiálne kúpiť nedá.

Piaty Fiat Chrysler Automobiles (FCA) vykazuje 72,6 tisíc, s tesným odstupom nasleduje Opel Group (71,7 tisíc) a BMW (66,2 tis.). Trojcípa hviezda sa zastavila nad 63,8 tisíckami. Toyota dosiahla necelých 52,6 tisíc, Nissan potom 42,2 tisíc, tomu meta s päťkou a štyrmi nulami zostala zakázaná. Mimochodom, Hyundai s Kiou majú spolu 65,5 tisíc, po zlúčení by sa nachádzali medzi modrobielymi Bavormi a Mercedesom. Ale Renault po započítaní Nissanu zase predstihne PSA.

V tomto poradí nárastov vedie FCA, ktorý si polepšil o 14,5%, pred Opelom (11,9%) a Fordom, ktorého postup bol už spomenutý vyššie. Nasleduje Daimler, ktorý má o 9,4% viac. BMW Group hlási oveľa menšie navýšenie, iba o 4,8%. Čísla v PSA začínajú ešte nižšou trojkou, a v prípade Toyoty dokonca dvojkou, VW a Renault vykazujú rovné percento. Mínus má iba Nissan, a to o 4,6%. Vlaňajší rok bol pre neho fantastický, ten aktuálny zatiaľ nič moc.

Najväčšie trhy

Na pozícii lídra medzi krajinami nájdeme viacmenej tradičné Nemecko. NTí si v januári 2016 kúpili 218.365 áut. Obyvatelia Spojeného kráľovstva obohatili svoje garáže o 169.678 nových vozidiel, Veľkej Británii tak patrí strieborná priečka. Tretí je prekvapivo trh taliansky, ktorý sa zastavil na čísle 155.157, francúzsky (rovných 138.400) sa umiestnil až ako štvrtý, piatimi sú obvyklí Španieli (76.369). Medziročný nárast zaznamenali všetky štáty z tzv. Veľkej päťky. Najvyššiu kladnú hodnotu vykazuje Taliansko: 17,4%.

Španielsko má tiež dosť vysokých a hlavne dvojciferných 12,1%. Zvyšok krajín hlási oveľa menej, Francúzsko získalo 3,9%, Nemecko 3,3% a Británia 2,9%.

Z úspešnejších krajín, než je tá naša, sa darilo ešte lepšie Írsku (+33,6%, 39,8-tis. namiesto 29,8-tis.). Naopak Holandsko hlási strmý pád o 14,7%, zo 47,6 na 40,8-tisíc. Inak sa v tomto smere nič zaujímavého v januári nedialo.

Fiat-Panda_Trekking_2013_1600x1200_wallpaper_1b.jpgOpel-Astra_2016_1600x1200_wallpaper_06.jpgSkoda-Octavia_RS_230_2015_1600x1200_wallpaper_01.jpgOpel-Corsa_2015_1600x1200_wallpaper_3e.jpgNissan-Qashqai_2014_1600x1200_wallpaper_03.jpgPeugeot-208_2016_1600x1200_wallpaper_0a.jpgRenault-Clio_RS_220_Trophy_EDC_2016_1600x1200_wallpaper_01.jpgFiestaRedEditionBlackEdition_20.jpg Volkswagen-Polo_2014_1600x1200_wallpaper_07.jpgVolkswagen-Golf_TSI_BlueMotion_2015_1600x1200_wallpaper_07.jpg
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY