vytisknout velikost písma Európský trh v januári 2015: Top 10 najpredávanejších modelov a značiek

Predaje áut v Európe sa v uplynulom mesiaci zvýšili o viac ako 6%. Volkswagen dominuje značkám aj modelom, tým dokonca s dvoma radmi. Octavii sa darí, opäť je v Top 10.
Európský trh v januári 2015: Top 10 najpredávanejších modelov a značiek
Zoznam kapitol
  1. Európský trh v januári 2015
  2. Evropský trh v lednu 2015: Fotogaléria

Trhu štátov EÚ a EFTA (Európskeho združenia voľného obchodu) sa podľa štatistík JATO v prvom mesiaci tohto roka darilo. V celkom dvadsaťdeviatke sledovaných krajín si firemní aj súkromní klienti (vrátane napríklad štátnych úradov) kúpili takmer 1,029 milióna nových osobných áut. Oproti 966,7 tisícom za január 2014 to znamená nárast o viac ako 62-tisíc kusov, respektíve o 6,4%. Začiatok sezóny teda prebieha opäť vo veľmi pozitívnom duchu.

Najobľúbenejšie modely

Najpredávanejším novým osobným autom v Európe je znovu Volkswagen Golf, to nie je žiadne prekvapenie. 41,3 tisíca exemplárov svedčí o jeho stálej obľube. VW navyše patrí "double" vďaka 23,5 tisícom kusov nového Pola. Rozdiel medzi oboma želiezkami v ohni je ale markantný.

10. Toyota Yaris – 15 298 prodaných vozů v lednu 2015.jpg9. Audi A3 – 15 438 prodaných vozů v lednu 2015.jpg8. Peugeot 208 – 16 047 prodaných vozů v lednu 2015.jpg7. Škoda Octavia – 17 294 prodaných vozů v lednu 2015.jpg6. Nissan Qashqai – 18 163  prodaných vozů v lednu 2015.jpg5. Opel Corsa – 21 225 prodaných vozů v lednu 2015.jpg
Škodu Octavia alebo Nissan Qashqai v mesačných prehľadoch z Európy občas vídame, ale tentokrát sa do Top 10 tesne presadila aj Toyota Yaris

Bronz patrí Renaultu Clio (22,2 tisíca kusov), najpredávanejšie malé auto Európy, Ford Fiesta, je celkovo až pod stupňami víťazov (21,8 tis.).

Aj keď sa v prípade Corsy E nejde stopercentne o novú generáciu, polepšila si v porovnaní s minulou D skoro o polovicu, respektíve 7 tisíc jednotiek a je piata (21,2 tis.). Nárast 42% zaznamenala aj nová rada Nissanu Qashqai s 18,2 tisíckami vozidiel. Octavií sa predalo takmer 17,3 tisíc, dvestoosmičiek cez 16 tisíc a čísla u Audi A3 a prekvapenia rebríčku, Toyoty Yaris, začínajú pätnástkou.

V poradí teda nenájdeme Focus, umiestnenie na spodnom okraji prvej desiatky je pre malú Toyotu nesporne úspechom, rovnako ako jej medziročný štrnásťpercentný skok. Úplným prepadákom je Peugeot 208, uvidíme, čo s odbytom vykoná nový, mierne modernizovaný model. Zatiaľ sa nedarí (-2.461 kusov, -13,3%). Fiesta oproti tomu stratila len necelých šesť stoviek registrácii a Audi A3 vrátane športových verzií dokonca len dve stovky. 

Registrácie automobiliv v Európe – Poradie modelov v januári 2015

Poradie Model 1/2015 [ks] 1/2014 [ks] Zmena [ks] Zmena [%]
1. VOLKSWAGEN GOLF 41 307 39 198 2 109 5,4 %
2. VOLKSWAGEN POLO 23 512 22 751 761 3,3 %
3. RENAULT CLIO 22 238 21 090 1 148 5,4 %
4. FORD FIESTA 21 833 22 415 -582 -2,6 %
5. OPEL/VAUXHALL CORSA 21 225 14 215 7 010 49,3 %
6. NISSAN QASHQAI 18 163 12 790 5 373 42,0 %
7. ŠKODA OCTAVIA 17 294 16 939 355 2,1 %
8. PEUGEOT 208 16 047 18 508 -2 461 -13,3 %
9. AUDI A3/S3/RS3 15 438 15 644 -206 -1,3 %
10. TOYOTA YARIS 15 298 13 452 1 846 13,7 %
- Celkom  1 028 796 966 718 62 078 6,4 %

Najväčšie trhy

Lídrom medzi krajinami zostáva Nemecko. Tam si zákazníci v januári 2015 kúpili 211.337 nových osobných áut (ľahké úžitkové do svojich štatistík JATO nezahŕňa). Briti obohatili svoje garáže o 164.856 vozidiel, francúzsky trh sa zastavil na čísle 133.149 a taliansky naň veľa nestratil (132.508). Zdvihol sa navyše o 11%.

To samozrejme nie je nič proti tomu španielskemu (69.290 kusov, + 28%). Lenže na Pyrenejskom polostrove fungujú štedré vládne stimuly, teda šrotovné. Navýšenie zaznamenali všetky krajiny z Veľkej päťky, Francúzsko a Británia šesťpercentné, Nemecko potom miernych 2,6%.

4. Ford Fiesta – 21 833 prodaných vozů v lednu 2015.jpg3. Renault Clio – 22 238 prodaných vozů v lednu 2015.jpg2. Volkswagen Polo – 23 512 prodaných vozů v lednu 2015.jpgO priečky na stupňoch víťazov sa pravidelne preťahujú malé autá: Fiesta, Clio a Polo...

Závidieť môžu napríklad Švajčiari, tamojší trh sa prepadol o 10,5%, skoro -5% hlási Belgicko (o 2,2 tisíc áut menej). Naopak sa výrazne darilo odbytu v Írsku (+30,8%, 30 tis. namiesto 22,9 tis.) A tiež u našich severných susedov. Aj poľských 2.500 registrácii navyše sa počíta, znamenajú zvýšenie takmer desať percent.

Najpredávanejšie značky a koncerny

Všetky značky v Top 10 rastú, stratu nezaznamenala žiadna z nich. Absolútnemu rebríčku dominuje, ako inak, Volkswagen, nad sto tisíc sa dostal ako jediný s konečným účtom 133.126 nových osobných áut. Ford (70.710) ani tentoraz bronzový Renault (66.410) mu nemôžu konkurovať. Európsku divíziu General Motors (63.570) prekonal aj Peugeot, aj keď len o ničotných deväť (!) jednotiek.

1. Volkswagen Golf – 41 307 prodaných vozů v lednu 2015.jpg
…obsadenie prvého miesta ale zostává neotrasiteľne stabilné

Z nemeckého luxusného triumvirátu bolo v januári najúspešnejšie šieste Audi (54.632) pred Mercedesom (52.279) a BMW (52.541). Deviaty Fiat sa chváli 47.638 kusmi a jeho umiestnenie fanúšikov Turína poteší, na desiatku sa vklínila Toyota (47.425). Áno, medzi najlepšími chýba Citroën... Medziročne sa najviac zdvihol Opel spolu s britským Vauxhallom (+14,8%), Mercedes-Benz má len o niečo menej (+14,2%) a Renault si polepšil o 11,8% .

Veľmi zaujímavý je rebríček koncernov organizácia ACEA hoci sa jej dáta od tých z JATO vo finále líšia, pretože zahŕňajú celú tridsiatku krajín. Niektoré značky dohromady európske združenie automobilových výrobcov navyše ani nezlučujú, napríklad Hyundai a Kiu, v Renaulte zase chýba Nissan.

Pre úplnosť aspoň krátko: celá skupina VW predala v januári 2015 263 tisíc vozidiel, druhý francúzsky PSA 110 tisíc a tretí Renault 97 tisíc. Tiež sa zdvihol o výrazných 10%, zatiaľ čo konkurencia leva a dvojitého šípu spadla o 1,5% kvôli neúspechu Citroënu (značka DS je už po novom vedená samostatne).

Štvrtý Ford má 70 tisíc prírastkov. Piaty je General Motors s 64 tisíckami kusov, ale naopak s mínusom o 3,6% kvôli odchodu Chevroletu. S miernymi odstupmi sa za sebou zoradili FCA (63,5 tis.) A BMW vrátane Mini, ktoré hlásia 62,9 tis. Daimler má na konte 58,4 a Toyota 51,2 tisíca, magickú hranicu sa jej tentokrát podarilo prekonať.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Porovnávací test Kia Niro vs. Toyota C-HR: Keď je žiak lepší ako učiteľ

Porovnávací test Kia Niro vs. Toyota C-HR: Keď je žiak lepší ako učiteľ

27. 4. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky VW Passat B7: je dobrý, ale pozor na jeho históriu

Test jazdenky VW Passat B7

Ak budete autu dávať pravidelný servis a aspoň základnú starostlivosť, svoju hodnotu si udrží. Vzhľadom k obľúbenosti Passatov ale zvážte nejakú formu poistenia proti vandalizmu a odcudzenia.

25. 4. 2017 | Dalibor Žák
VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY