vytisknout velikost písma Európsky trh v januári 2014: Top 10 najpredávanejších modelov

Európsky trh s novými osobnými automobilmi pokračoval aj v prvom mesiaci roka 2014 v raste. Medzi desiatku najobľúbenejších áut sa znova vošla mladoboleslavská Octavia.
Európsky trh v januári 2014: Top 10 najpredávanejších modelov

V prvom mesiaci tohto roka sa na starom kontinente predalo 965,4 tisíca nových osobných áut. Vlani počty registrácií prekročili hranicu 920,5 tisíca exemplárov. Aktuálne navýšenie tak činí 4,9%, čo je na samom začiatku sezóny veľmi pozitívne. Trh vyskočil presne o 44.823 vozidiel, v mesačnom porovnaní rastie od vlaňajšieho septembra, takže zaznamenal už piaty plusový výsledok za sebou.

Možno teda hovoriť o tom, že recesia je preč? Uvidíme. JATO Dynamics zahŕňa do svojich štatistík celkom tridsiatku európskych krajín vrátane Slovenskej republiky. Mimo EÚ sem patrí tiež Island, Nórsko, Srbsko a Švajčiarsko, okrem Srbska sa teda jedná o členov EFTA (Európskeho združenia voľného obchodu). Zo štátov Únie chýba naopak Bulharsko a Malta.

Situácia v jednotlivých krajinách

Jednotkou je Nemecko, kde si klienti kúpili bez štyroch kusov 206 tisíc nových áut, čo je o 7,2% viac než vlani. Ešte o štyri desatinky väčšie navýšenie vykazuje strieborná Británia (154,5 tisíca miesto 143,6 tis.). Francúzsky trh zaznamenal len polpercentný zisk a je tretím najväčším so 125,4 tisíckami exemplárov.

Veľkú päťku dopĺňajú Taliansko (118,7 tisíc, +3,4%) a Španielsko (54,4 tisíca , +8,9%). Minulý rok sa krajina Corridy musela skloniť pred Belgickom, ktorá je aktuálne šiesta. Na Pyrenejskom polostrove sa však v polovici januára rozbehlo už piate kolo šrotovného, ktoré rastu pochopiteľne napomáha.

Pozitívum predstavuje aj to, že sa zlepšilo celkovo 23 štátov, mierne poklesy zaznamenali Nórsko, Belgicko, Švajčiarsko, Holandsko a Estónsko. Rakúsko je na tom s -13,6% horšie, vzhľadom na objemy sa jedná o dôležitú krajinu. Predaje v Rakúsku spadli z 27,7 na necelých 24 tisíc kusov. Prepadákom mimochodom dominuje Cyprus.

Poradie značiek

Značkám dominuje pochopiteľne Volkswagen (122 801 registrácií) pred Fordom (67 869) a prekvapivo tretím Peugeotom (61 874). Medzi päťdesiatimi a šesťdesiatimi tisícmi prírastkov majú Renault, Opel, Audi a Citroën. Nemecké duo BMW a Mercedes-Benz tentoraz rozdelil Fiat, v prvej desiatke tak nie je opäť ani jeden japonský zástupca. Aj registrácie trojcípej hviezdy však presiahli 45-tisíc.

Z najlepších výrobcov vykazuje lepšie čísla celá osmička. V Peugeote (+9,4%) sa podaril výborný štart druhej generácii modelu 308, čerstvému ​​európskemu Autu roka 2014. Ford má +8,5% a VW slušných +7,8%, len o desatinku menší zisk zaznamenalo sesterské Audi. Najhoršie je na tom naopak Opel spolu s britským Vauxhallom, výsledok -8% zapríčinil nízky odbyt Astry v Albione a v Nemecku. V Top 10 modeloch tiež chýba. Tam nie je ani Citroën C4 Picasso, napriek tomu spôsobil, že sa dvojitému šípu začína dariť. Má o 4,4% viac než vlani.

Desiatka nejúspešnejších modelov

Asi najdôležitejším rebríčkom je práve ten modelový, ktorý prinášame v prehľadnej tabuľke. Tu jasne vládne Wolfsburg, hoci Polo sa v Nemecku nevyrába. Menšieho súrodenca ale jasne prekonal Golf (39,3 tisíca áut), malé vozidlo s dvoma véčkami sa musel uspokojiť so striebrom.

Aby nie, veď má len 58% registrácií bestselleru. Fiesta je teda až tretia, čo u nej zas až tak zvykom nebýva. Zvyšok prvej päťky okupujú Francúzi, konkrétne Clio a 208, aj keď obaja zaznamenali mierne straty.

Šplhúňom je Audi A3 vrátane športových verzií S a RS. Kompakt so štyrmi kruhmi vystrelil z necelých 8,5 tisíc na rovných 15 600 áut a v celkovom poradí je ôsmy. Vzhľadom k tomu, že nejde o lacný tovar, treba zložiť klobúk dole.

Ešte o dve priečky vyššie nájdeme Octaviu, ktorá si polepšila o výrazných 32,7%. Na jej prítomnosť medzi desiatkou najlepších sme si už zvykli, bolo by rozhodne dobré ju tu vidieť aj na konci roka 2014. Bronz v tejto štatistike patrí Golfu. Za losera vyhlasujeme Corsu, ktorá spadla o 12%. Dokazuje to žalostnú situáciu európskej vetvy GM .

Registrácie automobilov v Európe – Poradie modelov v januári 2014

Poradie Model 1/2014 [ks] 1/2013 [ks] Zmena [ks] Zmena [%]
1. VW Golf 39 305 30 601 8 704 28,4%
2. VW Polo 22 783 20 893 1 890 9,0%
3. Ford Fiesta 22 389 20 651 1 738 8,4%
4. Renault Clio 21 011 21 483 -472 -2,2%
5. Peugeot 208 18 492 19 743 -1 251 -6,3%
6. Škoda Octavia 16 967 12 787 4 180 32,7%
7. Ford Focus 16 154 17 682 -1 528 -8,6%
8. Audi A3/S3/RS3 15 600 8 490 7 110 83,7%
9. Opel/Vaux. Corsa 14 187 16 122 -1 935 -12,0%
10. BMW radu 3 13 967 14 734 -767 -5,2%
- Celkem  965 406 920 583 44 823 4,9%
10. BMW řady 3 – 13 967 nových registrací v Evropě v lednu 2014.jpg09. Opel Corsa – 14 187 nových registrací v Evropě v lednu 2014.jpg08. Audi A3, S3 a RS3 – 15 600 nových registrací v Evropě v lednu 2014.jpg07. Ford Focus – 16 154 nových registrací v Evropě v lednu 2014.jpg06. Škoda Octavia – 16 967 nových registrací v Evropě v lednu 2014.jpg05. Peugeot 208 – 18 492 nových registrací v Evropě v lednu 2014.jpg04. Renault Clio – 21 011 nových registrací v Evropě v lednu 2014.jpg03. Ford Fiesta – 22 389 nových registrací v Evropě v lednu 2014.jpg02. Volkswagen Polo – 22 783 nových registrací v Evropě v lednu 2014.jpg01. Volkswagen Golf – 39 305 nových registrací v Evropě v lednu 2014.jpg
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY