vytisknout velikost písma Európsky trh v januári 2014: Top 10 najpredávanejších modelov

Európsky trh s novými osobnými automobilmi pokračoval aj v prvom mesiaci roka 2014 v raste. Medzi desiatku najobľúbenejších áut sa znova vošla mladoboleslavská Octavia.
Európsky trh v januári 2014: Top 10 najpredávanejších modelov

V prvom mesiaci tohto roka sa na starom kontinente predalo 965,4 tisíca nových osobných áut. Vlani počty registrácií prekročili hranicu 920,5 tisíca exemplárov. Aktuálne navýšenie tak činí 4,9%, čo je na samom začiatku sezóny veľmi pozitívne. Trh vyskočil presne o 44.823 vozidiel, v mesačnom porovnaní rastie od vlaňajšieho septembra, takže zaznamenal už piaty plusový výsledok za sebou.

Možno teda hovoriť o tom, že recesia je preč? Uvidíme. JATO Dynamics zahŕňa do svojich štatistík celkom tridsiatku európskych krajín vrátane Slovenskej republiky. Mimo EÚ sem patrí tiež Island, Nórsko, Srbsko a Švajčiarsko, okrem Srbska sa teda jedná o členov EFTA (Európskeho združenia voľného obchodu). Zo štátov Únie chýba naopak Bulharsko a Malta.

Situácia v jednotlivých krajinách

Jednotkou je Nemecko, kde si klienti kúpili bez štyroch kusov 206 tisíc nových áut, čo je o 7,2% viac než vlani. Ešte o štyri desatinky väčšie navýšenie vykazuje strieborná Británia (154,5 tisíca miesto 143,6 tis.). Francúzsky trh zaznamenal len polpercentný zisk a je tretím najväčším so 125,4 tisíckami exemplárov.

Veľkú päťku dopĺňajú Taliansko (118,7 tisíc, +3,4%) a Španielsko (54,4 tisíca , +8,9%). Minulý rok sa krajina Corridy musela skloniť pred Belgickom, ktorá je aktuálne šiesta. Na Pyrenejskom polostrove sa však v polovici januára rozbehlo už piate kolo šrotovného, ktoré rastu pochopiteľne napomáha.

Pozitívum predstavuje aj to, že sa zlepšilo celkovo 23 štátov, mierne poklesy zaznamenali Nórsko, Belgicko, Švajčiarsko, Holandsko a Estónsko. Rakúsko je na tom s -13,6% horšie, vzhľadom na objemy sa jedná o dôležitú krajinu. Predaje v Rakúsku spadli z 27,7 na necelých 24 tisíc kusov. Prepadákom mimochodom dominuje Cyprus.

Poradie značiek

Značkám dominuje pochopiteľne Volkswagen (122 801 registrácií) pred Fordom (67 869) a prekvapivo tretím Peugeotom (61 874). Medzi päťdesiatimi a šesťdesiatimi tisícmi prírastkov majú Renault, Opel, Audi a Citroën. Nemecké duo BMW a Mercedes-Benz tentoraz rozdelil Fiat, v prvej desiatke tak nie je opäť ani jeden japonský zástupca. Aj registrácie trojcípej hviezdy však presiahli 45-tisíc.

Z najlepších výrobcov vykazuje lepšie čísla celá osmička. V Peugeote (+9,4%) sa podaril výborný štart druhej generácii modelu 308, čerstvému ​​európskemu Autu roka 2014. Ford má +8,5% a VW slušných +7,8%, len o desatinku menší zisk zaznamenalo sesterské Audi. Najhoršie je na tom naopak Opel spolu s britským Vauxhallom, výsledok -8% zapríčinil nízky odbyt Astry v Albione a v Nemecku. V Top 10 modeloch tiež chýba. Tam nie je ani Citroën C4 Picasso, napriek tomu spôsobil, že sa dvojitému šípu začína dariť. Má o 4,4% viac než vlani.

Desiatka nejúspešnejších modelov

Asi najdôležitejším rebríčkom je práve ten modelový, ktorý prinášame v prehľadnej tabuľke. Tu jasne vládne Wolfsburg, hoci Polo sa v Nemecku nevyrába. Menšieho súrodenca ale jasne prekonal Golf (39,3 tisíca áut), malé vozidlo s dvoma véčkami sa musel uspokojiť so striebrom.

Aby nie, veď má len 58% registrácií bestselleru. Fiesta je teda až tretia, čo u nej zas až tak zvykom nebýva. Zvyšok prvej päťky okupujú Francúzi, konkrétne Clio a 208, aj keď obaja zaznamenali mierne straty.

Šplhúňom je Audi A3 vrátane športových verzií S a RS. Kompakt so štyrmi kruhmi vystrelil z necelých 8,5 tisíc na rovných 15 600 áut a v celkovom poradí je ôsmy. Vzhľadom k tomu, že nejde o lacný tovar, treba zložiť klobúk dole.

Ešte o dve priečky vyššie nájdeme Octaviu, ktorá si polepšila o výrazných 32,7%. Na jej prítomnosť medzi desiatkou najlepších sme si už zvykli, bolo by rozhodne dobré ju tu vidieť aj na konci roka 2014. Bronz v tejto štatistike patrí Golfu. Za losera vyhlasujeme Corsu, ktorá spadla o 12%. Dokazuje to žalostnú situáciu európskej vetvy GM .

Registrácie automobilov v Európe – Poradie modelov v januári 2014

Poradie Model 1/2014 [ks] 1/2013 [ks] Zmena [ks] Zmena [%]
1. VW Golf 39 305 30 601 8 704 28,4%
2. VW Polo 22 783 20 893 1 890 9,0%
3. Ford Fiesta 22 389 20 651 1 738 8,4%
4. Renault Clio 21 011 21 483 -472 -2,2%
5. Peugeot 208 18 492 19 743 -1 251 -6,3%
6. Škoda Octavia 16 967 12 787 4 180 32,7%
7. Ford Focus 16 154 17 682 -1 528 -8,6%
8. Audi A3/S3/RS3 15 600 8 490 7 110 83,7%
9. Opel/Vaux. Corsa 14 187 16 122 -1 935 -12,0%
10. BMW radu 3 13 967 14 734 -767 -5,2%
- Celkem  965 406 920 583 44 823 4,9%
10. BMW řady 3 – 13 967 nových registrací v Evropě v lednu 2014.jpg09. Opel Corsa – 14 187 nových registrací v Evropě v lednu 2014.jpg08. Audi A3, S3 a RS3 – 15 600 nových registrací v Evropě v lednu 2014.jpg07. Ford Focus – 16 154 nových registrací v Evropě v lednu 2014.jpg06. Škoda Octavia – 16 967 nových registrací v Evropě v lednu 2014.jpg05. Peugeot 208 – 18 492 nových registrací v Evropě v lednu 2014.jpg04. Renault Clio – 21 011 nových registrací v Evropě v lednu 2014.jpg03. Ford Fiesta – 22 389 nových registrací v Evropě v lednu 2014.jpg02. Volkswagen Polo – 22 783 nových registrací v Evropě v lednu 2014.jpg01. Volkswagen Golf – 39 305 nových registrací v Evropě v lednu 2014.jpg
Dvojtest Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI a 1.4 TSI DSG: Zlý sen

Dvojtest Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI a 1.4 TSI DSG: Zlý sen

Nástupcu zvýšeného Golfu Plus sme podrobili redakčnému testu rovno v dvoch variantoch: cenovo dostupné 1.2 TSI Comfortline s manuálnym radením a rozmarné 1.4 TSI Highline s automatom DSG.

dnes | Jiří Červenka | 1 příspěvek
Test BMW M550i xDrive M Performance

Test BMW M550i xDrive M Performance

Máme radi, že BMW M550i xDrive funguje ako veľmi bežné auto, a nezvádza vodičov k neprístojnostiam. Je to skvelé pretekárske auto. Zabudnite na naftu a kúpte si ho!

22. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY