vytisknout velikost písma Európsky trh v auguste 2015: Top 10 modelov a poradie značiek

Predaje áut v Európe sa v uplynulom mesiaci zvýšili o viac ako 11%. Volkswagen dominuje značkám aj modelom. Je jediným, kto má v Top 10 tri rady. Ale dvoma zástupcami sa môžu pochváliť aj Ford a Škoda.
Európsky trh v auguste 2015: Top 10 modelov a poradie značiek
Zoznam kapitol
  1. Európsky trh v auguste 2015
  2. Európsky trh v auguste 2015: Fotogaléria

Trhu štátov EÚ a EFTA (Európskeho združenia voľného obchodu) sa podľa štatistík JATO v ôsmom mesiaci tohto roka darilo. V celkom dvadsaťdeviatke sledovaných krajín si firemní aj súkromní klienti (vrátane napríklad štátnych úradov) kúpili 781,7 tisíc nových osobných áut. Oproti 701,3 tisícom za august 2014 to znamená zisk viac ako 82 tisíc kusov, respektíve 11,5%.

Jedná sa o dvadsiate štvrté medziročné navýšenie v nepretržitej rade, trh teda rastie súvisle už dva roky. Absolútne čísla sú síce slabšie, ale za to môžu prázdninové mesiace.

Najväčšie trhy

Lídrom medzi krajinami zostáva Nemecko. Nemci si v auguste 2015 kúpili 226.314 nových osobných áut (ľahké úžitkové do svojich štatistík JATO nezahŕňa). Šesť cifier majú ako jediní. Francúzsky trh sa totiž zastavil na čísle 92.014 a Briti obohatili svoje garáže o 79.060 vozidiel. Taliansky (59.592) sa umiestnil štvrtý len tesne pred španielskym (57.066). Nárast zaznamenali všetky štáty z Veľkej päťky, najvyšší má tá väčšia krajina na Pyrenejskom polostrove, dvadsaťštyripercentný. Francúzsko, Taliansko a Británia hlási okolo desať percent, Nemecko potom miernejších 6,2%.

Česká republika skončila dvanásta, JATO eviduje 18.278 kusov, čo značí výrazný skok o 31,1%, z 13,9 tisíc. Z úspešnejších krajín, nikto viac nezískal, výrazne sa však darilo odbytu v Holandsku (+20,8%, 31,2 tis. namiesto 25,8 tis.), Poľsku (+17,3%, 23, 6 tis. z 20,1 tis.) a len o niečo menej, +17%, vykazujú Švajčiari (23 tis. miesto 19,7 tis.). Desaťpercentným zvýšením sa tiež môžu chváliť vo Švédsku a v Belgicku, Rakúsko má aspoň 7%. Prepadáky tu nehľadajme.

Najobľúbenejšie modely

Najpredávanejším novým osobným autom v Európe je Volkswagen Golf, to nie je žiadne prekvapenie. Takmer 36,7 tisíc exemplárov svedčí o jeho stálej obľube. "Double" VW znemožnil úspech Clia, ktoré zaznamenalo 18 tisíc prírastkov, ani nie polovicu lídra... Lenže tiež má viac ako štvrtinový skok oproti vlaňajšku, čo je na druhú stranu samozrejme pozitívne.

Vďaka 16,8 tisícom kusov je Polo aspoň bronzové. Lenže na štvrtom mieste ho nasleduje ďalší zástupca značky, Passat so 14,7 tisíckami a postupom o 44,4%, respektíve 4,5 tisícky jednotiek, čo z neho robí úplného suveréna oboch štatistík. Piata priečka patrí Octavii (14,4 tisíce, o 17,1% viac), okrídlený šíp ale v aktuálnom rebríčku nepovedal zďaleka posledné slovo!

Registrácie automobilov v Európe – Poradie modelov v auguste 2015
Poradie Model 8/2015 [ks] 8/2014 [ks] Zmena [ks] Zmena [%]
1. VOLKSWAGEN GOLF 33 672 32 052 1 620 5,1 %
2. RENAULT CLIO 18 017 14 328 3 689 25,7 %
3. VOLKSWAGEN POLO 16 817 16 066 751 4,7 %
4. VOLKSWAGEN PASSAT 14 748 10 210 4 538 44,4 %
5. ŠKODA OCTAVIA 14 453 12 339 2 114 17,1 %
6. FORD FIESTA 13 123 13 402 -279 -2,1 %
7. PEUGEOT 208 11 906 10 975 931 8,5 %
8. OPEL/VAUXHALL ASTRA 11 681 9 235 2 446 26,5 %
9. FORD FOCUS 11 359 12 244 -885 -7,2 %
10. ŠKODA FABIA 11 279 8 192 3 087 37,7 %
- Celkom  781 783 701 343 80 440 11,5 %

Šestka patrí Fieste (13,1 tisíc áut), tá sa zhoršila o 2,1%. Siedma je dvestoosmička od Peugeotu (11,9 tis.) a ôsma Astra, ktorá prechádza postupnou generačnou výmenou. Aj tak si polepšila o výrazných 26,5% na 11,7 tisíc registrácii. Naopak o 7,2% spadol deviaty Focus (11,4 tis.) a to znamená pokles, modrý ovál teda zaznamenal mínusy v oboch svojich najpopulárnejších radoch. Do prvej desiatky sa prvýkrát v histórii dostala aj Fabia s 11,3 tisíckami a veľkým skokom o 37,7%. Tretia generácia úraduje.

Najpredávanejšie značky a koncerny

Všetky značky v Top 10 rastú, stratu nezaznamenala žiadna z nich. Absolútnemu rebríčku dominuje, ako inak, Volkswagen, nad sto tisíc sa dostal ako jediný s konečným účtom 101.694 nových osobných áut. Ford (55.737), bronzová európska divízia General Motors (52.124) ani tentoraz štvrtý Renault (50.098) mu nemôžu konkurovať, ich odstup je značný.

Z nemeckého luxusného triumvirátu bolo v auguste najúspešnejšie piate BMW (44.963) pred Mercedesom (44.344) a Audi (44.253). Áno, rozdiely medzi nezmieriteľnými súpermi sú minimálne a idú si neustále po krku. Peugeot klesol až za ne (42.242). Deviata Škoda sa chváli 40.660 kusmi a jej umiestnenie iste domácich fanúšikov poteší, na desiatku sa vklínila Toyota (31.716) ako najúspešnejší Japonec.

Medziročne sa najviac zdvihol Renault (+20,7%), BMW má +17%, Mercedes si polepšil o 15,4% a Opel s Vauxhall vykazujú skok len o dve desatinky menší. Dvojciferný sa podaril ešte Fordu a Škode, obom navyše zhodných 11,4%.

Veľmi zaujímavý je rebríček koncernov organizácia ACEA hoci sa jej dáta od tých z JATO vo finále líšia v počte krajín, ale rozdiely nie sú nijak markantné. Niektoré značky dohromady európske združenie automobilových výrobcov navyše ani nezlučuje, napríklad Hyundai a Kiu, v Renaulte zase chýba Nissan.

Pre úplnosť aspoň krátko: celá skupina VW predala v auguste 2015 209 tisíc vozidiel, druhý je francúzsky PSA /74,5 tisíc! a tretí Renault (70 tisíc!). Štvrté je BMW aj s Mini (57 tisíc), Top 5 uzatvára General Motors alias skupina Opel s 52,6 tisíckami kusov tesne pred Fordom (52,4 tis.). Nasledujú Daimler (49 tisíc), FCA so 40 tisícami, Toyota s 34 a Nissan s 26. Daimler si polepšil skoro o štvrtinu, BMW o 21%, Nissan o 19, Opel a Fiat Chrysler Automobiles hlási navýšenie okolo 14%. Ešte Toyota má aspoň +11%.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

Dnešný test jasne ukazuje, že akonáhle sa do hybridov naplno oprú európske značky so svojím vedomostným, technickým a finančným zázemím, môže sa náskok skupiny Toyota rýchlo rozplynúť.

dnes | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Meranie výkonu na brzde

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 na brzde nesklamal. Nameraný výkon zodpovedá oficiálne udávanému maximu. Vrchol krútiaceho momentu je takmer presne o 50 Nm vyšší.

23. 5. 2017 | Dalibor Žák
Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Za 23-tisíc eur dostanete plne vybavený automobil s prvkami typu adaptívneho tempomatu a bezkľúčového prístupu, so systémom sledovania mŕtveho uhla, s inteligentným parkovacím asistentom alebo vyhrievaním volantu.

18. 5. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY