vytisknout velikost písma Európsky trh v auguste 2014: Najpredávanejšie modely a značky

Európsky trh rastie nepretržite už rok. Nejasajme, na predkrízové obdobie čísla nedosahujú ani zďaleka. Octavia je šiesta medzi modelmi, Škoda deviata v značkách!
Európsky trh v auguste 2014: Najpredávanejšie modely a značky

Európsky trh s novými osobnými automobilmi podľa štatistík organizácie JATO Dynamics vzrástol o 4,3%. Kým v auguste 2013 si zákazníci v tridsiatke sledovaných krajín kúpili 685 301 vozidiel, tento rok ich bolo 703 918, to je o 18 617, respektíve 2,7% viac. Navýšenie je dvanástej v rade za sebou. Prázdninové mesiace bývajú v odbyte tradične slabšie, nižším absolútnym cifrám sa teda netreba čudovať.

Štatistiky JATO zahŕňajú krajiny Európskej únie a EFTA (Európskeho združenia voľného obchodu). Do neho patrí Nórsko a Švajčiarsko, čísla miniatúrneho Lichtenštajnska nie sú zverejňované a vypadol už aj Island. Z EÚ JATO neposkytuje zase tie z Malty a Bulharska, naopak je tu prítomné aj Srbsko, ktoré nie je členom ani jednej skupiny. Porovnávacie grafy pre zmenu vydáva Európske združenie automobilových výrobcov (ACEA). Jeho údaje sa trochu líšia. Obsahujú napríklad aj spomínané Bulharsko a Island, ale Malta chýba aj tu... Podľa nich vykazoval horšie hodnoty trh iba vlani, k tým z augusta 2007 (približne 920-tisíc áut) sa zatiaľ nepriblížil ani omylom.

Situácia v jednotlivých krajinách

V čele rebríčka krajín je Nemecko (213-tisíc kusov), druhé Francúzsko dosiahla len na 83,7.tisíc, teda necelých 40% nemeckých údajov. Bronzová Británia vykazuje 72,1-tisíca, štvrté Taliansko necelých 53,7-tis. a piate Španielsko 46,2-tisíca. Štáty tzv. Veľkej päťky si však v medziročnom porovnaní viedli rôzne. Naši západní susedia dokonca spadli o 0,4%. Nie sú však jediní, aj v krajine galského kohúta došlo k miernemu úbytku o 2,6% z necelých 86-tisíc kusov. V Británii je to presne naopak (+9,4%, vlani 65,9 tis.). Taliansko si polepšilo o 18 (!) áut, čo nedáva ani desatinku percenta. Na Pyrenejskom polostrove stále úradujú štátne dotácie, takže sa nemožno čudovať 23% skoku na 46,2-tisíc jednotiek.

Z dvadsiatich deviatich krajín si pohoršilo deväť, čo je takmer tretina. Z percentuálnych poklesov významnejších trhov spomeňme len Holandsko (-9,8%, 25,8 namiesto 28,6-tis.), Rakúsko (-8,4%, z 23 na 21,1-tisíc registrácií) a Švajčiarsko, ktoré spadlo z 20,9 na 19,3-tisíc, teda o 7,1%.

Poradie značiek a koncernov

Z desiatky najúspešnejších značiek podľa JATO vykazuje menej ako vlani celá štvorica: Audi (-7,7%), Renault (-5,1%), Mercedes-Benz a BMW už majú nižší odbyt len o 1,9, respektíve 1,6%. Je zaujímavé, že sa pády dotkli celej nemeckej luxusnej trojky. Opačné dvojciferné nárasty však nezostali automobilkám zakázané ani v auguste, ako jediná métu dvadsiatich percent prekročila mladoboleslavská Škoda (+21,5%), Volkswagen a Ford majú cez 14%, zaznamenania hodný je ešte výsledok Oplu (+ 7,8%).

Celkovým lídrom je pochopiteľne Volkswagen (98.330 kusov), Ford na druhom mieste má skoro 50,2-tisíc registrácii. Európska vetva koncernu General Motors, teda nemecký Opel s britským Vauxhallom sú tretí (45,3-tisíc). Štvrté miesto patrí Renaultu (takmer 41,8-tisíc prírastkov).

Piate je prekvapivo Audi (40,7-tis.), Odsunulo Peugeot na šestku. Nasledujú Mercedes-Benz a BMW, všetci traja vrátane "leva" majú cez 38-tisíc. Deviata je naša Škoda, v európskej Top 10 sa nachádza druhýkrát za sebou (36.5 tisíce), desiatka zostala na Citroëne, ale ten tridsaťtisícovú hranicu neprekročil. Chýbajú Japonci, Toyota má o -5,8% menej, to ale nie je nič napríklad proti Chevroletu (-93,2%), ktorý v Európe pomaly končí. Naopak registrácie rastú Mitsubishi, Jeepu, Porsche, Mazde a Volvu.

ACEA uvádza tiež zaujímavý rebríček koncernov. Dáta sa síce od JATO opäť mierne líšia, ale pre zaujímavosť do nich nahliadnime. Vedie jasne Volkswagen (196,8-tis.) Pred PSA (67,9-tisíc) a Renaultom (63,5-tisíc), avšak len s Daciou, teda bez Nissanu, ktorý pridáva ďalších 21,7-tisíc. Potom je aliancia jasne druhá... Nasledujú Ford (48,6-tisíc), BMW (46,8-tisíc), až za ním je GM (46,2-tis.). Ak by ACEA spojila Hyundai a Kiu, čo nerobí, dokonca by americký koncern predbehli (46,4-tis.). Z veľkých si najviac polepšil Ford, podľa ACEA získal vyše pätnásť percent, u General Motors je tomu presne naopak, to má u pätnástky záporné znamienko.

Najpredávanejšie modely

Európskym bestsellerom medzi modelmi zostáva jasne Golf. Čísla v zverejnenej tabuľke hovoria, že sa ich v auguste predal viac ako dvojnásobok oproti druhému Polu, ktoré vystrelila nahor nedávna modernizácia.

Tretie skončilo Clio, štvrtá Fiesta od Fordu a piata Corsa, ktorú čaká generačná obmena (hoci tá s písmenom E nie je úplne nová). Prítomnosť Octavie už nikoho neprekvapí, siedmy Focus aj deviaty Peugeot 208 sú medzi najlepšími štandardne a zvykáme si aj na prítomnosť Audi A3 vrátane športových verzií. To sa tentoraz dostalo medzi ne. Na samom dne poradí je však prekvapenie: Volkswagen Passat. To znamená, že nemecká značka má v poradí tri modely, prvé dva navyše zaznamenali dvojitý triumf. A s autami strednej triedy sa tak vysoko rozhodne nestretávame!

V rebríčku skokanov nájdeme len samé dvojciferné postupy. Nevedie v ňom však Octavia, ale Focus, ktorý sa zdvihol o viac než štvrtinu. Škodovka nižšej strednej triedy je s 22,7% strieborná, nasleduje duo Volkswagenu v poradí Passat a Golf, obaja bez problémov prekročili dvadsaťpercentné navýšenie. Golf si polepšil o 5.426 kusov, čo je najviac zo všetkých. Nárasty Corsy, Pola a Fiesty sa pohybujú od 16 do aspoň 10%.

Prepadákom je naopak Audi A3 (-6,8%, -824 kusov), dámska klientela stráca záujem o Peugeot 208 (-5,5%), Clio si pohoršilo o decentných 2,5% kvôli výpadkom doma a v krajine tulipánov.

O šplhúňoch mimo prvej desiatky má JATO jasno. Hovorí o malých crossoverov typu Renaultu Captur, Opel Mokka a Peugeot 2008, novej generácie pomohli aj Nissanu Note, BMW X5 a Mazde 3. Mitsubishi tiahne hybridný Outlander PHEV v Holandsku a Británii, Jeep sa spolieha na Cherokee a Porsche na Macan.  

Registrácie automobilov v Európe – Poradie modelov v auguste 2014
Poradie Model 8/2014 [ks] 8/2013 [ks] Zmena [ks] Zmena [%]
1. VOLKSWAGEN GOLF 32 456 27 030 5 426 20,1 %
2. VOLKSWAGEN POLO 16 033 14 058 1 975 14,0 %
3. RENAULT CLIO 14 573 14 947 -374 -2,5 %
4. FORD FIESTA 13 626 12 310 1 316 10,7 %
5. OPEL/VAUXHALL CORSA 13 247 11 498 1 749 15,2 %
6. ŠKODA OCTAVIA 12 453 10 149 2 304 22,7 %
7. FORD FOCUS 12 280 9 798 2 482 25,3 %
8. AUDI A3 11 288 12 112 -824 -6,8 %
9. PEUGEOT 208 11 018 11 658 -640 -5,5 %
10. VOLKSWAGEN PASSAT 10 036 8 279 1 757 21,2 %
- Celkom  703 918 685 301 18 617 2,7 %

10. Volkswagen Passat - 10 036 nových registrací v srpnu 2014.jpg9. Peugeot 208 - 11 018 nových registrací v srpnu 2014.jpeg8. Audi A3 - 11 288 nových registrací v srpnu 2014.jpg7. Ford Focus - 12 280 nových registrací v srpnu 2014.jpeg6. Škoda Octavia - 12 453 nových registrací v srpnu 2014.jpg5. Opel Corsa - 13 247 nových registrací v srpnu 2014.jpeg4. Ford Fiesta - 13 626 nových registrací v srpnu 2014.jpeg3. Renault Clio - 14 573 nových registrací v srpnu 2014.jpeg2. Volkswagen Polo - 16 033 nových registrací v srpnu 2014.jpeg1. Volkswagen Golf - 32 456 nových registrací v srpnu 2014.jpg

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY