vytisknout velikost písma Európsky trh v apríli 2015: Najpredávanejšie značky a prehľad krajín

V apríli si európsky trh s novými autami polepšil o sedem percent. Rebríčku značiek bezkonkurenčne vládne Volkswagen, Škoda uzatvára najlepšiu desiatku.
Európsky trh v apríli 2015: Najpredávanejšie značky a prehľad krajín

Trhom štátov EÚ a EFTA (Európskeho združenia voľného obchodu) sa podľa štatistík ACEA v štvrtom mesiaci tohto roka darilo pomerne slušne. V tridsiatke sledovaných krajín si privátna aj firemné klientela kúpila takmer 1,21 milióna nových osobných áut. To oproti 1,13 mil. za apríl 2014 znamená navýšenie o 77,6 tisíc kusov, respektíve 6,9%. Počty sa síce nepriblížili aprílu 2008, keď prekonali hranicu 1,4 mil., ale 1,2 milióna naposledy prekročili pred šiestimi rokmi. Do čísel zverejnených európskym združením automobilových výrobcov sú započítavané štáty únie okrem Bulharska, EFTA zastupujú Island, Nórsko a Švajčiarsko.

Najväčšie trhy

Lídrom medzi krajinami je obvyklé Nemecko, len minule, v marci, bola prvá Veľká Británia. Za jediný mesiac sa u Nemcov predalo 291.395 nových osobných áut (ľahké úžitkové do týchto štatistík ACEA nezahŕňa, vydáva je separátne). Obyvatelia ostrovnej monarchie sa musia zmieriť s druhou priečkou, v apríli 2015 si kúpili 185.778 vozidiel.

Francúzsky trh sa zastavil na čísle 170.765 a patrí mu znovu bronz. Taliansky potom vykazuje 148.807 kusov. Tzv. Veľkú päťku viacmenej tradične uzatvára Španielsko (82.715). Odbyt v Taliansku vyletel v porovnaní s vlaňajškom o takmer štvrtinu, 24,2%. Nemecko hlási +6,3% a tesne nad 5% má aj Británia. Navýšenie konieckoncov zaznamenali všetci hlavní hráči, aj keď Francúzsko a Španielsko len dvoj-, respektíve trojpercentné.

Z väčších trhov, sa prepadli len holandský o 4% (miernych -1.100 áut) a belgický, ten stratil cca dvetisíc registrácií, alebo 3,6%, ak chcete. Naopak sa výrazne darilo odbytu vo Švédsku (+10,9%, 30,5 tis. namiesto 27,5 tis. exemplárov).

Najpredávanejšie značky a koncerny

Všetky značky v Top 10 rastú - a niektoré výraznejšie, stratu nezaznamenala žiadna z nich. Absolútnemu rebríčku dominuje, ako inak, Volkswagen s konečným účtom 154.311 nových osobných áut. Na dvojku vyšplhal Renault (87.520), bronzový je modrý ovál Fordu (86.234). Tesne pod stupňami víťazov nájdeme európsku vetvu GM reprezentovanú Opelom a britským Vauxhallom (77,4 tis.). Peugeot uzatvára najlepšiu päťku (73,9 tisíc).

Z nemeckého luxusného triumvirátu bolo v apríli najúspešnejšie šieste Audi so 70 tisíckami pred BMW (60,8 tis.). Mercedes vrátane divízií Maybach a AMG zostal pod touto hranicou a ešte o 633 kusov podľahol navyše Fiatu, takže je až deviaty. Do desiatky sa pretlačila aj mladoboleslavská Škoda, zaznamenala 55.826 prírastkov do štatistík. Japonským značkám, teda Toyote a Nissanu, sa to tentoraz nepodarilo.

Medziročne sa najviac zdvihol Renault (+15,6%), nad desať percent už nikto iný nemá, ale Fiatu (+9,7%) a Škode (+9,5%) do tejto méty veru veľa nechýbalo. Renault si pripísal aj najväčší kusový skok (o 11,8 tisíc) pred VW (8,2 tis.) A prekvapivo agilným Fiatom (5,2 tis.). Navýšenie v Škode, BMW, Opeli a Peugeote dosiahlo aspoň štyroch tisíc vozidiel.

Registrácie automobilov v Európe – Poradie značiek v apríli 2015
Poradie Model 4/2015 [ks] 4/2014 [ks] Zmena [ks] Zmena [%]
1. VOLKSWAGEN   154 311 146 146 8 165 5,6 %
2. RENAULT 87 520 75 739 11 781 15,6 %
3. FORD 86 234 84 272 1 962 2,3 %
4. OPEL/VAUXHALL 77 401 73 215 4 186 5,7 %
5. PEUGEOT   73 911 69 884 4 027 5,8 %
6. AUDI   70 045 67 570 2 475 3,7 %
7. BMW 60 826 56 425 4 401 7,8 %
8. FIAT 59 672 54 395 5 277 9,7 %
9. MERCEDES 59 039 57 314 1 725 3,0 %
10. ŠKODA 55 826 50 990 4 836 9,5 %
- Celkom  1 209 551 1 131 948 77 603 6,9 %

Veľmi zaujímavé dáta poskytuje rebríček koncernov, aj keď niektoré značky ACEA nezlučuje, napríklad Hyundai a Kiu, v Renaulte zase chýba Nissan. Pre úplnosť spomeňme aspoň krátko aktuálne poradie. Celá skupina VW predala v apríli 2015 316.459 vozidiel, druhý francúzsky PSA 128.870 a tretí Renault 126.454, spolu s Daciou si polepšil o 15,3%. Ford okupuje "zemiakovú" pozíciu, jeho číslo je zhodné s tým v značkách. Piaty je koncern FCA (78.957), vyskočil o 13,4% vďaka výborným výsledkom materského Fiatu aj amerického Jeepu.

Šieste miesto patrí skupine Opel so 77.752 kusmi, medziročne už kvôli odchode Chevroletu vďakabohu nestráca. BMW Group vrátane Mini hlási 75.581, respektíve o 12% viac, Daimler potom 67.911. Toyota aj s Lexusom je deviata (46.420), aj keď ako jediná z veľkých mierne klesla, konkrétne o 0,3%. Nissan Top 10 uzatvára a chváli sa 41.706 novými autami. Samotný Hyundai ich má 38.244 a načína druhú desiatku, spolu s Kiou však zaznamenal skoro 72 tisíc uspokojených objednávok.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY