vytisknout velikost písma Európsky trh v apríli 2015: Najpredávanejšie značky a prehľad krajín

V apríli si európsky trh s novými autami polepšil o sedem percent. Rebríčku značiek bezkonkurenčne vládne Volkswagen, Škoda uzatvára najlepšiu desiatku.
Európsky trh v apríli 2015: Najpredávanejšie značky a prehľad krajín

Trhom štátov EÚ a EFTA (Európskeho združenia voľného obchodu) sa podľa štatistík ACEA v štvrtom mesiaci tohto roka darilo pomerne slušne. V tridsiatke sledovaných krajín si privátna aj firemné klientela kúpila takmer 1,21 milióna nových osobných áut. To oproti 1,13 mil. za apríl 2014 znamená navýšenie o 77,6 tisíc kusov, respektíve 6,9%. Počty sa síce nepriblížili aprílu 2008, keď prekonali hranicu 1,4 mil., ale 1,2 milióna naposledy prekročili pred šiestimi rokmi. Do čísel zverejnených európskym združením automobilových výrobcov sú započítavané štáty únie okrem Bulharska, EFTA zastupujú Island, Nórsko a Švajčiarsko.

Najväčšie trhy

Lídrom medzi krajinami je obvyklé Nemecko, len minule, v marci, bola prvá Veľká Británia. Za jediný mesiac sa u Nemcov predalo 291.395 nových osobných áut (ľahké úžitkové do týchto štatistík ACEA nezahŕňa, vydáva je separátne). Obyvatelia ostrovnej monarchie sa musia zmieriť s druhou priečkou, v apríli 2015 si kúpili 185.778 vozidiel.

Francúzsky trh sa zastavil na čísle 170.765 a patrí mu znovu bronz. Taliansky potom vykazuje 148.807 kusov. Tzv. Veľkú päťku viacmenej tradične uzatvára Španielsko (82.715). Odbyt v Taliansku vyletel v porovnaní s vlaňajškom o takmer štvrtinu, 24,2%. Nemecko hlási +6,3% a tesne nad 5% má aj Británia. Navýšenie konieckoncov zaznamenali všetci hlavní hráči, aj keď Francúzsko a Španielsko len dvoj-, respektíve trojpercentné.

Z väčších trhov, sa prepadli len holandský o 4% (miernych -1.100 áut) a belgický, ten stratil cca dvetisíc registrácií, alebo 3,6%, ak chcete. Naopak sa výrazne darilo odbytu vo Švédsku (+10,9%, 30,5 tis. namiesto 27,5 tis. exemplárov).

Najpredávanejšie značky a koncerny

Všetky značky v Top 10 rastú - a niektoré výraznejšie, stratu nezaznamenala žiadna z nich. Absolútnemu rebríčku dominuje, ako inak, Volkswagen s konečným účtom 154.311 nových osobných áut. Na dvojku vyšplhal Renault (87.520), bronzový je modrý ovál Fordu (86.234). Tesne pod stupňami víťazov nájdeme európsku vetvu GM reprezentovanú Opelom a britským Vauxhallom (77,4 tis.). Peugeot uzatvára najlepšiu päťku (73,9 tisíc).

Z nemeckého luxusného triumvirátu bolo v apríli najúspešnejšie šieste Audi so 70 tisíckami pred BMW (60,8 tis.). Mercedes vrátane divízií Maybach a AMG zostal pod touto hranicou a ešte o 633 kusov podľahol navyše Fiatu, takže je až deviaty. Do desiatky sa pretlačila aj mladoboleslavská Škoda, zaznamenala 55.826 prírastkov do štatistík. Japonským značkám, teda Toyote a Nissanu, sa to tentoraz nepodarilo.

Medziročne sa najviac zdvihol Renault (+15,6%), nad desať percent už nikto iný nemá, ale Fiatu (+9,7%) a Škode (+9,5%) do tejto méty veru veľa nechýbalo. Renault si pripísal aj najväčší kusový skok (o 11,8 tisíc) pred VW (8,2 tis.) A prekvapivo agilným Fiatom (5,2 tis.). Navýšenie v Škode, BMW, Opeli a Peugeote dosiahlo aspoň štyroch tisíc vozidiel.

Registrácie automobilov v Európe – Poradie značiek v apríli 2015
Poradie Model 4/2015 [ks] 4/2014 [ks] Zmena [ks] Zmena [%]
1. VOLKSWAGEN   154 311 146 146 8 165 5,6 %
2. RENAULT 87 520 75 739 11 781 15,6 %
3. FORD 86 234 84 272 1 962 2,3 %
4. OPEL/VAUXHALL 77 401 73 215 4 186 5,7 %
5. PEUGEOT   73 911 69 884 4 027 5,8 %
6. AUDI   70 045 67 570 2 475 3,7 %
7. BMW 60 826 56 425 4 401 7,8 %
8. FIAT 59 672 54 395 5 277 9,7 %
9. MERCEDES 59 039 57 314 1 725 3,0 %
10. ŠKODA 55 826 50 990 4 836 9,5 %
- Celkom  1 209 551 1 131 948 77 603 6,9 %

Veľmi zaujímavé dáta poskytuje rebríček koncernov, aj keď niektoré značky ACEA nezlučuje, napríklad Hyundai a Kiu, v Renaulte zase chýba Nissan. Pre úplnosť spomeňme aspoň krátko aktuálne poradie. Celá skupina VW predala v apríli 2015 316.459 vozidiel, druhý francúzsky PSA 128.870 a tretí Renault 126.454, spolu s Daciou si polepšil o 15,3%. Ford okupuje "zemiakovú" pozíciu, jeho číslo je zhodné s tým v značkách. Piaty je koncern FCA (78.957), vyskočil o 13,4% vďaka výborným výsledkom materského Fiatu aj amerického Jeepu.

Šieste miesto patrí skupine Opel so 77.752 kusmi, medziročne už kvôli odchode Chevroletu vďakabohu nestráca. BMW Group vrátane Mini hlási 75.581, respektíve o 12% viac, Daimler potom 67.911. Toyota aj s Lexusom je deviata (46.420), aj keď ako jediná z veľkých mierne klesla, konkrétne o 0,3%. Nissan Top 10 uzatvára a chváli sa 41.706 novými autami. Samotný Hyundai ich má 38.244 a načína druhú desiatku, spolu s Kiou však zaznamenal skoro 72 tisíc uspokojených objednávok.

BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Octavia II je úplne iná liga

Jazdenka Škoda Octavia II

Škoda Octavia je kvalitná a pevná. Ako sme ale napísali v úvode, jej najväčším problémom býva nejasný pôvod mnohých ojazdených áut, obľúbenosť medzi zlodejmi a podvodníkmi a predovšetkým nerealistické očakávania od potenciálnych kupcov.

23. 12. 2016 | Dalibor Žák
Test Jaguar F-Pace S: Anglický rýchlik

Test Jaguar F-Pace S

Jaguar F-Pace S je zaujímavý predovšetkým spôsobom, akým dokáže kombinovať komfort a nadpriemerné jazdné zručnosti.

22. 12. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY