vytisknout velikost písma Európsky trh v apríli 2014: Najpredávanejšie modely a značky

Trh starého kontinentu s novými osobnými automobilmi je z najhoršieho vonku, ale predkrízové ​​čísla sú mu stále na hony vzdialené.
Európsky trh v apríli 2014: Najpredávanejšie modely a značky

Európsky trh s novými osobnými vozidlami neustále rastie. Vykazuje už po ôsmykrát v nepretržitej rade čierne čísla. V apríli si oproti rovnakému mesiacu minulého roka polepšil o 4,2%, vyskočil z 1 086 231 registrácií na 1 132 231, teda presne o 46-tisíc exemplárov. Vo svojej pravidelnej tlačovej správe to uvádza organizácia JATO Dynamics. Jej štatistiky zahŕňajú krajiny Európskej únie a EFTA (Európskeho združenia voľného obchodu). Do neho patrí Island, Nórsko a Švajčiarsko, čísla miniatúrneho Lichtenštajnska sa nezverejňujú. Z EÚ JATO neposkytuje zase tie z Malty a Bulharska, naopak je tu prítomné Srbsko, ktoré nie je členom ani jednej skupiny. Nejasajme však predčasne, horšie na tom bol apríl len vlani a predvlani. Pred šiestimi rokmi sa naopak priblížil k hranici 1,4 milióna áut.

Prvé Nemecko stratilo

Lídrom rebríčka krajín je síce Nemecko (274 tisíc kusov), ale pohoršilo si o 3,6%, čo nie je práve lichotivé. Minule prvá Británia sa musí zmieriť s druhou priečkou (176,8 tisíc), ale tá si našťastie polepšila o 8,2%. Francúzsko dosiahlo takmer 167 tisíc prírastkov, chýbalo k nim iba 41 áut! Aj v krajine galského kohúta došlo k navýšeniu, konkrétne o 5,8%. V rovnakom trende pokračuje aj Taliansko (119,9 tisíc, +2,1%) a Španielsko (81,2 tisíca, výrazných +29,4%). Ale na Pyrenejskom polostrove stále úraduje šrotovné a to je, ako vieme, len dočasnou záležitosťou. Tzv. "Veľká päťka" je na tom teda až na Nemecko veľmi dobre.

Z tridsiatky krajín si pohoršilo deväť, čo je skoro tretina. Percentuálne poklesy významnejších trhov (Holandsko, Rakúsko, Švajčiarsko) nie sú nijako dramatické, spomeňme tak len Nórsko, ktoré spadlo zo 14,2 na 12,4 tisíca, teda o necelých 13%.

Poradie značiek

Z desiatky najúspešnejších značiek podľa JATO nevykazuje nikto menej než vlani. Okrem celkového lídra, ktorým je pochopiteľne Volkswagen (146 099 kusov). Jeho prepad je ale len mizivých 0,6%, respektíve 843 áut.

Dvojciferné nárasty zostali automobilkám v apríli zabudnuté, najviac má francúzsky Renault (+9%), Ford si polepšil o 7,6%, nasledujú ho európska vetva GM (+6,8%), Peugeot s číslom o štyri desatinky menším a Citroën, ten má o 4% viac.

Absolútnym číslam však dominuje spomínaný nemecký výrobca, druhý je Ford (86 058) a bronzový Renault (75 479). "Zemiakovú medailu" získal Opel/Vauxhall (72,8 tisíc) a Top 5 uzatvára Peugeot s 69,9 tisíckami exemplárov. Nasleduje nemecký luxusný triumvirát v poradí Audi - Mercedes-Benz - BMW.

Štyri kruhy prekonali trojcípu hviezdu skoro o 10-tisíc áut, čo je dosť. Od siedmeho miesta sú už rozdiely malé, Mercedes má 57,6 tisíce nových registrácií, desiaty Fiat 54,1 tis. Chýbajú Japonci, nepretlačil sa sem ani Nissan. To isté možno povedať o mladoboleslavskej Škodovke. Ale obidve automobilky zaznamenali medziročné prírastky cez 20%, rovnako ako Mazda. U rumunskej Dacie tento ukazovateľ presiahol dokonca 32%. Renault na ňu môže byť pyšný, lacné autá sa uplatnili aj v motoristicky náročnejších krajinách.

Najpredávanejšie modely

Octavia sa medzi desiatkou najobľúbenejších modelov tentoraz po mesačnej pauze nachádza, na najspodnejšej priečke. Lenže patrí jej titul Skokan roka s výraznými 45% a 5,5 tisíckami prírastkov. Deviate Audi A3 sa sem vrátilo dokonca po dvoch mesiacoch.

Vrchol Top 10 vyzerá samozrejme úplne inak. Európskym bestsellerom zostáva jasne Golf, ktorý sa navyše zdvihol o 15%. Dvojkou a zároveň najpredávanejším malým vozidlom je Fiesta, hoci globálne zákazníci preferujú Focus. Ten sa nachádza na starom kontinente až na šestke, celosvetovo pritom súperí s Toyotou Corolla o post jednotky.

Tretiu priečku okupuje Renault Clio. Golf mal tradične nad Fiestou značnú prevahu, tentoraz dokonca trojštvrtinovú! To svedčí o tom, ako je bestseller z Wolfsburgu obľúbený a populárny. Lenže malý Ford sa zdvihol o výrazných 21,2%. Top 5 dopĺňajú Polo a Corsa.

Siedmy Nissan Qashqai má na konte v porovnaní s aprílom 2013 tiež slušný skok o 21,7%. Prepadákom je naopak Peugeot 208 so stratou 18,8% a 4 526 kusov. Prevažne dámska klientela, na ktorú je cielený aj marketing, stratila zrejme záujem.

Neúspech Pola (-8,1%) možno pričítať skôr modelovej obmene, aj keď facelift nie je nijako výrazný, klienti asi čakajú na novú techniku​​. Z modelov mimo prvú desiatku sa JATO zmieňuje naopak o vzrastajúcom odbyte crossoveru 2008 s levom v znaku, Citroëne C3 , MPV Fiat 500L a Seate Leon. Renaultu zase pomáha výrazným spôsobom Capture. Malí kríženci z Francúzska proste idú!

Registrácia áut v Európe – Poradie modelov v apríli 2014

Poradie Model 4/2014 [ks] 4/2013 [ks] Zmena [ks] Zmena
[%]
1. VW Golf 49 653 43 049 6 604 15,3%
2. Ford Fiesta 28 421 23 456 4 965 21,2%
3. Renault Clio 26 231 26 063 168 0,6%
4. VW Polo 23 442 25 500 -2 058 -8,1%
5. Opel Corsa 20 326 19 752 574 2,9%
6. Ford Focus 20 179 18 660 1 519 8,1%
7. Nissan Qashqai 19 535 16 052 3 483 21,7%
8. Peugeot 208 19 485 24 011 -4 526 -18,8%
9. Audi A3/S3/RS3 18 880 16 859 2 021 12,0%
10. Škoda Octavia 17 693 12 192 5 501 45,1%
- Celkem  1 132 231 1 086 231 46 000 4,2%
Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY