vytisknout velikost písma Európsky trh v apríli 2014: Najpredávanejšie modely a značky

Trh starého kontinentu s novými osobnými automobilmi je z najhoršieho vonku, ale predkrízové ​​čísla sú mu stále na hony vzdialené.
Európsky trh v apríli 2014: Najpredávanejšie modely a značky

Európsky trh s novými osobnými vozidlami neustále rastie. Vykazuje už po ôsmykrát v nepretržitej rade čierne čísla. V apríli si oproti rovnakému mesiacu minulého roka polepšil o 4,2%, vyskočil z 1 086 231 registrácií na 1 132 231, teda presne o 46-tisíc exemplárov. Vo svojej pravidelnej tlačovej správe to uvádza organizácia JATO Dynamics. Jej štatistiky zahŕňajú krajiny Európskej únie a EFTA (Európskeho združenia voľného obchodu). Do neho patrí Island, Nórsko a Švajčiarsko, čísla miniatúrneho Lichtenštajnska sa nezverejňujú. Z EÚ JATO neposkytuje zase tie z Malty a Bulharska, naopak je tu prítomné Srbsko, ktoré nie je členom ani jednej skupiny. Nejasajme však predčasne, horšie na tom bol apríl len vlani a predvlani. Pred šiestimi rokmi sa naopak priblížil k hranici 1,4 milióna áut.

Prvé Nemecko stratilo

Lídrom rebríčka krajín je síce Nemecko (274 tisíc kusov), ale pohoršilo si o 3,6%, čo nie je práve lichotivé. Minule prvá Británia sa musí zmieriť s druhou priečkou (176,8 tisíc), ale tá si našťastie polepšila o 8,2%. Francúzsko dosiahlo takmer 167 tisíc prírastkov, chýbalo k nim iba 41 áut! Aj v krajine galského kohúta došlo k navýšeniu, konkrétne o 5,8%. V rovnakom trende pokračuje aj Taliansko (119,9 tisíc, +2,1%) a Španielsko (81,2 tisíca, výrazných +29,4%). Ale na Pyrenejskom polostrove stále úraduje šrotovné a to je, ako vieme, len dočasnou záležitosťou. Tzv. "Veľká päťka" je na tom teda až na Nemecko veľmi dobre.

Z tridsiatky krajín si pohoršilo deväť, čo je skoro tretina. Percentuálne poklesy významnejších trhov (Holandsko, Rakúsko, Švajčiarsko) nie sú nijako dramatické, spomeňme tak len Nórsko, ktoré spadlo zo 14,2 na 12,4 tisíca, teda o necelých 13%.

Poradie značiek

Z desiatky najúspešnejších značiek podľa JATO nevykazuje nikto menej než vlani. Okrem celkového lídra, ktorým je pochopiteľne Volkswagen (146 099 kusov). Jeho prepad je ale len mizivých 0,6%, respektíve 843 áut.

Dvojciferné nárasty zostali automobilkám v apríli zabudnuté, najviac má francúzsky Renault (+9%), Ford si polepšil o 7,6%, nasledujú ho európska vetva GM (+6,8%), Peugeot s číslom o štyri desatinky menším a Citroën, ten má o 4% viac.

Absolútnym číslam však dominuje spomínaný nemecký výrobca, druhý je Ford (86 058) a bronzový Renault (75 479). "Zemiakovú medailu" získal Opel/Vauxhall (72,8 tisíc) a Top 5 uzatvára Peugeot s 69,9 tisíckami exemplárov. Nasleduje nemecký luxusný triumvirát v poradí Audi - Mercedes-Benz - BMW.

Štyri kruhy prekonali trojcípu hviezdu skoro o 10-tisíc áut, čo je dosť. Od siedmeho miesta sú už rozdiely malé, Mercedes má 57,6 tisíce nových registrácií, desiaty Fiat 54,1 tis. Chýbajú Japonci, nepretlačil sa sem ani Nissan. To isté možno povedať o mladoboleslavskej Škodovke. Ale obidve automobilky zaznamenali medziročné prírastky cez 20%, rovnako ako Mazda. U rumunskej Dacie tento ukazovateľ presiahol dokonca 32%. Renault na ňu môže byť pyšný, lacné autá sa uplatnili aj v motoristicky náročnejších krajinách.

Najpredávanejšie modely

Octavia sa medzi desiatkou najobľúbenejších modelov tentoraz po mesačnej pauze nachádza, na najspodnejšej priečke. Lenže patrí jej titul Skokan roka s výraznými 45% a 5,5 tisíckami prírastkov. Deviate Audi A3 sa sem vrátilo dokonca po dvoch mesiacoch.

Vrchol Top 10 vyzerá samozrejme úplne inak. Európskym bestsellerom zostáva jasne Golf, ktorý sa navyše zdvihol o 15%. Dvojkou a zároveň najpredávanejším malým vozidlom je Fiesta, hoci globálne zákazníci preferujú Focus. Ten sa nachádza na starom kontinente až na šestke, celosvetovo pritom súperí s Toyotou Corolla o post jednotky.

Tretiu priečku okupuje Renault Clio. Golf mal tradične nad Fiestou značnú prevahu, tentoraz dokonca trojštvrtinovú! To svedčí o tom, ako je bestseller z Wolfsburgu obľúbený a populárny. Lenže malý Ford sa zdvihol o výrazných 21,2%. Top 5 dopĺňajú Polo a Corsa.

Siedmy Nissan Qashqai má na konte v porovnaní s aprílom 2013 tiež slušný skok o 21,7%. Prepadákom je naopak Peugeot 208 so stratou 18,8% a 4 526 kusov. Prevažne dámska klientela, na ktorú je cielený aj marketing, stratila zrejme záujem.

Neúspech Pola (-8,1%) možno pričítať skôr modelovej obmene, aj keď facelift nie je nijako výrazný, klienti asi čakajú na novú techniku​​. Z modelov mimo prvú desiatku sa JATO zmieňuje naopak o vzrastajúcom odbyte crossoveru 2008 s levom v znaku, Citroëne C3 , MPV Fiat 500L a Seate Leon. Renaultu zase pomáha výrazným spôsobom Capture. Malí kríženci z Francúzska proste idú!

Registrácia áut v Európe – Poradie modelov v apríli 2014

Poradie Model 4/2014 [ks] 4/2013 [ks] Zmena [ks] Zmena
[%]
1. VW Golf 49 653 43 049 6 604 15,3%
2. Ford Fiesta 28 421 23 456 4 965 21,2%
3. Renault Clio 26 231 26 063 168 0,6%
4. VW Polo 23 442 25 500 -2 058 -8,1%
5. Opel Corsa 20 326 19 752 574 2,9%
6. Ford Focus 20 179 18 660 1 519 8,1%
7. Nissan Qashqai 19 535 16 052 3 483 21,7%
8. Peugeot 208 19 485 24 011 -4 526 -18,8%
9. Audi A3/S3/RS3 18 880 16 859 2 021 12,0%
10. Škoda Octavia 17 693 12 192 5 501 45,1%
- Celkem  1 132 231 1 086 231 46 000 4,2%
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY