vytisknout velikost písma Európske modely v USA alebo Snahy o nový život v utajení

Vybrali sme pre vás niekoľko automobilov európskej konštrukcie, ktoré sa aj napriek minimálnemu úspechu pokúšali preraziť v USA pod inými menami.
Európske modely v USA alebo Snahy o nový život v utajení
Zoznam kapitol
  1. Renault/AMG/Eagle, Opel Kadett/Chevrolet Chevette
  2. Ford Fiesta, Fiat 131/Brava, Ford Capri/Mercury Capri
  3. Ford Sierra/Merkur XR4Ti, Opel Omega/Cadillac Catera

Chute amerického zákazníka sú pochopiteľne s ohľadom na odlišné podmienky a iný životný štýl výrazne odlišné od požiadaviek zákazníka európskeho. Napriek tomu rozmery trhov USA vždy lákali európske automobilky k pokusom za Atlantikom preraziť. Hoci sú dnes často vozidlá pre jednotlivé kontinenty dosť podobné, spomeňme si na niektoré vyslovene európske konštrukcie, ktoré sa objavili v USA alebo Kanade.

Renault/AMG/Eagle

Hoci sa to nezdá, historicky jednou z najúspešnejších európskych automobiliek v USA bol Renault. Vozidlá francúzskej automobilky Renault sa do USA vyvážali už pred prvou svetovou vojnou, po tej druhej sa tam predával celý rad modelov, vrátane typu Dauphine s motorom vzadu. Začiatkom sedemdesiatych rokov podpísal Renault zmluvu s americkou automobilkou American Motors Corporation (AMC) o výrobe a distribúcii francúzskych vozidiel v sieti AMC.

Renault 5 Le Car.jpgRenault Alliance 1.jpgRenault Alliance 2.jpgRenault Alliance 3.jpgRenault Encore 1.jpg
Renault 5 bol v USA predávaný ako Le Car, sedan Renault 9 ​​sa na počesť uzavretého kontraktu Renault - AMC volal Alliance a hatchback Renault 11 niesol označenie Encore

Prvou lastovičkou sa stal malý Renault 5 predávaný od roku 1976 v USA pod menom "Le Car". O šesť rokov neskôr nastúpil Renault Alliance ako sedan Renault 9 ​​s dizajnom modifikovaným šéfstylistom AMC Richardom Teaguem. S ročným odstupom nasledoval Renault Encore alias hatchback Renault 11, pričom je potrebné zdôrazniť, že tieto vozidlá sa v USA priamo stavali. Modely Encore aj Alliance boli ukončené v roku 1987 v súvislosti s prevzatím AMC a Jeepu koncernom Chrysler.

Tým ale americká anabáza Renault nekončila. V roku akvizície na americké trhy vstúpil Renault Medallion ako európsky Renault 21. Chrysler Renaulty rýchlo včlenil pod značku Eagle, pod ktorou predával aj iné cudzokrajné vozy vrátane japonských Mitsubishi). Renault 21 tak zmenil svoje meno na Eagle Medallion a vzápätí sa po jeho bok pridal model Eagle Premier alias európsky Renault 25 sa zadkom upraveným do podoby klasického trojpriestorového sedanu.

Eagle Medallion.jpgEagle Premier Medallion Summit.jpgEagle Premier.jpgDodge Monaco.jpg
Vozidlá Renault sa po prevzatí AMC Chryslerom dostali do ponuky značky Eagle

A aby to nebolo tak jednoduché, v modelovom roku 1990 prišla aj lacnejšia verzia Dodge Monaco. Predaje vozidiel Medallion aj Premier boli ukončenú už v roku 1992 a samotná značka Eagle ich prežila len o šesť rokov.

Opel Kadett/Chevrolet Chevette

Jedným z naozaj prvých "svetových modelov" sa stal v polovici sedemdesiatych rokov "T-Car" z dielní General Motors. Základom tohto projektu sa na počudovanie stal európsky Opel Kadett, avšak vývoj prebiehal prevažne v USA. Kompaktný automobil mal klasické usporiadanie pohonného ústrojenstva a pri svojej severoamerickej anabáze presvedčil tamojšieho vodiča, že aj malý automobil so slabým motorom môže byť radosť šoférovať.

Chevrolet Chevette.jpgChevrolet Chevette 2.jpg
Vauxhall Chevette.jpgVauxhall Chevette 2.jpg
Chevrolet Chevette (hore) a jeho britská verzia Vauxhall Chevette (dole)

Dobová tlač bola ohromená ľahkosťou ovládania, hybnosťou a prekvapivou ponukou vnútorného priestoru. Tento "globálny projekt" sa stal skutočným úspechom a jedným z prvých v dejinách automobile, ktoré obsiahli skutočnú väčšinu sveta, pričom dizajn a zostava pohonných jednotiek vždy zodpovedali miestnym zvyklostiam. "T-Car" vznikal ako Chevrolet Chevette v USA, Kanade a Brazílii, Vauxhall Chevette vo Veľkej Británii, Opel Kadett v Nemecku, Holden Gemini v Austrálii či Isuzu Gemini v Ázii.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY