vytisknout velikost písma Európske automobilky chcú voľnejšie limity emisií pre diesely

Európske automobilky chcú voľnejšie limity emisií pre diesely

Súčasná aféra Dieselgate spustila lavínu. Diesely síce nikto len tak nezakáže (v Európe majú približne 55% trhový podiel), ale už sa schyľuje k zmene metodiky merania spotreby a zároveň emisií. Dieselové autá budú napríklad prvýkrát podstupovať skúšku v reálnej prevádzke.

Združenie ACEA, ktoré obhajuje záujmy automobiliek, ale varuje, že ak zostanú súčasné normy rovnaké, teda predovšetkým norma 0,08 g/km NOx, nebudú ju výrobcovia schopní v reálnej prevádzke so súčasnými technológiami plniť. Automobilky tak priniesli Európskej komisii vlastný udržateľný návrh.

Podľa neho by sa limity v rokoch 2017 až 2020 násobili faktorom 2,75 a po roku 2020 faktorom 1,7. V rokoch 2017 až 2020 by tak smeli naftové autá vypúšťať 0,22 g/km NOx, čo sú hodnoty len o 0,03 g nižšie, než čo dovoľovala norma Euro 4. Koeficient 1,7 by zase dovoľoval vypúšťať v reálnej prevádzke 0,136 g/km NOx a nie súčasných 0,08 g.

Iste, súčasné normy merania emisií realitu neodrážajú, ale testovanie v reálnej prevádzke nemôže byť nikdy fér pre všetkých, lebo vstupuje do hry veľa premenných (hustota vzduchu, teplota, vietor...). Je potrebné upraviť predovšetkým metodiku merania. Auto predsa nemusí opúšťať valcovú skúšobňu, stačilo by iba zmeniť metodiku, ktorá by viac zodpovedala reálnemu používaniu auta.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY