vytisknout velikost písma Európska kríza má dvoch víťazov: Hyundai a Kia

Obe juhokórejske automobilky pôsobia na prvý pohľad, ako keby útočili na európsky trh z rôznych strán. Na jednej strane ponúkajú trebárs nový veľký luxusný Grand Santa Fe (Hyundai), na strane druhej koncept Provo (Kia), súpera osobitého Citroënu DS3 či Mini. Ale to je klamný pocit. Sú to sesterské spoločnosti a ich ťahy sú premyslené...
Európska kríza má dvoch víťazov: Hyundai a Kia

Patria pod Hyundai Motor Group a ich spoločná stratégia je v poslednej dobe v Európe úspešná. Dokladom sú čísla za minulý rok.

Na starom kontinente obidvaja výrobcovia svoje predaja počas minulých piatich rokov zdvojnásobili. Trhový podiel Hyundaie stúpol na 3,5% v roku 2012 (2,9% v roku 2011) a Kii na 2,7% (2,2% v roku 2011).

Navonok súperi

Na trhu pôsobia ako rivali. Súťažia spolu, zdanlivo sa prebíjajú svojimi ponukami. V skutočnosti obaja juhokórejskí výrobcovia úzko spolupracujú, keď spolu zdieľajú mnohé technológie a komponenty.

Navonok sa im darí vystupovať odlišne zásluhou premyslenej marketingovej stratégie aj rôznemu dizajnu svojich vozidiel. Pritom pod ich kapotami ponúkajú hocikedy takmer to isté alebo veľmi podobné.

Hyundai a Kia zaujali Európanov hlavne tým, že im vyšli v ústrety. Ponúkli im autá, ktoré chceli. S európskym "výrazom", kvalitné a hlavne za dobrú cenu.

Konkurenti v rozpakoch

Kórejské vozy sú vyrábané v Ázii a v dvoch veľmi moderných závodoch v strednej Európe - v Česku a na Slovensku. Z toho pramení konkurenčná výhoda, nižšie náklady. Pritom Hyundai a Kia nie sú nijako obmedzované v prístupe na európsky trh.

Európski výrobcovia namietajú, že takéto podmienky nemajú. Vo Francúzsku, Taliansku, ale aj v ďalších krajinách narážajú na neochotu politikov. Vo chvíli, kedy chcú znižovať náklady, reštrukturalizovať, tak ich často blokujú. Nedovolia im to.

Politici spomínaných krajín za to zbierajú body u voličov, keď automobilkám bránia v ostrejších reakciách na krízovú situáciu a na miestnej úrovni dnes zachovávajú ľuďom prácu. Ovšem európski výrobcovia sú nespokojní. Podľa nich je to krátkozraké a dlhodobo sa to neoplatí. Škody budú neskôr oveľa väčšie.

Prínos európskej ekonomike

Nie všetci ale proti juhokórejským automobilkám broja. Prínos Hyundaia a Kii európskej ekonomike je totiž veľký. Dokladá to aj nedávno vydaná štúdia poprednej poradenskej firmy London Economics

Podľa nej predstavujú automobilky Hyundai a Kia pre Európu veľký prínos. Ich zásluhou má v krajinách Európskej únie prácu 268 000 ľudí.

V roku 2011 zaplatili po započítaní ciel, spotrebnýej a dane z príjmu európskym vládam na daniach 1,7 miliardy eur.

V štúdii London Economics nazvanej "Ekonomické a sociálne prínosy vyplývajúce z prítomnosti automobiliek Hyundai a Kia v Európe" je tiež uvedené, že továrne v Nošoviciach a Žiline spoločne nakupujú zásoby v hodnote 4,8 miliardy eur, z čoho 3,4 miliardy eur (72 %) pochádzajú z Európy.

Píše sa v nej tiež, že "celý reťazec od výskumu a vývoja až po distribúciu možno nájsť v rámci Európy. Predajná sieť zahŕňajúca všetky členské štáty EÚ a krajiny EFTA, dodáva do európskeho hrubého domáceho produktu ďalšie 2 miliardy dolárov ".

Allan Rushforth, senior viceprezident a najvyšší prevádzkový riaditeľ (COO) spoločnosti Hyundai Motor Europe správu komentoval: "Toto len potvrdzuje, že naše investície vo výške mnohých miliárd eur v tomto regióne zvýšili kvalitu našich výrobkov i služieb a priamo aj nepriamo priniesli nové pracovné príležitosti. "

Michael Cole, hlavný prevádzkový riaditeľ spoločnosti Kia Motors Europe, povedal: "Okrem podpory viac ako štvrť milióna pracovných miest, a to priamo v  rozšírenom európskom automobilovom dodávateľskom reťazci, Hyundai Motor Group plní program profesionálneho školenia a vývoja vo vzťahu k našim zamestnancom v Európe a vedením veľmi širokého radu projektov zameraných na vzdelanie a sociálnu starostlivosť."

Porastú aj naďalej? 

Hyundai a Kia sú teda teraz v Európe na vrchole. Bude to ale platiť aj v budúcnosti? Udržia tempo rastu?

Predaje v Európe tento rok dramaticky padajú. Na začiatku roka bola publikovaná predpoveď, že trh s automobilmi spadne tento rok o 3 až 4 percentá. Skutočnosť za prvé dva mesiace je ale úplne odlišná - predaja áut poklesli o oveľa viac, 8-9 percent.

Hyundai a Kia však pôsobia, ako keby sa ich to netýkalo. Zatiaľ čo niektorí ich rivali prepúšťajú zamestnancov, zatvárajú závody, oni "idú" na sto percent vo svojich závodoch v Českej republike a na Slovensku.

Ich trhový podiel ďalej stúpa as pravidelnosťou takmer železnou predstavujú nové modely. Naposledy Hyundai na autosalóne v Soule koncept luxusného športového kupé Hyundai HND-9.

Slovenská stopa

Hyundai a Kia sa presadzujú aj na Slovensku, druhá menovaná automobilka však výraznejšie. Dokladajú to čísla za prvé tri mesiace tohto roku.

V rebríčku Top Ten, ktorý sa nanovo vyprofiloval na konci januára, február urobil prvé korektúry. Seat sa zošmykol zo šiestej priečky na ôsmu a pustil pred seba Hyundai aj Ford.

V hitparáde modelov prvé tri miesta obsadili pochopiteľne Škody: 1. Fabia, 2. Octavia II, 3. Octavia Tour. Dominantné postavenie značky okrídleného šípu na slovenskom trhu len podčiarkuje 7. Roomster a 8. Yeti. S odstupom za prvými tromi Škodovkami nasleduje výhodne ponúkaná Kia Cee´d, ktorú už koncom apríla nahradí nová generácia.

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

včera | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY