vytisknout velikost písma Euro NCAP chystá testy systémov zabraňujúcich zrážke s chodcom

Od roku 2016 sa v hodnotení bezpečnosti áut predávaných na európskom trhu odrazí aj prítomnosť a funkčnosť systémov, ktoré detekujú chodcov v jazdnej dráhe.
Euro NCAP chystá testy systémov zabraňujúcich zrážke s chodcom

Organizácia Euro NCAP začlení do svojej hodnotiacej metodiky novú skúšku, ktorá bude overovať, ako dobre bezpečnostné systémy áut rozpoznávajú chodcov a zabraňujú zrážke s nimi.

Generálny sekretár Euro NCAP Michiel van Ratingen hovorí, že tieto nové testy sú prvé svojho druhu na svete. "Rad nových áut dnes ponúka nejakú formu automatického brzdenia, ktoré dokáže zabrániť zrážke dvoch automobilov, ale len niektoré z nich dokážu detekovať aj chodcov," dodáva.

Podľa Euro NCAP pripadá 47% všetkých obetí nehôd na európskych cestách na "zraniteľných" účastníkov premávky - chodcov, cyklistov a motocyklistov. V roku 2014 zahynulo v Európe približne 12-tisíc ľudí patriacich do tejto kategórie.

Analýzy dopravných nehôd z Nemecka a Veľkej Británie naznačujú, že systémy automatického brzdenia by mohli zabrániť asi jednej pätine všetkých smrteľných zrážok s chodcom.

Keď dieťa vybehne spoza zaparkovaného auta

Euro NCAP bude simulovať situácie z bežnej prevádzky, kedy dospelý vstúpi do jazdnej dráhy vozidla a dieťa sa náhle vynorí spoza zaparkovaného auta. Euro NCAP udelí dobré hodnotenie len tým modelom, ktoré zabránia nehode pri rýchlosti jazdy až 40 km/h. Hodnotiť sa budú ale aj reakcie v rýchlostiach 40-60 km/h. V takom prípade bude technikov Euro NCAP zaujímať, či systém dokáže znížiť rýchlosť do okamihu nárazu pod 40 km/h a zvýšiť tak šance na prežitie.

Systémom detekcie chodcov je vybavené okrem iného nové Audi Q7 a nové Volvo XC90. Keď sme chceli ich autonómne brzdenie vyskúšať, zistili sme, že na improvizovanú prekážku nereagujú.

Bude zaujímavé zistiť, ako tieto dva modely obstoja v profesionálne pripravenej skúške Euro NCAP.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY