vytisknout velikost písma Euro NCAP chce, aby autá vedeli sami brzdiť

Organizácia Euro NCAP bude odteraz do svojich hodnotení zahŕňať aj systémy na odvrátenie nehody alebo zmiernenie jej následkov.

Prvé výsledky testov týchto systémov chce Euro NCAP zverejniť už 29. októbra, od budúceho roka sa stanú súčasťou celkového hodnotenia. To bude v dôsledku znamenať postupné zavedenie systémov na odvrátenie nehody do sériovej výbavy väčšiny najpredávanejších modelov, pretože výrobcovia sa budú snažiť o čo najlepšie celkové hodnotenie.

Systémy na odvrátenie nehody dnes ponúka okrem iného Mercedes-Benz, Volkswagen, Volvo Mazda, Ford, Škoda (v modeli Citigo) atď. Pomocou svetelného alebo optického snímača monitorujú situáciu pred vozidlom a začnú automaticky brzdiť, ak zaznamenajú prekážku, na ktorú vodič nereaguje - typicky pri pomalom posúvaní v kolóne. Preto bývajú označované tiež ako systémy autonómneho brzdenia.

Väčšinou sa uvádza, že v rýchlostiach do 15 km/h dokáže taký systém nehode úplne zabrániť. Pri vyššom tempe aspoň zmierni jej následky, pretože ku kolízii dôjde v nižšej rýchlosti.

Euro NCAP je združenie európskych vlád, spotrebiteľských organizácií a autoklubov zo siedmich európskych krajín. Spočiatku sa zameriavalo na testovanie pasívnej bezpečnosti (ochrana posádky pri nehode), v súčasnej dobe ale pri hodnotení prihliada k prítomnosti systému upozorňovania na nezapnuté bezpečnostné pásy, nastaviteľného obmedzovača rýchlosti a elektronického stabilizačného systému. Snaží sa tak nepriamo donútiť automobilky, aby tieto technológie sprístupnili čo najširšiemu okruhu zákazníkov.

Test jazdenky VW Passat B7: je dobrý, ale pozor na jeho históriu

Test jazdenky VW Passat B7

Ak budete autu dávať pravidelný servis a aspoň základnú starostlivosť, svoju hodnotu si udrží. Vzhľadom k obľúbenosti Passatov ale zvážte nejakú formu poistenia proti vandalizmu a odcudzenia.

25. 4. 2017 | Dalibor Žák
VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák
Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017): 30 rokov vývoja za volantom

Favorit vs. Octavia

13. 4. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY