vytisknout velikost písma Euro NCAP chce, aby autá vedeli sami brzdiť

Organizácia Euro NCAP bude odteraz do svojich hodnotení zahŕňať aj systémy na odvrátenie nehody alebo zmiernenie jej následkov.

Prvé výsledky testov týchto systémov chce Euro NCAP zverejniť už 29. októbra, od budúceho roka sa stanú súčasťou celkového hodnotenia. To bude v dôsledku znamenať postupné zavedenie systémov na odvrátenie nehody do sériovej výbavy väčšiny najpredávanejších modelov, pretože výrobcovia sa budú snažiť o čo najlepšie celkové hodnotenie.

Systémy na odvrátenie nehody dnes ponúka okrem iného Mercedes-Benz, Volkswagen, Volvo Mazda, Ford, Škoda (v modeli Citigo) atď. Pomocou svetelného alebo optického snímača monitorujú situáciu pred vozidlom a začnú automaticky brzdiť, ak zaznamenajú prekážku, na ktorú vodič nereaguje - typicky pri pomalom posúvaní v kolóne. Preto bývajú označované tiež ako systémy autonómneho brzdenia.

Väčšinou sa uvádza, že v rýchlostiach do 15 km/h dokáže taký systém nehode úplne zabrániť. Pri vyššom tempe aspoň zmierni jej následky, pretože ku kolízii dôjde v nižšej rýchlosti.

Euro NCAP je združenie európskych vlád, spotrebiteľských organizácií a autoklubov zo siedmich európskych krajín. Spočiatku sa zameriavalo na testovanie pasívnej bezpečnosti (ochrana posádky pri nehode), v súčasnej dobe ale pri hodnotení prihliada k prítomnosti systému upozorňovania na nezapnuté bezpečnostné pásy, nastaviteľného obmedzovača rýchlosti a elektronického stabilizačného systému. Snaží sa tak nepriamo donútiť automobilky, aby tieto technológie sprístupnili čo najširšiemu okruhu zákazníkov.

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

včera | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Octavia II je úplne iná liga

Jazdenka Škoda Octavia II

Škoda Octavia je kvalitná a pevná. Ako sme ale napísali v úvode, jej najväčším problémom býva nejasný pôvod mnohých ojazdených áut, obľúbenosť medzi zlodejmi a podvodníkmi a predovšetkým nerealistické očakávania od potenciálnych kupcov.

23. 12. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY