vytisknout velikost písma Euro NCAP chce, aby autá vedeli sami brzdiť

Organizácia Euro NCAP bude odteraz do svojich hodnotení zahŕňať aj systémy na odvrátenie nehody alebo zmiernenie jej následkov.

Prvé výsledky testov týchto systémov chce Euro NCAP zverejniť už 29. októbra, od budúceho roka sa stanú súčasťou celkového hodnotenia. To bude v dôsledku znamenať postupné zavedenie systémov na odvrátenie nehody do sériovej výbavy väčšiny najpredávanejších modelov, pretože výrobcovia sa budú snažiť o čo najlepšie celkové hodnotenie.

Systémy na odvrátenie nehody dnes ponúka okrem iného Mercedes-Benz, Volkswagen, Volvo Mazda, Ford, Škoda (v modeli Citigo) atď. Pomocou svetelného alebo optického snímača monitorujú situáciu pred vozidlom a začnú automaticky brzdiť, ak zaznamenajú prekážku, na ktorú vodič nereaguje - typicky pri pomalom posúvaní v kolóne. Preto bývajú označované tiež ako systémy autonómneho brzdenia.

Väčšinou sa uvádza, že v rýchlostiach do 15 km/h dokáže taký systém nehode úplne zabrániť. Pri vyššom tempe aspoň zmierni jej následky, pretože ku kolízii dôjde v nižšej rýchlosti.

Euro NCAP je združenie európskych vlád, spotrebiteľských organizácií a autoklubov zo siedmich európskych krajín. Spočiatku sa zameriavalo na testovanie pasívnej bezpečnosti (ochrana posádky pri nehode), v súčasnej dobe ale pri hodnotení prihliada k prítomnosti systému upozorňovania na nezapnuté bezpečnostné pásy, nastaviteľného obmedzovača rýchlosti a elektronického stabilizačného systému. Snaží sa tak nepriamo donútiť automobilky, aby tieto technológie sprístupnili čo najširšiemu okruhu zákazníkov.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY