vytisknout velikost písma Euro NCAP chce, aby autá vedeli sami brzdiť

Organizácia Euro NCAP bude odteraz do svojich hodnotení zahŕňať aj systémy na odvrátenie nehody alebo zmiernenie jej následkov.

Prvé výsledky testov týchto systémov chce Euro NCAP zverejniť už 29. októbra, od budúceho roka sa stanú súčasťou celkového hodnotenia. To bude v dôsledku znamenať postupné zavedenie systémov na odvrátenie nehody do sériovej výbavy väčšiny najpredávanejších modelov, pretože výrobcovia sa budú snažiť o čo najlepšie celkové hodnotenie.

Systémy na odvrátenie nehody dnes ponúka okrem iného Mercedes-Benz, Volkswagen, Volvo Mazda, Ford, Škoda (v modeli Citigo) atď. Pomocou svetelného alebo optického snímača monitorujú situáciu pred vozidlom a začnú automaticky brzdiť, ak zaznamenajú prekážku, na ktorú vodič nereaguje - typicky pri pomalom posúvaní v kolóne. Preto bývajú označované tiež ako systémy autonómneho brzdenia.

Väčšinou sa uvádza, že v rýchlostiach do 15 km/h dokáže taký systém nehode úplne zabrániť. Pri vyššom tempe aspoň zmierni jej následky, pretože ku kolízii dôjde v nižšej rýchlosti.

Euro NCAP je združenie európskych vlád, spotrebiteľských organizácií a autoklubov zo siedmich európskych krajín. Spočiatku sa zameriavalo na testovanie pasívnej bezpečnosti (ochrana posádky pri nehode), v súčasnej dobe ale pri hodnotení prihliada k prítomnosti systému upozorňovania na nezapnuté bezpečnostné pásy, nastaviteľného obmedzovača rýchlosti a elektronického stabilizačného systému. Snaží sa tak nepriamo donútiť automobilky, aby tieto technológie sprístupnili čo najširšiemu okruhu zákazníkov.

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY