vytisknout velikost písma Euro NCAP chce, aby autá vedeli sami brzdiť

Organizácia Euro NCAP bude odteraz do svojich hodnotení zahŕňať aj systémy na odvrátenie nehody alebo zmiernenie jej následkov.

Prvé výsledky testov týchto systémov chce Euro NCAP zverejniť už 29. októbra, od budúceho roka sa stanú súčasťou celkového hodnotenia. To bude v dôsledku znamenať postupné zavedenie systémov na odvrátenie nehody do sériovej výbavy väčšiny najpredávanejších modelov, pretože výrobcovia sa budú snažiť o čo najlepšie celkové hodnotenie.

Systémy na odvrátenie nehody dnes ponúka okrem iného Mercedes-Benz, Volkswagen, Volvo Mazda, Ford, Škoda (v modeli Citigo) atď. Pomocou svetelného alebo optického snímača monitorujú situáciu pred vozidlom a začnú automaticky brzdiť, ak zaznamenajú prekážku, na ktorú vodič nereaguje - typicky pri pomalom posúvaní v kolóne. Preto bývajú označované tiež ako systémy autonómneho brzdenia.

Väčšinou sa uvádza, že v rýchlostiach do 15 km/h dokáže taký systém nehode úplne zabrániť. Pri vyššom tempe aspoň zmierni jej následky, pretože ku kolízii dôjde v nižšej rýchlosti.

Euro NCAP je združenie európskych vlád, spotrebiteľských organizácií a autoklubov zo siedmich európskych krajín. Spočiatku sa zameriavalo na testovanie pasívnej bezpečnosti (ochrana posádky pri nehode), v súčasnej dobe ale pri hodnotení prihliada k prítomnosti systému upozorňovania na nezapnuté bezpečnostné pásy, nastaviteľného obmedzovača rýchlosti a elektronického stabilizačného systému. Snaží sa tak nepriamo donútiť automobilky, aby tieto technológie sprístupnili čo najširšiemu okruhu zákazníkov.

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

včera | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY