vytisknout velikost písma EÚ trh v januári 2014: Rástli Dacia, Mazda i Škoda, Hyundai v mínuse

Registrácie nových áut mieria už niekoľko mesiacov za sebou smerom nahor, absolútne čísla z "tučných" predkrízových rokov ale zostávajú len vzdialenou spomienkou.
EÚ trh v januári 2014: Rástli Dacia, Mazda i Škoda, Hyundai v mínuse

V Európskej únii bolo v januári 2014 zaregistrovaných o 5,5% viac osobných áut ako v rovnakom mesiaci predchádzajúceho roka. Uviedla to Európska asociácia výrobcov automobilov vo svojej pravidelnej správe (PDF, 187 kB)

Európsky trh teda rastie už piaty mesiac v rade, čo je po dlhom období stagnácie nepochybne dôvod na optimizmus, ale len opatrný. S 935 640 registráciami v EÚ, resp. 967 778 v krajinách EÚ + EFTA bol tohtoročný január druhý najhorší od roku 2003. (EFTA je Európske združenie voľného obchodu, ktorého členmi sú Island, Lichtejnštensko, Nórsko a Švajčiarsko.)

Slovensko si viedlo nadpriemerne dobre

Rast ťahali nahor najmä veľké európske krajiny. Vo Veľkej Británii, Španielsku i Nemecku presiahol sedem percent. Najvyšší percentuálny nárast ale zaznamenali Írsko (+32,8%) a Portugalsko (+31,8%) - štáty v minulých rokoch ťažko zasiahnuté finančnou krízou.

Slovenská republika si polepšila o takmer 25 percent, z 4 371 na 5 455 nových registrácií.

A ako to, že z tak vysokých prírastkov vyšiel celoeurópsky priemer "len" 5,5 percenta? Predovšetkým kvôli veľkému Francúzsku. Tamojší odbyt sa medziročne zväčšil len o symbolického pol percenta. S viac ako 125 000 predanými autami pritom Francúzsko tvorí 7,46% celého európskeho trhu.

Z automobiliek môže byť s januárovým vývojom spokojná skupina Volkswagen (medziročný trend v krajinách EÚ + EFTA +5,2%), PSA (6,9%) aj Renault (+13%) a Ford (+8,8%).

Napríklad japonská Mazda ale dokázala navýšiť registrácie o 26,9 %! Relatívne malej automobilke nepochybne pomohlo uvedenie nových generácií modelov Mazda6 a Mazda3. Výborne si viedla takisto Toyota s prírastkom 15,6%.

Škoda najúspešnejšia z koncernu

Pokiaľ ide o jednotlivé značky, hviezdou koncernu VW bola Škoda s medziročným rastom 10,3% v krajinách EÚ + EFTA. Napríklad Dacia ale v januári získala o dramatických 38,1% viac registrácií ako v rovnakom mesiaci roka 2013.

Záporný medziročný vývoj zaznamenali Daimler (-0,4%), Fiat (-1,5%), Honda (-3%), Volvo (-3,1%), Jaguar Land Rover (-3,5%), Hyundai (-6,4%) a GM (-6,7%).

"Oživenie európskeho automobilového trhu dostáva reálne rozmery," hovorí Jan Linhart z poradenskej spoločnosti KPMG. "Predaje rastú už piaty mesiac v rade. Predajom áut zrejme pomohlo aj teplé januárové počasie, zákazníci miesto do hôr zamierili k predajcom áut."

Linhart predpokladá, že jednocifereného rastu dosiahne európsky trh aj za celý rok 2014.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

včera | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY