vytisknout velikost písma EÚ trh v januári 2014: Rástli Dacia, Mazda i Škoda, Hyundai v mínuse

Registrácie nových áut mieria už niekoľko mesiacov za sebou smerom nahor, absolútne čísla z "tučných" predkrízových rokov ale zostávajú len vzdialenou spomienkou.
EÚ trh v januári 2014: Rástli Dacia, Mazda i Škoda, Hyundai v mínuse

V Európskej únii bolo v januári 2014 zaregistrovaných o 5,5% viac osobných áut ako v rovnakom mesiaci predchádzajúceho roka. Uviedla to Európska asociácia výrobcov automobilov vo svojej pravidelnej správe (PDF, 187 kB)

Európsky trh teda rastie už piaty mesiac v rade, čo je po dlhom období stagnácie nepochybne dôvod na optimizmus, ale len opatrný. S 935 640 registráciami v EÚ, resp. 967 778 v krajinách EÚ + EFTA bol tohtoročný január druhý najhorší od roku 2003. (EFTA je Európske združenie voľného obchodu, ktorého členmi sú Island, Lichtejnštensko, Nórsko a Švajčiarsko.)

Slovensko si viedlo nadpriemerne dobre

Rast ťahali nahor najmä veľké európske krajiny. Vo Veľkej Británii, Španielsku i Nemecku presiahol sedem percent. Najvyšší percentuálny nárast ale zaznamenali Írsko (+32,8%) a Portugalsko (+31,8%) - štáty v minulých rokoch ťažko zasiahnuté finančnou krízou.

Slovenská republika si polepšila o takmer 25 percent, z 4 371 na 5 455 nových registrácií.

A ako to, že z tak vysokých prírastkov vyšiel celoeurópsky priemer "len" 5,5 percenta? Predovšetkým kvôli veľkému Francúzsku. Tamojší odbyt sa medziročne zväčšil len o symbolického pol percenta. S viac ako 125 000 predanými autami pritom Francúzsko tvorí 7,46% celého európskeho trhu.

Z automobiliek môže byť s januárovým vývojom spokojná skupina Volkswagen (medziročný trend v krajinách EÚ + EFTA +5,2%), PSA (6,9%) aj Renault (+13%) a Ford (+8,8%).

Napríklad japonská Mazda ale dokázala navýšiť registrácie o 26,9 %! Relatívne malej automobilke nepochybne pomohlo uvedenie nových generácií modelov Mazda6 a Mazda3. Výborne si viedla takisto Toyota s prírastkom 15,6%.

Škoda najúspešnejšia z koncernu

Pokiaľ ide o jednotlivé značky, hviezdou koncernu VW bola Škoda s medziročným rastom 10,3% v krajinách EÚ + EFTA. Napríklad Dacia ale v januári získala o dramatických 38,1% viac registrácií ako v rovnakom mesiaci roka 2013.

Záporný medziročný vývoj zaznamenali Daimler (-0,4%), Fiat (-1,5%), Honda (-3%), Volvo (-3,1%), Jaguar Land Rover (-3,5%), Hyundai (-6,4%) a GM (-6,7%).

"Oživenie európskeho automobilového trhu dostáva reálne rozmery," hovorí Jan Linhart z poradenskej spoločnosti KPMG. "Predaje rastú už piaty mesiac v rade. Predajom áut zrejme pomohlo aj teplé januárové počasie, zákazníci miesto do hôr zamierili k predajcom áut."

Linhart predpokladá, že jednocifereného rastu dosiahne európsky trh aj za celý rok 2014.

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY