vytisknout velikost písma EÚ trh v januári 2014: Rástli Dacia, Mazda i Škoda, Hyundai v mínuse

Registrácie nových áut mieria už niekoľko mesiacov za sebou smerom nahor, absolútne čísla z "tučných" predkrízových rokov ale zostávajú len vzdialenou spomienkou.
EÚ trh v januári 2014: Rástli Dacia, Mazda i Škoda, Hyundai v mínuse

V Európskej únii bolo v januári 2014 zaregistrovaných o 5,5% viac osobných áut ako v rovnakom mesiaci predchádzajúceho roka. Uviedla to Európska asociácia výrobcov automobilov vo svojej pravidelnej správe (PDF, 187 kB)

Európsky trh teda rastie už piaty mesiac v rade, čo je po dlhom období stagnácie nepochybne dôvod na optimizmus, ale len opatrný. S 935 640 registráciami v EÚ, resp. 967 778 v krajinách EÚ + EFTA bol tohtoročný január druhý najhorší od roku 2003. (EFTA je Európske združenie voľného obchodu, ktorého členmi sú Island, Lichtejnštensko, Nórsko a Švajčiarsko.)

Slovensko si viedlo nadpriemerne dobre

Rast ťahali nahor najmä veľké európske krajiny. Vo Veľkej Británii, Španielsku i Nemecku presiahol sedem percent. Najvyšší percentuálny nárast ale zaznamenali Írsko (+32,8%) a Portugalsko (+31,8%) - štáty v minulých rokoch ťažko zasiahnuté finančnou krízou.

Slovenská republika si polepšila o takmer 25 percent, z 4 371 na 5 455 nových registrácií.

A ako to, že z tak vysokých prírastkov vyšiel celoeurópsky priemer "len" 5,5 percenta? Predovšetkým kvôli veľkému Francúzsku. Tamojší odbyt sa medziročne zväčšil len o symbolického pol percenta. S viac ako 125 000 predanými autami pritom Francúzsko tvorí 7,46% celého európskeho trhu.

Z automobiliek môže byť s januárovým vývojom spokojná skupina Volkswagen (medziročný trend v krajinách EÚ + EFTA +5,2%), PSA (6,9%) aj Renault (+13%) a Ford (+8,8%).

Napríklad japonská Mazda ale dokázala navýšiť registrácie o 26,9 %! Relatívne malej automobilke nepochybne pomohlo uvedenie nových generácií modelov Mazda6 a Mazda3. Výborne si viedla takisto Toyota s prírastkom 15,6%.

Škoda najúspešnejšia z koncernu

Pokiaľ ide o jednotlivé značky, hviezdou koncernu VW bola Škoda s medziročným rastom 10,3% v krajinách EÚ + EFTA. Napríklad Dacia ale v januári získala o dramatických 38,1% viac registrácií ako v rovnakom mesiaci roka 2013.

Záporný medziročný vývoj zaznamenali Daimler (-0,4%), Fiat (-1,5%), Honda (-3%), Volvo (-3,1%), Jaguar Land Rover (-3,5%), Hyundai (-6,4%) a GM (-6,7%).

"Oživenie európskeho automobilového trhu dostáva reálne rozmery," hovorí Jan Linhart z poradenskej spoločnosti KPMG. "Predaje rastú už piaty mesiac v rade. Predajom áut zrejme pomohlo aj teplé januárové počasie, zákazníci miesto do hôr zamierili k predajcom áut."

Linhart predpokladá, že jednocifereného rastu dosiahne európsky trh aj za celý rok 2014.

Porovnávací test Kia Niro vs. Toyota C-HR: Keď je žiak lepší ako učiteľ

Porovnávací test Kia Niro vs. Toyota C-HR: Keď je žiak lepší ako učiteľ

27. 4. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky VW Passat B7: je dobrý, ale pozor na jeho históriu

Test jazdenky VW Passat B7

Ak budete autu dávať pravidelný servis a aspoň základnú starostlivosť, svoju hodnotu si udrží. Vzhľadom k obľúbenosti Passatov ale zvážte nejakú formu poistenia proti vandalizmu a odcudzenia.

25. 4. 2017 | Dalibor Žák
VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY