vytisknout velikost písma EÚ chce zaviesť v autách 19 povinných asistentov

Európska komisia chce zaviesť povinných bezpečnostných asistentov. Skúma prínos 19 rôznych opatrení na zníženie počtu smrteľných nehôd. EK sa nepáči rastúca obľuba SUV, sú vraj nebezpečné. Rad skúmaných prvkov už dnes veľa áut má.
EÚ chce zaviesť v autách 19 povinných asistentov

Hoci možno považovať európske cesty za tie najbezpečnejšie na svete (aspoň podľa dopravného výkonu vo vzťahu k počtu obetí dopravných nehôd), Európskej komisii to nestačí. Vytýčila si za cieľ znížiť počet obetí dopravných nehôd pod 15 000 osôb ročne do roku 2020.

V roku 2009 mali dopravné nehody v Európe viac ako 36 000 obetí, v roku 1990 to bolo 76 650 obetí. V roku 2015 si dopravné nehody pripísali 26 120 obetí. Klesajúci počet je daný predovšetkým vyššou pasívnou a aktívnou bezpečnosťou nových vozidiel. Rozhodne to nie je väčšou represiou, väčším počtom radarov alebo dopravným skludňovaním. Napriek tomu nie je Európska komisia spokojná s tempom poklesu. A pretože sa ešte EÚ nepodarilo ľuďom zakázať samovoľné umieranie, rozhodla sa komisia znovu vrhnúť na osobné autá.

V EÚ teraz skúmajú 19 nových technologických vymožeností, ktoré majú znížiť počet obetí dopravných nehôd. Ide predovšetkým o systémy aktívnej bezpečnosti, teda také, ktoré majú nehodám predchádzať. Medzi zvažované povinné prvky výbavy nových áut patrí sledovanie mŕtveho uhla v zrkadlách, systém pre udržanie auta v jazdnom pruhu, protikolízny systém alebo napríklad intenzívne blikajúce zadné brzdové a varovné svetlá pri núdzovom brzdení.

Tieto prvky sa v autách objavujú už teraz. Veľakrát ide o ale príplatkovú výbavu. Prípadne si tým automobilky zlepšujú hodnotenie podľa Euro NCAP.

Európska komisia chce tiež povinné monitorovanie únavy vodiča, stráženie odstupu od ostatných áut a systém sledovania bdelosti.

Komisii sa tiež nepáči rastúca obľuba vozidiel kategórie SUV, na ktoré sa chce špeciálne zamerať. SUV majú podľa EK vysoko umiestnené ťažisko, sú príliš rozmerné a ťažké a majú príliš veľké, pre chodcov agresívne kapoty a provy.

Zatiaľ nepadlo žiadne rozhodnutie ohľadom nových povinných prvkov výbavy. Jediné, o čom sa už vie dlhšie, je povinný systém E-Call, ktorý v prípade nehody určí polohu vozidla a privolá záchranku. Tento systém bude povinný od roku 2018. Otázka je, či všemožných asistentov nepovedú skôr k opaku, teda že sa na ne vodič bude spoliehať a prestane sa venovať riadeniu úplne. Akoby nestačili všetky tie smartfóny...

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY