vytisknout velikost písma EPA skúma aj motory 3.0 TDI, podľa VW ale tajný softvér neobsahujú

Kauza Dieselgate nemá konca. Tentoraz sa v záujme regulátorov ocitli šesťvalcové trojlitre, o ktorých sa v tejto súvislosti hovorilo už skôr.
EPA skúma aj motory 3.0 TDI, podľa VW ale tajný softvér neobsahujú

Kauza Dieselgate, teda úmyselné obchádzanie emisných skúšok Volkswagenom, nabrala cez noc nový impulz. Americká inštitúcia EPA (Agentúra na ochranu životného prostredia) a CARB (kalifornský úrad, ktorý má v kompetencii čistotu ovzdušia) včera informovali Volkswagen, že objavili nedovolený softvér aj v motoroch 3.0 TDI. Toto podozrenie sa objavilo už koncom septembra. Automobilka ho však odmieta.

Podľa úradov sa problém týka Volkswagenu Touareg modelového roku 2014. Porsche Cayenne 2015 a Audi A6 Quattro, A7 Quattro, A8, A8L, a Q5 modelového roku 2016. Celkom má byť v Amerike dotknutých asi 10 000 áut.

EPA: Emisie sú až deväťkrát vyššie

Jednotka 3.0 TDI vykazuje podľa EPA až deväťkrát väčšie emisie NOx, ako povoľujú normy.

"Keď vozidlo zaznamená, že prechádza procedúrou federálnej skúšky emisií, pracuje v režime nízkych emisií NOx. V tomto móde vozidlo spĺňa emisné normy. Presne jednu sekundu po dokončení úvodnej fázy štandardnej skúšobnej procedúry však vozidlo okamžite zmení niekoľko prevádzkových parametrov, ktoré zvýšia emisie NOx, a softvér naznačuje, že (vozidlo) prechádza do normálneho režimu, v ktorom sa emisie NOx zvýšia oproti norme EPA až deväťkrát v závislosti na konkrétnom vozidle a prevádzkových podmienkach. V iných skúškach, pri ktorých nie je vozidlo vystavené podmienkam podobným začiatku federálnej skúšobnej procedúry, sú vyššie emisie už od začiatku," píše sa v obvinení, ktoré EPA a CARB adresovali spoločnostiam Volkswagen AG, Audi AG, Volkswagen Group of America, Inc., Porsche AG a Porsche Cars North America.

VW: Žiadny nedovolený softvér v motoroch nie je

Volkswagen reagoval na správu amerických úradov vyhlásením, v ktorom obvinenia odmietol: "Americká Agentúra na ochranu životného prostredia (EPA) informovala v pondelok Volkswagen Aktiengesellschaft, že vozidlá s motormi V6 TDI majú softvérovú funkciu, ktorá nebola v žiadosti (o homologizáciu, pozn.) dostatočne popísaná. Volkswagen AG by chcel zdôrazniť, že vo vznetových pohonných jednotkách 3,0 V6 nie je nainštalovaný žiadny softvér, ktorý by menil emisnú charakteristiku nedovoleným spôsobom. Volkswagen bude na úplnom objasnení tejto záležitosti s EPA plne spolupracovať."

Kľúčová je formulácia "nedovoleným spôsobom". Volkswagen priamo nepoprel, že sa riadiace jednotky motorov 3.0 TDI snažia na emisnú skúšku vyzrieť, ale zrejme tak robia spôsobom, ktorý právnici a technici Volkswagenu považujú za obhájiteľný. Otázkou je, či sa im podarí presvedčiť o tom aj americké úrady.

Test na pondelok: Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Toto je skrátka dobrý automobil. Nie je najrýchlejší v triede, nie je ani najpriestrannejší, alebo najmodernejší. Lenže akonáhle s ním vezmete pár zákrut, zistíte, že v sebe naozaj má čosi príťažlivého.

17. 7. 2017 | Dalibor Žák
Test Fiat Tipo: obyčajné auto pre obyčajné cestovanie

Fiat Tipo

Prvý Fiat Tipo sa stal európskym autom roka 1989, čo sa pri tomto vydaní rozhodne konať nemohlo. Nové Tipo je obyčajný hatchback/kombi pre obyčajné cestovanie. Nič viac, nič menej.

11. 7. 2017 | Dalibor Žák
Test Lada Niva Urban: Z lesa do mesta ľahko a rýchlo

Lada Niva Urban

Poznáte všetky moderné malé SUV, však? To sa vezme normálny hatchback, pridá sa pár plastov a razom môžete vyraziť snáď aj trochu do lesa. Lada išla na vec obrátene. Vzala absolútny off-road, tiež pridala pár plastov, ale vyslala ho pod označením Urban do mesta. Schválne, dali by ste si povedať?

9. 7. 2017 | Lukáš Dittrich | 1 příspěvek

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY