vytisknout velikost písma EPA skúma aj motory 3.0 TDI, podľa VW ale tajný softvér neobsahujú

Kauza Dieselgate nemá konca. Tentoraz sa v záujme regulátorov ocitli šesťvalcové trojlitre, o ktorých sa v tejto súvislosti hovorilo už skôr.
EPA skúma aj motory 3.0 TDI, podľa VW ale tajný softvér neobsahujú

Kauza Dieselgate, teda úmyselné obchádzanie emisných skúšok Volkswagenom, nabrala cez noc nový impulz. Americká inštitúcia EPA (Agentúra na ochranu životného prostredia) a CARB (kalifornský úrad, ktorý má v kompetencii čistotu ovzdušia) včera informovali Volkswagen, že objavili nedovolený softvér aj v motoroch 3.0 TDI. Toto podozrenie sa objavilo už koncom septembra. Automobilka ho však odmieta.

Podľa úradov sa problém týka Volkswagenu Touareg modelového roku 2014. Porsche Cayenne 2015 a Audi A6 Quattro, A7 Quattro, A8, A8L, a Q5 modelového roku 2016. Celkom má byť v Amerike dotknutých asi 10 000 áut.

EPA: Emisie sú až deväťkrát vyššie

Jednotka 3.0 TDI vykazuje podľa EPA až deväťkrát väčšie emisie NOx, ako povoľujú normy.

"Keď vozidlo zaznamená, že prechádza procedúrou federálnej skúšky emisií, pracuje v režime nízkych emisií NOx. V tomto móde vozidlo spĺňa emisné normy. Presne jednu sekundu po dokončení úvodnej fázy štandardnej skúšobnej procedúry však vozidlo okamžite zmení niekoľko prevádzkových parametrov, ktoré zvýšia emisie NOx, a softvér naznačuje, že (vozidlo) prechádza do normálneho režimu, v ktorom sa emisie NOx zvýšia oproti norme EPA až deväťkrát v závislosti na konkrétnom vozidle a prevádzkových podmienkach. V iných skúškach, pri ktorých nie je vozidlo vystavené podmienkam podobným začiatku federálnej skúšobnej procedúry, sú vyššie emisie už od začiatku," píše sa v obvinení, ktoré EPA a CARB adresovali spoločnostiam Volkswagen AG, Audi AG, Volkswagen Group of America, Inc., Porsche AG a Porsche Cars North America.

VW: Žiadny nedovolený softvér v motoroch nie je

Volkswagen reagoval na správu amerických úradov vyhlásením, v ktorom obvinenia odmietol: "Americká Agentúra na ochranu životného prostredia (EPA) informovala v pondelok Volkswagen Aktiengesellschaft, že vozidlá s motormi V6 TDI majú softvérovú funkciu, ktorá nebola v žiadosti (o homologizáciu, pozn.) dostatočne popísaná. Volkswagen AG by chcel zdôrazniť, že vo vznetových pohonných jednotkách 3,0 V6 nie je nainštalovaný žiadny softvér, ktorý by menil emisnú charakteristiku nedovoleným spôsobom. Volkswagen bude na úplnom objasnení tejto záležitosti s EPA plne spolupracovať."

Kľúčová je formulácia "nedovoleným spôsobom". Volkswagen priamo nepoprel, že sa riadiace jednotky motorov 3.0 TDI snažia na emisnú skúšku vyzrieť, ale zrejme tak robia spôsobom, ktorý právnici a technici Volkswagenu považujú za obhájiteľný. Otázkou je, či sa im podarí presvedčiť o tom aj americké úrady.

BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Octavia II je úplne iná liga

Jazdenka Škoda Octavia II

Škoda Octavia je kvalitná a pevná. Ako sme ale napísali v úvode, jej najväčším problémom býva nejasný pôvod mnohých ojazdených áut, obľúbenosť medzi zlodejmi a podvodníkmi a predovšetkým nerealistické očakávania od potenciálnych kupcov.

23. 12. 2016 | Dalibor Žák
Test Jaguar F-Pace S: Anglický rýchlik

Test Jaguar F-Pace S

Jaguar F-Pace S je zaujímavý predovšetkým spôsobom, akým dokáže kombinovať komfort a nadpriemerné jazdné zručnosti.

22. 12. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY