vytisknout velikost písma Emisie dieselov môžu v prevádzke prekračovať limity o 110%, schválila EÚ

Automobilky skórujú, na pôde európskeho parlamentu vybojovali prvú bitku o emisie.
Emisie dieselov môžu v prevádzke prekračovať limity o 110%, schválila EÚ

Návrh, aby mohli dieselové motory vypustiť v reálnej prevádzke viac ako dvojnásobné emisie oxidov dusíka NOx prešiel. K jeho zamietnutiu bol potrebný hlas aspoň 376 európskych poslancov, ale nakoniec sa podarilo pozbierať len 317 záporných hlasov. Diesely (a hlavne automobilky) si tak môžu na chvíľu vydýchnuť.

Podľa nového nariadenia tak môžu dieselové autá oficiálne plniace normu Euro 6 vypúšťať v reálnej prevádzke viac ako dvojnásobné emisie NOx. Norma dovoľuje vypúšťať len 0,08 g/km NOx, ale po novom smie diesel v reálnej (nezodpovedá klinickej) prevádzke vypúšťať až 0,168 g/km NOx. To je len o trochu menej ako dovoľovala norma Euro 5 (0,18 g / km NOx).

Nové nariadenie bude platiť na obdobie od zažije 2017 do januára 2020. Od januára 2020 potom môžu byť reálne emisie NOx vyššia o 50%, tu maximálne 0,12 g/km. Zatiaľ to vyzerá, že benevolentnejší limit bude platiť do septembra 2023, ale o konečnej dobe sa zatiaľ jedná.

Podľa oragnizácie ACEA, ktorá združuje výrobcov automobilov, je to dôležitý krok k tomu, aby automobilky získali čas na vyvinutie spoľahlivých a efektívnych systémov čistenia emisií. Nie je tajomstvom, že podľa kritikov predbehli emisneé normy Euro 5 a hlavne Euro 6 dobu a dieselové motory neboli na ich stopercentnú plnenie technologicky pripravené.

Od roku 2017 sa má merať spotreba a emisie podľa nového a reálnejšieho cyklu WLTC. Dieselové motory by potom mali prechádzať ešte meraním v reálnej prevádzke, ale zatiaľ nikto jasne nedefinoval podmienky, za ktorých by malo meranie emisií prebiehať.

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka
Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva existuje mimo iného v radikálnej úprave značky Bronto. Voz prešiel dokonca aj homologáciou pre Európu. U nás sa predáva ako Niva Extreme Cross. Už len vidieť túto špecialitu v pohybe je zážitok. Niva Extreme Cross prekvapivo používa celkom sériový motor.

10. 11. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY