vytisknout velikost písma Elon Musk: Raz príde doba, keď bude riadenie auta človekom zakázané

Niet pochýb o tom, že z klasického konceptu automobilu, ako ho poznáme dnes, sa o niekoľko desiatok rokov stane zastaralá záležitosť, za ktorú dnes považujeme napríklad jazdu na koni.
Elon Musk: Raz príde doba, keď bude riadenie auta človekom zakázané

Americký podnikateľ a vizionár Elon Musk vyhlásil na technologickej konferencii spoločnosti NVIDIA v San Jose, že s rozvojom autonómnych áut raz príde doba, kedy bude ručné riadenie auta človekom úplne zakázané. "Je to príliš nebezpečné," doslova povedal Musk a dodal, že zakázať riadenie auta človekom je logický krok.

Jeho vyhlásenie vzápätí spustilo lavínu negatívnych komentárov, takže Musk neskôr svoje vyhlásenie miernil tým, že bolo vytrhnuté z kontextu a že on ako šéf spoločnosti Tesla Motors bude vždy pre to, aby mohli ľudia svoje autá riadiť.

Čo vlastne Elon Musk na konferencii povedal?

"Domnievam sa, že autonómne autá budú úplne normálne a bežné ako výťah. Najprv sme vo výťahoch mali obsluhu, ale potom sme vymysleli elektronické ovládanie, ktoré zastavilo výťah tam, kde bolo treba. A obsluha výťahu začala byť zbytočná."

"Autonómne riadenie bude nespočetne bezpečnejšie ako riadenie človekom. V skutočnosti, v ďalekej budúcnosti, ľudstvo dospeje k záveru, že bude lepšie riadenie áut človekom úplne zakázať, pretože bude moc nebezpečné. Proste nemôžete mať človeka, ktorý sám riadi dvojtonový stroj na zabíjanie."
"Keď do seba auta prestanú búrať, môžete sa pri ich konštrukcii zbaviť hŕby nárazových zón a airbagov."

"Autonómne ovládanie je o tom, koľko vlastne chcete bezpečnosti a spoľahlivosti. Aj pri dnešnom stave techniky vieme urobiť auto tak, aby išlo kamkoľvek plne automaticky. Avšak ešte nie je úplne spoľahlivé v kontexte zložitého a zle predvídateľného prostredia napríklad veľkomesta, kde sa hrajú deti na ulici."

"Vidím to už ako vyriešený problém. Vieme totiž úplne presne, čo chceme, takže toho dosiahneme o niekoľko rokov."

"Od okamihu, kedy bude auto bezpečnejšie ako človek, uplynú ešte dva tri roky, než si toho všimnú zákonodarcovia. Všetci chcú vidieť zrozumiteľný štatistický dôkaz, že autonómne auto nie je len porovnateľne spoľahlivé a bezpečné ako človek, ale oveľa bezpečnejšie."

"Nemyslím si, že sa súčasná autonómna technológie stane náhradou riadenia človekom, ale o niekoľko rokov už tomu tak bude."

Ako vidíte, Elon Musk nehovorí, že chce zakázať šoférovanie áut ľuďmi. Skôr len prezentuje svoju víziu budúcnosti. Naozaj sa to zdá ako logický krok, ale otázkou zostáva, či si ľudia nechajú možnosť riadiť auto úplne vziať. Dôležité hlavne bude, či zostane zachovaná prapôvodná myšlienka osobného automobilu - preprava presne v tom momente a do toho miesta, kam chcete a kedy chcete.

A čo bude s ľuďmi, ktorí budú chcieť naďalej riadiť klasické autá s klasickými spaľovacími motormi? Bude ich málo a väčšina z nich rovnako bude mať jedno autonómne auto na dochádzanie do práce a na nákup. Z klasického auta, ktoré poznáme dnes, sa tak zrejme stane rovnako čudná a sviatočná záležitosť ako z jazdy na koni alebo z vychádzky parným vlakom.

Ľudia sa na sviatočné jazdenie spaľovacími manuálnymi autami budú chodiť pozerať ako na atrakciu a palivo sa bude kupovať v špecializovaných obchodoch. Alebo si ho vypestujete sami, rovnako ako kŕmenie pre kone.

A ako vidíte budúcnosť individuálnej automobilovej dopravy vy? Myslíte si, že bude riadenie auta zakázané ako nebezpečné? Napíšte nám svoj názor do komentárov pod článkom!

zdroj: Car and Driver

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

včera | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY