vytisknout velikost písma Elon Musk: Raz príde doba, keď bude riadenie auta človekom zakázané

Niet pochýb o tom, že z klasického konceptu automobilu, ako ho poznáme dnes, sa o niekoľko desiatok rokov stane zastaralá záležitosť, za ktorú dnes považujeme napríklad jazdu na koni.
Elon Musk: Raz príde doba, keď bude riadenie auta človekom zakázané

Americký podnikateľ a vizionár Elon Musk vyhlásil na technologickej konferencii spoločnosti NVIDIA v San Jose, že s rozvojom autonómnych áut raz príde doba, kedy bude ručné riadenie auta človekom úplne zakázané. "Je to príliš nebezpečné," doslova povedal Musk a dodal, že zakázať riadenie auta človekom je logický krok.

Jeho vyhlásenie vzápätí spustilo lavínu negatívnych komentárov, takže Musk neskôr svoje vyhlásenie miernil tým, že bolo vytrhnuté z kontextu a že on ako šéf spoločnosti Tesla Motors bude vždy pre to, aby mohli ľudia svoje autá riadiť.

Čo vlastne Elon Musk na konferencii povedal?

"Domnievam sa, že autonómne autá budú úplne normálne a bežné ako výťah. Najprv sme vo výťahoch mali obsluhu, ale potom sme vymysleli elektronické ovládanie, ktoré zastavilo výťah tam, kde bolo treba. A obsluha výťahu začala byť zbytočná."

"Autonómne riadenie bude nespočetne bezpečnejšie ako riadenie človekom. V skutočnosti, v ďalekej budúcnosti, ľudstvo dospeje k záveru, že bude lepšie riadenie áut človekom úplne zakázať, pretože bude moc nebezpečné. Proste nemôžete mať človeka, ktorý sám riadi dvojtonový stroj na zabíjanie."
"Keď do seba auta prestanú búrať, môžete sa pri ich konštrukcii zbaviť hŕby nárazových zón a airbagov."

"Autonómne ovládanie je o tom, koľko vlastne chcete bezpečnosti a spoľahlivosti. Aj pri dnešnom stave techniky vieme urobiť auto tak, aby išlo kamkoľvek plne automaticky. Avšak ešte nie je úplne spoľahlivé v kontexte zložitého a zle predvídateľného prostredia napríklad veľkomesta, kde sa hrajú deti na ulici."

"Vidím to už ako vyriešený problém. Vieme totiž úplne presne, čo chceme, takže toho dosiahneme o niekoľko rokov."

"Od okamihu, kedy bude auto bezpečnejšie ako človek, uplynú ešte dva tri roky, než si toho všimnú zákonodarcovia. Všetci chcú vidieť zrozumiteľný štatistický dôkaz, že autonómne auto nie je len porovnateľne spoľahlivé a bezpečné ako človek, ale oveľa bezpečnejšie."

"Nemyslím si, že sa súčasná autonómna technológie stane náhradou riadenia človekom, ale o niekoľko rokov už tomu tak bude."

Ako vidíte, Elon Musk nehovorí, že chce zakázať šoférovanie áut ľuďmi. Skôr len prezentuje svoju víziu budúcnosti. Naozaj sa to zdá ako logický krok, ale otázkou zostáva, či si ľudia nechajú možnosť riadiť auto úplne vziať. Dôležité hlavne bude, či zostane zachovaná prapôvodná myšlienka osobného automobilu - preprava presne v tom momente a do toho miesta, kam chcete a kedy chcete.

A čo bude s ľuďmi, ktorí budú chcieť naďalej riadiť klasické autá s klasickými spaľovacími motormi? Bude ich málo a väčšina z nich rovnako bude mať jedno autonómne auto na dochádzanie do práce a na nákup. Z klasického auta, ktoré poznáme dnes, sa tak zrejme stane rovnako čudná a sviatočná záležitosť ako z jazdy na koni alebo z vychádzky parným vlakom.

Ľudia sa na sviatočné jazdenie spaľovacími manuálnymi autami budú chodiť pozerať ako na atrakciu a palivo sa bude kupovať v špecializovaných obchodoch. Alebo si ho vypestujete sami, rovnako ako kŕmenie pre kone.

A ako vidíte budúcnosť individuálnej automobilovej dopravy vy? Myslíte si, že bude riadenie auta zakázané ako nebezpečné? Napíšte nám svoj názor do komentárov pod článkom!

zdroj: Car and Driver

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY