vytisknout velikost písma Elon Musk: Raz príde doba, keď bude riadenie auta človekom zakázané

Niet pochýb o tom, že z klasického konceptu automobilu, ako ho poznáme dnes, sa o niekoľko desiatok rokov stane zastaralá záležitosť, za ktorú dnes považujeme napríklad jazdu na koni.
Elon Musk: Raz príde doba, keď bude riadenie auta človekom zakázané

Americký podnikateľ a vizionár Elon Musk vyhlásil na technologickej konferencii spoločnosti NVIDIA v San Jose, že s rozvojom autonómnych áut raz príde doba, kedy bude ručné riadenie auta človekom úplne zakázané. "Je to príliš nebezpečné," doslova povedal Musk a dodal, že zakázať riadenie auta človekom je logický krok.

Jeho vyhlásenie vzápätí spustilo lavínu negatívnych komentárov, takže Musk neskôr svoje vyhlásenie miernil tým, že bolo vytrhnuté z kontextu a že on ako šéf spoločnosti Tesla Motors bude vždy pre to, aby mohli ľudia svoje autá riadiť.

Čo vlastne Elon Musk na konferencii povedal?

"Domnievam sa, že autonómne autá budú úplne normálne a bežné ako výťah. Najprv sme vo výťahoch mali obsluhu, ale potom sme vymysleli elektronické ovládanie, ktoré zastavilo výťah tam, kde bolo treba. A obsluha výťahu začala byť zbytočná."

"Autonómne riadenie bude nespočetne bezpečnejšie ako riadenie človekom. V skutočnosti, v ďalekej budúcnosti, ľudstvo dospeje k záveru, že bude lepšie riadenie áut človekom úplne zakázať, pretože bude moc nebezpečné. Proste nemôžete mať človeka, ktorý sám riadi dvojtonový stroj na zabíjanie."
"Keď do seba auta prestanú búrať, môžete sa pri ich konštrukcii zbaviť hŕby nárazových zón a airbagov."

"Autonómne ovládanie je o tom, koľko vlastne chcete bezpečnosti a spoľahlivosti. Aj pri dnešnom stave techniky vieme urobiť auto tak, aby išlo kamkoľvek plne automaticky. Avšak ešte nie je úplne spoľahlivé v kontexte zložitého a zle predvídateľného prostredia napríklad veľkomesta, kde sa hrajú deti na ulici."

"Vidím to už ako vyriešený problém. Vieme totiž úplne presne, čo chceme, takže toho dosiahneme o niekoľko rokov."

"Od okamihu, kedy bude auto bezpečnejšie ako človek, uplynú ešte dva tri roky, než si toho všimnú zákonodarcovia. Všetci chcú vidieť zrozumiteľný štatistický dôkaz, že autonómne auto nie je len porovnateľne spoľahlivé a bezpečné ako človek, ale oveľa bezpečnejšie."

"Nemyslím si, že sa súčasná autonómna technológie stane náhradou riadenia človekom, ale o niekoľko rokov už tomu tak bude."

Ako vidíte, Elon Musk nehovorí, že chce zakázať šoférovanie áut ľuďmi. Skôr len prezentuje svoju víziu budúcnosti. Naozaj sa to zdá ako logický krok, ale otázkou zostáva, či si ľudia nechajú možnosť riadiť auto úplne vziať. Dôležité hlavne bude, či zostane zachovaná prapôvodná myšlienka osobného automobilu - preprava presne v tom momente a do toho miesta, kam chcete a kedy chcete.

A čo bude s ľuďmi, ktorí budú chcieť naďalej riadiť klasické autá s klasickými spaľovacími motormi? Bude ich málo a väčšina z nich rovnako bude mať jedno autonómne auto na dochádzanie do práce a na nákup. Z klasického auta, ktoré poznáme dnes, sa tak zrejme stane rovnako čudná a sviatočná záležitosť ako z jazdy na koni alebo z vychádzky parným vlakom.

Ľudia sa na sviatočné jazdenie spaľovacími manuálnymi autami budú chodiť pozerať ako na atrakciu a palivo sa bude kupovať v špecializovaných obchodoch. Alebo si ho vypestujete sami, rovnako ako kŕmenie pre kone.

A ako vidíte budúcnosť individuálnej automobilovej dopravy vy? Myslíte si, že bude riadenie auta zakázané ako nebezpečné? Napíšte nám svoj názor do komentárov pod článkom!

zdroj: Car and Driver

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY