vytisknout velikost písma Elon Musk: Raz príde doba, keď bude riadenie auta človekom zakázané

Niet pochýb o tom, že z klasického konceptu automobilu, ako ho poznáme dnes, sa o niekoľko desiatok rokov stane zastaralá záležitosť, za ktorú dnes považujeme napríklad jazdu na koni.
Elon Musk: Raz príde doba, keď bude riadenie auta človekom zakázané

Americký podnikateľ a vizionár Elon Musk vyhlásil na technologickej konferencii spoločnosti NVIDIA v San Jose, že s rozvojom autonómnych áut raz príde doba, kedy bude ručné riadenie auta človekom úplne zakázané. "Je to príliš nebezpečné," doslova povedal Musk a dodal, že zakázať riadenie auta človekom je logický krok.

Jeho vyhlásenie vzápätí spustilo lavínu negatívnych komentárov, takže Musk neskôr svoje vyhlásenie miernil tým, že bolo vytrhnuté z kontextu a že on ako šéf spoločnosti Tesla Motors bude vždy pre to, aby mohli ľudia svoje autá riadiť.

Čo vlastne Elon Musk na konferencii povedal?

"Domnievam sa, že autonómne autá budú úplne normálne a bežné ako výťah. Najprv sme vo výťahoch mali obsluhu, ale potom sme vymysleli elektronické ovládanie, ktoré zastavilo výťah tam, kde bolo treba. A obsluha výťahu začala byť zbytočná."

"Autonómne riadenie bude nespočetne bezpečnejšie ako riadenie človekom. V skutočnosti, v ďalekej budúcnosti, ľudstvo dospeje k záveru, že bude lepšie riadenie áut človekom úplne zakázať, pretože bude moc nebezpečné. Proste nemôžete mať človeka, ktorý sám riadi dvojtonový stroj na zabíjanie."
"Keď do seba auta prestanú búrať, môžete sa pri ich konštrukcii zbaviť hŕby nárazových zón a airbagov."

"Autonómne ovládanie je o tom, koľko vlastne chcete bezpečnosti a spoľahlivosti. Aj pri dnešnom stave techniky vieme urobiť auto tak, aby išlo kamkoľvek plne automaticky. Avšak ešte nie je úplne spoľahlivé v kontexte zložitého a zle predvídateľného prostredia napríklad veľkomesta, kde sa hrajú deti na ulici."

"Vidím to už ako vyriešený problém. Vieme totiž úplne presne, čo chceme, takže toho dosiahneme o niekoľko rokov."

"Od okamihu, kedy bude auto bezpečnejšie ako človek, uplynú ešte dva tri roky, než si toho všimnú zákonodarcovia. Všetci chcú vidieť zrozumiteľný štatistický dôkaz, že autonómne auto nie je len porovnateľne spoľahlivé a bezpečné ako človek, ale oveľa bezpečnejšie."

"Nemyslím si, že sa súčasná autonómna technológie stane náhradou riadenia človekom, ale o niekoľko rokov už tomu tak bude."

Ako vidíte, Elon Musk nehovorí, že chce zakázať šoférovanie áut ľuďmi. Skôr len prezentuje svoju víziu budúcnosti. Naozaj sa to zdá ako logický krok, ale otázkou zostáva, či si ľudia nechajú možnosť riadiť auto úplne vziať. Dôležité hlavne bude, či zostane zachovaná prapôvodná myšlienka osobného automobilu - preprava presne v tom momente a do toho miesta, kam chcete a kedy chcete.

A čo bude s ľuďmi, ktorí budú chcieť naďalej riadiť klasické autá s klasickými spaľovacími motormi? Bude ich málo a väčšina z nich rovnako bude mať jedno autonómne auto na dochádzanie do práce a na nákup. Z klasického auta, ktoré poznáme dnes, sa tak zrejme stane rovnako čudná a sviatočná záležitosť ako z jazdy na koni alebo z vychádzky parným vlakom.

Ľudia sa na sviatočné jazdenie spaľovacími manuálnymi autami budú chodiť pozerať ako na atrakciu a palivo sa bude kupovať v špecializovaných obchodoch. Alebo si ho vypestujete sami, rovnako ako kŕmenie pre kone.

A ako vidíte budúcnosť individuálnej automobilovej dopravy vy? Myslíte si, že bude riadenie auta zakázané ako nebezpečné? Napíšte nám svoj názor do komentárov pod článkom!

zdroj: Car and Driver

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY