vytisknout velikost písma Elon Musk: Raz príde doba, keď bude riadenie auta človekom zakázané

Niet pochýb o tom, že z klasického konceptu automobilu, ako ho poznáme dnes, sa o niekoľko desiatok rokov stane zastaralá záležitosť, za ktorú dnes považujeme napríklad jazdu na koni.
Elon Musk: Raz príde doba, keď bude riadenie auta človekom zakázané

Americký podnikateľ a vizionár Elon Musk vyhlásil na technologickej konferencii spoločnosti NVIDIA v San Jose, že s rozvojom autonómnych áut raz príde doba, kedy bude ručné riadenie auta človekom úplne zakázané. "Je to príliš nebezpečné," doslova povedal Musk a dodal, že zakázať riadenie auta človekom je logický krok.

Jeho vyhlásenie vzápätí spustilo lavínu negatívnych komentárov, takže Musk neskôr svoje vyhlásenie miernil tým, že bolo vytrhnuté z kontextu a že on ako šéf spoločnosti Tesla Motors bude vždy pre to, aby mohli ľudia svoje autá riadiť.

Čo vlastne Elon Musk na konferencii povedal?

"Domnievam sa, že autonómne autá budú úplne normálne a bežné ako výťah. Najprv sme vo výťahoch mali obsluhu, ale potom sme vymysleli elektronické ovládanie, ktoré zastavilo výťah tam, kde bolo treba. A obsluha výťahu začala byť zbytočná."

"Autonómne riadenie bude nespočetne bezpečnejšie ako riadenie človekom. V skutočnosti, v ďalekej budúcnosti, ľudstvo dospeje k záveru, že bude lepšie riadenie áut človekom úplne zakázať, pretože bude moc nebezpečné. Proste nemôžete mať človeka, ktorý sám riadi dvojtonový stroj na zabíjanie."
"Keď do seba auta prestanú búrať, môžete sa pri ich konštrukcii zbaviť hŕby nárazových zón a airbagov."

"Autonómne ovládanie je o tom, koľko vlastne chcete bezpečnosti a spoľahlivosti. Aj pri dnešnom stave techniky vieme urobiť auto tak, aby išlo kamkoľvek plne automaticky. Avšak ešte nie je úplne spoľahlivé v kontexte zložitého a zle predvídateľného prostredia napríklad veľkomesta, kde sa hrajú deti na ulici."

"Vidím to už ako vyriešený problém. Vieme totiž úplne presne, čo chceme, takže toho dosiahneme o niekoľko rokov."

"Od okamihu, kedy bude auto bezpečnejšie ako človek, uplynú ešte dva tri roky, než si toho všimnú zákonodarcovia. Všetci chcú vidieť zrozumiteľný štatistický dôkaz, že autonómne auto nie je len porovnateľne spoľahlivé a bezpečné ako človek, ale oveľa bezpečnejšie."

"Nemyslím si, že sa súčasná autonómna technológie stane náhradou riadenia človekom, ale o niekoľko rokov už tomu tak bude."

Ako vidíte, Elon Musk nehovorí, že chce zakázať šoférovanie áut ľuďmi. Skôr len prezentuje svoju víziu budúcnosti. Naozaj sa to zdá ako logický krok, ale otázkou zostáva, či si ľudia nechajú možnosť riadiť auto úplne vziať. Dôležité hlavne bude, či zostane zachovaná prapôvodná myšlienka osobného automobilu - preprava presne v tom momente a do toho miesta, kam chcete a kedy chcete.

A čo bude s ľuďmi, ktorí budú chcieť naďalej riadiť klasické autá s klasickými spaľovacími motormi? Bude ich málo a väčšina z nich rovnako bude mať jedno autonómne auto na dochádzanie do práce a na nákup. Z klasického auta, ktoré poznáme dnes, sa tak zrejme stane rovnako čudná a sviatočná záležitosť ako z jazdy na koni alebo z vychádzky parným vlakom.

Ľudia sa na sviatočné jazdenie spaľovacími manuálnymi autami budú chodiť pozerať ako na atrakciu a palivo sa bude kupovať v špecializovaných obchodoch. Alebo si ho vypestujete sami, rovnako ako kŕmenie pre kone.

A ako vidíte budúcnosť individuálnej automobilovej dopravy vy? Myslíte si, že bude riadenie auta zakázané ako nebezpečné? Napíšte nám svoj názor do komentárov pod článkom!

zdroj: Car and Driver

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY