vytisknout velikost písma Elektrifikácia značky Land Rover začína. Koncept mieri do Frankfurtu

Budúcnosť veľkých luxusných offroadov a SUV je skôr elektrická než kompresorom preplňovaná osemvalcová.
Elektrifikácia značky Land Rover začína. Koncept mieri do Frankfurtu

Land Rover predstavuje trojicu hybridných a elektrických konceptov, ktoré uvidíme na autosalóne vo Frankfurte. Majú priblížiť smerovanie automobilky do budúcnosti, pretože sa očakáva príchod ešte prísnejších limitov emisií CO2. Z logiky veci vyplýva, že výrobca veľkých offroadov bude mať vždy trochu problém ich plniť.

1256101793380037464.jpg12590040101242398245.jpg926905131299448465.jpg
Land Rover pripravuje tri rôzne koncepcie elektrických áut od mild hybridu cez plug-in hybrid po plne elektrický model. Sériová výroba začne do roku 2020

S tým má pomôcť nová koncepcia hybridných pohonov EDM (electric Drive Module). Land Rover predstavuje tri rôzne typy: tzv. Mild-hybrid (teda elektrickú asistenciu spaľovaciemu motoru), plug-in hybrid a plne elektrický model.

Mild-hybrid je založený na Range Roveri Evoque a pod kapotou má experimentálny dieselový trojvalec s výkonom 66 kW (90 k), ktorý je napojený na deväťstupňový automat. Medzi motorom a prevodovkou je ale ešte elektromotor s výkonom 15 kW (20 k), ktorý zároveň rekuperuje. Elektromotor v tomto prípade odľahčuje dieselu a umožňuje aspon manévrovanie (napríklad parkovanie) iba na elektrinu.

Plug-in hybrid je založený na Range Roveri Sport a poháňa ho prototyp radového štvorvalca. Medzi motorom a osemstupňovou automatickou prevodovkou je práve nový modul EDM. Elektrický motor má výkon až 150 kW (204 k) a spaľovací motor ponúkne 220 kW (299 k). Plug-in hybrid vie jazdiť po obmedzenú dobu výhradne na elektrinu, ale presné dáta Land Rover ešte nemá. Všetko sa ešte len vyvíja a hľadá sa optimálne nastavenie. Zostal aj permanentný pohon 4x4 typický pre Range Rover.

Posledný z konceptov je plne elektrický automobil, respektíve jeho upravená platforma s akumulátormi umiestnenými pod podlahou. Vpredu je 85kW elektromotor s jednostupňovou prevodovkou, elektromotor vzadu má potom výkon 145 kW a dvojstupňovú prevodovku.

Ešte nie je jasné, kedy sa tieto systémy pohonu dostanú do sériovej výroby, ale podľa Land Roveru by sa s ich implementáciou malo začať do roku 2020 naprieč celou modelovou radou.

2095644152750422251.jpg

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

včera | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY