vytisknout velikost písma Elektrický ťahač Tesla Semi má po premiére

Elektrický ťahač Tesla Semi bol konečne predstavený. Ako je už v Tesle zvykom, na výrobu sa bude ešte veľmi dlho čakať. Peniaze už ale posielať môžete. Elon Musk sľubuje neuveriteľnú dynamiku a dlhý dojazd. Podľa niektorých názorov má ale nová Tesla Semi veľa chýb.
Elektrický ťahač Tesla Semi má po premiére

Po niekoľkých odkladoch bol konečne oficiálne predstavený elektrický ťahač Tesla Semi. Údajne zmení nákladnú prepravu, ale podľa niektorých názorov je na aute vidieť, že ho tvorili ľudia, ktorí s riadením ťahačov nemajú príliš veľké skúsenosti.

Tesla Semi má v každom kolese zadnej zdvojenej nápravy jeden elektromotor a batérie sú umiestnené v podlahe. Technika je relatívne jednoduchá, čo by malo zaručiť nadpriemernú spoľahlivosť. Navyše elektromotory zvládnu rozjazd ťažkého automobilu omnoho lepšie ako bežný spaľovací motor, čo dokazuje údajná schopnosť plne naloženého ťahača akcelerovať z nuly na 100 km/h za zhruba dvadsať sekúnd. Iba ťahač potrebuje pre rovnakú disciplínu niečo málo cez šesť sekúnd.

Kapacita batérií vystačí na prejdenie až ôsmich stoviek kilometrov. Nabíjať bude možné z novej super rýchlej nabíjačky, ktorá poskytne za pol hodiny energiu na prejdenie 650 km. Tieto nabíjačky sú však iba prísľubom do budúcnosti. Stáť by mali logicky v miestach, kde sa bude vozidlo nakladať, prípadne na frekventovaných trasách. Teslu Semi dobíjanie brzdiť nebude, pretože sa nabije počas pre vodičov povinných prestávok.

Jednou z veľkých výhod ťahača Tesla je bezpečnosť. Elon Musk sľúbil asistované riadenie, aktívny systém stráženia jazdných pruhov alebo núdzové brzdenie. Počíta sa tiež s prítomnosťou senzorov a pokročilej stabilizácie. Nemalo by sa preto údajne stať, že sa prívies Tesly Semi dostane do šmyku. A potom tu máme výbornú aerodynamiku alebo jednoduchý a jednomiestny interiér so sedadlom umiestneným uprostred.

Nie všetci však zdieľajú nad novou Teslou také nadšenie. Ako píše Autoblog, na aute je vidieť, že ho stavali ľudia, ktorí s ťahačmi nemajú príliš veľké skúsenosti. Napríklad pozícia uprostred ešte navyše podporená absenciou spätných zrkadiel nahradených kamerami nie je vôbec nič praktického. Vodič nemá možnosť sa jednoducho vykloniť z okienka a zistiť, ako presne to za ním vyzerá, prípadne koľko presne miesta je vedľa ťahača. Kamery premietajúce obraz na obrí displeja potom znamenajú napríklad aj nutnosť voz "naštartovať" len preto, aby ste sa počas státia pozreli dozadu.

Kvôli pozícii uprostred bude tiež potrebné pomaly vystúpiť z auta len kvôli výmene nejakých dokumentov pri vjazde napríklad do terminálu a navyše sa podľa fotiek zdá, že Tesla Semi ani nemá sťahovacie okienka. Podľa Autoblogu ani dva obrie displeje v interiéri budúcich vodičov veľmi nepotešia, pretože ich budú oslňovať, čo počas dlhej nočnej jazdy zrejme nebude práve príjemné. A konečne pri veľkých nákladných autách nejde ani tak veľmi o zrýchlenie, ako o schopnosť brzdiť. Či je v tomto ohľade Tesla Semi nejako výnimočná, to Elon Musk nespomenul.

Tesla Semi bude zrejme výborné nákladné vozidlo na kratšie cesty, či zaujme aj pri klasickej diaľkovej doprave, to sa ešte len uvidí. Pravdupovediac sa ale ešte uvidí, ako to nakoniec s týmto ťahačom dopadne. Pri Tesle je dnes už takou tradíciou, že predstavuje niečo, čo má do výroby ešte veľmi ďaleko. Ak všetko pôjde podľa plánu, a to sa pri tejto spoločnosti príliš často nestáva, začne výroba zhruba o dva roky.

Peniaze už posielať ale môžete. Rezervácia jedného ťahača vás vyjde v prepočte na zhruba 4-tisíc eur.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY