vytisknout velikost písma Elektrický porovnávací test: BMW i3 vs. VW e-Golf vs. Nissan Leaf

Prepíšte dejiny? Áno, táto fráza je na mieste. Práve ste si totiž otvorili náš historicky vôbec prvý porovnávací test elektrických áut. Motoristický svet už nikdy nebude ako predtým.
Elektrický porovnávací test: BMW i3 vs. VW e-Golf vs. Nissan Leaf
Zoznam kapitol
  1. Dizajn trikrát absolútne inak, Rozmery: Najmenší je najväčší
  2. Príjemne efektný, BMW najviac multimediálne, Nissan zaostáva
  3. Ovládanie tiež trikrát inak, Jazda: základné dáta, Ako je to s tým dojazdom?
  4. Keď vám dôjdu batérie, Čo robiť, keď zostanete stáť?
  5. Kto jazdí najlepšie?, Vyhnúť sa na mokrej ceste
  6. Záver: Pre každého niečo, Technické dáta
  7. Fotogaléria

Spomínate si na časy, kedy sa na náš trh prvýkrát pozrel Peugeot iOn a jeho elektrickí súrodenci? Čo tieto autá ponúkali a aké peniaze stáli? Kto si myslel, že išlo len o výstrel do tmy, za ktorým bude nasledovať dlhá pauza, ten sa plietol. Vývoj v kategórii elektromobilov nabral veľkú rýchlosť, takže aj na slovenský trh za posledný zhruba rok dorazilo toľko elektrických áut, že už sme mohli postaviť klasický porovnávací test.

Možno to znie zvláštne, ale toto naozaj bez preháňania je historický okamih. Pretože takú možnosť sme ešte nikdy v dejinách AutoMag.sk nemali. A môžem vás ubezpečiť, že sa s podobným "eko-porovnávakmi" budeme stretávať čoraz častejšie.

Hneď na začiatok si ujasnime jednu zásadnú vec. Tento test nie je o tom, či sa elektromobil oplatí. Na porovnanie sa musíme pozrieť z pohľadu človeka, ktorý si myslí, že elektromobil potrebuje, alebo ho skrátka chce. Aj keď sa to na prvý pohľad nezdá, ponuka pre takého zákazníka je celkom pestrá.

BMW i3 vs Nissan Leaf vs VW e-Golf 48.jpgBMW i3 vs Nissan Leaf vs VW e-Golf 53.jpg
Potrebujete z nejakého dôvodu elektrické auto a máte na neho asi tak tridsať tisíc eur? Rozhodovať sa pravdepodobne budete medzi týmito automobilmi. 

Proti sebe sme postavili BMW i3, VW e-Golf a Nissan Leaf. Tieto autá majú spoločné len to, že ide o elektromobily. Hoci teoreticky útočia na rovnakú klientelu, každý to berie úplne inou cestou. Leaf vsádza na cenu, BMW i3 na efekt a e-Golf na nenápadnosť. A každá z týchto vecí má niečo do seba. Takže: Kto je najlepší?

Dizajn trikrát absolútne inak

Tak schválne, ktoré auto sa vám z týchto troch páči najviac? Určiť najlepší dizajn je dosť ťažké. Volkswagen e-Golf je rovnako ako elektrický up! úplne normálny, iba tu došlo k výmene spaľovacieho motora za elektromotor. Bezpečne tak e-Golf spoznáte v podstate len podľa diód denného svietenia v prednom nárazníku.

Samozrejme sú tu ešte ďalšie detaily v podobe napríklad upravenej masky chladiča, ale tie už nie sú tak dôležité. Všeobecne platí, že elektrický Golf ľahko zameníte za obyčajný Golf.

BMW i3 vs Nissan Leaf vs VW e-Golf 35.jpgBMW i3 vs Nissan Leaf vs VW e-Golf 47.jpgBMW i3 vs Nissan Leaf vs VW e-Golf 28.jpgBMW i3 vs Nissan Leaf vs VW e-Golf 34.jpgBMW i3 vs Nissan Leaf vs VW e-Golf 44.jpgBMW i3 vs Nissan Leaf vs VW e-Golf 27.jpg
Tri elektromobily, tri úplne rozdielne designy. Golf je jednoducho Golf, i3 je prémiové sci-fi, okolo ktorého všetci neustále chodia a neveriacky krúti hlavou, Leaf je niečo medzi Golfom a BMW. 

Nissan Leaf je síce aj hatchback podobnej veľkosti ako e-Golf, lenže na rozdiel od VW ide o auto, ktoré vznikalo ako elektromobil. Je to špeciál a na pohľad to bezpečne spoznáte. Japonsky uhladený dizajn sme si ale už prebrali v samostatnom teste, takže poďme ďalej.

Ťažko je možné predstaviť si väčší protiklad, než aký tvorí BMW i3 a elektrický Golf. Mníchovská novinka nesiaha na nenápadnosť, ale na všetky strany kričí, že je to unikátne vozidlo. Kamkoľvek prídete, môžete si byť istí, že do piatich minút niekto príde a bude si auto prezerať.

Je celkom vtipné z diaľky sledovať správanie ľudí, ktorí uvidia i3. Ono je totiž jedna vec vidieť toto auto na fotkách alebo v predajni, ale keď je BMW i3 zaparkované pred panelákmi a pozeráte sa na neho v kontexte ostatných obyčajných áut, až potom naplno vynikne, o aké UFO vlastne ide. Ľudia nazerajú do interiéru, auto si fotia a v jednom kuse sa čudujú, čo sa dá pochopiť.

Či je BMW i3 pekné, alebo či sa vám nepáči, to samozrejme súdiť nebudeme. Pozornosť ale tento voz púta podstatne väčšiu ako hocijaký superšport.

Rozmery: Najmenší i najväčší

BMW i3 vyzerá ako malé auto, lenže realita tomu tak celkom nezodpovedá. Tento elektromobil je totiž z našej trojice jednoznačne najvyšší. Predovšetkým pri pohľade spredu naplno spoznáte, o ako veľmi prerastá Golf.

Nakoniec ani Leaf nie je žiadny drobček, hoci by ste ho mohli považovať za auto rovnako veľké ako je Golf. Fakty hovoria jasne, Golf je suverénne najnižší, ale zároveň ponúka najväčšiu šírku. Leaf je naopak najdlhší a pridá najväčší rázvor náprav. Presné údaje nájdete v priloženej tabuľke.

Voz BMW i3 VW e-Golf Nissan Leaf
Výška 1578 mm 1453 mm 1550 mm
Šírka 1775 mm 1799 mm 1770 mm
Dĺžka 3999 mm 4254 mm  4445 mm
Rázvor náprav 2570 mm 2632 mm 2700 mm
Pohotovostná hmotnosť 1195 kg 1510 kg 1505 kg
Objem batožinového priestoru 260 / 1100 l 341 / 1231 l 370 / 720 l
BMW i3 vs Nissan Leaf vs VW e-Golf 49.jpgBMW i3 vs Nissan Leaf vs VW e-Golf 52.jpg
BMW i3 vyzerá na fotkách ako najmenšie auto. Až priame porovnanie naplno ukáže, že je síce najkratšie, ale tiež jednoznačne najvyššie. 

V interiéri ale panuje trochu iná situácia. Namiesto zdĺhavého opisu vás radšej opäť odkážeme na tabuľku s nameranými hodnotami. No jednu drobnú poznámku predsalen urobiť musíme. Údaje o pozdĺžnom priestore vzadu sa vzťahujú na sedadlo vodiča, ktoré som si nastavil podľa seba, pričom moja výška je 190 cm.

Leaf vychádza v tomto smere suverénne ako najlepší, no z pozície vodiča by som si potreboval posunúť sedadlo ešte o niečo viac dozadu, čo rozsah nastavenia neumožňuje. Keby tomu tak nebolo, zrejme by stále Leaf ponúkal najviac pozdĺžneho priestoru vzadu, rozdiel by už ale nebol tak veľký.

Celkovo sa ako najpriestrannejšie auto ukázal práve Leaf, ktorý ponúkne najviac miesta vpredu aj vzadu. Za volantom BMW si možno budete pripadať ako v najväčšom aute, pretože je interiér veľmi vzdušný a sedí sa dosť vysoko, cestujúci v druhom rade sa ale musia pripraviť na najmenší prídel priestoru. BMW i3 potom stráca aj v objeme batožinového priestoru (niečo ale môžete uložiť aj pod prednú kapotu) a určite je potrebné zdôrazniť, že ide o auto koncipované len ako štvormiestne. Golf aj Leaf sú autá päťmiestne.

Vozidlo BMW i3 VW e-Golf Nissan Leaf
Výška od sedáku po strop vpredu 965 mm 887 mm 1019 mm
Šírka v úrovni lakťov vpredu 1393 mm 1383 mm 1415 mm
Šírka v úrovni lakťov vzadu 1266 mm 1343 mm  1381 mm
Výška od sedáku po strop vzadu 929 mm 855 mm 910 mm
Pozdĺžny priestor vzadu 137 mm 141 mm 197 mm
Dĺžka sedáku vzadu 339 mm 366 mm 467 mm

 

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY