vytisknout velikost písma Elektrická nákladná Tesla a revolúcia? Kdeže, elektrická Avia tu je už dávno

Tesla konečne po niekoľkých odkladoch predstavila svoje nákladné vozidlo. Revolučná novinka to nie je, na nákladných elektromobiloch sa už skôr podieľala aj Avia. Na britský a americký trh sa svojho času dodávala elektrická Avia radu D.
Elektrická nákladná Tesla a revolúcia? Kdeže, elektrická Avia tu je už dávno

Tesla konečne po niekoľkých odkladoch predstavila svoje údajne revolučné elektrický nákladné vozidlo. Rovnako ako pri uvedení každého modelu tejto značky vzbudila premiéra veľkú pozornosť, ale o zas až toľko revolučnú záležitosť nejde. Svojho času totiž istá, zhodou okolností tiež americká, spoločnosť predávala najmä v USA (ale aj vo Veľkej Británii) nákladné elektromobily, na ktorých sa podieľala aj česká Avia. Vozidlo sa volalo Smith Newton.

Avia spolupracovala so spoločnosťou Smith na vývoji elektrického nákladného automobilu od roku 2006. Dodávala podvozok a kabínu. Preto aj Smith Newton na pohľad pripomína Aviu radu D. Američania následne autá osádzali vlastnou elektrickú technikou. Konkrétne tu boli použité lítium-železo-fosfátové batérie, pri ktorých sa počítalo s životnosťou 5000 nabíjacích cyklov. V závislosti na konkrétnej variante poskytovali dojazd 160 až 250 km, maximálna rýchlosť bola obmedzená na 90 km/h.

Avia zariadená na Smith Newton sa ponúkala s tromi rôznymi rázvormi, v hmotnostných variantoch 7,5 t, 10,5 ta 12 t, respektíve s motormi s výkonom 80 alebo 120 kW. Odpruženie obstarávali listové perá. Rám bol vyrobený metódou nitovania za studena a kabína bola vyrobená z obojstranne pozinkovaného plechu. Vo výbave by ste našli vzduchom odpružené sedadlo, dvojsedadlo spolujazdca alebo posilňovač riadenia.

Elektrická Avia cielila na služby, ktoré využívajú nákladné automobily najmä v mestskej premávke, ako sú pošta, rozvoz potravín alebo aj letisko. Samozrejme okrem nulovej produkcie emisií v mieste prevádzky boli výhodou na americkom trhu tiež dotácie. Namiesto masovej výroby ale celý projekt skončil skôr neúspechom. Spoločnosť Smith ukončila svoju činnosť minulý rok. Podľa oficiálnych informácií priamo od Avie ale odobrané autá stále jazdia vo veľkých firmách typu DHL, TNT alebo Coca-Cola. Ako zaznelo pred časom pri predstavení novej Avie initio, v budúcnosti by sa elektrická Avia mala vrátiť.

Ale ani projekt Smith Newton nie je nič, čo by tu ešte nebolo. Už začiatkom deväťdesiatych rokov vznikla v závode ČSAO Praha 8 Avia A-31, ktorá používala namiesto dieselového motora trakčný elektromotor z električky. Počítalo sa s bežnou rýchlosťou 60 km/h, aj keď vozidlo údajne zvládlo až 90 km/h. Dojazd mal byť 70 km v mestskej premávke. Akumulátory boli typu Ni-Cd a po ich inštalácii sa znížila nosnosť autá na 1,5 ton.

Táto Avia predbehla dobu o mnoho rokov. Podľa toho aj dopadla. Za pozornosť ale každopádne stojí to, ako staré najrôznejšie pokusy o najrôznejšie elektromobily vlastne sú.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY