vytisknout velikost písma EK vyšetruje BMW, Mercedes a VW kvôli údajnému podvádzaniu s emisiami

Aféra Dieselgate má ďalšie pokračovanie. Automobilky VW, Daimler a BMW sú vyšetrované Európskou komisiou pre podozrenie z hromadného podvádzanie s emisiami. Zatiaľ sa ale iba skúmajú dostupné informácie.
EK vyšetruje BMW, Mercedes a VW kvôli údajnému podvádzaniu s emisiami

V piatok sme vás informovali o tom, že automobilky BMW, Volkswagen a Damiler dobrovoľne zvolajú do servisov dohromady niekoľko miliónov vozidiel s naftovým motorom a dobrovoľne im upravia softvér tak, aby vypúšťali do ovzdušia menej emisií. To, čo sa pred pár dňami zdalo ako snaha o nápravu reputácie dieselov všeobecne, možno má trochu hlbší rozmer. Európska komisia totiž začala vyšetrovanie všetkých troch veľkých nemeckých automobiliek pre podozrenie z hromadného podvádzania s emisiami.

Zatiaľ sa však nejedná o nič, čo by sme mohli považovať za hotovú vec. Všetko odštartoval piatkový článok v nemeckom Der Spiegel. Podľa jeho informácií sa veľké nemecké automobilky (VW, Audi, Porsche, Daimler i BMW) už od deväťdesiatych rokov pravidelne stretávali a spoločne dohadovali na dodávateľoch, technológiách a cenách systémov znižujúcich produkciu emisií. Zároveň sa na týchto stretnutiach údajne mala ladiť aj podoba ďalších častí automobilov, ako napríklad bŕzd, prevodoviek alebo i benzínových motorov. Okrem iných o tom informuje agentúra Reuters.

Práve tieto informácie Európska komisia dostala a aktuálne ich začala posudzovať, podrobnosti ale zatiaľ k dispozícii nie sú. Dotknuté automobilky sa logicky tvária tak, že je všetko v najlepšom poriadku a akékoľvek podozrenia odmietajú. Napríklad BMW sa dôrazne ohradilo proti obvineniu, že systém vstrekovania močoviny pracoval len niekedy a vďaka tomu automobily využívali pomerne malú nádržku na AdBlue. Práve toto mala byť jedna z vecí, ktorá vzišla z pravidelných stretnutí ľudí z nemeckých automobiliek.

Uvidíme, k čomu Európska komisia dospeje. Dobrovoľné zvolávanie sa malo týkať iba áut s motormi, na ktoré sa vzťahovala norma Euro 5, údajne zvláštne fungujúce vstrekovania močoviny by malo byť vecou pri motoroch Euro 6, no informácie o dlhodobej spolupráci nemeckých automobiliek spája obe tieto záležitosti dohromady. Na závery je samozrejme ešte veľmi skoro, špekulácie prenecháme iným, avšak sled udalostí je minimálne dosť zvláštny.

Najprv sa totiž objavili informácie, podľa ktorých Daimler dobrovoľne zvoláva do servisov tri milióny naftových áut. Nasledovalo Audi s ďalšími 850 tisíckami automobilov a BMW, kde by malo ísť o 350 tisíc vozidiel. To sú obrovské počty a sú to prirodzene náklady navyše, čo napríklad v prípade Daimleru znamená v prepočte milióny eur. A takéto náklady budú mať takmer určite nejaký hlbší dôvod než len dobrovoľnú snahu o vylepšenie reputácie vznetových motorov.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY