vytisknout velikost písma Duel Seat Leon Cupra vs. Renault Mégane R.S. Cup: Hra o tróny

Postavili sme proti sebe dvoch vrcholných predstaviteľov žánru ostrých hatchbackov. Uháji dlho nepremožiteľný Renault Mégane RS žezlo pred ambicióznym Seatom Leon Cupra, ktorý už predviedol, že na Nürburgringu vie byť rýchlejší?
Duel Seat Leon Cupra vs. Renault Mégane R.S. Cup: Hra o tróny
Zoznam kapitol
  1. Z najtvrdšieho cesta; Kontrast priam symbolický; „Odpichy“ majú obaja!
  2. Vstavaná telemetria; Čo je to tu za dieru; Rozpačitý začiatok
  3. Chyťte ho pod krk; Zábavnejšie než štvorkolka
  4. Skoro ako šesťvalec; Pokojnejší – a rýchlejší
  5. Pre rodinu jedine za trest; Očividné šetrenie; Španiel skoro hriešne lacný
  6. Ťažkosť rozhodovania; (Ne)verdikt
  7. Kompletná fotogaléria

Segment ostrých hatchbackov zažíva v posledných rokoch nebývalý rozkvet. Stále viac zákazníkov objavuje čaro spočívajúce v spojení praktickej rodinnej karosérie a zážitku z jazdy, ktorý bol historicky vyhradený iba majiteľom násobne drahších športových áut. Pravda, v Slovenskej republike s ekonomicky slabou strednou vrstvou nekvitne ostrým hatchbackom pšenka tak výdatne ako na iných trhoch, ale keď už niekto záujem má, môže si vyberať z podobne širokej ponuky ako v bohatých krajinách západnej Európy.

Z najtvrdšieho cesta

Bez ohľadu na aktuálnu skladbu mal tento segment v posledných rokoch vždy jednoznačného kráľa: Renault Mégane RS, najlepší v špecifikácii Cup. Nekompromisné nastavenie mu získalo radu obdivovateľov a jeden vyhlásený anglicky písaný časopis o športových autách dokonca neváhal vyhlásiť, že Mégane RS z dielní Renaulsport je upečený z rovnakého cesta ako Porsche 911 GT3 RS: hardcore auto pre zapálených a skúsených vyznávačov športovej jazdy. Ťažko si predstaviť väčšiu chválu.

Seat Leon Cupra vs Renault Mégane RS 70.jpgSeat Leon Cupra vs Renault Mégane RS 74.jpgSeat Leon Cupra vs Renault Mégane RS 71.jpgSeat Leon Cupra vs Renault Mégane RS 72.jpgSeat Leon Cupra vs Renault Mégane RS 73.jpgSeat Leon Cupra vs Renault Mégane RS 76.jpg
Proti agresívne štylizovanému Méganu RS stojí triezvy Leon Cupra v nevinnej bielej farbe; obidve autá ale majú devätnásťpalcové kolesá a samosvorný diferenciál

Dnes ale prichádza vyzývateľ, ktorý chce kráľa zosadiť z trónu. Bitku na kľúčovom kolbisku dokonca už vyhral: Seat Leon Cupra zašiel na Severnej slučke Nürburgringu čas 7:58,4, čím zosadil Mégane RS z pozície najrýchlejšej predokolky. (Pripomeňme, že Renault medzitým obsadil titul späť, ale za cenu vytvorenia trochu extrémnej verzie bez zadných sedadiel, ktorá popiera raison d'être ostrého hatachbacku.)

S výkonom 280 koní, samosvorným diferenciálom a trofejou z Nürburgringu nenecháva Seat nikoho na pochybách, že myslí vojnu o kráľovské žezlo športových hatchbackov smrteľne vážne. Môžete sa nám čudovať, že sme sa na túto "prácu" naozaj tešili?

Kontrast priam symbolický

Nebolo to plánované, ale farba obidvoch súperov mimovoľne vystihuje očakávaný rozdiel v charaktere. Hlboká čierna Renaultu Mégane RS symbolizuje temnú stranu sily - strhujúcy, fyzicky náročný a snáď aj trochu nebezpečný vodičský zážitok pre zdatných vodičov. Proti tomu stojí bieloskvúci Seat ako skutočný symbol nevinnosti. Platforma MQB a vôbec príslušnosť k impériu VW dávajú tušiť priateľské správanie, bezproblémový každodenný komfort a slušnú praktickosť. VW ale mnohokrát v minulosti znamenalo vodičskú nudu.

Vonkajšia výbava akoby chcela farebný kontrast dnešných rivalov ešte viac zvýrazniť. Mégane dáva nekompromisne najavo, že pretrhli všetky väzby so svojimi plebejskými príbuznými. Viditeľne široký rozchod kolies, neprehliadnuteľné červené aerodynamické prvky okolo celej karosérie a centrálna koncovka výfuku mu dávajú vzhľad nefalšovaného športového auta, podporený aj zníženou svetlou výškou podvozku Cup. A vďaka nedávnemu faceliftu, spoločnému celej rade Mégane, by ste z niektorých uhlov ťažko spoznali, že táto generácia krúti už šiesty rok v službe.

Seat, akokoľvek agresívne môže pôsobiť izolovane, sa vedľa Renaultu javí ako neviniatko. A nie je to len anjelsky bielou farbou (ktorá mimochodom vyzerá vždy trochu zašlo, ak práve nesvieti ostré slniečko; do našich zemepisných šírok by sme si vedeli predstaviť aj atraktívnejšie odtiene). Hoci na pomery kompaktných hatchbackov je Leon stavaný pomerne atleticky, v tejto spoločnosti je to on, kto má zavalitejšiu postavu a rodinné proporcie.

„Odpichy“ majú obaja!

Zdrojom hnacej sily je v oboch prípadoch preplňovaný benzínový štvorvalec s objemom 2,0 l. Seat má papierovú výhodu pätnástich koní, ale desaťnewtonmetrový handicap. Poháňané sú pochopiteľne predné kolesá, a to cez šesťstupňovú manuálnu prevodovku a, pozor, samosvorný diferenciál. V oboch prípadoch. Kedysi výsada extrémnych predokoliek ako Ford Focus RS prvej generácie alebo Honda Integra Type-R sa s rastúcim výkonom pomaly, ale isto stáva povinnou výbavou hot hatchov.

Seat Leon Cupra vs Renault Mégane RS 57.jpgSeat Leon Cupra vs Renault Mégane RS 58.jpgSeat Leon Cupra vs Renault Mégane RS 56.jpg
Renault Sport je už roky synonymom najlepších ostrých hatchbackov; centrálna koncovka a funkčne vyzerajúce difúzor; do bezviečkového hrdla nádrže patrí vysokooktánový benzín

Pokiaľ ide o konštrukciu podvozku, je pozoruhodné, že každý súper má výhodu na inom konci. Zadné kolesá Renaultu Mégane RS vedie vlečená náprava, ale vpredu sú oddelené tehlice, ktoré by mali zamedzovať nežiaducemu prenosu krútiaceho momentu do riadenia. Zjednodušene povedané, nebude to toľko ťahať za volant, keď najmä v pozdĺžnych koľajniciach prudko pridáte plyn.

Seat Leon Cupra vs Renault Mégane RS 48.jpgSeat Leon Cupra vs Renault Mégane RS 45.jpgSeat Leon Cupra vs Renault Mégane RS 44.jpg
Cupra má LED svetlomety, ale jej športové štylizácia nie je tak výrazná ako u súpera

Seat Leon Cupra má vpredu štandardné vzpery MacPherson, dozadu však konštruktéri namontovali multilink, spoločný všetkým výkonnejším autám na platforme MQB. Od príchodu Octavie III už aj priemerný slovenský motorista vie, že viacprvkové zavesenie dokáže zachovať optimálne postavenie kolesa voči vozovke v dlhšom rozsahu zdvihu pruženia a tiež že vytvára potenciál pre účinnejšie pohlcovanie nerovností. Renault Sport ale v minulosti opakovane dokázal, že prinajmenšom pre dynamickú jazdu nemusí byť dobre naladená kľuková náprava výraznejším hendikepom.

Veľké kolesá nutnosťou

Mimochodom, obaja súperi nastúpili do zápasu na kolesách s priemerom 19 palcov, čo by ešte nedávno bolo považované za extrém aj v strednej triede. Veľké kolesá znamenajú rad nevýhod, ktoré vyplývajú prevažne z vyššej neodpruženej hmotnosti, to však nemožno vnímať len ako nápojovú obetu konštruktérov dizajnérom. Stále silnejšie a dynamickejšie ostré hatchbacky jednoducho vyžadujú stále väčšiu styčnú plochu, ak sa má ich potenciál účinne premeniť v rýchlosť.

Plán pre dnešok je prostý. Najskôr niekoľko zoznamovacích kilometrov u našich západných susedov kúsok od Prahy, kde sme ja aj kolega Dalibor doma, potom cestovná etapa po hlavnom ťahu na Karlovy Vary a nakoniec nejaké to jazdenie západne od Kralovíc, korunované epickou kľukatou cestou z Bečova nad Teplou do Mníchova.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY