vytisknout velikost písma Dual-Ghia: oslovila najmocnejších, napriek tomu dlho neprežila

Presne pred 50 rokmi mal premiéru film Kiss Me, Stupid. Dean Martin sa v ňom preháňal svojim vlastným kabrioletom Dual-Ghia. Nepoznáte? Tak počúvajte...
Dual-Ghia: oslovila najmocnejších, napriek tomu dlho neprežila
Zoznam kapitol
  1. Taliansko-americké pytačky v ďalšom rokovaní, Dual-Ghia v spoločnosti, Videá
  2. Ďalšie modely, Prípad Dean Martin, Technické údaje
  3. Fotogalerie

Taliansko-americké pytačky v ďalšom rokovaní

Film nakrútil Billy Wilder (podpísal sa tiež pod Niekto to rád horúce s Marilyn Monroe, Jackom Lemmon a Tonym Curtisom) a do hlavných rolí v ňom obsadil Sinatrovho kumpána Deana Martina a krásnu Kim Novakovu. V roku 1964, kedy Kiss Me, Stupid vstúpil do kín, patrila už automobilka Dual-Ghia minulosti. V priebehu niekoľkých rokov, ktoré jej boli vymerané, vyrobila len niečo vyše 100 áut, ktoré si obľúbila vtedajšia americká smotánka.

1954 Desoto Firearrow.jpg1954 Dodge Fire Arrow 1.jpg1956 Firebomb 1.jpg

1954 Dodge Fire Arrow 2.jpg1956 Firebomb.jpg
Koncepty Chrysleru, najmä potom Fire Arrow a Firebomb, poslúžili ako základ produkcie novej značky

Značka Dual-Ghia, resp. firma Dual Motors Corporation, bola automobilkou z Detroitu. Priamo nadväzovala na éru prvej polovice päťdesiatych rokov, kedy Chrysler pod dozorom šéfstylistu Virgila Exnera tvoril fantastickú štúdiu v spolupráci s talianskou karosárňou Ghia. Tieto vozidlá budili mimoriadny záujem, no do sériovej výroby sa nakoniec nedostali. Možno aj pod ťarchou frustrácie Virgil Exner v roku 1961 postavil pre Chrysler svoj ​​posledný prototyp, extravagantné Turbo Flite, a odstúpil.

V roku 1955 to však ešte vyzeralo, že by kombinácia americkej mechaniky a talianskeho dizajnu mohla u zákazníkov zafungovať. Priemyselník Eugene Casaroll sa pre tento nápad nadchol a od koncernu Chrysler odkúpil práva na výrobu niekoľkých Exnerových prototypov. Do projektu sa s chuťou zapojil aj Paul Farago, vtedajší zástupca karosárne Ghia pre USA.

Dual-Ghia v spoločnosti

Prvý model značky Dual-Ghia vychádzal zo série koncepčných štúdií Fire Arrow, ktoré v prvej polovici päťdesiatych rokov Chrysler prezentoval ako pod značkou Chrysler, tak aj ako DeSoto. Casaroll však kúpil práva aj na Dodge Firebomb, z ktorého bol prvý Dual-Ghia priamo odvodený (pod menom Firebomb bol dokonca spočiatku tiež prezentovaný!).

104-sinatra-dual-ghia.jpg1957 Dual Ghia 1 (4).jpg1957 Dual Ghia 1 (10).jpg
1957 Dual Ghia 1 (6).jpg1957 Dual Ghia 1 (12).jpg
Frank Sinatra u svojho Dual-Ghia a dobovej reklamy na tento model

Výroba prebiehala rovnako, ako pri Exnerových konceptoch: upravený podvozok Dodge bol odoslaný do Talianska, kde na neho v karosárni Ghia ušili kabát. Potom sa vrátil do Detroitu, aby tam do neho vstaval osemvalec Hemi 5,2 l a samočinnú prevodovku Powerflite. Iste, nákladný proces, ale autá Dual-Ghia 5,2 l boli drahé. Veľmi drahé. Predávali sa za 7 646 dolárov, čo bolo o 1 000 dolárov viac, než vtedy stál Cadillac Eldorado Biarritz.

1957 Dual Ghia 1 (11).jpg1957 Dual Ghia 1 (1).jpg1957 Dual Ghia 1 (2).jpg1957 Dual Ghia 1 (7).jpg1957 Dual Ghia 1 (3).jpg1957 Dual Ghia 1 (8).jpg
Zrejme všetky vozidlá série L5.2 mali otvorené karosérie

Tento model bol koncepčne konvenčný a štylisticky nijako prevratný, napriek tomu v americkej smotánke zabodoval. A možno práve tým, že bol tak drahý. Stroje Dual-Ghia si kúpili takmer všetci členovia "potkanej svorky" (Rat Pack) vrátane Franka Sinatru a Deana Martina, jazdili nimi tiež herecké hviezdy Lucille Ball či Glenn Ford aj americkí prezidenti Richard Nixon, Ronald Reagan a Lyndon Johnson. Traduje sa, že Johnson si ako jediný Dual-Ghiu nekúpil, ale vyhral ju od Reagana v pokri...

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY