vytisknout velikost písma Dual-Ghia: oslovila najmocnejších, napriek tomu dlho neprežila

Presne pred 50 rokmi mal premiéru film Kiss Me, Stupid. Dean Martin sa v ňom preháňal svojim vlastným kabrioletom Dual-Ghia. Nepoznáte? Tak počúvajte...
Dual-Ghia: oslovila najmocnejších, napriek tomu dlho neprežila
Zoznam kapitol
  1. Taliansko-americké pytačky v ďalšom rokovaní, Dual-Ghia v spoločnosti, Videá
  2. Ďalšie modely, Prípad Dean Martin, Technické údaje
  3. Fotogalerie

Taliansko-americké pytačky v ďalšom rokovaní

Film nakrútil Billy Wilder (podpísal sa tiež pod Niekto to rád horúce s Marilyn Monroe, Jackom Lemmon a Tonym Curtisom) a do hlavných rolí v ňom obsadil Sinatrovho kumpána Deana Martina a krásnu Kim Novakovu. V roku 1964, kedy Kiss Me, Stupid vstúpil do kín, patrila už automobilka Dual-Ghia minulosti. V priebehu niekoľkých rokov, ktoré jej boli vymerané, vyrobila len niečo vyše 100 áut, ktoré si obľúbila vtedajšia americká smotánka.

1954 Desoto Firearrow.jpg1954 Dodge Fire Arrow 1.jpg1956 Firebomb 1.jpg

1954 Dodge Fire Arrow 2.jpg1956 Firebomb.jpg
Koncepty Chrysleru, najmä potom Fire Arrow a Firebomb, poslúžili ako základ produkcie novej značky

Značka Dual-Ghia, resp. firma Dual Motors Corporation, bola automobilkou z Detroitu. Priamo nadväzovala na éru prvej polovice päťdesiatych rokov, kedy Chrysler pod dozorom šéfstylistu Virgila Exnera tvoril fantastickú štúdiu v spolupráci s talianskou karosárňou Ghia. Tieto vozidlá budili mimoriadny záujem, no do sériovej výroby sa nakoniec nedostali. Možno aj pod ťarchou frustrácie Virgil Exner v roku 1961 postavil pre Chrysler svoj ​​posledný prototyp, extravagantné Turbo Flite, a odstúpil.

V roku 1955 to však ešte vyzeralo, že by kombinácia americkej mechaniky a talianskeho dizajnu mohla u zákazníkov zafungovať. Priemyselník Eugene Casaroll sa pre tento nápad nadchol a od koncernu Chrysler odkúpil práva na výrobu niekoľkých Exnerových prototypov. Do projektu sa s chuťou zapojil aj Paul Farago, vtedajší zástupca karosárne Ghia pre USA.

Dual-Ghia v spoločnosti

Prvý model značky Dual-Ghia vychádzal zo série koncepčných štúdií Fire Arrow, ktoré v prvej polovici päťdesiatych rokov Chrysler prezentoval ako pod značkou Chrysler, tak aj ako DeSoto. Casaroll však kúpil práva aj na Dodge Firebomb, z ktorého bol prvý Dual-Ghia priamo odvodený (pod menom Firebomb bol dokonca spočiatku tiež prezentovaný!).

104-sinatra-dual-ghia.jpg1957 Dual Ghia 1 (4).jpg1957 Dual Ghia 1 (10).jpg
1957 Dual Ghia 1 (6).jpg1957 Dual Ghia 1 (12).jpg
Frank Sinatra u svojho Dual-Ghia a dobovej reklamy na tento model

Výroba prebiehala rovnako, ako pri Exnerových konceptoch: upravený podvozok Dodge bol odoslaný do Talianska, kde na neho v karosárni Ghia ušili kabát. Potom sa vrátil do Detroitu, aby tam do neho vstaval osemvalec Hemi 5,2 l a samočinnú prevodovku Powerflite. Iste, nákladný proces, ale autá Dual-Ghia 5,2 l boli drahé. Veľmi drahé. Predávali sa za 7 646 dolárov, čo bolo o 1 000 dolárov viac, než vtedy stál Cadillac Eldorado Biarritz.

1957 Dual Ghia 1 (11).jpg1957 Dual Ghia 1 (1).jpg1957 Dual Ghia 1 (2).jpg1957 Dual Ghia 1 (7).jpg1957 Dual Ghia 1 (3).jpg1957 Dual Ghia 1 (8).jpg
Zrejme všetky vozidlá série L5.2 mali otvorené karosérie

Tento model bol koncepčne konvenčný a štylisticky nijako prevratný, napriek tomu v americkej smotánke zabodoval. A možno práve tým, že bol tak drahý. Stroje Dual-Ghia si kúpili takmer všetci členovia "potkanej svorky" (Rat Pack) vrátane Franka Sinatru a Deana Martina, jazdili nimi tiež herecké hviezdy Lucille Ball či Glenn Ford aj americkí prezidenti Richard Nixon, Ronald Reagan a Lyndon Johnson. Traduje sa, že Johnson si ako jediný Dual-Ghiu nekúpil, ale vyhral ju od Reagana v pokri...

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY