vytisknout velikost písma Dovolenka 2014: Prešli sme celé Chorvátsko

Do Chorvátska mieria každý rok tisíce slovenských turistov a inak tomu nebude ani tento rok. Aj my sme sa vypravili do tejto Slovákmi obľúbenej krajiny, a to konkrétne na polostrov Pelješac, teda až na samotný juh.
Dovolenka 2014: Prešli sme celé Chorvátsko
Zoznam kapitol
  1. Smer Linz, cez Graz na Maribor
  2. Chorvátske kontroly dôkladne

Doby, kedy bola cesta do Dalmácia menším dobrodružstvom, sú dávno preč. Diaľnica A1 cestu v podstate do každej časti Chorvátska výrazne zrýchlila a urobila ju bezpečnejšou. Veľmi dobre si pamätám na cestovanie po starej okreske vedúcej okolo Plitvickýh jazier a na neskutočnú prevádzku, aká tam v sezóne panovala.

Inak tomu nebolo na magistrále vedúcej pozdĺž pobrežia ďalej na juh. Dnes už sa dajú aj najjužnejšie ciele Chorvátska dosiahnuť takpovediac na jeden záťah bez toho, aby ste museli niekde prespávať, hoci je taká varianta minimálne pre vodiča príjemnejšia.

Naším cieľom bol trajekt idúci z mesta Ploče na Pelješac o ôsmej hodine večer. Aby sme mali menšiu rezervu, vyrážali sme pred šiestou hodinou ráno z Bratislavy. Rovnako ako minulý rok sme riešili dilemu, či ísť klasickou (a predtým najrýchlejšou) trasou na Viedeň, alebo či dať prednosť alternatíve vedúcej cez Maďarsko. Rozkopaná maďarská diaľnica nás ale odradila, takže sme zvolili prvú možnosť.

Smer Linz

Vyrážali sme v utorok 8. júla, o šiestej hodine ráno sme míňali slovenské hranice.

_DSC1443.JPG_DSC1448.JPG
Trasa cez Linz je čoraz viac obľúbenejšou alternatívou. 

Tesne pred rakúskymi hranicami sme ešte dotankovali nádrž a zaobstarali rakúsku desaťdňovú diaľničnú známku. Stála 8,50 eur, diesel vyšiel na necelých 1,55 / liter.

Popisovať Rakúsko je celkom zbytočné. Pohodová jazda vás čoskoro privedie na uzol Voralpenkreuz, kde zatočíte smer Graz. Počas víkendových presunov by tu mohli byť kolóny, v našom prípade však prechádzame bez čakania. Potenciálny problém potom čaká tesne pred Grazom, kde je pomerne dlhá uzávierka, no ako je v Rakúsku dobrým zvykom, stále sú k dispozícii dva jazdné pruhy a obidva sú použiteľné.

Slovinská diaľnica pre dodávky drahšia

Po pár hodinách, čo sme opustili Bratislavu, sme dorazili na slovinské hranice. Tu narazíte na jednu z noviniek tohtoročnej sezóny. Ak cestujete dodávkou (viac ako 1,3 m nad prednou nápravou), nebude vám stačiť obvyklá diaľničná známka pre autá do 3,5 tony. Slovinci zaviedli novú kategóriu pre dodávky, týždenná známka vyjde na 40 eur, mesačná stojí 80 eur. My sme si zaobstarali tridsaťdňovú pre osobné automobily za 30 euro.

Slovinská kategória 2B

Od decembra 2013 platí na slovinskej diaľnici nová kategória 2B, do ktorej sú zaradené automobily s hmotnosťou do 3,5 tony a s výškou nad prednou nápravou väčšou než 1,3 m. Oficiálny zoznam modelov, ktorých sa toto týka, nájdete tu.

Otázku, či obchádzať slovinskú diaľnicu, som riešil v minulosti niekoľkokrát. Možno sa to niekomu oplatí, minimálne ak mierite až na juh Chorvátska, potom ide o zbytočné zdržanie. Slovinské okresky sú jedny z tých pomalších, čo je po niekoľkých hodinách za volantom posledná vec, ktorú by ste potrebovali. Ak zvolíte diaľnicu, počas zhruba 45 minút je Slovinsko minulosťou. Na chorvátske hranice sa ale stále dochádza po úzkej okreske.

_DSC1472.JPG_DSC1478.JPG_DSC1483.JPG

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Britskí kolegovia porovnali BMW 760Li xDrive a Škodu Superb 2.0 TSI 4×4. Obe spomínané autá sa v našej redakcii už zastavili, preto sme sa pozreli na presné čísla nameranej dynamiky. Superb na dvanásťvalec ani zďaleka nemá, ale skutočne dobre brzdí.

20. 11. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY