vytisknout velikost písma Dotykové displeje sú v móde. Prvý bol ale Buick už v roku 1986

Dotykové displeje sú v móde. Prvý bol ale Buick už v roku 1986

Dotykové displeje vládnu automobilovým interiérom. Niektoré automobilky dokonca idú tak ďaleko, že na dotykovom displeji združujú už väčšinu funkcií. A nie je to vyhradené len luxusným a drahým autám. Spomeňme si napríklad na nový Peugeot 308.

Lenže kto s tým vlastne prišiel úplne prvýkrát? O dotykovom displeji sa začalo teoretizovať v polovici šesťdesiatych rokov dvadsiateho storočia a na začiatku rokov sedemdesiatych už vnikli prvé prototypy. Jeden napríklad postavilo európske výskumné centrum CERN.

V roku 1986 predstavila automobilka Buick dotykový displej v modeli Riviera. Cez obrazovku s uhlopriečkou 9 palcov sa ovládali funkcie palubného počítača, zobrazovala sa napríklad teplota oleja a vody či otáčky motora, ladilo so rádio a nastavovala klimatizácia.

buick riviera (2).jpgbuick riviera (1).jpgSken dobového prospektu ukazuje rôzne funkcie dotykového displeja. Po kritike novinárov a zákazníkov značka po štyroch rokoch tento objav z trhu stiahla

Lenže už vtedy motoristickí novinári kritizovali mizernú ergonómiu a predovšetkým nebezpečnosť systému v tom, že ste museli na dlhšiu dobu spúšťať zrak z cesty. Automobilka v roku 1990 od systému upustila, pretože sa sťažovali aj zákazníci, že je príliš obtiažny na ovládanie a že ich rozptyľuje pri riadení. V priloženom videu môžete vidieť, ako sa systém ovládal.

Odvtedy ubehla kopa času a moderné dotykové displeje sú samozrejme rýchlejšie, krajšie a efektívnejšie. Napriek tomu im jedna vlastnosť zostala. Dokážu byť otravné a rozptyľujú vodiča viac ako systémy, ktoré je možné aspoň čiastočne obsluhovať na základe hmatovej spätnej väzby.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY