vytisknout velikost písma Dotykové displeje sú v móde. Prvý bol ale Buick už v roku 1986

Dotykové displeje sú v móde. Prvý bol ale Buick už v roku 1986

Dotykové displeje vládnu automobilovým interiérom. Niektoré automobilky dokonca idú tak ďaleko, že na dotykovom displeji združujú už väčšinu funkcií. A nie je to vyhradené len luxusným a drahým autám. Spomeňme si napríklad na nový Peugeot 308.

Lenže kto s tým vlastne prišiel úplne prvýkrát? O dotykovom displeji sa začalo teoretizovať v polovici šesťdesiatych rokov dvadsiateho storočia a na začiatku rokov sedemdesiatych už vnikli prvé prototypy. Jeden napríklad postavilo európske výskumné centrum CERN.

V roku 1986 predstavila automobilka Buick dotykový displej v modeli Riviera. Cez obrazovku s uhlopriečkou 9 palcov sa ovládali funkcie palubného počítača, zobrazovala sa napríklad teplota oleja a vody či otáčky motora, ladilo so rádio a nastavovala klimatizácia.

buick riviera (2).jpgbuick riviera (1).jpgSken dobového prospektu ukazuje rôzne funkcie dotykového displeja. Po kritike novinárov a zákazníkov značka po štyroch rokoch tento objav z trhu stiahla

Lenže už vtedy motoristickí novinári kritizovali mizernú ergonómiu a predovšetkým nebezpečnosť systému v tom, že ste museli na dlhšiu dobu spúšťať zrak z cesty. Automobilka v roku 1990 od systému upustila, pretože sa sťažovali aj zákazníci, že je príliš obtiažny na ovládanie a že ich rozptyľuje pri riadení. V priloženom videu môžete vidieť, ako sa systém ovládal.

Odvtedy ubehla kopa času a moderné dotykové displeje sú samozrejme rýchlejšie, krajšie a efektívnejšie. Napriek tomu im jedna vlastnosť zostala. Dokážu byť otravné a rozptyľujú vodiča viac ako systémy, ktoré je možné aspoň čiastočne obsluhovať na základe hmatovej spätnej väzby.

BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

Dnešný test jasne ukazuje, že akonáhle sa do hybridov naplno oprú európske značky so svojím vedomostným, technickým a finančným zázemím, môže sa náskok skupiny Toyota rýchlo rozplynúť.

26. 5. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Meranie výkonu na brzde

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 na brzde nesklamal. Nameraný výkon zodpovedá oficiálne udávanému maximu. Vrchol krútiaceho momentu je takmer presne o 50 Nm vyšší.

23. 5. 2017 | Dalibor Žák
Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Za 23-tisíc eur dostanete plne vybavený automobil s prvkami typu adaptívneho tempomatu a bezkľúčového prístupu, so systémom sledovania mŕtveho uhla, s inteligentným parkovacím asistentom alebo vyhrievaním volantu.

18. 5. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY