vytisknout velikost písma Dotykové displeje sú v móde. Prvý bol ale Buick už v roku 1986

Dotykové displeje sú v móde. Prvý bol ale Buick už v roku 1986

Dotykové displeje vládnu automobilovým interiérom. Niektoré automobilky dokonca idú tak ďaleko, že na dotykovom displeji združujú už väčšinu funkcií. A nie je to vyhradené len luxusným a drahým autám. Spomeňme si napríklad na nový Peugeot 308.

Lenže kto s tým vlastne prišiel úplne prvýkrát? O dotykovom displeji sa začalo teoretizovať v polovici šesťdesiatych rokov dvadsiateho storočia a na začiatku rokov sedemdesiatych už vnikli prvé prototypy. Jeden napríklad postavilo európske výskumné centrum CERN.

V roku 1986 predstavila automobilka Buick dotykový displej v modeli Riviera. Cez obrazovku s uhlopriečkou 9 palcov sa ovládali funkcie palubného počítača, zobrazovala sa napríklad teplota oleja a vody či otáčky motora, ladilo so rádio a nastavovala klimatizácia.

buick riviera (2).jpgbuick riviera (1).jpgSken dobového prospektu ukazuje rôzne funkcie dotykového displeja. Po kritike novinárov a zákazníkov značka po štyroch rokoch tento objav z trhu stiahla

Lenže už vtedy motoristickí novinári kritizovali mizernú ergonómiu a predovšetkým nebezpečnosť systému v tom, že ste museli na dlhšiu dobu spúšťať zrak z cesty. Automobilka v roku 1990 od systému upustila, pretože sa sťažovali aj zákazníci, že je príliš obtiažny na ovládanie a že ich rozptyľuje pri riadení. V priloženom videu môžete vidieť, ako sa systém ovládal.

Odvtedy ubehla kopa času a moderné dotykové displeje sú samozrejme rýchlejšie, krajšie a efektívnejšie. Napriek tomu im jedna vlastnosť zostala. Dokážu byť otravné a rozptyľujú vodiča viac ako systémy, ktoré je možné aspoň čiastočne obsluhovať na základe hmatovej spätnej väzby.

Test jazdenky: Ford Mondeo už má svoje roky a pekných kusov je menej

Test jazdenky: Ford Mondeo už má svoje roky a pekných kusov je menej

25. 7. 2017 | Dalibor Žák
Test motocykla BMW S 1000 XR: Superbike na chodúľoch

Test motocykla BMW S 1000 XR: Superbike na chodúľoch

Keď sa pozriete, čo a za koľko ponúka konkurencia, napríklad tá z Bologne, nie je celková cena za plne vybavené BMW S 1000 XR nijako prehnaná. Faktom ale zostáva, že tento neobvyklý adventure bike nie je pre každého.

24. 7. 2017 | Dalibor Žák
Test na pondelok: Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Toto je skrátka dobrý automobil. Nie je najrýchlejší v triede, nie je ani najpriestrannejší, alebo najmodernejší. Lenže akonáhle s ním vezmete pár zákrut, zistíte, že v sebe naozaj má čosi príťažlivého.

17. 7. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY