vytisknout velikost písma Dotykové displeje sú v móde. Prvý bol ale Buick už v roku 1986

Dotykové displeje sú v móde. Prvý bol ale Buick už v roku 1986

Dotykové displeje vládnu automobilovým interiérom. Niektoré automobilky dokonca idú tak ďaleko, že na dotykovom displeji združujú už väčšinu funkcií. A nie je to vyhradené len luxusným a drahým autám. Spomeňme si napríklad na nový Peugeot 308.

Lenže kto s tým vlastne prišiel úplne prvýkrát? O dotykovom displeji sa začalo teoretizovať v polovici šesťdesiatych rokov dvadsiateho storočia a na začiatku rokov sedemdesiatych už vnikli prvé prototypy. Jeden napríklad postavilo európske výskumné centrum CERN.

V roku 1986 predstavila automobilka Buick dotykový displej v modeli Riviera. Cez obrazovku s uhlopriečkou 9 palcov sa ovládali funkcie palubného počítača, zobrazovala sa napríklad teplota oleja a vody či otáčky motora, ladilo so rádio a nastavovala klimatizácia.

buick riviera (2).jpgbuick riviera (1).jpgSken dobového prospektu ukazuje rôzne funkcie dotykového displeja. Po kritike novinárov a zákazníkov značka po štyroch rokoch tento objav z trhu stiahla

Lenže už vtedy motoristickí novinári kritizovali mizernú ergonómiu a predovšetkým nebezpečnosť systému v tom, že ste museli na dlhšiu dobu spúšťať zrak z cesty. Automobilka v roku 1990 od systému upustila, pretože sa sťažovali aj zákazníci, že je príliš obtiažny na ovládanie a že ich rozptyľuje pri riadení. V priloženom videu môžete vidieť, ako sa systém ovládal.

Odvtedy ubehla kopa času a moderné dotykové displeje sú samozrejme rýchlejšie, krajšie a efektívnejšie. Napriek tomu im jedna vlastnosť zostala. Dokážu byť otravné a rozptyľujú vodiča viac ako systémy, ktoré je možné aspoň čiastočne obsluhovať na základe hmatovej spätnej väzby.

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka
Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva existuje mimo iného v radikálnej úprave značky Bronto. Voz prešiel dokonca aj homologáciou pre Európu. U nás sa predáva ako Niva Extreme Cross. Už len vidieť túto špecialitu v pohybe je zážitok. Niva Extreme Cross prekvapivo používa celkom sériový motor.

10. 11. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY