vytisknout velikost písma Dotykové displeje sú v móde. Prvý bol ale Buick už v roku 1986

Dotykové displeje sú v móde. Prvý bol ale Buick už v roku 1986

Dotykové displeje vládnu automobilovým interiérom. Niektoré automobilky dokonca idú tak ďaleko, že na dotykovom displeji združujú už väčšinu funkcií. A nie je to vyhradené len luxusným a drahým autám. Spomeňme si napríklad na nový Peugeot 308.

Lenže kto s tým vlastne prišiel úplne prvýkrát? O dotykovom displeji sa začalo teoretizovať v polovici šesťdesiatych rokov dvadsiateho storočia a na začiatku rokov sedemdesiatych už vnikli prvé prototypy. Jeden napríklad postavilo európske výskumné centrum CERN.

V roku 1986 predstavila automobilka Buick dotykový displej v modeli Riviera. Cez obrazovku s uhlopriečkou 9 palcov sa ovládali funkcie palubného počítača, zobrazovala sa napríklad teplota oleja a vody či otáčky motora, ladilo so rádio a nastavovala klimatizácia.

buick riviera (2).jpgbuick riviera (1).jpgSken dobového prospektu ukazuje rôzne funkcie dotykového displeja. Po kritike novinárov a zákazníkov značka po štyroch rokoch tento objav z trhu stiahla

Lenže už vtedy motoristickí novinári kritizovali mizernú ergonómiu a predovšetkým nebezpečnosť systému v tom, že ste museli na dlhšiu dobu spúšťať zrak z cesty. Automobilka v roku 1990 od systému upustila, pretože sa sťažovali aj zákazníci, že je príliš obtiažny na ovládanie a že ich rozptyľuje pri riadení. V priloženom videu môžete vidieť, ako sa systém ovládal.

Odvtedy ubehla kopa času a moderné dotykové displeje sú samozrejme rýchlejšie, krajšie a efektívnejšie. Napriek tomu im jedna vlastnosť zostala. Dokážu byť otravné a rozptyľujú vodiča viac ako systémy, ktoré je možné aspoň čiastočne obsluhovať na základe hmatovej spätnej väzby.

VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák
Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017): 30 rokov vývoja za volantom

Favorit vs. Octavia

13. 4. 2017 | Dalibor Žák
 Zmerali sme akceleráciu všetkých verzií novej Škody Octavia RS

Škoda Octavia RS

Zmerali sme reálnu akceleráciu všetkých variantov novej Octavie RS a dvoch verzií Octavie Scout. Medzi najrýchlejším a najpomalším RS je pri zrýchlení 0-150 km/h rozdiel 5,3 s, pri zrýchlení 0-100 km/h to je 1,4 s. Všetky varianty Octavie RS aj Scout majú systém Launch Control. Kvôli čo najlepšiemu porovnaniu výsledkov sme merali verzie s automatickou prevodovkou DSG.

13. 4. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY