vytisknout velikost písma Dostanú autonómne vozidlá viac ľudí na cesty? Toyota si myslí, že áno

Dostanú autonómne vozidlá viac ľudí na cesty? Toyota si myslí, že áno

Dnešná spoločnosť sa snaží všetkými možnými prostriedkami obmedzovať individuálnu dopravu, rozumej jazdu autom. Či už sa jedná o akýkoľvek úmysel (niekde vybrať viac daní, inde zasa znížiť spotrebu paliva a emisie), ten tlak musíme cítiť všetci. Lenže Toyota, respektíve niektorí jej predstavitelia, sa domnievajú, že plne autonómne autá naopak hustotu premávky a celkovú spotrebu paliva ešte zvýšia.

Spravodajský server Bloomberg cituje vedeckého pracovníka automobilky Toyota, ktorý tvrdí, že plne autonómne vozidlá dostanú na cesty ešte viac ľudí a zvýšia závislosť na palive. Ken Laberteaux z Toyoty vyslovil pre Bloomberg pomerne zaujímavé tézy.

"Vždy, keď urobíte jazdu autom jednoduchšie a pohodlnejšie, vzrastie v ľuďoch potreba jazdiť viac a na dlhšie vzdialenosti." Dokladá to príkladmi z americkej histórie a určite nemusíme zostať len pri autách. Podobnú revolúciu zaznamenalo aj letectvo s príchodom prúdových motorov.

Laberteaux tiež povedal, že ho prekvapuje správanie ľudí, ktorí ušetrený čas pri rýchlejšej a pohodlnejšej preprave neinvestujú napríklad do času s rodinou, ale práve do cestovania na dlhšie vzdialenosti. Štatistika v Spojených štátoch ukazuje, že priemerný Američan dochádza do práce necelú pol hodinu, ale to sa týka úplne všetkých.

Existujú extrémnejšie prípady. Napríklad 1,7 milióna Američanov každý deň trávi v aute viac než 90 minút pri ceste do práce, 2,2 milióna ľudí zase dochádza za prácou na vzdialenosť väčšiu ako 80 km.

Automobilky sa snažia presadiť autonómne vozidlá predovšetkým v záujme zníženia nehodovosti. Len v Spojených štátoch sa ročne zabije pri dopravných nehodách 33 000 ľudí. Najtragickejší bol rok 1972, kedy na amerických cestách zomrelo 54 589 ľudí.

Zatiaľ čo autonómne vozidlá už fungujú, je teraz najzložitejšie vymyslieť legislatívu, kto bude zodpovedať za prípadnú nehodu. Auto? Vodič, ktorý vlastne neriadil? Automobilka? Toyota vraj pracuje na systéme, ktorý by vyžadoval aspon čiastočné zapojenie vodiča do činnosti riadenia vozidla.

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY