vytisknout velikost písma Dostanú autonómne vozidlá viac ľudí na cesty? Toyota si myslí, že áno

Dostanú autonómne vozidlá viac ľudí na cesty? Toyota si myslí, že áno

Dnešná spoločnosť sa snaží všetkými možnými prostriedkami obmedzovať individuálnu dopravu, rozumej jazdu autom. Či už sa jedná o akýkoľvek úmysel (niekde vybrať viac daní, inde zasa znížiť spotrebu paliva a emisie), ten tlak musíme cítiť všetci. Lenže Toyota, respektíve niektorí jej predstavitelia, sa domnievajú, že plne autonómne autá naopak hustotu premávky a celkovú spotrebu paliva ešte zvýšia.

Spravodajský server Bloomberg cituje vedeckého pracovníka automobilky Toyota, ktorý tvrdí, že plne autonómne vozidlá dostanú na cesty ešte viac ľudí a zvýšia závislosť na palive. Ken Laberteaux z Toyoty vyslovil pre Bloomberg pomerne zaujímavé tézy.

"Vždy, keď urobíte jazdu autom jednoduchšie a pohodlnejšie, vzrastie v ľuďoch potreba jazdiť viac a na dlhšie vzdialenosti." Dokladá to príkladmi z americkej histórie a určite nemusíme zostať len pri autách. Podobnú revolúciu zaznamenalo aj letectvo s príchodom prúdových motorov.

Laberteaux tiež povedal, že ho prekvapuje správanie ľudí, ktorí ušetrený čas pri rýchlejšej a pohodlnejšej preprave neinvestujú napríklad do času s rodinou, ale práve do cestovania na dlhšie vzdialenosti. Štatistika v Spojených štátoch ukazuje, že priemerný Američan dochádza do práce necelú pol hodinu, ale to sa týka úplne všetkých.

Existujú extrémnejšie prípady. Napríklad 1,7 milióna Američanov každý deň trávi v aute viac než 90 minút pri ceste do práce, 2,2 milióna ľudí zase dochádza za prácou na vzdialenosť väčšiu ako 80 km.

Automobilky sa snažia presadiť autonómne vozidlá predovšetkým v záujme zníženia nehodovosti. Len v Spojených štátoch sa ročne zabije pri dopravných nehodách 33 000 ľudí. Najtragickejší bol rok 1972, kedy na amerických cestách zomrelo 54 589 ľudí.

Zatiaľ čo autonómne vozidlá už fungujú, je teraz najzložitejšie vymyslieť legislatívu, kto bude zodpovedať za prípadnú nehodu. Auto? Vodič, ktorý vlastne neriadil? Automobilka? Toyota vraj pracuje na systéme, ktorý by vyžadoval aspon čiastočné zapojenie vodiča do činnosti riadenia vozidla.

Porovnávací test Kia Niro vs. Toyota C-HR: Keď je žiak lepší ako učiteľ

Porovnávací test Kia Niro vs. Toyota C-HR: Keď je žiak lepší ako učiteľ

27. 4. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky VW Passat B7: je dobrý, ale pozor na jeho históriu

Test jazdenky VW Passat B7

Ak budete autu dávať pravidelný servis a aspoň základnú starostlivosť, svoju hodnotu si udrží. Vzhľadom k obľúbenosti Passatov ale zvážte nejakú formu poistenia proti vandalizmu a odcudzenia.

25. 4. 2017 | Dalibor Žák
VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY