vytisknout velikost písma Dostanú autonómne vozidlá viac ľudí na cesty? Toyota si myslí, že áno

Dostanú autonómne vozidlá viac ľudí na cesty? Toyota si myslí, že áno

Dnešná spoločnosť sa snaží všetkými možnými prostriedkami obmedzovať individuálnu dopravu, rozumej jazdu autom. Či už sa jedná o akýkoľvek úmysel (niekde vybrať viac daní, inde zasa znížiť spotrebu paliva a emisie), ten tlak musíme cítiť všetci. Lenže Toyota, respektíve niektorí jej predstavitelia, sa domnievajú, že plne autonómne autá naopak hustotu premávky a celkovú spotrebu paliva ešte zvýšia.

Spravodajský server Bloomberg cituje vedeckého pracovníka automobilky Toyota, ktorý tvrdí, že plne autonómne vozidlá dostanú na cesty ešte viac ľudí a zvýšia závislosť na palive. Ken Laberteaux z Toyoty vyslovil pre Bloomberg pomerne zaujímavé tézy.

"Vždy, keď urobíte jazdu autom jednoduchšie a pohodlnejšie, vzrastie v ľuďoch potreba jazdiť viac a na dlhšie vzdialenosti." Dokladá to príkladmi z americkej histórie a určite nemusíme zostať len pri autách. Podobnú revolúciu zaznamenalo aj letectvo s príchodom prúdových motorov.

Laberteaux tiež povedal, že ho prekvapuje správanie ľudí, ktorí ušetrený čas pri rýchlejšej a pohodlnejšej preprave neinvestujú napríklad do času s rodinou, ale práve do cestovania na dlhšie vzdialenosti. Štatistika v Spojených štátoch ukazuje, že priemerný Američan dochádza do práce necelú pol hodinu, ale to sa týka úplne všetkých.

Existujú extrémnejšie prípady. Napríklad 1,7 milióna Američanov každý deň trávi v aute viac než 90 minút pri ceste do práce, 2,2 milióna ľudí zase dochádza za prácou na vzdialenosť väčšiu ako 80 km.

Automobilky sa snažia presadiť autonómne vozidlá predovšetkým v záujme zníženia nehodovosti. Len v Spojených štátoch sa ročne zabije pri dopravných nehodách 33 000 ľudí. Najtragickejší bol rok 1972, kedy na amerických cestách zomrelo 54 589 ľudí.

Zatiaľ čo autonómne vozidlá už fungujú, je teraz najzložitejšie vymyslieť legislatívu, kto bude zodpovedať za prípadnú nehodu. Auto? Vodič, ktorý vlastne neriadil? Automobilka? Toyota vraj pracuje na systéme, ktorý by vyžadoval aspon čiastočné zapojenie vodiča do činnosti riadenia vozidla.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY