vytisknout velikost písma Dostanú autonómne vozidlá viac ľudí na cesty? Toyota si myslí, že áno

Dostanú autonómne vozidlá viac ľudí na cesty? Toyota si myslí, že áno

Dnešná spoločnosť sa snaží všetkými možnými prostriedkami obmedzovať individuálnu dopravu, rozumej jazdu autom. Či už sa jedná o akýkoľvek úmysel (niekde vybrať viac daní, inde zasa znížiť spotrebu paliva a emisie), ten tlak musíme cítiť všetci. Lenže Toyota, respektíve niektorí jej predstavitelia, sa domnievajú, že plne autonómne autá naopak hustotu premávky a celkovú spotrebu paliva ešte zvýšia.

Spravodajský server Bloomberg cituje vedeckého pracovníka automobilky Toyota, ktorý tvrdí, že plne autonómne vozidlá dostanú na cesty ešte viac ľudí a zvýšia závislosť na palive. Ken Laberteaux z Toyoty vyslovil pre Bloomberg pomerne zaujímavé tézy.

"Vždy, keď urobíte jazdu autom jednoduchšie a pohodlnejšie, vzrastie v ľuďoch potreba jazdiť viac a na dlhšie vzdialenosti." Dokladá to príkladmi z americkej histórie a určite nemusíme zostať len pri autách. Podobnú revolúciu zaznamenalo aj letectvo s príchodom prúdových motorov.

Laberteaux tiež povedal, že ho prekvapuje správanie ľudí, ktorí ušetrený čas pri rýchlejšej a pohodlnejšej preprave neinvestujú napríklad do času s rodinou, ale práve do cestovania na dlhšie vzdialenosti. Štatistika v Spojených štátoch ukazuje, že priemerný Američan dochádza do práce necelú pol hodinu, ale to sa týka úplne všetkých.

Existujú extrémnejšie prípady. Napríklad 1,7 milióna Američanov každý deň trávi v aute viac než 90 minút pri ceste do práce, 2,2 milióna ľudí zase dochádza za prácou na vzdialenosť väčšiu ako 80 km.

Automobilky sa snažia presadiť autonómne vozidlá predovšetkým v záujme zníženia nehodovosti. Len v Spojených štátoch sa ročne zabije pri dopravných nehodách 33 000 ľudí. Najtragickejší bol rok 1972, kedy na amerických cestách zomrelo 54 589 ľudí.

Zatiaľ čo autonómne vozidlá už fungujú, je teraz najzložitejšie vymyslieť legislatívu, kto bude zodpovedať za prípadnú nehodu. Auto? Vodič, ktorý vlastne neriadil? Automobilka? Toyota vraj pracuje na systéme, ktorý by vyžadoval aspon čiastočné zapojenie vodiča do činnosti riadenia vozidla.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY