vytisknout velikost písma Dostanú autonómne vozidlá viac ľudí na cesty? Toyota si myslí, že áno

Dostanú autonómne vozidlá viac ľudí na cesty? Toyota si myslí, že áno

Dnešná spoločnosť sa snaží všetkými možnými prostriedkami obmedzovať individuálnu dopravu, rozumej jazdu autom. Či už sa jedná o akýkoľvek úmysel (niekde vybrať viac daní, inde zasa znížiť spotrebu paliva a emisie), ten tlak musíme cítiť všetci. Lenže Toyota, respektíve niektorí jej predstavitelia, sa domnievajú, že plne autonómne autá naopak hustotu premávky a celkovú spotrebu paliva ešte zvýšia.

Spravodajský server Bloomberg cituje vedeckého pracovníka automobilky Toyota, ktorý tvrdí, že plne autonómne vozidlá dostanú na cesty ešte viac ľudí a zvýšia závislosť na palive. Ken Laberteaux z Toyoty vyslovil pre Bloomberg pomerne zaujímavé tézy.

"Vždy, keď urobíte jazdu autom jednoduchšie a pohodlnejšie, vzrastie v ľuďoch potreba jazdiť viac a na dlhšie vzdialenosti." Dokladá to príkladmi z americkej histórie a určite nemusíme zostať len pri autách. Podobnú revolúciu zaznamenalo aj letectvo s príchodom prúdových motorov.

Laberteaux tiež povedal, že ho prekvapuje správanie ľudí, ktorí ušetrený čas pri rýchlejšej a pohodlnejšej preprave neinvestujú napríklad do času s rodinou, ale práve do cestovania na dlhšie vzdialenosti. Štatistika v Spojených štátoch ukazuje, že priemerný Američan dochádza do práce necelú pol hodinu, ale to sa týka úplne všetkých.

Existujú extrémnejšie prípady. Napríklad 1,7 milióna Američanov každý deň trávi v aute viac než 90 minút pri ceste do práce, 2,2 milióna ľudí zase dochádza za prácou na vzdialenosť väčšiu ako 80 km.

Automobilky sa snažia presadiť autonómne vozidlá predovšetkým v záujme zníženia nehodovosti. Len v Spojených štátoch sa ročne zabije pri dopravných nehodách 33 000 ľudí. Najtragickejší bol rok 1972, kedy na amerických cestách zomrelo 54 589 ľudí.

Zatiaľ čo autonómne vozidlá už fungujú, je teraz najzložitejšie vymyslieť legislatívu, kto bude zodpovedať za prípadnú nehodu. Auto? Vodič, ktorý vlastne neriadil? Automobilka? Toyota vraj pracuje na systéme, ktorý by vyžadoval aspon čiastočné zapojenie vodiča do činnosti riadenia vozidla.

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

dnes | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Octavia II je úplne iná liga

Jazdenka Škoda Octavia II

Škoda Octavia je kvalitná a pevná. Ako sme ale napísali v úvode, jej najväčším problémom býva nejasný pôvod mnohých ojazdených áut, obľúbenosť medzi zlodejmi a podvodníkmi a predovšetkým nerealistické očakávania od potenciálnych kupcov.

23. 12. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY