vytisknout velikost písma Dodge Viper sa pomaly lúči. Automobilka už neprijíma objednávky

Dodge Viper končí kvôli bezpečnostným normám.
Dodge Viper sa pomaly lúči. Automobilka už neprijíma objednávky

Legendárny americký športiak Dodge Viper sa budúci rok prestane vyrábať a predávať. Dôvodom sú nové americké bezpečnostné predpisy, ktoré vyžadujú povinné bočné a hlavové airbagy vo všetkých nových áutách. Lenže s niečím takým sa pri návrhu Viperu nepočítalo, airbagy sa dovnútra už proste nevojdú. A tak Dodge Viper skončí.

Automobilka prestala teraz prijímať objednávky na Viper a postupne sa pripravuje na jeho koniec. Už pred časom bolo oznámené, že sa chystá špeciálna edícia na rozlúčku, ale Dodge ešte presne nevie, koľko áut bude mať vlastne k dispozícii. Odhaduje sa necelých dvesto kusov, ktoré zatiaľ nemajú svojho majiteľa.

Koncern FCA Fiat-Chrysler, pod ktorý Dodge spadá, síce o nástupcovi uvažuje, ale ešte sa nevie iste, kedy má doraziť a čo bude mať pod kapotou. K dispozícii je platforma Alfy Romeo a prinajmenšom teoreticky je možné použitie základu od Ferrari vrátane motorov.

Dodge Viper sa začal predávať v roku 1992 s atmosférickým desaťvalcom. Pôvodne dával z objemu 8,0 l výkon 298 kW (405 k) a krútiaci moment 630 Nm. Dnes má Dodge Viper desaťvalec 8,4 l, výkon 480 kW (653 k) a krútiaci moment 813 Nm. Celkovo sa od roku 1992 vyrobilo približne 31 500 Viperov, k tomu vzniklo niekoľko konceptov, zákazkových áut a závodných špeciálov.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY