vytisknout velikost písma Dodge Challenger: pred 40 rokmi bola ukončená výroba kultovej generácie

Iba v rokoch 1970 až 1974 koncern Chrysler vyrábal svoj ​​veľký a silný model Dodge Challenger. Na svojho adekvátneho nástupcu potom Challenger čakal až do roku 2008...
Dodge Challenger: pred 40 rokmi bola ukončená výroba kultovej generácie
Zoznam kapitol
  1. (Nepriamo) proti Mustangu, Anabáza menom Barracuda, Challenger v roku 1970
  2. Magnum!, Tiché vypratanie poľa

(Nepriamo) proti Mustangu

Vôbec prvým nositeľom mena Challenger sa stala obmedzená séria Dodge Silver Challenger, ktorá bola na jar roku 1959 predstavená ako zvláštny typ štvrtej generácie radu Dodge Coronet. Tieto vozidlá boli dodávané výhradne s karosériou kupé na podvozku s rázvorom náprav 3 100 mm a so strieborným lakovaním. Základom bol radový šesťvalec Gateway 3,8 l, na želanie potom vidlicový osemvalec red Ram 5,3 l, štandardom bola trojstupňová, manuálne radená prevodovka, za "automat" sa priplácalo.

1959 Dodge Silver Callenger.jpg1959 Silver Challenger 1.jpg
Dodge Silver Challenger z roku 1959 bol derivátom radu Coronet

To však bol len prológ pre vznik slávneho modelu, ktorý sa zapísal do dejín amerických muscle cars až neskôr. Prvá generácia samostatného modelu Dodge Challenger bola predstavená s jeseňou roka 1969. Zdieľala rad komponentov s príbuzným a o niečo menším typom Plymouth Barracuda (platforma B) a vyrábala sa do roku 1974. Koncern Chrysler chcel Challengerom využiť rozmachu kategórie "ponny cars", teda ľahkých a výkonných vozidiel, ktorých tradíciu založil o šesť rokov skôr Ford Mustang.

Koncern General Motors na Mustang zareagoval celkom rýchlo premiérou modelov Chevrolet Camaro a Pontiac Firebird, páni z Chrysleru ale trochu zaspali. Alebo nie...? Challenger bol technicky spriaznený s Barracudou tretej generácie, pričom jej prvá generácia bola zrejme skutočným zakladateľom triedy "ponny cars". Predstavená bola totiž už 1. apríla roku 1964, teda o niekoľko týždňov pred prvým modelom Ford Mustang 1964...

Anabáza menom Barracuda

Iste, Lee Iacocca bol génius, čo potvrdil aj mnohokrát pri premiére Mustangu, avšak koncern Ford vtedy nebol jediným, kto správne odhadol demografickú situáciu a mieril ku kompaktným, cenovo dostupným športovým autám. Prvá Barracuda ponúkala aj napriek relatívne atraktívnej dvojdverovej karosérii s efektným panoramatickým oknom v zadnej časti konvenčnú, jednoduchú a vo svojej dobe už tisíckrát zaplatenú techniku ​​modelu Plymouth Valiant, bola teda postavená podľa podobného receptu ako Mustang, ktorý stál na porovnateľnom základe v podobe radu Ford Falcon.

Barracuda 1964 3.jpgBarracuda 1964 2.jpgBarracuda 1964.jpg
Model Plymouth Barracuda v roku 1964 predbehol Mustang, ten ho ale v predajoch zadupal do zeme

Hoci bola prvá Barracuda k dispozícii s šiestimi aj osemvalcovými motormi s objemami 2,8 až 4,5 l, impozantný nástup Fordu Mustang ju odstavil na samý okraj záujmu zákazníkov. O dôvodoch tohto legendárneho úspechu sa s odstupom času môžeme len dohadovať (veď ruku na srdce, pôvodný Mustang v žiadnom ohľade vyslovene prevratný nebol), ale išlo zrejme o kombináciu enormne širokej škály prvkov voliteľnej výbavy v kombinácii s brilantne vykonanou reklamnou kampaňou.

1970 Dodge Challenger Hardtop.JPG1970 Dodge Challenger Hardtop 2.jpg1970 challenger-70_01.jpg
Dodge Challenger 1970 s karosériou hardtop

Ale späť k Challengerovi. O čo neskôr prišiel, o to viac variantov ponúkal. Dodával sa v karosárskych verziách kupé a kabriolet a so širokou škálou šiestich a osemvalcových pohonných jednotiek, do ktorých Chrysler vtesnal prakticky všetky motory, ktoré vtedy vo svojich továrňach vyrábal. Manuálne prevodovky mali tri, alebo štyri rýchlostné stupne, k dispozícii bol ale aj trojstupňový "automat" Torque Flite.

Challenger v roku 1970

Challenger bol vo všetkých ohľadoch o niečo väčší ako Mustang, zároveň mal lepšiu výbavu a bol tiež trošku drahší, čím nakoniec na trhu zamieril skôr proti derivátu Mustangu v podobe modelu Mercury Cougar. Dizajn jeho karosérie je dielom Carla Camerona, ktorý pracoval aj na modeli Dodge Charger v roku 1966. Pre Challenger využil svojich starších náčrtov určených pôvodne pre plánovaný stroj s turbínovým motorom.

1970 dodge-challenger-rt-conv_70.jpg1970 challenger-70_02.jpg
Otvorená verzia karoséria bola vyhradená prevedeniu R/T

Verejnosť nešetrila nadšením, počas prvého roka sa predalo plných 76 935 Challengerov. Čoskoro sa však začala hlásiť ropná kríza, ktorá spolu s odklonom dopytu od vozov "ponny cars" viedla k citeľným prepadom predajov, ktoré z roka na rok padali. Posledný Challenger zišiel z výrobnej linky v roku 1974 a niesol poradové číslo 165 500. Dodge Challenger sa vyrábal v továrňach Chrysleru v Hamtramck (Michigan) a Los Angeles (Kalifornia).

Dlhý bol 4 859, široký 1 933 a vysoký 1 293 mm a stál na podvozku s rázvorom náprav 2 794 mm. Challenger sa už v prvom roku svojej produkcie dodával v štyroch verziách s karosériou kupé: Challenger Six, Challenger V8, T/A Challenger (len v roku 1970) a Challenger R/T, ktorý bol v rokoch 1970 a 1971 dodávaný aj ako kabriolet. Najlacnejšie modely disponovali radovými šesťvalcami s objemom 3,2 a 3,7 l.

1971 Dodge Challenger 318.JPG1971 Dodge Challenger Convertible.JPG1971 Dodge Challenger Convertible-2.JPG
Pohľad do útrob Challengeru s motorom 318 z roku 1971

Challenger V8 bol osadený osemvalcom s objemom 5,6, alebo 6,3 l a dvojitým karburátorom, vo všetkých prípadoch doplneným trojstupňovou manuálnou prevodovkou. Iba variant 6,3 l V8 s výkonom 290 koní bol kombinovaná výhradne s "automatom" Torque Flite. Verzia Challneger R / T (Road/Track) bola určená zákazníkom prahnúcim po rýchlosti. Vo svojom štandardnom prevedení sa dodávala s osemvalcom Magnum 6,3 l s výkonom 335 koní (300 koní pre rok 1971 vďaka zníženiu kompresie).

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY