vytisknout velikost písma Dodge (1914): od dielov pre Ford po Zmiju

Značka Dodge tento rok oslavuje 100. výročie výroby prvého automobilu. Dnes ide o jednu z najlepšie prosperujúcich tradičných značiek amerického automobilového priemyslu...
Dodge (1914): od dielov pre Ford po Zmiju
Zoznam kapitol
  1. Dobrodružné začiatky, Na vlastnú päsť, Tragický osud…
  2. Pod krídlami Chrysleru, Rok 1953, Smutné sedemdesiate…
  3. Fotogaléria

Dobrodružné začiatky

Automobilka Dodge nikdy nebola žiadnym prištipkárom. Za jej zrodom stáli najvýznamnejšie postavy rozmachu detroitského priemyslu a je omnoho staršia ako koncerny Chrysler, General Motors aj Ford Motor Corporation. Kým v povedomí radu priaznivcov áut sú Dodge len apendixom Chrysleru, firma Dodge fungovala už v čase, keď Henry Ford zakladal svoj ​​prvý podnik Detroit Automobile Company, Walter Chrysler cestoval po Západe a opravoval lokomotívy a Bill Durant (zakladateľ General Motors) vyrábal vo Flinte konské záprahy...

Bratia Horace Elgin a John Francis založili v roku 1900 spoločnosť Dodge Brothers Company nesúce ich rodové meno. Už v osemdesiatych rokoch však opustili svoj rodný Niles v štáte Michigan so snom stať sa konštruktérmi. Skúsenosti zbierali v dielňach v Detroite a kanadskom Windsore, kde sa v roku 1899 stali spoluzakladateľmi továrne na bicykle Dodge Bicycle Company, ktorej prvým produktom bol bicykel ich vlastnej konštrukcie.

1914 Dodge 30.jpg1914 Dodge 30 1.jpg1914 Dodge 30 2.jpg
Dodge Model 30, prvý samostatný model automobilky Dodge z roku 1914

Úspechy tejto firmy poskytli bratom Dodgeovcom dostatok kapitálu k návratu do Michiganu. V Detroite vybavili jednu z najmodernejších dielní svojej doby a ich prvým zákazníkom bola firma Olds Motor Vehicle Company, vo februári 1903 nasledovaná novozaloženou Ford Motor Company. Vyrábali pre nich najmä podvozky a presne opracovávané súčasti motorov.

Na vlastnú päsť

Obchod bežal skvele a spoločnosť Dodge sa vzápätí stala dvorným dodávateľom automobilky Henryho Forda, ktorý z Johna Francisa vzápätí urobil viceprezidenta svojej firmy. No pod vplyvom rozmachu automobilizmu sa v roku 1912 bratia dohodli, že prišiel správny čas vykročiť vlastným smerom a stavať vlastné autá. Presne 14. septembra tohto roku tak uplynie 100 rokov od chvíle, kedy v priestoroch svojej novej továrne v detroitskom Hamtramcku predstavili prvý automobil vlastnej konštrukcie.

1923 Dodge 116 1.jpg1923 Dodge 116 2.jpg1923 Dodge 116 3.jpg
Rada 116 vznikla až po smrti oboch bratov a bola modifikáciou Modelu 30

Išlo o konvenčne postavený Model 30 so štvorvalcom 3,5 l, výkonom 25 koní (18 kW) a trojstupňovou prevodovkou. Nad svojimi konkurentmi vynikal koženým čalúnením, dvanásťvoltovou elektroinštaláciou a dynamoštartérom North-East. Navyše zrejme vôbec prvýkrát v dejinách automobil disponoval celokovovou karosériou bez akejkoľvek nosnej výdrevy.

Úspech bol obrovský a bratov Dodgeovci zaň vďačili predovšetkým vynikajúcej povesti, ktorú si svojou znamenitou prácou v automobilovom priemysle v priebehu štrnástich rokov vydobyli: v prvých mesiacoch zaznamenali žiadosti 22 000 predajcov po celých USA, ktorí stáli o to Model 30 predávať. V roku 1916 sa v predajoch v USA umiestnili na suverénnom druhom mieste za Fordom a potom, čo Henry Ford rozhodol o zastavení vyplácania dividend v rámci svojho megaprojektu výstavby komplexu River Rouge, nechali sa bratia Dodgeovci z jeho firmy vyplatiť.

Tragický osud…

Čoskoro sa ale šťastie od firmy Dodge Brothers odvrátilo. V januári roku 1920 zomrel John Francis na zápal pľúc, pričom Horace Elgin ho nasledoval v novembri toho istého roku. Oficiálna diagnóza znela cirhóza pečene, neoficiálne sa hovorilo o tom, že sa po smrti svojho brata jednoducho odpil. Vedenie spoločnosti prešlo do rúk vdov oboch zakladateľov, ktoré do čela firmy delegovali dlhoročného oddaného zamestnanca Fredericka Haynesa.

Pôvodný (a stále úspešný) Model 30 bol pod jeho vedením prekonštruovaný do podoby radu Dodge Model 116, no doba pokročila a trhový podiel značky Dodge v priebehu 20. rokov postupne klesal. V roku 1925 bola už na piatom mieste a vtedy obidve vdovy celú spoločnosť predali investičnej spoločnosti Dillon, Read and Company. Obmedzovanie trhového podielu klesalo aj naďalej, no aj napriek tomu v roku 1929, teda roku predchádzajúcemu veľkej hospodárskej kríze, vzniklo 125 000 automobilov značky Dodge.

1939 Dodge Luxury Liner.jpg1946 Dodge Sedan.jpg
Dodge Luxury Liner z roku 1939 a sedan Dodge ročníku 1946

V roku 1926 firma Dodge Brothers ovládala automobilku Graham Brothers Inc, pričom bratia Ray, Joseph a Robert Grahamové vstúpili do predstavenstva Dodge. O rok neskôr trhový podiel Dodge Bros. klesol až na siedme miesto a veľa toho nezmenila ani orientácia na šesťvalce. V roku 1928 spoločnosť konečne prevzal koncern Chrysler Corporation.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY