vytisknout velikost písma Do roku 2050 budú všetky autá bez vodičov, tvrdí štúdia

Sú autonómne vozidlá prínosom? Pre bezpečnosť možno, pre vodičov, ktorí si jazdu užívajú, nie. Napriek tomu sa im v budúcnosti určite nevyhneme.
Do roku 2050 budú všetky autá bez vodičov, tvrdí štúdia

Autá bez vodičov boli snom spisovateľov vedeckofantastickej literatúry, ale ich vízie sa pomaly začínajú napĺňať. Väčšina veľkých hráčov na svetovom poli ich chce uviesť do sériovej výroby v roku 2020. Analytici z IHS Automotive však vidia ešte ďalej. Podľa ich štúdie bude jazdiť celosvetovo na cestách o päť rokov neskôr 230 tisíc takých vozidiel.

Jedenásť rokov môže teraz vyzerať ako dlhý čas, ale tá doba nie je od súčasnosti zas až tak vzdialená.

Pracujú na tom skoro všetci

Vozidlá, kde si vodič môže pri jazde napríklad čítať, vyvíja Renault, jeho aliančný partner Nissan, Toyota, ale aj ostatní: napríklad Ford, GM a Volkswagen. "Bezpilotné" Audi TT vyšlo v novembri 2010 na vrchol slávnej hory Pikes Peak v Colorade. Vyspelá elektronika zatiaľ funguje obmedzene do určitej rýchlosti, ale funguje.

Taký Mercedes-Benz na to ide opačne, všetky bezpečnostné a asistenčné systémy dostáva najskôr luxusné S-Klasse, kde uľahčujú jazdu hlavne na diaľniciach. Volantu sa potom nemusíte skoro ani dotknúť... V letectve síce autopiloty fungujú mnoho rokov, ale dohliadať na ich prácu musí posádka.

Vyzerá to, že sa sa niečoho podobného dočkáme aj na cestách. Už dnes máme samočinných parkovacích asistentov, čidlá strážiace mŕtvy uhol, vibrujú nám volanty, keď prejdeme pruh bez smerovky, autá čítajú dopravné značky, zvládnu pribrzdiť alebo dokonca sami zastaviť pri hroziacej kolízii. Používame vyspelé navigácie, automobilky sa v tomto ohľade spájajú s internetovými gigantmi. A vývoj pôjde ešte ďalej.

V polovici storočia už budú šoférovať len počítače

Podľa IHS Automotive budeme v roku 2035 používať už 11,8 milióna "vozidiel bez vodiča" a v polovici storočia má byť týmto systémom vybavené úplne každé. Znie to ako apokalyptická vízia?

Iste, bude nutné investovať prostriedky do potrebnej infraštruktúry. Tlak na používanie "ekologických" palív z obnoviteľných zdrojov ešte zosilnie, takže vozov so zážihovými a vznetovými motormi stretneme na cestách v roku 2050 stále menej a menej, ak ich zákonodarcovia dovtedy nezakážu úplne.

Ďalším problémom je spoľahlivosť softvéru. Programátori sú predsa tiež len ľudia. A nezabúdajme ani na prípadné kybernetické útoky.

Človek je tvor chybujúci

Spomeňme však aj výhody takýchto riešení. Emisný diktát mocných nechajme tentokrát radšej bokom. Hlavným faktorom je zvýšenie bezpečnosti na cestách. Cieľom každej automobilky je, aby v prevádzke prestali umierať ľudia, či už vnútri áut, alebo ostatní účastníci. Americkí analytici spočítali, že 90 % smrteľných zranení spôsobuje... áno, ľudská chyba.

Automobil s vyspelými systémami na palube predsa dokáže eliminovať chyby aj chodcov a cyklistov, ktorí sú oveľa zraniteľnejšie. Ubudne tiež dopravných kolapsov vo veľkých mestách.

Kapitola sama pre seba sú náklady na poistenie áut, ktoré by mali určite klesnúť. Zatiaľ však budú takéto autá veľmi cenovo náročné na obstaranie. Ceny sa odhadujú asi o 5 až 7 tisíc eur viac ako v prípade konvenčných vozidiel so spaľovacími motormi. Do spomínaného roku 2035 sa však prirážka za "autopilota" zníži na zhruba 2 tisíc eur, samozrejme podľa dnešných kurzov voči americkému doláru.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

včera | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY