vytisknout velikost písma Do roku 2050 budú všetky autá bez vodičov, tvrdí štúdia

Sú autonómne vozidlá prínosom? Pre bezpečnosť možno, pre vodičov, ktorí si jazdu užívajú, nie. Napriek tomu sa im v budúcnosti určite nevyhneme.
Do roku 2050 budú všetky autá bez vodičov, tvrdí štúdia

Autá bez vodičov boli snom spisovateľov vedeckofantastickej literatúry, ale ich vízie sa pomaly začínajú napĺňať. Väčšina veľkých hráčov na svetovom poli ich chce uviesť do sériovej výroby v roku 2020. Analytici z IHS Automotive však vidia ešte ďalej. Podľa ich štúdie bude jazdiť celosvetovo na cestách o päť rokov neskôr 230 tisíc takých vozidiel.

Jedenásť rokov môže teraz vyzerať ako dlhý čas, ale tá doba nie je od súčasnosti zas až tak vzdialená.

Pracujú na tom skoro všetci

Vozidlá, kde si vodič môže pri jazde napríklad čítať, vyvíja Renault, jeho aliančný partner Nissan, Toyota, ale aj ostatní: napríklad Ford, GM a Volkswagen. "Bezpilotné" Audi TT vyšlo v novembri 2010 na vrchol slávnej hory Pikes Peak v Colorade. Vyspelá elektronika zatiaľ funguje obmedzene do určitej rýchlosti, ale funguje.

Taký Mercedes-Benz na to ide opačne, všetky bezpečnostné a asistenčné systémy dostáva najskôr luxusné S-Klasse, kde uľahčujú jazdu hlavne na diaľniciach. Volantu sa potom nemusíte skoro ani dotknúť... V letectve síce autopiloty fungujú mnoho rokov, ale dohliadať na ich prácu musí posádka.

Vyzerá to, že sa sa niečoho podobného dočkáme aj na cestách. Už dnes máme samočinných parkovacích asistentov, čidlá strážiace mŕtvy uhol, vibrujú nám volanty, keď prejdeme pruh bez smerovky, autá čítajú dopravné značky, zvládnu pribrzdiť alebo dokonca sami zastaviť pri hroziacej kolízii. Používame vyspelé navigácie, automobilky sa v tomto ohľade spájajú s internetovými gigantmi. A vývoj pôjde ešte ďalej.

V polovici storočia už budú šoférovať len počítače

Podľa IHS Automotive budeme v roku 2035 používať už 11,8 milióna "vozidiel bez vodiča" a v polovici storočia má byť týmto systémom vybavené úplne každé. Znie to ako apokalyptická vízia?

Iste, bude nutné investovať prostriedky do potrebnej infraštruktúry. Tlak na používanie "ekologických" palív z obnoviteľných zdrojov ešte zosilnie, takže vozov so zážihovými a vznetovými motormi stretneme na cestách v roku 2050 stále menej a menej, ak ich zákonodarcovia dovtedy nezakážu úplne.

Ďalším problémom je spoľahlivosť softvéru. Programátori sú predsa tiež len ľudia. A nezabúdajme ani na prípadné kybernetické útoky.

Človek je tvor chybujúci

Spomeňme však aj výhody takýchto riešení. Emisný diktát mocných nechajme tentokrát radšej bokom. Hlavným faktorom je zvýšenie bezpečnosti na cestách. Cieľom každej automobilky je, aby v prevádzke prestali umierať ľudia, či už vnútri áut, alebo ostatní účastníci. Americkí analytici spočítali, že 90 % smrteľných zranení spôsobuje... áno, ľudská chyba.

Automobil s vyspelými systémami na palube predsa dokáže eliminovať chyby aj chodcov a cyklistov, ktorí sú oveľa zraniteľnejšie. Ubudne tiež dopravných kolapsov vo veľkých mestách.

Kapitola sama pre seba sú náklady na poistenie áut, ktoré by mali určite klesnúť. Zatiaľ však budú takéto autá veľmi cenovo náročné na obstaranie. Ceny sa odhadujú asi o 5 až 7 tisíc eur viac ako v prípade konvenčných vozidiel so spaľovacími motormi. Do spomínaného roku 2035 sa však prirážka za "autopilota" zníži na zhruba 2 tisíc eur, samozrejme podľa dnešných kurzov voči americkému doláru.

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY