vytisknout velikost písma Do roku 2050 budú všetky autá bez vodičov, tvrdí štúdia

Sú autonómne vozidlá prínosom? Pre bezpečnosť možno, pre vodičov, ktorí si jazdu užívajú, nie. Napriek tomu sa im v budúcnosti určite nevyhneme.
Do roku 2050 budú všetky autá bez vodičov, tvrdí štúdia

Autá bez vodičov boli snom spisovateľov vedeckofantastickej literatúry, ale ich vízie sa pomaly začínajú napĺňať. Väčšina veľkých hráčov na svetovom poli ich chce uviesť do sériovej výroby v roku 2020. Analytici z IHS Automotive však vidia ešte ďalej. Podľa ich štúdie bude jazdiť celosvetovo na cestách o päť rokov neskôr 230 tisíc takých vozidiel.

Jedenásť rokov môže teraz vyzerať ako dlhý čas, ale tá doba nie je od súčasnosti zas až tak vzdialená.

Pracujú na tom skoro všetci

Vozidlá, kde si vodič môže pri jazde napríklad čítať, vyvíja Renault, jeho aliančný partner Nissan, Toyota, ale aj ostatní: napríklad Ford, GM a Volkswagen. "Bezpilotné" Audi TT vyšlo v novembri 2010 na vrchol slávnej hory Pikes Peak v Colorade. Vyspelá elektronika zatiaľ funguje obmedzene do určitej rýchlosti, ale funguje.

Taký Mercedes-Benz na to ide opačne, všetky bezpečnostné a asistenčné systémy dostáva najskôr luxusné S-Klasse, kde uľahčujú jazdu hlavne na diaľniciach. Volantu sa potom nemusíte skoro ani dotknúť... V letectve síce autopiloty fungujú mnoho rokov, ale dohliadať na ich prácu musí posádka.

Vyzerá to, že sa sa niečoho podobného dočkáme aj na cestách. Už dnes máme samočinných parkovacích asistentov, čidlá strážiace mŕtvy uhol, vibrujú nám volanty, keď prejdeme pruh bez smerovky, autá čítajú dopravné značky, zvládnu pribrzdiť alebo dokonca sami zastaviť pri hroziacej kolízii. Používame vyspelé navigácie, automobilky sa v tomto ohľade spájajú s internetovými gigantmi. A vývoj pôjde ešte ďalej.

V polovici storočia už budú šoférovať len počítače

Podľa IHS Automotive budeme v roku 2035 používať už 11,8 milióna "vozidiel bez vodiča" a v polovici storočia má byť týmto systémom vybavené úplne každé. Znie to ako apokalyptická vízia?

Iste, bude nutné investovať prostriedky do potrebnej infraštruktúry. Tlak na používanie "ekologických" palív z obnoviteľných zdrojov ešte zosilnie, takže vozov so zážihovými a vznetovými motormi stretneme na cestách v roku 2050 stále menej a menej, ak ich zákonodarcovia dovtedy nezakážu úplne.

Ďalším problémom je spoľahlivosť softvéru. Programátori sú predsa tiež len ľudia. A nezabúdajme ani na prípadné kybernetické útoky.

Človek je tvor chybujúci

Spomeňme však aj výhody takýchto riešení. Emisný diktát mocných nechajme tentokrát radšej bokom. Hlavným faktorom je zvýšenie bezpečnosti na cestách. Cieľom každej automobilky je, aby v prevádzke prestali umierať ľudia, či už vnútri áut, alebo ostatní účastníci. Americkí analytici spočítali, že 90 % smrteľných zranení spôsobuje... áno, ľudská chyba.

Automobil s vyspelými systémami na palube predsa dokáže eliminovať chyby aj chodcov a cyklistov, ktorí sú oveľa zraniteľnejšie. Ubudne tiež dopravných kolapsov vo veľkých mestách.

Kapitola sama pre seba sú náklady na poistenie áut, ktoré by mali určite klesnúť. Zatiaľ však budú takéto autá veľmi cenovo náročné na obstaranie. Ceny sa odhadujú asi o 5 až 7 tisíc eur viac ako v prípade konvenčných vozidiel so spaľovacími motormi. Do spomínaného roku 2035 sa však prirážka za "autopilota" zníži na zhruba 2 tisíc eur, samozrejme podľa dnešných kurzov voči americkému doláru.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY