vytisknout velikost písma Do roku 2050 budú všetky autá bez vodičov, tvrdí štúdia

Sú autonómne vozidlá prínosom? Pre bezpečnosť možno, pre vodičov, ktorí si jazdu užívajú, nie. Napriek tomu sa im v budúcnosti určite nevyhneme.
Do roku 2050 budú všetky autá bez vodičov, tvrdí štúdia

Autá bez vodičov boli snom spisovateľov vedeckofantastickej literatúry, ale ich vízie sa pomaly začínajú napĺňať. Väčšina veľkých hráčov na svetovom poli ich chce uviesť do sériovej výroby v roku 2020. Analytici z IHS Automotive však vidia ešte ďalej. Podľa ich štúdie bude jazdiť celosvetovo na cestách o päť rokov neskôr 230 tisíc takých vozidiel.

Jedenásť rokov môže teraz vyzerať ako dlhý čas, ale tá doba nie je od súčasnosti zas až tak vzdialená.

Pracujú na tom skoro všetci

Vozidlá, kde si vodič môže pri jazde napríklad čítať, vyvíja Renault, jeho aliančný partner Nissan, Toyota, ale aj ostatní: napríklad Ford, GM a Volkswagen. "Bezpilotné" Audi TT vyšlo v novembri 2010 na vrchol slávnej hory Pikes Peak v Colorade. Vyspelá elektronika zatiaľ funguje obmedzene do určitej rýchlosti, ale funguje.

Taký Mercedes-Benz na to ide opačne, všetky bezpečnostné a asistenčné systémy dostáva najskôr luxusné S-Klasse, kde uľahčujú jazdu hlavne na diaľniciach. Volantu sa potom nemusíte skoro ani dotknúť... V letectve síce autopiloty fungujú mnoho rokov, ale dohliadať na ich prácu musí posádka.

Vyzerá to, že sa sa niečoho podobného dočkáme aj na cestách. Už dnes máme samočinných parkovacích asistentov, čidlá strážiace mŕtvy uhol, vibrujú nám volanty, keď prejdeme pruh bez smerovky, autá čítajú dopravné značky, zvládnu pribrzdiť alebo dokonca sami zastaviť pri hroziacej kolízii. Používame vyspelé navigácie, automobilky sa v tomto ohľade spájajú s internetovými gigantmi. A vývoj pôjde ešte ďalej.

V polovici storočia už budú šoférovať len počítače

Podľa IHS Automotive budeme v roku 2035 používať už 11,8 milióna "vozidiel bez vodiča" a v polovici storočia má byť týmto systémom vybavené úplne každé. Znie to ako apokalyptická vízia?

Iste, bude nutné investovať prostriedky do potrebnej infraštruktúry. Tlak na používanie "ekologických" palív z obnoviteľných zdrojov ešte zosilnie, takže vozov so zážihovými a vznetovými motormi stretneme na cestách v roku 2050 stále menej a menej, ak ich zákonodarcovia dovtedy nezakážu úplne.

Ďalším problémom je spoľahlivosť softvéru. Programátori sú predsa tiež len ľudia. A nezabúdajme ani na prípadné kybernetické útoky.

Človek je tvor chybujúci

Spomeňme však aj výhody takýchto riešení. Emisný diktát mocných nechajme tentokrát radšej bokom. Hlavným faktorom je zvýšenie bezpečnosti na cestách. Cieľom každej automobilky je, aby v prevádzke prestali umierať ľudia, či už vnútri áut, alebo ostatní účastníci. Americkí analytici spočítali, že 90 % smrteľných zranení spôsobuje... áno, ľudská chyba.

Automobil s vyspelými systémami na palube predsa dokáže eliminovať chyby aj chodcov a cyklistov, ktorí sú oveľa zraniteľnejšie. Ubudne tiež dopravných kolapsov vo veľkých mestách.

Kapitola sama pre seba sú náklady na poistenie áut, ktoré by mali určite klesnúť. Zatiaľ však budú takéto autá veľmi cenovo náročné na obstaranie. Ceny sa odhadujú asi o 5 až 7 tisíc eur viac ako v prípade konvenčných vozidiel so spaľovacími motormi. Do spomínaného roku 2035 sa však prirážka za "autopilota" zníži na zhruba 2 tisíc eur, samozrejme podľa dnešných kurzov voči americkému doláru.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY