vytisknout velikost písma Dlhodobý test Seatu Leon ST Cupra: Na Autobahne

Minulý týždeň prebehol autosalón vo Frankfurte, kam sme sa vypravili autom. Prečo by sme tiež lietali lietadlom, keď nám v redakcii stojí Leon Cupra, že áno.
Dlhodobý test Seatu Leon ST Cupra: Na Autobahne
Zoznam kapitol
  1. 130 km/h je nuda, 230 km/h je zábava
  2. Spotreba?

Minulý týždeň prebehol autosalón vo Frankfurte, kam vyrazila aj naša redakcia z Prahy. Pretože ide o autosalón, ktorý je v celku blízko a hlavne pretože máme v redakcii dlhodobo testovaný Seat Leon ST Cupra, nebol tentoraz príliš veľký problém vyriešiť otázku, ako sa do Frankfurtu vypravíme. Vyrazíme Leonom. Konečne mu budeme môcť poriadne prevetrať jeho 280 oficiálnych koní. Mimochodom auto už bolo tiež na brzde, takže už vieme, že má koní viac. Ale o tom až nabudúce.

Trasa bola tá najjednoduchšia možná. Z Prahy po D5 smer Rozvadov, ďalej na Norimberg a po diaľnici číslo 3 do Frankfurtu. Ubytovanie sme mali vo Friedrichsdorfe kúsok nad Frankfurtom, takže to dohromady znamenalo zhruba 540 kilometrov a podľa predpokladov plánovača trás niečo málo cez päť hodín jazdy.

_DSC0894.jpg_DSC0895.jpg
Seat Leon Cupra je auto pre diaľnice ako stvorené, pričom je jedno, či vyznávate pokojných 130 km/h, alebo nemeckých 230 km/h. A to je na ňom asi vôbec to najlepšie

130 km/h je nuda

Leon Cupra je výborný v tom, ako vie meniť svoju tvár. To si takto idete v režime Comfort po diaľnici do Rozvadova so zapnutým tempomatom, auto je absolútne tiché a vôbec nedáva najavo svoj potenciál. V tejto chvíli by ste snáď ani nechceli veriť tomu, že o pár stoviek kilometrov ďalej sa v Nemecku zavesíte s tým rovnakým Leonom za Audi S6, ktoré vám neujde, respektíve že vám budú musieť vypratať ľavý pruh autá typu BMW M550d. Už sme to písali, ale ja to musím zopakovať: Na to, čo Leon Cupra vie, ide skutočne o veľmi nenápadný automobil.

V pokojnom režime cestovanie nie je podľa palubného počítača zas taký problém ísť so spotrebou pod osem litrov. Znovu zopakujem, že sa bavíme o aute, ktoré dokáže prehnať podstatne silnejšie a drahšie modely. Už len za túto vlastnosť si Leon Cupra zaslúži vašu pozornosť. Mimochodom podľa Racelogicu idete 130 km/h v momente, keď máte nastavený tempomat na 135 km/h.

Pre zaujímavosť pridáme jeden graf. Je v ňom krásne vidieť, ako nekonštantné vozidlo s aktivovaným tempomatom vlastne ide, aj keď vy si za volantom myslíte, že je vaša rýchlosť stálych 135 km/h.

nor_f.jpgKeď vám tachometer ukazuje konštantných 135 km/h, v reáli sa pohybujete okolo 130 km/h a systém rýchlosť neustále upravuje. Tie krásne rovné spomalenia má na svedomí adaptívny tempomat

Inak tempomat v testovanom Leone vie brzdiť až do zastavenia, ale v kolónach robí zákernú vec. Ak vozidlo samé dobrzdí, zastaví sa a vy nešliapnete na brzdu, po nejakej dobe sa ozve hláška, že sa tempomat vypína a auto sa v tej chvíli zase začne rozbiehať, ako keby pred sebou nemalo žiadnu prekážku. Až sa vám to stane prvýkrát, celkom sa zľaknete.

230 km/h je zábava

Cestovanie v nemeckom štýle je s Leonom Cupra regulárna zábava. Najprv som mal v pláne ísť svižne, ale len chvíľu, aby som aspoň trochu šetril benzín, ale nejako mi to nedalo. To, s akou ľahkosťou Leon zrýchľuje aj vysoko nad hranicou 200 km/h, vás skrátka dostane.

Na nemeckých diaľniciach navyše môžete bez problémov ísť v najtvrdšom a najostrejšom režime Cupra, bez toho, aby to s vami akokoľvek hádzalo, takže k tomu všetkému dostanete ešte športový zvuk a o niečo väčšiu istotu v tiahlych zákrutách, ktoré si Leon nechá páčiť v rýchlostiach cez 200 km/h.

_DSC0550.jpg_DSC0548.jpgKeď práve neprší, môžete si s Leonom Cupra dovoliť v Nemecku veľké veci. Idete 210 km/h, pridáte plyn a auto s veľmi solídnym elánom vyrazí vpred. Maximálnych 250 km/h sa kvôli prevádzke nepodarilo vyskúšať, ale napriek tomu je zrejmé, že s tým nebude mať Leon najmenší problém

Špeciálny úsek medzi Rozvadovom a Norimbergom je pre Cupru ako stvorený. Nie je tu až tak veľká prevádzka a je tu celkom dosť zákrut. V prvých chvíľach som si nebol úplne istý tým, keď som vchádzal do oblúka a tachometer ukazoval napríklad 210 km/h, ale ide len o zvyk. S Leonom to väčšinou nič neurobí. Proste a jednoducho ide tam, kam namierite volant.

Jediným ľahko stresujúcim momentom bola dilatačná špára pri nájazde na most ešte k tomu v zákrute, ktorá zadok auta ľahko rozhodila, ale to bolo na tachometri viac ako 210 km/h.

Na každý pád Leon Cupra zvláda cestovanie po nemeckom Autobahn výborne a ide tak, že vás to bude baviť. Ak môžem súdiť na základe vlastných skúseností, niektorí vodiči sú zo schopností vlastne celkom obyčajne vyzerajúceho Seatu celkom prekvapení.

Ako vyzerá také nemecké diaľničné cestovanie, to nám ukazuje ďalší graf. Jednalo sa o cestu späť práve z Norimbergu na Rozvadov (kde sú české hranice, to určite nie je potrebné zdôrazňovať). Môžem vás uistiť, že takáto cesta vskutku ubieha veľmi rýchlo. 

cupra_style.jpg

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY