vytisknout velikost písma Dlhodobý test Seatu Leon ST Cupra: Na Autobahne

Minulý týždeň prebehol autosalón vo Frankfurte, kam sme sa vypravili autom. Prečo by sme tiež lietali lietadlom, keď nám v redakcii stojí Leon Cupra, že áno.
Dlhodobý test Seatu Leon ST Cupra: Na Autobahne
Zoznam kapitol
  1. 130 km/h je nuda, 230 km/h je zábava
  2. Spotreba?

Minulý týždeň prebehol autosalón vo Frankfurte, kam vyrazila aj naša redakcia z Prahy. Pretože ide o autosalón, ktorý je v celku blízko a hlavne pretože máme v redakcii dlhodobo testovaný Seat Leon ST Cupra, nebol tentoraz príliš veľký problém vyriešiť otázku, ako sa do Frankfurtu vypravíme. Vyrazíme Leonom. Konečne mu budeme môcť poriadne prevetrať jeho 280 oficiálnych koní. Mimochodom auto už bolo tiež na brzde, takže už vieme, že má koní viac. Ale o tom až nabudúce.

Trasa bola tá najjednoduchšia možná. Z Prahy po D5 smer Rozvadov, ďalej na Norimberg a po diaľnici číslo 3 do Frankfurtu. Ubytovanie sme mali vo Friedrichsdorfe kúsok nad Frankfurtom, takže to dohromady znamenalo zhruba 540 kilometrov a podľa predpokladov plánovača trás niečo málo cez päť hodín jazdy.

_DSC0894.jpg_DSC0895.jpg
Seat Leon Cupra je auto pre diaľnice ako stvorené, pričom je jedno, či vyznávate pokojných 130 km/h, alebo nemeckých 230 km/h. A to je na ňom asi vôbec to najlepšie

130 km/h je nuda

Leon Cupra je výborný v tom, ako vie meniť svoju tvár. To si takto idete v režime Comfort po diaľnici do Rozvadova so zapnutým tempomatom, auto je absolútne tiché a vôbec nedáva najavo svoj potenciál. V tejto chvíli by ste snáď ani nechceli veriť tomu, že o pár stoviek kilometrov ďalej sa v Nemecku zavesíte s tým rovnakým Leonom za Audi S6, ktoré vám neujde, respektíve že vám budú musieť vypratať ľavý pruh autá typu BMW M550d. Už sme to písali, ale ja to musím zopakovať: Na to, čo Leon Cupra vie, ide skutočne o veľmi nenápadný automobil.

V pokojnom režime cestovanie nie je podľa palubného počítača zas taký problém ísť so spotrebou pod osem litrov. Znovu zopakujem, že sa bavíme o aute, ktoré dokáže prehnať podstatne silnejšie a drahšie modely. Už len za túto vlastnosť si Leon Cupra zaslúži vašu pozornosť. Mimochodom podľa Racelogicu idete 130 km/h v momente, keď máte nastavený tempomat na 135 km/h.

Pre zaujímavosť pridáme jeden graf. Je v ňom krásne vidieť, ako nekonštantné vozidlo s aktivovaným tempomatom vlastne ide, aj keď vy si za volantom myslíte, že je vaša rýchlosť stálych 135 km/h.

nor_f.jpgKeď vám tachometer ukazuje konštantných 135 km/h, v reáli sa pohybujete okolo 130 km/h a systém rýchlosť neustále upravuje. Tie krásne rovné spomalenia má na svedomí adaptívny tempomat

Inak tempomat v testovanom Leone vie brzdiť až do zastavenia, ale v kolónach robí zákernú vec. Ak vozidlo samé dobrzdí, zastaví sa a vy nešliapnete na brzdu, po nejakej dobe sa ozve hláška, že sa tempomat vypína a auto sa v tej chvíli zase začne rozbiehať, ako keby pred sebou nemalo žiadnu prekážku. Až sa vám to stane prvýkrát, celkom sa zľaknete.

230 km/h je zábava

Cestovanie v nemeckom štýle je s Leonom Cupra regulárna zábava. Najprv som mal v pláne ísť svižne, ale len chvíľu, aby som aspoň trochu šetril benzín, ale nejako mi to nedalo. To, s akou ľahkosťou Leon zrýchľuje aj vysoko nad hranicou 200 km/h, vás skrátka dostane.

Na nemeckých diaľniciach navyše môžete bez problémov ísť v najtvrdšom a najostrejšom režime Cupra, bez toho, aby to s vami akokoľvek hádzalo, takže k tomu všetkému dostanete ešte športový zvuk a o niečo väčšiu istotu v tiahlych zákrutách, ktoré si Leon nechá páčiť v rýchlostiach cez 200 km/h.

_DSC0550.jpg_DSC0548.jpgKeď práve neprší, môžete si s Leonom Cupra dovoliť v Nemecku veľké veci. Idete 210 km/h, pridáte plyn a auto s veľmi solídnym elánom vyrazí vpred. Maximálnych 250 km/h sa kvôli prevádzke nepodarilo vyskúšať, ale napriek tomu je zrejmé, že s tým nebude mať Leon najmenší problém

Špeciálny úsek medzi Rozvadovom a Norimbergom je pre Cupru ako stvorený. Nie je tu až tak veľká prevádzka a je tu celkom dosť zákrut. V prvých chvíľach som si nebol úplne istý tým, keď som vchádzal do oblúka a tachometer ukazoval napríklad 210 km/h, ale ide len o zvyk. S Leonom to väčšinou nič neurobí. Proste a jednoducho ide tam, kam namierite volant.

Jediným ľahko stresujúcim momentom bola dilatačná špára pri nájazde na most ešte k tomu v zákrute, ktorá zadok auta ľahko rozhodila, ale to bolo na tachometri viac ako 210 km/h.

Na každý pád Leon Cupra zvláda cestovanie po nemeckom Autobahn výborne a ide tak, že vás to bude baviť. Ak môžem súdiť na základe vlastných skúseností, niektorí vodiči sú zo schopností vlastne celkom obyčajne vyzerajúceho Seatu celkom prekvapení.

Ako vyzerá také nemecké diaľničné cestovanie, to nám ukazuje ďalší graf. Jednalo sa o cestu späť práve z Norimbergu na Rozvadov (kde sú české hranice, to určite nie je potrebné zdôrazňovať). Môžem vás uistiť, že takáto cesta vskutku ubieha veľmi rýchlo. 

cupra_style.jpg

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Octavia II je úplne iná liga

Jazdenka Škoda Octavia II

Škoda Octavia je kvalitná a pevná. Ako sme ale napísali v úvode, jej najväčším problémom býva nejasný pôvod mnohých ojazdených áut, obľúbenosť medzi zlodejmi a podvodníkmi a predovšetkým nerealistické očakávania od potenciálnych kupcov.

23. 12. 2016 | Dalibor Žák
Test Jaguar F-Pace S: Anglický rýchlik

Test Jaguar F-Pace S

Jaguar F-Pace S je zaujímavý predovšetkým spôsobom, akým dokáže kombinovať komfort a nadpriemerné jazdné zručnosti.

22. 12. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY