vytisknout velikost písma Dlhodobý test Seatu Leon ST Cupra: Bude to jazda!

Redakčné parkovisko získalo na niekoľko mesiacov nového stáleho obyvateľa. Má veľký kufor, ale tiež veľký výkon. A titul najrýchlejšieho kombi na Severnej slučke Nürburgringu.
Dlhodobý test Seatu Leon ST Cupra: Bude to jazda!
Zoznam kapitol
  1. Seat Leon ST Cupra
  2. Technické údaje; kompletná fotogaléria

Viete, čo je smiešne? Ako veľmi sa špecifikácia nášho nového dlhodobého autá podobá tomu predchádzajúcemu. Tento Seat Leon ST Cupra je tiež kombík nižšej strednej triedy s benzínovým motorom. Tiež má bielu farbu, automatickú prevodovku, kožené čalúnenie a LED svetlomety. A predsa je to de facto úplne iná kategória. Najmä vďaka strojovni pod kapotou.

Seat Leon ST Cupra 149.jpgSeat Leon ST Cupra 150.jpgSeat Leon ST Cupra 155.jpgV mäkkom rannom svetle vynikne reliéf karosérie najviac, ale Leonu ST Cupra so širokým postojom, veľkými kolesami a LED svetlami to pristane kedykoľvek

Pre čitateľov, ktorí nie sú s technikou rýchlych kombi skupiny VW dokonale oboznámení, pripomeňme, že Seat Leon ST Cupra je koncernovým dvojčaťom Škody Octavia RS Combi.

Na rozdiel od auta v prepojenom porovnaní má náš exemplár dvojspojkovú prevodovku DSG. Oproti Octavii RS, s ktorou bude nevyhnutne porovnávaný, ponúka o niečo menej vnútorného priestoru, ale výrazne vyššiu technickú špecifikáciu. Cupra ako vrchol ponuky Seatu dostala motor 2.0 TFSI naladený na 206 kW. (Existuje aj základné prevedenie o výkone 195 kW, ale to sa na slovenskom trhu vôbec nepredáva.)

Seat Leon ST Cupra 153.jpgSeat Leon ST Cupra 159.jpgSeat Leon ST Cupra 170.jpgSeat Leon ST Cupra 158.jpgSeat Leon ST Cupra 160.jpgSeat Leon ST Cupra 157.jpgŠtvorpiestové brzdiče Brembo sa dodávajú v rámci sady Performance Black spolu s nadstavcami prahov a kontrastným prevedením ráfikov

S efektívnym prenosom hnacej sily pomáha šikovný, elektronicky riadený samosvorný diferenciál. Jeho nenápadná účinnosť na nás urobila veľký dojem už vtedy, keď sme porovnávali "krátky" Leon Cupra s Renaultom Mégane RS.

Oproti Octavii RS ponúka Leon Cupra naviac v štandardnej výbave tiež adaptívne tlmiče pruženia (tie pre Octaviu objednať nemožno) a 19-palcové kolesá.

Najrýchlejšie kombi na Ringu

Že všetok ten hardvér nevozí len na parádu, predviedol Seat Leon ST Cupra okrem iného na vyhlásenej Severnej slučke Nürburgringu. S časom 7 minút 58 sekúnd dokázal zosadiť z trónu Audi RS4 Avant, ktoré je samozrejme oveľa výkonnejšie a navyše má pohon všetkých kolies. Že by inšpirácia na reportážny výlet? Na Nürburgringu som nebol niekoľko rokov...

Seat Leon ST Cupra 166.jpgSeat Leon ST Cupra 167.jpgSeat Leon ST Cupra 168.jpgPríplatková výbava testovaného auta obsahuje panoramatické strešné okno aj adaptívny tempomat s funkciou Front Assist (upozornenie na skrátenie bezpečného odstupu)

Určite ale zamierime na "brzdu", teda na valcovú skúšobňu firmy Dieselpower. Rýchle kombi Seatu nás nedávno príjemne prekvapilo, keď sa vytiahlo výrazne vyššími maximami výkonu i krútiaceho momentu, než výrobca udáva. Radi overíme, či to bola náhoda, alebo má podobný "problém" aj naše auto.

Najzvedavejší ale rovnako budem na bežnú každodennú prevádzku, a to po týždňoch až mesiacoch, keď začne človek brať dynamické vlastnosti ako štandard a sústredí sa skôr na to ostatné. Veď práve v tom tkvie teoretická hlavná prednosť rýchleho Leonu - byť športovým autom, keď šoféra niekde na kľukatej ceste chytí chuť na jazdu, ale inak sa správať usporiadane, pokojne a civilizovane ako bežný služobný kombík.

Štandardná a príplatková výbava

Pre normálnu prevádzku je Cupra vybavená podobne veľkoryso ako pre rýchlu jazdu. Na slovenskom trhu ponúka okrem iného nasledovné položky:

  • Dvojzónová automatická klimatizácia Climatronic
  • Elektricky ovládané a sklopné zrkadlá s parkovacou funkciou
  • Bluetooth
  • LED osvetlenie interiéru
  • Audiosystém s 6,5" dotykovým displejom a ôsmimi reproduktormi
  • Nastaviteľná bedrová opierka
  • Dažďový a svetelný senzor
  • Stredová lakťová opierka
  • Tempomat
  • LED svetlomety a zadné svetlá

Bezpečnostná výbava pozostáva z čelných, bočných a hlavových airbagov vpredu, kolenného airbagu, multikolíznej brzdy, kontroly tlaku v pneumatikách a samozrejme systému ESP.

Seat Leon ST Cupra 163.jpgSeat Leon ST Cupra 164.jpgSeat Leon ST Cupra 165.jpgPrepínateľné jazdné režimy má Cupra v sérii; po stlačení tlačidla so symbolom štartového zástavky môžete vyberať zo štyroch módov vrátane jedného nastaviteľného

Špecifickú výbavu verzie Cupra tvorí popri už spomínaných adaptívnych tlmičoch DCC, 19" kolies a samosvorného diferenciálu VAQ takisto progresívne riadenie, sound actuator (oboje poznáme z Octavie RS), športový volant a sedadlá, červené brzdové strmene, podvozok Cupra znížený o 25 mm a pri autách s prevodovkou DSG ešte tlačidlá radenia na volante.

To všetko za cenníkových 26 383 eur, respektíve 28 048 Sk v prípade testovanej varianty s DSG. Náš exemplár má ale v špecifikácii sumu ešte výrazne vyššiu. Ako to, keď skoro všetko podstatné obsahuje už štandardná výbava?

Seat Leon ST Cupra 169.jpgSeat Leon ST Cupra 148.jpgSeat Leon ST Cupra 162.jpgSúčasťou príplatkovej navigácie s pevným diskom je aj rozhranie MirrorLink pre smartfóny; stredová konzola je mierne natočená smerom k vodičovi

Ono sa to nezdá, ale príplatky sa naskladajú. Tak napríklad adaptívny tempomat; kožené sedadlá a elektrické ovládanie sedadla vodiča; navigácia s 10GB pevným diskom, MirrorLinkom a lepšími reproduktormi; panoramatické strešné okno; parkovacie senzory na oboch stranách alebo paket Black Line s čiernymi detailmi exteriéru. Na testovanom aute je príplatková takisto aj farba Dynamic a kontrastné kolesá.
Dohromady to všetko robí pekných 34 839 eur.

Seat Leon ST Cupra 161.jpgSeat Leon ST Cupra 154.jpgSeat Leon ST Cupra 156.jpgRýchle kombi od Seatu sa pýši aj skvelými jazdnými výkonmi, výrobca udáva zrýchlenie 0-100 km/h za 6 s a najvyššiu rýchlosť 250 km/h

Luxusná cena? Iste, avšak za celkom luxusné auto. Asi nemusím zdĺhavo vysvetľovať, že sa na mesiace strávené za volantom Seatu Leon ST Cupra teším. Či bude dlhodobá skúsenosť aspoň z polovice tak príjemná, ako naznačujú naše dojmy z prvej jazdy, bude to poriadna jazda. A vy nezabudnite, že ak vás v súvislosti s týmto autom zaujíma čokoľvek konkrétneho, môžete sa opýtať v komentároch.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY