vytisknout velikost písma Dlhodobý test: Seat Leon ST Cupra vie jazdiť aj za sedem litrov

Keď tu máme rodinný kombík s automatom, pozrieme sa aj na to, ako funguje ako rodinné auto a akú má spotrebu pri normálnej jazde.
Dlhodobý test: Seat Leon ST Cupra vie jazdiť aj za sedem litrov
Zoznam kapitol
  1. Downsizing v praxi: 280 koní a 7 litrov na 100 km
  2. Je to skvelé rodinné auto
  3. Fotogaléria: Seat Leon ST Cupra

Pýtate sa, ktorý blázon bude jazdiť so Seatom Leon ST Cupra na spotrebu? Tak napríklad ja. Keď plánujete víkendový výlet s rodinou, rovnako sa nechcete púšťať do nejakých šialeností a dynamický potenciál auta tentoraz necháte stranou. Na to bude čas inokedy a aspoň sa ukáže, ako vie Leon ST Cupra fungovať v úlohe normálneho auta.

seat (2).JPGseat (1).JPGseat (9).JPGKeď zabudnete na zásobu výkonu a idete s rodinou opatrne na spotrebu, ukáže Leon ST Cupra nečakane priaznivé hodnoty. Mimo mesta a diaľnice sa dá ísť spoľahlivo za menej ako 7 litrov na 100 km

A tak Cupru v piatok popoludní nakladám (jej kufor je skutočne obrovský a praktický), pripútavam dieťa do sedačky a ideme. Nejako ani nemyslím na to, že mám pod kapotou k dispozícii až 280 koní. Presúvam páku voliča prevodovky DSG do polohy D, nechávam všetky systémy tak, ako sú nastavené, a ideme.

Adaptívny tempomat občas hnevá

Zatiaľ čo sa motor postupne zahrieva na prevádzkovú teplotu, zvykám si rýchlo na pohodlné sedačky a príjemnú ergonómiu, ktorá nijako nevybočuje zo zavedených koncernových štandardov. Toto sa mi na autách koncernu VW vždy páčilo. Sadnete si a hneď viete, kde čo je. Všetko sa dá ovládať poslepiačky, nemusíte tráviť toľko času hľadaním v dotykových displejoch a podmenu palubného počítača. Všetky dôležité funkcie majú svoje tlačidlo alebo otočný gombík.

Na diaľnici sa motor už ohrial, ale aj tak nechávam tampomat nastavený na 120 km/h. Nikam sa nenáhlim a idem si v pokoji, ale ako piatková prevádzka hustne, zisťujem, ako je adaptívny tempomat otravný. Brzdí príliš skoro a nereaguje dostatočne rýchlo na auto, ktoré uhne späť do pravého pruhu, takže ho radšej vypínam a plyn si modulujem sám, čo je ale na dlhšej ceste po diaľnici otrava.

Diaľnica už ale aj tak končí, takže to radšej vezmem po okreskách nižšieho rádu, kde nie je taká prevádzka. A skutočne, našiel som si skoro prázdnu ceste smerom na juh s príjemným profilom a prehľadnými zákrutami. Aj keď je presne toto miesto, kde by Cupra fungovala v ostrom tempe skvele, idem pokojne. Rodina to moje vyvádzanie nemá rada a aj ja si blbnutie užijem najlepšie sám vo svojej starej emtrojke niekde na okruhu alebo známe prázdne ceste.

Spotreba hlboko pod 8 litrov na 100 km

Prekvapuje ma ale hodnota spotreby. Čakal som, že Cupra pôjde za nejakých deväť až desať litrov na 100 km. Vzhľadom k svojmu výkonu, ale palubný počítač ukazuje hodnotu pod osem litrov a postupne ďalej klesá. Nakoniec som sa niekde pri českých Strakoniciach dostal na 6,8 litra, ale potom prišli šumavské kopce a niekolko okamihov predbiehania, takže sa spotreba na konci dňa ustálila na hodnote 7,3 litra na 100 km.

seat (23).JPGseat (22).JPGseat (19).JPGRodinné cestovanie zvláda ST Cupra na jednotku... No dobre, na jednotku s malým mínusom, ale ten zanedbáme, pretože toto auto ponúka veľa plusov

To je vážne skvelé na auto s tak obrovskou zásobou výkonu. Najpríjemnejšie na tom je, že si jednoducho idete v pokoji a keď potrebujete predbehnúť, jednoducho zošliapnete plyn na podlahu, DSG si nájde správnu rýchlosť a auto okamžite vystrelí vpred. Rýchlosť naberie hneď, takže manévre nemusíte plánovať ako pri podvyživených downsizovaných pidimotoroch.

Stačí kúsok miesta, Cupra zrýchli z 60 na 120 km/h behom chvíľky a dva kamióny tiahnuce sa do kopca sú minulosťou. A potom zas len spomalíme na svoje tempo. Cupra je tichá, pohodlná a veľmi kultivovaná, aj keď samozrejme optikou auta na nízkprofilových kolesách. Bežný asfalt síce zvláda, ale keď je cesta príliš rozbitá, radšej by ste sedeli v niečom, čo má o dva palce menšie ráfiky a vyšší profil pneumatiky.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY