vytisknout velikost písma Dlhodobý test: Peugeot 308 SW 1.2 PureTech jazdí za 7 aj za 15 l/100 km

Naša biela tristoosmička sa u nás už pekne zabývala - lepšie povedané my v nej. Toto auto má pre vodiča pripravených mnoho pozitív, vyložene nízka spotreba k nim ale nepatrí. Naopak, pri vysokom tempe mizne benzín z nádrže skoro pred očami...
Dlhodobý test: Peugeot 308 SW 1.2 PureTech jazdí za 7 aj za 15 l/100 km
Zoznam kapitol
  1. Peugeot 308 SW: Test spotřeby
  2. Technické údaje; Kompletná fotogaléria

Dlhodobý test Peugeotu 308 SW: Doterajšie diely

1. Úvod testu – Prečo práve toto auto?
2. Meriame vnútorný priestor
3. Jazdí za 7 aj za 15 l/100 km


"Náš" dlhodobo testovaný Peugeot 308 SW (kombi) je poháňaný pomerne odvážne koncipovaným motorom - jedná sa o obyčajnú tisícdvestovku, čo na rozmerné kombi nižšej strednej triedy naozaj nie je veľa, a navyše len trojvalcový. Napriek tomu som z motora doslova nadšený a naháňať ho dookola otáčkomera ma neprestáva baviť ani po niekoľkých týždňoch spoločného spolužitia. Zrejme aj preto tankujem oveľa častejšie, než by človek pri pohľade do tabuľky technických údajov predpokladal...

Spotrebu paliva samozrejme sledujeme počas celého dlhodobého testu, bude to jeden z najdôležitejších poznatkov, aké môže niekoľkomesačné spolužitie s autom priniesť. Starostlivo evidujeme každé tankovanie. A zatiaľ nám vychádza priemer okolo 9,5 l/100 km!

Peugeot 308 SW spotřeba - 1.jpgPeugeot 308 SW spotřeba - 2.jpgPeugeot 308 SW spotřeba - 3.jpgPeugeot 308 SW spotřeba - 5.jpgPeugeot 308 SW spotřeba - 6.jpgPeugeot 308 SW spotřeba - 4.jpgSpotrebu môžete sledovať na dotykovej obrazovke aj na menšom displeji v prístrojovom štíte, ktorý sa cyklicky prepína tlačidlom na pravej páčke pod volantom

Pravda je, že auto jazdí skoro stále po Prahe a po diaľnici, do zvyčajne najúspornejšieho režimu (konštantná jazda rovinatou krajinou mimo zástavbu) sa prakticky nedostane. A tiež je pravda, že sa nijako nehanbí užívať si srdnatý záťah a sympatické bzučanie energického trojvalca.
Za koľko ale Peugeot 308 SW 1.2 PureTech s automatickou prevodovkou jazdí, keď sa vodič upokojí?

Test spotreby: pokojné cestovanie

Vyrazil som s ním na podobný okruh, aký sme použili napríklad pri porovnaní novej Škody Fabia s novým Hyundai i20 i pri ďalších príležitostiach: z Berouna po "starej" ceste 605 až do Mýta a odtiaľ späť po diaľnici. A to isté potom ešte raz.

Ľahká noha, striktné dodržiavanie rýchlostných obmedzení a snaha o maximálnu plynulosť priniesli výsledok 6,7 l/100 km. Moderný malý diesel by v rovnakom režime išiel za štyri litre, ale na benzínový motor s "meničovým" automatom je to pekné číslo. Veľmi podobné údaje (6,8 l) najčastejšie uvádzajú aj používatelia webu Sprintmonitor.de ako dlhodobú spotrebu.

Pravda je, že zvolený spôsob jazdnej skúšky bol k Peugeotu 308 najústretovejší. Rovnako ako všetky ostatné moderné autá je aj on skonštruovaný tak, aby dosiahol nízkej spotreby v tzv. Novom európskom jazdnom cykle, poťažmo pri pokojnej jazde v režime veľmi nízkeho zaťaženia. A tomu naša rovinatá trasa presne zodpovedá.

Čo sa ale stane, keď vystavíme trojvalec opačnej situácii a vezmeme ho na nemeckú diaľnicu?

Test spotreby: nemecká diaľnica

Z dôvodov, ktoré budú čoskoro pochopiteľné, nebudem hovoriť o tom, kedy a kde presne sme nasledujúci vysokorýchlostný test spotreby vykonali. Uvedené vzdialenosti, rýchlosti a samozrejme aj hodnoty spotreby sú ale úplne reálne.

Vďaka výborným rozhledovým podmienkam aj priaznivému počasiu sme mohli zájsť trasu o dĺžke vyše 260 km s rýchlostným priemerom 158 km/h. Rád by som zdôraznil, že sa tak stalo nadránom za veľmi riedkej prevádzky. Vysoký priemer teda vyplýva z ustálenej jazdy rýchlosťou 170-180 km/h, nie zo snahy držať maximálnych +200 km/h, prerušovaných častým brzdením za pomalšej prevádzky a opätovnou akceleráciou.

Motor 1.2 PureTech ale nedáva ani pri takomto náklade najavo nevôľu, nepôsobí utrápeným dojmom a nestráca rýchlosť v diaľničných stúpaniach. Hnať sa ľavým pruhom rýchlosťou okolo 180 km/h zvláda so suverenitou hodnou oveľa väčšieho motora. Lenže pritom má aj zodpovedajúcu spotrebu.

Na konci úseku ukazuje palubný počítač spotrebu 14,4 l/100 km. Približným prepočtom podľa tankovania mi vychádza ešte o liter viac. To znamená, že päťdesiattrilitrová nádrž vystačí len na nejakých tristo kilometrov!

Logické? Áno, ale nie všetci to vedia

Niektorí čitatelia možno krútia hlavou nad tým, prečo robíme toľko kriku okolo samozrejmej skutočnosti. Takáto spotreba je pri vysokej rýchlosti predsa normálna. Poučenejší možno dodajú, že to je paradoxne daň za nízke hodnoty homologizovaneh spotreby - motor optimalizovaný na efektivitu pri nízkom zaťažení je z princípu neefektívny na opačnej strane "spektra" prevádzkových režimov.

Napríklad už len nízkotlakové turbodúchadlo, vďaka ktorému motor tak pekne plynulo ťahá z nízkych otáčok, predstavuje významnú prekážku prúdiacim plynom.

Peugeot 308 SW jízda 130.jpgPeugeot 308 SW jízda 128.jpgPeugeot 308 SW jízda 129.jpgCestovnom tempom mimo mesto vie 308 ísť za menej ako sedem litrov, ale náš doterajší priemer sa blíži desiatim - aj preto, že za mestom je radosť dávať tomuto trojvalcu do tela

To je iste pravda. Pre vodičov, ktorí na francúzsky trojvalec presedlajú z dieselu (napríklad vďaka zmenám flotilovej politiky zamestnávateľa), môže spotreba v režime "idem na dôležitú schôdzku s klientom a mám meškanie" predstavovať hotový šok. Veď dieselový služobný voz človek cez deväť litrov spotreby spravidla nedotlačí, ani keď sa stavil s kolegami, že sa budúci mesiac prebojuje na poslednú priečku firemnej tabuľky najšetrnejších vodičov.

Technický školiteľ PSA Jan Matoušek pripomína, že pre vysokorýchlostné diaľničné presuny má Peugeot v ponuke iné motory: "Ak viete, že budete pravidelne jazdiť dlhé trasy po diaľnici vysokou rýchlosťou, máme v ponuke vynikajúci vznetový dvojliter."

Rozhoduje šofér

Záver dnešného pokračovania dlhodobého testu? Vlastne celkom banálny. Reálna spotreba paliva v bežnej prevádzke nezáleží na tom, čo je napísané v technickom preukaze, ale na vodičovi a jeho spôsobe jazdy. Čudovali by ste sa, koľko ľudí stále odmieta vziať túto samozrejmú pravdu na vedomie.

Za koľko jazdíte s Peugeotom 308 1.2 PureTech vy? Ak máte s touto motorizáciou osobnú skúsenosť, budeme veľmi radi, keď ju napíšete do komentárov pod článkom.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY